--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Hak holowniczy

ODPOWIEDZ
jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 2 sty 2022, o 21:04

Hak kupiony, obracany oris za 200zł. Niestety mam tylko hak z gniazdem 13pin zakończonym wtyczką i moduł haka o oznaczeniu AD 13310351, (szkoda że jak brałem hak to nie było auta na placu bo wytargał bym oryginalną wiązkę która wychodzi pod zderzak). U siebie mam moduł AE 13317368. Teraz dwa pytania do kolegów którzy przerabiali już montaż haka
1- dorabiał/odbudowywał ktoś ten kawałek wiązki który wychodzi pod zderzak? Może ma ktoś jakieś zdjęcia lub schemat?
2- czy może jednak prościej montaż uniwersalnego modułu haka? Jeśli tak poratuje ktoś schematem/zdjęciami w które kable od tylnych lamp się podpisał dla wersji kombi

tomek0710
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: 2 kwie 2021, o 22:41
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Węgrów
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: tomek0710 » 3 sty 2022, o 09:49

mam tą samą sytuację tyle, że zbieram się do montażu już od dłuższego czasu. udało mi się zebrać kilka instrukcji schematów, może coś się przyda - link poniżej.



Co do dorabiania wiązki to jest to mozliwe bo jeden z kolegów na forum już to zrobił. Idąc jego śladami też zaopatrzyłem się w kabelki i wtyczkę pasującą do tej która jest na belce haka na https://wtyczkolandia.pl/

Edit:
Post na grupie na FB
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 3 sty 2022, o 10:22

Dokładnie tak jak kolega tomek pisze. Ja dorabiałem i jak poszukasz w tym temacie znajdziesz numery pinów i wtyczkę która pasuje do haka. połączenie według schematu wyżej i wszystko śmiga. Z modułem troszkę walczyłem ale w końcu trafiłem na odpowiedni numer. Jak by Twój moduł nie pasował to mam AH 13 329 461 z 2010 roku to mogę podesłać na próbę, ale najpierw sprawdź swój jak dorobisz wiązkę.

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 3 sty 2022, o 13:51

A musiałeś odblokowywać coś przez op-coma czy podłączyłeś kable i wszystko działało. Znalazłem też instrukcje montażu okablowania właśnie dla modułu AH który montuje się zamiast modułu AE więc nie wiem jak będzie z modułem AD. Generalnie zamysł mam prosty tj. Z gniazda 13 pin podłączyć zasilanie tylko tak jak w gnieździe 7pinowym(będę używa przejściówki).
I teraz jedna możliwość to uniwersalny moduł wpisany bezpośrednio w lampy i przedłużenie oryginalnych kabli z wtyczki haka (koszt zabawy około 100zł)
Lub druga możliwość to właśnie dołożenie kabli do oryginalnego modułu, jeśli zadziała z tym modułem co mam to koszt zabawy nie przekroczy kilkunastu złotych na konektorki.
W głowie mam jeszcze jeden pomysł, czy jak podłączę do modułu tylko tą mniejszą wtyczkę ( ta która podaje napięcie na moduł?)to czy po przykładaniu multimetra do odpowiednich pinów w module pojawi się napięcie? Np. Włączając lewy kierunek napięcie powinno pojawić się na dwóch pinach. Jeśli tak jest to sprawa jest prosta podpinam moduł który dostałem multimetr w ręce i sprawdzam czy moduł działa, jeśli tak to dorabiam brakujące kabelki a jeśli nie to kupuję moduł uniwersalny i wpinam się w okablowanie lamp

Dodano po 4 minutach 57 sekundach:
Żeby znaleźć schemat który mi udało się znaleźć trzeba w gogle wpisać "OPEL No. 21150527J" I otworzyć pierwszą pozycję "amd-jaeger"

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 3 sty 2022, o 15:19

Na schemacie wyżej wtyczka k68 (moduł )to właśnie wtyczka modułu haka. Masz podane numery pinów do których trzeba się podpiąć. Modułu nie sprawdzisz w ten sposób który opisujesz, bo wtyczka z dwoma kablami to zasilanie modułu a w tej mniejszej jest can i wyjścia na światła, dodatkowo informacja do modułu że akurat masz podpięty hak. Ja po podłączeniu modułu nic nie programowałem. W schemacie który ty podałeś jest identyczne podłączenie modułu prócz połączenia w gnieździe modułu miedzy 5 a 10 pinem pewnie dlatego że jest to przedlift

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 3 sty 2022, o 16:42

Ja mam właśnie przedlift

Dodano po 5 godzinach 35 minutach 26 sekundach:
Z racji tego że mam tylko jedną stronę kostki(ta od wtyczki 13pinowej) zastanawiam się czy gdyby ją usunąć i połączyć przewody tak jak na schemacie ale bez kostek (polutować według schematu) przedłużyć kable tak żeby starczyły do modułu i wpiąć się we wtyczkę moduł czy to zadziała?

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 4 sty 2022, o 10:05

Zadziała tracisz tylko możliwość rozłączenia haka - np uszkodzi Ci się mikrostyk w gnieździe haka i będziesz bez asystenta parkowania. Druga rzecz czy zrobisz to w pełni szczelne?

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 4 sty 2022, o 10:39

czujników parkowania brak więc nic nie tracę, a co do szczelności to raczej nie bedzie z tym problemu.

tomek0710
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: 2 kwie 2021, o 22:41
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Węgrów
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: tomek0710 » 4 sty 2022, o 11:07

@jup2tw mam prośbę - zrób kilka fotek w trakcie montażu haka / instalacji :)

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 4 sty 2022, o 11:10

A jak to jest z pinami 3 i 12 u mnie w gnieździe pin numer 12 jest pusty czy należy go zmontować z pinem nr. 3 ? Dodatkowo auto będzie jeździć tylko z adapterem na 7 pin i tam adapter używa tylko 7pinów z wtyczki 13pinowej więc w jaki sposób moduł dostaje sygnał o podłączeniu przyczepy?

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 4 sty 2022, o 12:31

Patrz na schemat kol Tomek pin we wtyczce K i R. Masz w tamtym schemacie rozrysowane wszystko. Ja osobiście radził bym podłączyć wszystkie przewody (może oprócz plusa po stacyjce, stałego plusa, i buczka) Masz wtedy przeciwmgielne i wsteczne (któregoś światła nie ma w w 7 pin) może kiedyś uwidzi Ci się np bagażnik na rowery. Propo mikrostyku podpięcia przyczepki to nie wiem czy moduł aktywuje światła przyczepy jeśli nie ma sygnału z tego styku. Jak podepniesz przyczepkę to moduł kontroluje żarówki w przyczepce czy nie są spalone.

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 4 sty 2022, o 15:16

Zamieniłem na próbę swój moduł czyli AE na moduł który dostałem razem z hakiem czyli moduł AD i auto od razu sypnęło komunikatami o spalonych zarówkach w przyczepie(wszystkich) oraz rozłączył możliwość otwierania klapy bagażnika z kluczyka (klapa elektryczna) i teraz nie wiem czy moduł jest niewłaściwy czy po prostu komunikaty znikną jak dorobię instalację.
Kolego @ronuch podpowiesz skąd brałeś piny do wpięcia w kostkę?

Dodano po 38 minutach 56 sekundach:
Chyba że przez brak podłączonego okablowania od haka moduł czyta fałszywie że dostaje sygnał z mikrostyku o podpięciu przyczepki

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 4 sty 2022, o 16:45

piny brałem z wtyczkolandi. Co do komunikatów to jest to możliwe bo według schematu jest w haku styk zamknięty. Zmierz czy miedzy pinem K i R jest przejście a potem włóż przejściówkę do gniazda i zmierz czy jest przerwa.

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 4 sty 2022, o 22:30

Możesz podpowiedzieć jaki rodzaj pinów żeńskich jest we wtyczce modułu bo nie mogę coś dopasować odpowiednich na stronie, czy już nie pamiętasz?

ronuch
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 28 paź 2020, o 16:33
Auto: insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: ronuch » 5 sty 2022, o 13:58

poszukam ale to chyba jutro bo dziś już nie zdążę.
Dla potomnych pin modułu :
KONEKTOR PIN ZENSKI VW MQS 0,5-0,75 mm2 000979009E
Wtyczka przy haku nie pamiętam czy była damska czy męska:
5291 ZŁĄCZE DAMSKIE 16-PIN GT 150 280
lub
5294 ZŁĄCZE MĘSKIE 16-PIN GT 150 280
Przeglądając OLX wychodzi że wtyczka jest męska więc trzeba kupić żeńską - proszę o potwierdzenie

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 5 sty 2022, o 21:16

Zgadza się wtyczka/złącze do haka jest potrzebne żeńskie marki Delphi 16-pin GT 150 280.

Co do pinów kostki modułu to takie same występują w kostkach od radia w insigniach jak i np. W Vectra C /signum/astra H więc jak ktoś chce to można odzyskać.

Z racji tego że hak mam w planach założyć w piątek to na chwilę obecną utknąłem na etapie szukania kostek od radia żeby odzyskać potrzebne piny/konektoryi jak na złość nikt w najbliższej okolicy nie posiada takich kostek ;), więc jak nie uda mi się do piątku ogarnąć pinów to hak zakładam na uniwersalnym module który leży już w szafie

ocieocie
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 19 gru 2018, o 10:18
Auto: INSIGNIA 2.0
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2015
Miasto: Rzeszów

Re: Hak holowniczy

Post autor: ocieocie » 6 sty 2022, o 00:12

Witam ja u siebie w polifcie kombi założyłem hak oris, moduł zrobiłem samemu na przekaźnikach 12V, w mikrostyku przelutowalem kabelki tak że w momencie wpięcia wtyczki mikrostyk puszcza masę na mój moduł, wypinam wtyczkę rozlacza cały moduł i przekazniki nie dzialaja. Wszystko działa jak należy zero błędów, zabezpieczone główny prąd bezpiecznik, brzęczek bezpiecznik. Ostatnio urwana linka od rozkładania zastąpiona linka za 5zl z rowerowego i własny pomysł na jej mocowanie i tanim sposobem sprawne dalej i nie za miliony.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

tomek0710
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: 2 kwie 2021, o 22:41
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Węgrów
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Hak holowniczy

Post autor: tomek0710 » 6 sty 2022, o 11:53

http://wwww.opel-insignia.com.pl/viewto ... 11&t=14177

Na starym forum jest też kilka fotek z montażu jakby ktoś szukał

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 9 sty 2022, o 21:33

Haka w piątek nie udało mi się założyć że względu na brak czasu, ale podsumuję pewne informacje które przydadzą się innym.

Jeśli chodzi o sam montaż haka to wygląda to następująco:
-demontaż zderzaka (jak to zrobić jest na forum)
-demontaż wzmocnienia 4 śruby
- montaż haka w miejsce odkręconego wzmocnienia, ogólnie do przy kręcenia 8śrub
- docięcie nożykiem lub wymiana styropianu zderzaka, nie każde auto miało styropian w zderzaku więc jak ktoś chce to można go całkiem wywalić.
- wycięcie w dokładne zderzaka otworów na rączkę oraz kulę haka.(od środka jest delikatnie naznaczone cienką kreską miejsce wycięcia, idzie ono po łuku między pierwszym a trzecim otworem na kołek/spinkę, wycinamy cały ten kawałek usuwając tym samym środkową spinkę, bardzo dobrze sprawdza się tutaj wyrzynarka) Można też wymienić dokładkę na tą z wersji z hakiem.
-podłączenie instalacji elektrycznej i sprawdzenie poprawności działania
- ponowny montaż zderzaka


Jeśli chodzi o dorobienie oryginalnej wiązki to kilka postów wyżej jest informacja jaka wtyczka oraz jakie dodatkowe piny są potrzebne(koszt na wtyczkolandii około 50zł) oraz jest schemat podłączenia okablowania do wtyczek( u mnie wszystkie kolory kabli i podłączenia we wtyczce po stronie kuli się zgadzały że schematem). Dodatkowo jeśli kupicie hak i dostaniecie wraz z nim oryginalny moduł haka to po jego podpięciu do istniejącej instalacji(przed dorobieniem dodatkowej wiązki) na zegarach powinno sypnąć błędami o spalonych żarówkach w przyczepie ponieważ w oryginale przy braku podcięcia przyczepy mikrostycznik w gniazdku jest zwarty. Jeśli wysypie wam błędami spalonych żarówek to wiecie że auto obsługuje moduł który posiadacie i możecie brać się za dorobienie brakującej instalacji. Jeśli informacje o spalonych żarówkach przyczepy nie pojawią się na zegarach wtedy albo auto nie obsługuje danego modułu(możliwe też że moduł jest uszkodzony) lub też trzeba komputerem odblokować funkcję obsługi przyczepy, chociaż czytając masę informacji nie spotkałem się z tym żeby ktoś musiał odblokowywać coś opcomem. Zostaje wam wtedy albo szukanie/odblokowanie modułu lub montaż uniwersalnego modułu haka.

Ja u siebie poszedłem trochę inną drogą i wybrałem się na pobliski szrot z samochodami gdzie ze starych wiązek samochodowych "wytargałem" Kilka wtyczek(patrzyłem wzrokowo na rozmiar wejść we wtyczce) z których odzyskałem piny z kablami potrzebne do dorobienia brakującej instalacji. Oraz wpadło mi w ręce kompletne złącze hermetyczne niestety tylko 12pinowe więc w przyczepie nie będzie pozycji 9/10/11/13 ze schematu czyli dodatkowej masy i dodatkowego zasilania( możliwe że zrobię to na osobnej wtyczce 4pinowej ponieważ przewody sobie zostawiłem). I tym sposobem za 15zł zrobiłem dodatkową instalację która będzie podłączona do oryginalnego modułu haka. Jak wszystko za montuję w aucie to dam znać czy działa.

Dodam jeszcze że hak kupiłem z Urwaną linką, zapieczony(nie obracał się) oraz z brakującą rączką.
Linkę kupiłem w sklepie rowerowym za 10zł (linka nierdzewka), pilnikiem przerobiłem Zakucie linki na okrągłe. Dodatkowo dorobiłem nowy pancerz. Brakującą rączkę zrobiłem z dwóch uchwytów meblowych połączonych ze sobą. Zdjąłem dekielek od ślimacznicy, napsikałem białego smaru, postukałem od dołu młotkiem, trochę poruszałem knipexem od góry(tam gdzie linka) i wszystko teraz ładnie się otwiera i zamyka. W moim wypadku koszt haka wraz z naprawą i dorobieniem wiązki nie przekroczył 230zł
Ostatnio zmieniony 19 sty 2022, o 21:28 przez jup2tw, łącznie zmieniany 2 razy.

jup2tw
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 3 maja 2021, o 16:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Oleśnica
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Hak holowniczy

Post autor: jup2tw » 19 sty 2022, o 21:12

Dzisiaj zakończyłem montaż haka, a właściwie to podłączenie elektryki według schematu który jest kilka postów wyżej i potwierdzam że wszystko działa prawidłowo i nic nie trzeba programować. Jedyne co zostało mi do podłączenia to brzęczek ale to dopiero na wiosnę jak już będzie cieplej.

Generalnie jak ktoś się zastanawia czy montować moduł uniwersalny, czy może jednak dorobić wiązkę i dać moduł oryginalny to według mnie warto dorobić instalację na oryginalnym module ponieważ zakres prac jest podobny ale na + dla oryginału przemawia to że dodatkową instalację możemy sobie dorobić wcześniej i przy montażu podłączenie kabli to tylko kilka minut a druga rzeczy to nie nacina my przewodów jak ma to miejsce przy modułach uniwersalnych.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”