--------Spot śląsko-małopolsko-świętokrzyski - 1.09 - na forum i na FB
----------------------------------
-------------------------------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku Obrazek

AF40 Pytania i odpowiedzi

ODPOWIEDZ
palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski

AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 12 maja 2019, o 20:37

W związku z tym, że działanie tej skrzyni owiane jest sekretną tajemnicą, a z przeczytanych postów wynika, że siedzi w niej stado krasnoludków, które zmieniają biegi będę, starał się przybliżyć Wam działanie tego jakże doskonałego ustrojstwa. Zanim zaczniecie bez sensu wydawać pieniądze na "dynamiczną wymianę oleju" o:o regenerację Bóg wie czego albo wymianę połowy samochodu...

Skrzynia jak wiecie, to klasyczna skrzynia 6 biegowa(z hydrokinetycznym przeniesieniem napedu za pomocą konwertera momentu obrotowego)
Zbudowana jest z kilkudziesięciu elementów zależnych od siebie. Dla uproszczenia najważniejsze i najbardziej narażone na usterki są kosze sprzęgłowe:
C1 (forward) odpowiadający za biegi 1,2,3,4
C2 - odpowiadający za biegi 4,5,6
C3 - odpowiadający za biegi 3,5 i R
oraz
B1 (nie jest w formie koszyka) odpowiadający za biegi 2,6
wszystkie te elementy składają się z tarcz ciernych, przekładek metalowych a także tłoków umożliwiających zasprzeglenie danego elementu.

Sterowanie odbywa się za pomocą sterownika hydraulicznego sterowanego komputerem TCM.
Po krótce, sterownik hydrauliczny jest tylko wykonawcą poleceń komputera działając tak iż w odpowiednim momencie blokuje elektrozawor zwany również solenoidem po to aby cisnienie oleju zostało skierowane do odpowiedniego koszyka/tłoka.
W sterowniki oprócz zaworów bezpośrednio połączonych z koszami, są również zawory odpowiadające za manualne zmiany biegów, załączenie sprzęgła konwertera A także za kolekcję w zależności od obciążenia silnika.

Magiczny komputer, TCM jest urządzeniem elektronicznym które ma za zadanie obliczanie wartości uzyskiwanych z ecu silnika i zestawianie ich z danymi skrzyni. Generalnie ma za zadanie optymalizację czasu przyłączenia biegów i rozdzielanie zadań na poszczególne zaworki w sterowniku.

Każda usterka ma swoją przyczynę i bardzo często jej usunięcie nie wymaga wielotysiecznych napraw.

Zastanawiacie się pewnie, dlaczego to tyle kosztuje?!
A no dlatego, że serwisy zdecydowanie wolą wymieniać podzespoły na nowe bo tylko wtedy mogą dac gwarancję. Pytanie tylko czy 6 miesięczna gwarancja za 5 tysięcy jest opłacalna, bo bardzo często usterkę da się usunąć za kilka stówek lub zupełnie za pół darmo :)

Liczę na falę hejtu, za psucie rynku specom, ale co tam :)

Pytajcie o co chcecie. W miarę możliwości będę podpowiadał

Awatar użytkownika
Rooff_
Klubowicz
Posty: 2109
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 5 razy
Otrzymał  piwo: 14 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Rooff_ » 12 maja 2019, o 20:49

No fajnie, że napisałeś posta. Jednak ja po jego przeczytanie zadałem sobie jedno pytanie - co on ma na celu? :)
I to nie chodzi o to, że chcę hejtować, tylko póki co nie wniosło to nic do tego, co już mi się gdzieś udało przeczytać.
Nie mówiąc już o dyskusji, która jest w tym wątku:
https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=16&t=978
Owszem są tam głównie pytania czy lepsza wymiana statycza czy dynamiczna, ale i przyczyny, dlaczego ktoś by chciał robić taką czy inną wymianę.

Chcesz pytanie - proszę. Dlaczego są dni, że skrzynia chodzi płynnie i szybko, a innym razem jakoś tak opornie, a i lubi sobie szarpnąć? Mówię oczywiście o porównywanych warunkach podróży, temperaturze, obciążeniu itp.
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 12 maja 2019, o 20:59

To trochę tak jakbyś pytał twórców yanosika, po co go zrobili. Na początku dla idei, po to żeby ludzie nie płacili bez sensu za coś za co płacić nie trzeba.
Wracając do skrzyń, dynamiczna wymiana oleju podobnie jak regeneracja konwertera jest "produktem". Każdy kto ma odrobinę pojęcia wie, że jest to coś jak manicure u kobiet. Fajnie, że jest ale da się bez tego żyć.
W 90% przypadków nie daje totalnie nic, oprócz zludnego poczucia za grube pieniądze, że mam zrobione.

Odpowiadając na twoje pytanie obstawialbym coś z elektryką silnika lub TCM a nie sama skrzynią. Biorąc pod uwagę losowość zależną od dnia zwróć uwagę na pogodę, wilgotność powietrza, temperaturę zewnętrzną. Może masa gdzieś ucieka? Może jakiś czujnik wariuje. Może solenoid się wiesza. TCM oblicza dane z ecu. Jeśli ecu będzie głupieć to i skrzynia nie będzie pracować poprawnie. Podobnie rozszczelnienie TCM, też nie będzie stałą usterką- oczywiście do czasu. Wieszająca się cewka też z początku nie musi być regularna.
Nie jestem jasnowidzem z Człuchowa ale losowość twojej przypadłości nie wskazuje na usterkę mechaniczną a elektryczną jeśli wszystkie parametry są dokładnie takie same.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4384
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: norbi333 » 13 maja 2019, o 05:54

To jak usunąć te usterki za kilka stówek lub za darmo?

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 13 maja 2019, o 07:17

Problemy elektryczne mają to do siebie, że najczęsciej ich usunięcie nie jest specjalnie kosztowne.
Multimetr ma prawie każdy A jeśli nie ma to może nabyć za kilkadziesiąt złotych.
Diagnoza solenoidu jeśli podejrzenie padłoby nq niego to koszt podpięcia się pod kompa, ewentualna wymiana w zaleznosi od modelu auta to nabicie klimy, trochę silikonu i nowy bądź używany solenoid. (Pomijam fakt że jak ktoś jest zdolny to i stary naprawi sam)

Wymiana TCM to również max kilkaset złotych

Wy płacicie po kilka tysięcy złotych za jakieś bzdury i myślicie że ktoś tam robi cuda. Nie robi.
Ale za to całkiem dobrze na tym zarabia.

Żeby nie było, nie każdy musi mieć pojęcie o samochodach, nie każdy musi mieć zajawke żeby sam przy nim coś robić i dlatego są warsztaty.
Post ma na celu tylko i wyłącznie nakierowaneie w miarę możliwości na przyczynę chociażby po to żeby jako klient płacić za rzeczy faktycznie uszkodzone A za zaoszczędzone pieniądze kupić dzieciakom cuksy:)

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4384
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: norbi333 » 13 maja 2019, o 08:34

Cewka sie spali to sam tego nie naprawisz. Jakoś nie widać ,żeby były same soleoneidy używki dobre do sprzedania

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 13 maja 2019, o 09:55

No jak się spali to raczej ciężko :)
Ja mam tego całe wiadro

Mustaff
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 4 paź 2018, o 15:50
Auto: Insignia ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Wrocław

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Mustaff » 3 cze 2019, o 10:14

Z tego co wiem to w "nowszym" sterowniku nie da się wymieniać zaworów pojedynczo. Czy się mylę ?

Teges
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 3 cze 2019, o 19:57
Auto: Będzie Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Miasto: Zator

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Teges » 29 cze 2019, o 18:54

Mam małe pytanko do was. Zacząłem bawić się dziś z wymiana uszczelki smoka w samochodzie ale niestety ... Utknąłem przy wyciąganiu przegubu. Nie mogłem poradzić sobie z odkręceniem jednej śruby z mocowania przegubu który jest przykręcony do misy olejowej i no cóż poddałem się będę próbował sił innym razem. Ale ale gdy szarpałem całą półoś żeby lekko wyskoczyła ze skrzyni biegów (automatyczna) to lekko zaczął mi cieknący olej w zasadzie to może 10kropel spadło więc szybko wsadziłem ją spowrotem na miejsce ... I pytanie do was dlaczego ?? Wydaje mi się że olej nie powinien się wylewac.
Czy ktoś to robił w własnym samochodzie i czy też mu coś pociekło ze skrzyni czy tylko u mnie jest coś nie tak?... Nie wiedziałem gdzie dokładnie wbić ten komentarz ale widzę że tu jest skrzynia automatyczna a głównie właśnie chodzi mi o to kapanie oleju ze skrzyni więc dodałem tu. Jest źle to napiszcie i usunę post. Z góry dzieki

ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów”