--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Wymiana klocków hamulcowych

Dodaj poradę aby posłużyła innym
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 27 lis 2021, o 18:26

W tym temacie chciałbym opisać proces wymiany klocków hamulcowych w Insignii B. Póki co brak takiego tematu, coraz więcej samochodów jeździ już po gwarancji, więc może komuś się przyda ;)
Nie będzie to fotorelacja, ponieważ zapomniałem zrobić zdjęcia. Ale spróbuję opisać najlepiej jak potrafię :)
Jeśli ktoś planuje wykonać zmianę klocków po raz pierwszy w życiu, polecam zapoznanie się z jakimś video-poradnikiem, generalnie procedura jest taka sama w większości samochodów. Na necie jest sporo, ja polecam ten: https://www.youtube.com/watch?v=51_JPNtDBRw generalnie gość ma pojęcie i polecam dla hobbystów kanał.
A wiec zaczynamy!
Na początek potrzebujemy:
1. nowe klocki hamulcowe. Zaczynamy od identyfikacji naszego układu hamulcowego. Najprościej sprawdzić po VINie jaki mamy układ. Do wyboru są: 16'' - oznaczenie w VIN J60, 17'' - oznaczenie w VIN J61, 18'' - nie trzeba sprawdzać w VIN, widać że zacisk ledwo co mieści się pod felgą (oczywiście chodzi o zaciski BREMBO, VIN JQ5). Jest również oznaczenie J17 (np w silnikach B20DTH), które oznacza, że z przodu mamy 17", a z tyłu 16.
Dla układu 16" nr katalogowe: (p) 84124408, (t) 13517515;
Dla układu 17" nr katalogowe: (p) 84120877, (t) 13517694;
Dla układu 18" nr katalogowe: (p) 23441307, (t) 13517694.
2. minimalny zestaw narzędzi:
- lewarek,
- klucz do kół i klucz dynamometryczny,
- zestaw nasadek (dla układu 17" 14 i 16 lub 17),
- klucze płaskie (dla układu 17" co najmniej 17),
- zestaw do wciskania tłoczków (kosztują na allegro ok.40 zł, nie ma co kombinować ze ściskami stolarskimi itp),
- szczotka druciana,
- śrubokręt płaski,
- smary i pasty do tłoczków (tutaj jest wielu wyznawców, jedni smarują wszystko, inni nic, więc najlepiej samemu sie zapoznać z opiniami różnych stron i zrobić to zgodnie ze swoim sumieniem),
- brakecleaner (zawsze może się przydać, jak coś upaćkamy smarem),
3. Zaczynamy od tyłu. Auto mamy w górze, koła już zdjęte, trzeba cofnąć tylne tłoczki.
Tylne hamulce są inne niż w Insignii A, zastosowano układ z hamulcem elektrycznym wymyślonym ponoć przez ATE, jednak producentem naszego egzemplarza jest TRW. Różnica względem IA i innych hamulców bez elektrycznego postojowego polega na zastosowaniu serwomechanizmu bezpośrednio przy zacisku i braku zastosowania samoregulatora. Silnik elektryczny wprawia w ruch przekładnie, która przekazuje ruch obrotowy na przekładnie w tłoczku i tym samym wprawiając go w ruch liniowy. Geniusz w swojej prostocie.
Obrazek
Aby cofnąć tłoczki należy wykonać następujące kroki:
3.1. Przełączamy dźwignię zmiany biegów w położenie N, P (AT) lub na luz (MT).
3.2. Naciskamy i trzymamy przycisk start/stop przez 10 sekund bez wciśniętego pedału hamulca (innymi słowy dajemy na zapłon) w AT lub dajemy na zapłon w MT.
3.3. naciskamy kilkukrotnie na pedał hamulca aby opróżnić serwo.
3.4. Naciskamy pedał hamulca i naciskamy przycisk hamulca postojowego dopóki pomarańczowa kontrolka nie zacznie migać. Trzymając wciśnięty pedał hamulca, zwalniamy i naciskamy ponownie przysisk hamulca postojowego przez ok 5 s.
3.5. Zwalniamy pedał hamulca. Pomarańczowa lampka hamulca postojowego zgaśnie na chwilę, po czym usłyszymy jak cofają się tłoczki (trwa to ok 15 sekund, w skrzyni manualnej nie wyciągamy kluczyka ze stacyjki).
4. Odkręcamy prowadnice
Obrazek
5. Zdejmujemy zacisk, wyjmujemy stare klocki, sprawdzamy stan zacisku, czy nie ma wycieków (tak samo przy serwomechanizmie), czyścimy szczotką jarzmo i wszystkie elementy, gdzie odbywa się ruch. Montujemy nowe prowadnice klocka. Smarujemy wg uznania ;)
6.Następnie cofamy tłoczek. Do tego używamy zestawu do cofania tłoczków. Nie wkręcamy! Nie ma potrzeby, a dodatkowy ruch obrotowy to dodatkowe możliwości uszkodzenia osłon jeśli dostał się tam syf.
7. Montujemy nowe kocki, montujemy zacisk na jarzmo, zakładamy koło i przykręcamy je, a następnie dokręcamy kluczem dynamometrycznym.
8. "Odkręcamy tłoczki", czyli ustawiamy je w położenie robocze:
8.1. Wykonujemy kroki z punktu 3.1. i 3.2.
8.2. Naciskamy pedał hamulca i ciągniemy przycisk hamulca postojowego dopóki pomarańczowa lampka hamulca postojowego zgaśnie i tłoczki się wykręcą.
8.3. Puszczamy pedał hamulca.
9. Tył zrobiony, czujemy dumę.
Z przodem postępujemy analogicznie, z tym że oczywiście nie mamy elektrycznego ręcznego. Największa różnica: klocki są przyklejone do zacisku. Aby je odkleić, używamy śrubokręta, który lekko wbijamy pomiędzy klocek a tłoczek, raczej lekko puści.
Generalnie operacja dość prosta, najbardziej skomplikowane narzędzie to zestaw do cofania tłoczków i pewnie dla niektórych klucz dynamometryczny do kół ;)
Zdjęcia zaczerpnąłem z instrukcji TRW, dostępnej pod linkiem: https://aftermarket.zf.com/remotemedia/ ... m200gb.pdf
Ostatnio zmieniony 10 lip 2022, o 10:49 przez Pro, łącznie zmieniany 2 razy.

mika9521
Forumowicz
Posty: 61
Rejestracja: 30 wrz 2018, o 17:03
Auto: Insignia B
Kod silnika: B16DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Pleszew
Postawił piwo: 13 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: mika9521 » 14 gru 2021, o 09:15

Sądzicie, że taki zwykły mechanik który wymieniał mi klocki w A lift ogarnie B? Bo tak widząc tą instrukcję nie wiem czy ogarnie to cofanie tłoczków - wolałbym żeby niczego nie zepsuł...

Awatar użytkownika
yerry
Prezes ICP
Posty: 6061
Rejestracja: 23 maja 2013, o 22:43
Auto: Insignia B GS
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: Kraków
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 85 razy
Kontakt:

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: yerry » 14 gru 2021, o 11:34

Nie wiem czy masz klocki z ciężarkami kompensacyjnymi ale ku przestrodze czym kończy się nieumiejętna wymiana koła. Jeśli klocki są z takimi ciężarkami to warto uprzedzić mechanika.
DSC_2633_1.JPG
DSC_2634_1.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Moje prace: HMI2.5 i Android Auto: HMI2.5 w IntelliLink MY2014-15 Bluetooth: Bluetooth CD300 CD400 CD500 DVD800 NAVI600 NAVI900 Aktualizacja Android Auto
https://insipro.pl/

Awatar użytkownika
mejkpis
Nowicjusz
Posty: 46
Rejestracja: 27 lut 2019, o 15:20
Auto: insignia B GS
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2018
Miasto: z dupy
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: mejkpis » 15 gru 2021, o 18:55

2 tyg. temu wymieniałem klocki tylne u zwykłego mechanika i ogarnął temat bez komputera, bez wyżej opisanej procedury.

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 15 gru 2021, o 19:25

Oczywiście temat da się ogarnąć u każdego i bez procedury cofania tłoczków. Silnik elektryczny jeśli jest pozbawiony prądu, to swobodnie się obraca. Szkopuł w tym, że przekładnia działając od drugiej strony (czyli wciskając tłoczek od strony klocka) poddawana jest dużym obciążeniom. Czy zawsze wytrzyma? Nie wiem. Nic się nie płaci za cofnięcie tłoczków, a to minuta roboty.

Awatar użytkownika
mejkpis
Nowicjusz
Posty: 46
Rejestracja: 27 lut 2019, o 15:20
Auto: insignia B GS
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2018
Miasto: z dupy
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: mejkpis » 15 gru 2021, o 22:38

oczywiście, gdybym wcześniej to widział (jak cofnąć tłoczki) to bym sprzedał mechanikowi patent. Na pewno za kolejne 60 tyś km się przyda.

Mati_2001
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 20 maja 2021, o 20:52
Auto: Insignia B
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 2 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mati_2001 » 17 gru 2021, o 21:44

mam jedno pytanie - nie ukrywam, że powodem jest lenistwo, nie chce mi się iść do garażu i ściągać koła z przodu. Jaki jest rozmiar tarczy hamulcowej przód w isi B z silnikiem 2.0 DTH (170 kucyków)? Przy wymianie kół na zimowe zauważyłem, że klocki już dogorywają, tarcze też już nie najlepsze, więc pora przymierzyć się do wymiany kompletu . Na portalach oferują 300 mm i 321 mm. Gdybym przy wymianie kół o tym wiedział, to bym zmierzył :)

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 17 gru 2021, o 21:55

Sprawdź po VIN jaki masz układ hamulcowy, jeśli oznaczenie J61 lub J17 to 321mm, jeśli J60 to 300mm. Powinieneś mieć J17, ale lepiej się upewnić.

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8971
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: mazmarcin » 17 gru 2021, o 21:56

Leniwcu wystarczy że sobie vin zdekodujesz. Można najlepiej tutaj:
https://portal.insignia-club.pl/vindekoder/

Mati_2001
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 20 maja 2021, o 20:52
Auto: Insignia B
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 2 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mati_2001 » 17 gru 2021, o 22:29

Pro pisze:
17 gru 2021, o 21:55
Sprawdź po VIN jaki masz układ hamulcowy, jeśli oznaczenie J61 lub J17 to 321mm, jeśli J60 to 300mm. Powinieneś mieć J17, ale lepiej się upewnić.
Wielkie dzięki - J17 :)

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8971
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: mazmarcin » 8 sty 2022, o 17:16

Dzięki @Pro.
Wczoraj się przydała instrukcja. No i co ważne tak to działa ;)

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 8 sty 2022, o 19:30

Miło słyszeć, że się przydało

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2197
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mateo » 13 sty 2022, o 10:21

Pytanie z serii tych głupich... Rozumiem, że z przodu jest sporo konfiguracji tarcz hamulcowych, ale jak jest w przypadku "NIE BREMBO" z hamulcami tylnymi, czy zawsze tam jest 16"?
Obrazek

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 13 sty 2022, o 10:29

Nie, zależy jakie masz oznaczenie w VIN. Układ 18 cali oznacza, że przód Brembo, tył taki jak w 17 cali, ale dla Brembo tarcza ma 5x120 (standardowo 5x115). Klocki te same.

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2197
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mateo » 13 sty 2022, o 10:54

Ok, dziękuję, sprawdzałem VIN i wiem co u mnie siedzi, tylko tak się zastanawiałem jak jest w innych przypadkach, czy oznaczenie w VIN-ie bardziej odnosi do tarcz montowanych z przodu a tył to raczej standard 16" dla każdego zestawienia. I jak pomniałem przy pytaniu w poprzednim poście, nie pytam o zestawienie BREMBO, bo wiem, ze tutaj to nic nie jest "STOCK":)
Obrazek

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 13 sty 2022, o 11:05

Odpisze cytatem z mojego pierwszego postu
Do wyboru są: 16'' - oznaczenie w VIN J60, 17'' - oznaczenie w VIN J61, 18'' - nie trzeba sprawdzać w VIN, widać że zacisk ledwo co mieści się pod felgą (oczywiście chodzi o zaciski BREMBO, VIN JQ5). Jest również oznaczenie J17 (np w silnikach B20DTH), które oznacza, że z przodu mamy 17", a z tyłu 16.
W przypadku brembo średnica z tyłu jest taka jak przy 17", ale otwory w tarczy na szpilki są inne.

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2197
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mateo » 13 sty 2022, o 11:21

Dziękuję, nie drążę tematu bo uznasz mnie za kretyna, chociaż masz rację, z pierwszego postu po przeczytaniu tego 2 razy rzeczywiście nie ma innej opcji jak 16" dla standardowych układów hamulcowych :D

Czy są zestawy żeby zamienić te Stockowe na klocki "ceramiczne", czy wraz z tą zmianą należy zmienić również tarcze przystosowane do takich klocków?
Obrazek

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 580
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Pro » 13 sty 2022, o 11:33

Czy są zestawy to musisz poszukać, są w 1. poście numery katalogowe. Ja nie szukałem więc nie wiem. Ale znając rozwój samochodów i części zamiennych, to powinny być.
Jeśli masz tarcze w dobrym stanie, to można się pokusić o wymianę na ceramikę. Zalet jest sporo. Ale jeśli masz rant, rowki lub tarcze z nawet lekkim biciem to wymieniłbym tarcze z klockami.

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2197
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: Mateo » 13 sty 2022, o 11:45

Dziękuję :D
Obrazek

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Wymiana klocków hamulcowych

Post autor: wassermann » 13 sty 2022, o 19:38

W przypadku brembo średnica z tyłu jest taka jak przy 17", ale otwory w tarczy na szpilki są inne.
Na marginesie wątku sprostuję nieprawdziwą informację jakoby przy Brembo rozstaw szpilek w kołach OBU OSI wynosił 5x120.
Nieprawda - tak jest jedynie w przypadku GSi produkowanych do połowy 2019 r.
Natomiast wszystkie 2.0T 260 KM (od początku produkcji) nie będące wersją GSi, a także modele GSi wypuszczone po połowie 2019 r. są wyposażone w Brembo (345 mm) z przodu oraz 17" (315 mm) z tyłu, ze szpilkami na obu osiach w zwykłym rozstawie 5x115. Dlatego w katalogach znajdziecie tarcze Brembo z otworami dla 120 i 115 mm.

M.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”