

W skrocie: DA SIĘ
Kwestią indywidualną jest to, czy warto bo znalezienie niektórych elementów na rynku wtórnym w dobrym stanie kiedy to piszę czasami graniczy z cudem no i koszta nie małe ale to zostawię na podsumowanie.
Spis wszystkich części dotyczy wersji Sports Tourer (Kombi) w przedlifcie, dokładnie to rok 2018, w pozostałych wersjach numery i same elementy mogą być inne. No to lecimy z tematem:
PRZÓD - Listwa dolna zderzaka GM 13491282 (24)
Listwa fabrycznie jest klejona od czoła na taśmie dwustronnej, dodatkowo potrzebne są 2 plastikowe dystanse (25), po jednym na nadkole o numerach GM 39075512 i GM 39075513 oraz 2 śruby M6, o długości 5cm, mi nie udało się kupić oryginalnych bo nigdzie ich nie ma więc założyłem sobie nierdzewne BOKI - Emblematy OPC Line pod kierunkowskazami bocznymi GM 13275362 (nie ma ich na schemacie)
Emblematy są mocowane na taśmę dwustronną, warto zwrócić uwagę na ich rozmiar przy zakupie używanych lub chińczyków ponieważ te, których potrzebujemy są mniejsze niż te używane w starszych modelach Opla. Nasze mają 4.8cm długości. - Listwy progowe GM 39132747 i GM 39132748 (8)
Tutaj największy problem, listwy fabrycznie mocowane są na spinkach od spodu samochodu (12) oraz na spinkach i taśmie dwustronnej od "czoła" pod drzwiami. W przypadku samochodu w zwykłej wersji nie ma otworów pod te spinki od czoła więc trzeba użyć taśmy oraz jakiegoś kleju (np. kleju do szyb)
Spinki używane od spodu (12) mają numer GM 13479774 i potrzebne jest ich 9 na stronę, niestety są pakowane po 5 sztuk więc z automatu trzeba kupić ich 20 TYŁ - Dolna dokładka zderzaka tylnego z chromowanymi wstawkami GM 39138806 (5) jest to numer części dla wersji z hakiem, różnica tylko taka, że ma na niego wycięcie od spodu, są również wersje bez tego wycięcia. Nie potrzebowałem tego wycięcia bo haka nie mam ale tylko taka była to kupiłem, tym bardziej, że to element, którego szukałem najdłużej

Plug&Play, nie są wymagane żadne dodatkowe elementy, wystarczy zdemontować starą i w jej miejsce założyć nową. Całość mocowana jest na 2 śruby od spodu, po 1 kółku wciskowym na bok i kilkanaście zatrzasków "od frontu", które o dziwo wychodzą lekko i się nie łamią. Dodatkowo trzeba uwolnić przewody i czujniki parkowania, które są mocowane za pomocą takich spinek na wcisk, łącznie 4 sztuki.
- Boczne dokładki zderzaka tylnego GM 39112662 i GM 39112663 (27)
Dokładnie tak samo jak w przypadku przedniego splittera. Od czoła trzymają się na taśmie dwustronnej i dodatkowo mają po jednym mocowaniu na nadkole i również w tym przypadku potrzebujemy plastikowych dystansów. Ich numery to GM 39112660 i GM 39112661 (28) Nie pamiętam jakie tam były śruby i spinki, też na pewno jakieś uniwersalne, po prostu poprosiłem w ASO żeby mi dorzucili do tych dystansów, te akurat mieli nawet na stanie

Trochę roboty jest, jak już pisałem czasami najgorzej jest znaleźć te części w dobrym stanie, już nie mówię o dobrych pieniądzach..


Wszystkie części po za emblematami i elementami mocującymi (spinki, śruby, dystanse) kupiłem używane w stanie tylko do malowania albo od razu do założenia (jak chromowana listwa z tyłu).
Polecam też zaopatrzyć się w jakąś dobrą taśmę, ja osobiście użyłem taśmy 3M VHB GPH110, dość droga jak na taśmę dwustronną ale trzyma. Dobrze jest ją podgrzać przed użyciem, można ją położyć na grzejniku na kilka minut no i wiadomo, kto nie odtłuszcza to będzie musiał najpierw ściągać a potem przyklejać drugi raz
![Szalony ]:->](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Końcowy efekt cieszy oko, naprawdę o wiele lepiej wygląda niż zwykła seria ale jakbym wiedział z czym to się wiąże to nie wiem czy drugi raz bym się podjął


Mam nadzieję, że przyszłe pokolenia użytkowników tych wspaniałych i cudownych powozów znajdą tu to czego szukają
