--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

TPMS

andrejh
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 19 lut 2022, o 11:22
Auto: Insignia B
Rok produkcji: 2019
Miasto: Bełchatów

Re: TPMS

Post autor: andrejh » 21 lut 2022, o 16:10

Słyszałem że zamiast powietrza można do opon wtłoczyć gaz - chyba argon, wówczas ponoć temperatury już nie mają takiego wpływu na ciśnienie w oponach - ma może ktoś doświadczenia?

Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2350
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: TPMS

Post autor: dare50 » 21 lut 2022, o 16:16

Azot

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2213
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: TPMS

Post autor: Mateo » 21 lut 2022, o 16:21

Coraz więcej warsztatów nawet tych małych świadczą taką usługę, nie jest to ani nowe ani skomplikowane (dla tych warsztatów) polega na wypompowanie powietrza z opony i w całości napełnienie jej azotem.
Obrazek

kizior11
Użytkownik
Posty: 252
Rejestracja: 3 sty 2020, o 20:10
Auto: insignia
Kod silnika: A20DTE
Rok produkcji: 2015
Miasto: Raszówka
Postawił piwo: 8 razy
Otrzymał  piwo: 5 razy

Re: TPMS

Post autor: kizior11 » 21 lut 2022, o 16:35

Mam u siebie i występuje to zjawisko wzrostów i spadków ciśnienia w kołach ale w mniejszym stopniu.

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: TPMS

Post autor: wassermann » 21 lut 2022, o 19:56

Zawracanie głowy. Wystarczy przyjąć, że przyrost ciśnienia w dobrze rozgrzanej oponie sięga +0.3 bar względem tego co powinno być spoczynkowo (w oponie o temp. kilkunastu st. C.) To normalne, że podczas jazdy jest przyrost. Ciśnienie "z tabliczki" jest ciśnieniem zalecanym zmierzonym na chłodnej oponie.

Z moich obserwacji przyrost ciśnienia wynosi (względem "spoczynkowego"):
* Krótsza jazda miejska +0.10-0.15 bar
* Dłuższa jazda +0.20 bar
* Nasłonecznienie/wysoka temp. +0.10 bar do powyższych
* Samo nasłonecznienie w spoczynku (strona od słońca vs. strona w cieniu) +0.10-0.20 bar różnicy. Podczas jazdy różnica mniejsza, bo rozgrzanie pracującej opony w większym stopniu bierze się z jej "pracy" niż od nasłonecznienia.

I nie ma co się tym przejmować. Jak ktoś chce napompować rozgrzane koła, to niech uwzględni powyższe poprawki, żeby po ostudzeniu utrzymać oczekiwaną wartość.

M.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: TPMS

Post autor: dokia » 21 lut 2022, o 20:15

Przypomnijcie sobie fizykę i przemiany termodynamiczne. To normalne zjawisko. W przybliżeniu tam jest izochoryczna bo objętość opony powinna być niezmienna. Ciśnienie będzie wprost proporcjonalnie zmieniać się do zmiany temperatury.
Przykład u mnie. 8h pracy i tyle Insignia na parkingu. Od lewej strony w jakimś czasie (ale nie wiem jakim bo pracowałam nie widząc mojego auta) świeciło słońce i ciśnienie podskoczyło o tyle o ile stopni zwiększyła się temperatura w danej oponie. Z każdym gazem będzie tak samo bo takie jest gazów prawo 🤗
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: TPMS

Post autor: mazmarcin » 21 lut 2022, o 20:28

Dobrze wiesz że nie dotyczy to zjawisko jednego gazu :roll: na który usilnie polujesz :lol: :D ;)

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2213
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: TPMS

Post autor: Mateo » 21 lut 2022, o 20:34

I jest tylko dla posiadaczy paszportów i wiz
Obrazek

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: TPMS

Post autor: dokia » 21 lut 2022, o 20:43

mazmarcin pisze:
21 lut 2022, o 20:28
Dobrze wiesz że nie dotyczy to zjawisko jednego gazu :roll: na który usilnie polujesz :lol: :D ;)
A na który ja poluję? 😲
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: TPMS

Post autor: mazmarcin » 21 lut 2022, o 22:11

To Ty nie wiesz że wiesz :lol:

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: TPMS

Post autor: dokia » 21 lut 2022, o 23:06

andrejh pisze:
21 lut 2022, o 16:10
Słyszałem że zamiast powietrza można do opon wtłoczyć gaz - chyba argon, wówczas ponoć temperatury już nie mają takiego wpływu na ciśnienie w oponach - ma może ktoś doświadczenia?
😂😂😂
Powietrze zawiera 80% azotu. Średnia masa molowa powietrza wynosi 28,97g.
Średnia masa molowa azotu wynosi 28,02g.
Jak będziesz wiedział jaką objętość ma twoja opona i jakie tam jest ciśnienie i w jakiej temperaturze podane, to można obliczyć ten procent a może promil różnicy. To chyba odkryliśmy te "Premium" 🤗
Ciśnienie zmienia się wprost proporcjonalnie do temperatury, czyli każdy 1 stopień różnicy temperatury to taka sama i stała różnica ciśnienia.

Z równania stanu gazu wynika że dla stałej masy jakiegokolwiek gazu, w przemianie przy stałej objętości, iloraz ciśnienia i temperatury pozostaje stały. Czyli gdy temperatura rośnie o pewną jednostkę to ciśnienie też o pewną stałą. Czyli jeśli temperatura wzrośnie o dwie jednostki to ciśnienie o dwie też i tak dalej. W drugą stronę podobnie.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2213
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: TPMS

Post autor: Mateo » 22 lut 2022, o 07:59

o:o
Znaczy...

Masz doktorat z fizyki?

:>
Obrazek

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: TPMS

Post autor: dokia » 22 lut 2022, o 08:41

Mhm 😂

Tak, "jestę fizykię", tak jak i @Rooff_ 🤗 my mamy wspólne popołudniowe rozważania na ten temat często. 😂

Dlatego tak uczepiłam się kiedyś tej Waszej osłony pod silnikiem, bo to ja wiem co to jest konwekcja, Wy nie.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
Pro
Klubowicz
Posty: 584
Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
Auto: Insignia B ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wrocław
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 31 razy

Re: TPMS

Post autor: Pro » 22 lut 2022, o 08:45

Azot to taki chwyt marketingowy. Na pewno zalety to że felga nie rdzewieje od wewnątrz (a widział ktoe rdze ma stalówce od wewnątrz? ). Jeśli chodzi o ciśnienie to zostało to opisane wyżej. Jeszcze miało to sens w przypadku opon i dętek: azot jest niepalny, więc koło miało mniejsze szanse na wybuch. Do tego różnice w postaci 0.1 bara to błąd pomiaru manometru, które na stacjach na pewno nie są legalizowane

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2213
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: TPMS

Post autor: Mateo » 22 lut 2022, o 09:35

Ja tam od azotu nie staję się szczęśliwszy, kłopot jest z dopompowaniem itp. tutaj chodzi o te nasze które oprócz specjalnej mieszanki powietrza zawiera szereg substancji niespotykanych na północnej części kraju ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: TPMS

Post autor: Rooff_ » 22 lut 2022, o 19:31

Mateo pisze:
22 lut 2022, o 07:59
o:o
Znaczy...

Masz doktorat z fizyki?

:>
Ja to czasem mam wrażenie, że ma i profesurę ;) A innym razem mam wrażenie, że nawet nie napisała licencjata, bo nie umie mi wytłumaczyć odpowiedzi na pytanie :P
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: TPMS

Post autor: dokia » 22 lut 2022, o 20:48

Michał, bo Ty zadajesz takie pytania, że jak chcę dopytać o dodatkowe warunki to nie mogę się dowiedzieć. No a kto rozwiązuje problemy najbardziej zagmatwane i liczy jakieś kąty w wiązkach?
On mi wrzuca takie tematy, że sobie nie wyobrażacie 🤗 ale go lubię 🤗 gorzej że oczekuje odpowiedzi od razu, niecierpliwy jest strasznie 🤪

A wracając do kół, to mi znowu spadło ciśnienie. W tamtej to ja nie wiedziałam gdzie jakie dopóki nie podpięłam się. A tu dzięki czujnikom to ostatnio tylko na to patrzę 🤗😂
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 3060
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2019
Moje auto: viewtopic.php?f=52&t=1580&start=280
Miasto: DZA
Postawił piwo: 21 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: TPMS

Post autor: Zbyszek01 » 22 lut 2022, o 21:30

Jeszcze z miesiąc do dwóch i ci przejdzie jak temp. podskoczą i się przyzwyczaisz że to masz :lol:
Insignia MY2012

MieszkoI
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 5 sie 2019, o 08:52
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2019
Miasto: Słubice

Re: TPMS

Post autor: MieszkoI » 4 kwie 2022, o 12:19

Czesc

A mozna wylaczyc gdzies w kapie zeby obejsc czujniki cisnienia powietrza?
Mam nieoryginalne felgi bez czujnikwo powietrza i swieci sie ciagle kontrolka.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 4 kwie 2022, o 12:19 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum

lmichal
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 19 wrz 2016, o 15:33
Auto: Opel Insignia 4x4
Kod silnika: B20NHT
Rok produkcji: 2017
Miasto: Warszawa

Re: TPMS

Post autor: lmichal » 27 kwie 2022, o 17:27

Nieaktualne...dzisiaj już "zaczytał" dane i pokazuje ciśnienie

Jeżeli miałem zimowe i odczyty ciśnienia na wyświetlaczu były ok a teraz zmieniłem komplet kół na letnie (nie do końca wiem czy są czujniki - samochód kupiony z dwoma kompletami kół) to:
1. Skąd mam wiedzieć czy i kiedy one się "zaczytały" do systemu i pokazuje mi obecnie prawdziwy stan ciśnienia? Wydaje mi się, że widzę cały czas pomiar z zimowych. Wydaje mi się to słowo klucz
2. Jeżeli coś byłoby nie tak np. Brak czujników w kołach to system od razu powinien alarmować? Wyskoczyłaby kontrolka o niewłaściwym ciśnieniu lub system nie wyświetlałby danych pomiarowych?
3. Czy przy org czujnikach ma znaczenie które koło jest z przodu, które lewe, prawe.... Czy ten system sam to ustala? Zapytali mnie o to podczas zmiany kół bo niby czujniki są różne ale powiedziałem, że tutaj to chyba nie ma znaczenia.

Przejechałem dzisiaj ok 12 km (na 3 raty) i dane się kompletnie nie zmieniają. Wydaje mi się, że na zimowych w tym czasie miałem jakieś drobne zmiany w pomiarach w trakcie jazdy.





carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Felgi i opony”