--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8411
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 195 razy
Otrzymał  piwo: 100 razy
Kontakt:

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: dokia » 21 lis 2018, o 07:53

Ja nawet o tym nie myślałam, nie odłączam bo to ciężko wychodzi i wchodzi i to robota nie dla mnie ( u mnie to i paznokci szkoda po prostu) i tej lidlowej używam bo malutka, wszystko ustala sama i można ją zamknąć pod maską na upartego, a te większe jak piecyki to nie bardzo.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: Rooff_ » 21 lis 2018, o 15:42

lewis pisze:
21 lis 2018, o 06:55
Generalnie tak jak napisałeś.

Akumulatora AGM/EFB do start-stop nie trzeba ładować jakimś wymyślnym zasilaczem, ale musi to być zasilacz/ładowarka elektroniczna. Tani z marketu naładuje, ale dłużej, droższy szybciej, bo jest przeważnie mocniejszy.
Z prostownikiem trzeba uważać, bo dobry prostownik podbija natężenie prądu pod koniec ładowania w okolice 16V. Jest to dobre dla akumulatorów starego typu z płynnym elektrolitem. AGM ma elektrolit nasączony w matach szklanych i przy takim napięciu powyżej 15 V nieodwracalnie się niszczy. Oczywiście można prostownikiem, ale trzeba mieć voltomierz i stale mierzyć prąd ładowania.

Ładowarkę można podłączyć do aku nie odołączając klem. Prostownik już nie, bo instalacja w samochodzie może nie udźwignąć natężenia powyżej 15V.
Kolego - natężenie prądu mierzymy w amperach (A lub mA), natomiast napięcie w woltach (V). Byś się musiał zdecydować o czym piszesz ;)

lewis
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 22 maja 2015, o 11:37
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: lewis » 21 lis 2018, o 15:59

Rooff_ pisze: edit
Poprawiłem. Dzięki za zwrócenie uwagi.
Ostatnio zmieniony 21 lis 2018, o 15:59 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin forum

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 21 lis 2018, o 21:30

Sprawdziłem dziś formę akumulatora miernikiem. Auto stało ok. 24 godzin, stan w spoczynku 11,98 v, podczas rozruchu spadło do 9,38 v. Rozmawiałem z człowiekiem, który kupę lat siedzi w akumulatorach, odnośnie ładowania aku AGM powinien być prostonik/ładowarka automatyczna/elektroniczna, która reguluje prąd ładowania. Kiedyś kupiłem u niego w sklepie prostownik dobrej klasy, ale to było z 10 lat temu. Stwierdził, że nie nadaje się do pełnego ładowania w/w akumulatora, ewentualnie można podładować (max 2-3 godziny), ale radził, żeby co ok. 10-20 minut sprawdzać napięcie ładowania. Nie należy dopuścić, żeby prąd ładowania był wyższy niż 14,7 v przez czas dłuższy niż 10 minut. Może to spowodować uszkodzenie akumulatora. Ja tak zrobiłem, ustawiłem prostownik na 8 A ( 1/10 mocy aku) i kontrolowałem napięcie. Ładowalem ok. 2,5 godziny. Jutro postaram się sprawdzić stan akumulatora tak, jak zrobiłem to dziś. Zobaczymy co pokaże.

Awatar użytkownika
grzegorz13
Zapaleniec
Posty: 1106
Rejestracja: 13 sie 2017, o 18:33
Auto: Insignia 4x4 v6
Kod silnika: A28NET
Rok produkcji: 2009
Miasto: Lubin
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 10 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: grzegorz13 » 21 lis 2018, o 22:58

Pragnę zauważyć że wątek dotyczy insignii a nie aut a tym bardziej akumulatorów produkowanych 10 lat temu
Wiele się przez ten czas zmieniło !
W tym wątku gdy ktoś go przeczytał jest informacja iż w instalacji napięcie ładowania sięga nawet 15.5V o trybach w jakich ładuje alternator nie będę pisał ponieważ kto będzie chciał i miał pojecie to sobie przeczyta wątek
Kolego maciejdm1 już parę postów wyżej kolega lewis został pouczony przez kolegę Rooff_ iż napięcie to V a natężenie to A a ty piszesz o prądzie ładowania nie wyższym niż 14,7 V ! to bzdura !
Przeczytaj cały wątek i pisz to o czym masz pojecie ponieważ to forum które ma uczyć innych a nie wprowadzać w błąd
Co do prostowników ładujących napięciem które w dodatku jest impulsowe nie stałe 16 V posiadają tylko drogie prostowniki ze specjalną funkcją którą trzeba osobno i świadomie włączyć mające funkcję regeneracji akumulatora i ten proces przebiega tylko w początkowej fazie ładowania nigdy na końcu ! Dlatego nie wiem skąd ta wiedza kolegi lewisa iż prostowniki automatyczne pod koniec ładowania podnoszą napięcie do 16V !
Trochę się na tym znam jako elektryk i pierwsze słyszę o takich rzeczach jak napisali koledzy wyżej !

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 22 lis 2018, o 05:14

Oczywiście napięcie ładowania - przepraszam za moje przejęzyczenie. Przeczytałem cały wątek i wiem jak to wygląda w Insigni. Chciałem się podzielić wiedzą jaką uzyskałem od człowieka, który od ładnych paru lat siedzi w tym interesie. Pozdrawiam.

lewis
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 22 maja 2015, o 11:37
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: lewis » 22 lis 2018, o 16:51

Kolego Grzegorz13, nie podoba mi się sposób w jaki zwróciłeś mi uwagę (wywód na temat mojej wiedzy). Ja nie użyłem słowa automatyczny w opisie prostownika, ale rozumiem że mogłeś pomyśleć iż o takie urządzanie mi chodzi, a tak nie było. Być może wynika to z faktu, iż zbyt skrótowo opisałem kwestię ładowała prostownikiem. Postaram się to poniżej wyjaśnić.

Opisałem klasyczny prostownik bez żadnych zabezpieczeń elektronicznych, bo dużo osób posiada takie zwykłe prostowniki i dalej można je kupić. Taki zwykły (dobry) prostownik w ostatniej fazie ładowania obniża natężenie prądu (A), a powyższa napięcie lekko powyżej 16 V (powinien do 16.2V). Dopiero takie podwyższenie napięcie doprowadza do wysycenia elektrolitu i to zjawisko przywraca mu właściwą gęstość. Zaleca się aby to wysycenie trwało max 2 h bo w tym czasie następuje również gazowanie elektrolitu w akumulatorze i może minimalnie ubyć tego elektrolitu. Dlatego właśnie nie ma akumulatorów bezobsługowych, te które posiadają zaślepki mają po prostu utrudnioną obsługę, nie można sprawdzić i ewentualnie dolać elektrolitu. Dla producentów lepiej jak nie można uzupełnić/sprawdzić elektrolitu akumulator się skończy i trzeba kupić nowy. Co najważniejsze, powyższe dotyczy ładowania standardowych akumulatorów kawasowo-ołowiowych z elektrolitem płynnym, czyli każdy klasyczny akumulator. Dlatego ładując prostownikiem powinno się wyjąć aku i kontrolować ten proces. Dlatego też w Insigniach wyposażonych z zwykły aku sterownik po wykryciu słabej kondycji akumulatora podbija napięcie do 15,5 V próbując go zregenerować.

Akumulatory nowego typu takie jak AGM też są kwasowo-ołowiowe ale mają elektrolit nasączony w matach z włókna szklanego i dopiero te akumulatory są bezobsługowe. Nie można w nich sprawdzić elektrolitu, a tym bardziej dolać, ale dzięki takiej budowie, znoszą trudniejsze warunki pracy w systemach start-stop, czyli częsty pobór prądu i w związku z tym wyższe natężenie ładowania (A). Potrafią po prostu w krótszym czasie przyjąć więcej ładunku elektrycznego, czyli szybciej się ładują. Niestety, ze względu na zastosowanie mat nie znoszą napięcia powyżej 14,7 V. Dlatego porada jaka została udzielona Maciejdm1 jest jak najbardziej poprawna. Do ładowania AGM najlepiej więc używać zasilaczy/ładowarek/prostowników automatycznych które ograniczają napięcie ładowania do bezpiecznego zakresu i robią to dla bezpieczeństwa użytkownika. Napięcie jest ograniczone do 14,7 V bo AGM tego nie lubi, zwykły się gazuje, a instalacje elektryczne w samochodach też mogą żle zareagować (w Insigni do 15,5V). Są oczywiście profesjonalne automatyczne ładowarki które, tak jak pisał Grzegorz13 w specjalnych programach mają podbicie napięcia, ale najczęściej mają też specjalne programy do AGM, żel itp o właściwych parametrach. Prostownik zwykły, nie automatyczny, można użyć do podładowania akumulatora, ale należy kontrolować napięcie ładowania (do 14,7V).

Insignia była projektowana 10 lat temu i w kwestii zwykłych akumulatorów nic się nie zmieniło. Dopiero wprowadzenie systemu start-stop wymusiło zastosowanie nowocześniejszych akumulatorów typu AGM. Dlatego Insignie wyposażone w akumulator AGM nie powinny już podbijać napięcia powyżej 14,7/14,8 V (zależnie od karty katalogowej akumulatora). Nie można więc u Nas zamiast zwykłego aku włożyć AGM bo "inteligentny" alternator może przypadkowo go zniszczyć.

Przepraszam za tak długi post, ale jak opisałem krócej to Grzegorz13 źle mnie zrozumiał. Ja również chciał bym, aby na forum były prawidłowe i rzetelne informacje, ale raczej wolał bym dyskusję niż przytyki personalne.

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 22 lis 2018, o 19:04

lewis pisze:
22 lis 2018, o 16:51
Niestety, ze względu na zastosowanie mat nie znoszą napięcia powyżej 14,7 V. Dlatego porada jaka została udzielona Maciejdm1 jest jak najbardziej poprawna. Do ładowania AGM najlepiej więc używać zasilaczy/ładowarek/prostowników automatycznych które ograniczają napięcie ładowania do bezpiecznego zakresu i robią to dla bezpieczeństwa użytkownika. Napięcie jest ograniczone do 14,7 V bo AGM tego nie lubi, zwykły się gazuje, a instalacje elektryczne w samochodach też mogą żle zareagować (w Insigni do 15,5V). Są oczywiście profesjonalne automatyczne ładowarki które, tak jak pisał Grzegorz13 w specjalnych programach mają podbicie napięcia, ale najczęściej mają też specjalne programy do AGM, żel itp o właściwych parametrach. Prostownik zwykły, nie automatyczny, można użyć do podładowania akumulatora, ale należy kontrolować napięcie ładowania (do 14,7V).
lewis dziękuję za obszerne wytłumaczenie problemu( specjalnie pogrubiłem fragmenty Twojego tekstu, żeby było to zauważone- mam nadzieje , że nie będziesz miał nic przeciwko temu) .Właśnie w ten sposób tłumaczył mi to wspomniany prze zemnie fachowiec.
Można podładować , ale uważać na napięcie pow.14,7 V- tak mi powiedział...
lewis , Grzegorz13 i inni koledzy/koleżanki mam prośbę do Was ( nie chce pisać w innym, istniejącym temacie ,dlatego piszę tu)doradźcie ,który akumulator kupić ? Mam propozycję trzech :
-Akumulator Centra AGM 80Ah 800A CK800 - cena 649 zł
-Bosch 80AH 800A SILVER S5 AGM P+ -cena725 zł
-VARTA SILVER DYNAMIC AGM 12V 80Ah 800A START/STOP-cena 636 zł
Może jakiś inny ?
Chcę dodać , że mój styl jazdy to 80 % miasto, 20 % trasa.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 3030
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2019
Miasto: DZA
Postawił piwo: 20 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: Zbyszek01 » 22 lis 2018, o 19:22

Ładnie zacytowałeś post kolegi ale nie cały, została końcówka
lewis pisze:
22 lis 2018, o 16:51
Dlatego Insignie wyposażone w akumulator AGM nie powinny już podbijać napięcia powyżej 14,7/14,8 V (zależnie od karty katalogowej akumulatora). Nie można więc u Nas zamiast zwykłego aku włożyć AGM bo "inteligentny" alternator może przypadkowo go zniszczyć.
Insignia MY2012

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 22 lis 2018, o 19:26

Zbyszek01 pisze:
22 lis 2018, o 19:22
Edit
Wiem, świadomie nie cytowałem tego fragmentu , bo niestety jesteśmy zdani na takie napięcie ładowania. Chyba , że coś można "pogrzebać '' w elektryce...
Ostatnio zmieniony 22 lis 2018, o 19:26 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin forum

lewis
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 22 maja 2015, o 11:37
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: lewis » 22 lis 2018, o 19:39

Ale ty miałeś oryginalnie zamontowany AGM w swoim samochodzie? Jak tak to wtedy sterownik alternatora powinien ograniczyć napięcie do 14,7 V.

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 22 lis 2018, o 20:05

Tak oryginalny. Dziś przy pomocy Torque zauważyłem , że wskazywało ponad 15V .

norbi333
Ekspert
Posty: 5124
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: norbi333 » 22 lis 2018, o 20:07

Na pewno nie ogranicza, bo wiele razy widziałem 14,9 V

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8945
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: mazmarcin » 22 lis 2018, o 20:10

Można zrobić zrzut ekranu.

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 3030
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2019
Miasto: DZA
Postawił piwo: 20 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: Zbyszek01 » 22 lis 2018, o 20:11

Skoro napisał że oryginał taki był czyli w VIN też powinien być wpisany. Może wtedy w kompie jest coś pozmieniane aby takie max 14,7 nie przekraczał? Przy montażu zwykłych takich uwarunkowań może nie być.
Insignia MY2012

Awatar użytkownika
maciejdm1
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 25 paź 2018, o 18:27
Auto: Insignia fl
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Głogów
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: maciejdm1 » 22 lis 2018, o 20:42

Jest oryginał :
AKUMULATOR.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

norbi333
Ekspert
Posty: 5124
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: norbi333 » 22 lis 2018, o 21:32

mazmarcin pisze:
22 lis 2018, o 20:10
Można zrobić zrzut ekranu.
Nie zrobię ,bo auto w Lęborku jeździ :D

Dodano po 59 sekundach:
Zbyszek01 pisze:
22 lis 2018, o 20:11
Skoro napisał że oryginał taki był czyli w VIN też powinien być wpisany. Może wtedy w kompie jest coś pozmieniane aby takie max 14,7 nie przekraczał? Przy montażu zwykłych takich uwarunkowań może nie być.
Miałem oryginalny i pokazywało 14.9 V największe jakie zauważyłem

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 3030
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2019
Miasto: DZA
Postawił piwo: 20 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: Zbyszek01 » 22 lis 2018, o 21:37

To też może być zależność jak kol. lewis napisał: "zależnie od karty katalogowej akumulatora"
Insignia MY2012

lewis
Forumowicz
Posty: 63
Rejestracja: 22 maja 2015, o 11:37
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: lewis » 22 lis 2018, o 22:04

Zalecane maksymalne bezpieczne napięcie ładowania akumulatora AGM prostownikiem to 14,7 V. Karty katalogowe podają różne wartości najczęściej jest to wartość 14,8V. Poniżej link do karty katalogowej Austriackiego Bannera:

https://www.bannerbatterien.com/download/?file=22

Między maksymalnym odczytanym przez was napięciem 14,9 V a 14,8 V z katalogu różnica mieści się w granicy błędu pomiarowego, więc raczej problemu nie powinno być, to napięcie pojawia się zazwyczaj gdy aku jest mocno rozładowany lub kończy swój żywot, na co dzień jest mniej.

norbi333
Ekspert
Posty: 5124
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Akumulator - napięcie ładowania, usterka, objawy

Post autor: norbi333 » 22 lis 2018, o 22:22

I tu się mylisz. Mój akumulator miał się bardzo dobrze. Nawet zimą przy -30 odpalał. Wystarczy poczytać tryby ładowania akumulatora w insigni.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”