--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Wentylator chłodnicy

Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 4 sie 2018, o 13:55

Zauważyłem dziś, że temeratura cieczy jakoś szybciej rośnie niż zwykle dochodząc do 100stopni. Oczywiście zaobserwowane w appce Pinga bo wskazówka na desce nawet nie drgnie z 90.
Nie załącza się lewy wentylator chłodnicy ani na wolnych ani na szybkich obrotach. Prawy jest ok.
Sprawdziłem bezpieczniki 42 i 45, też są ok. Błedów brak.

Coś jeszcze mogę sprawdzić? Czy wentylator się poddał?

Wymieniał któryś z Kolegów te wentylatory?

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: Rooff_ » 4 sie 2018, o 21:10

Wentylator albo przekaźnik. Ale nie dam sobie błowy uciąć, że takowy na pewno jest.

myk6414

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: myk6414 » 4 sie 2018, o 21:31

Jest jakaś krytyczna temperatura przy której wskaźnik się ruszy? Dziś stalem 3 godziny w korku (w sumie w tym czasie przejechaliśmy 10km) w temperaturze ok. 37stopni. Start/stop raz tylko samochód zgasił. Co chwila było podjeżdżanie pod górę, wskaźnik nawet nie drgnął. Cały czas stał na tym samym poziomie. W poprzednim aucie, gdy się długo stało i temperatura wzrosła, wskaźnik też szedł w górę, włączał się wentylator i wskaźnik spadał w dół. Iski są aż tak świetnie schładzane ? :D

Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 4 sie 2018, o 21:42

@Rooff_ też tak myślałem, pytanie który to przekaźnik?
Jak to jest z tymi wentylatorami? Jeden jest od chłodnicy a drugi od klimatyzacji? No i który jest który :)

@myk6414 wskaźnik temperatury w Insigniach to taki trochę bajer. Temperatura skacze (u mnie teraz od 87 do 101) a wskaźnik cały czas na 90 stoi.
Pewnie dla naszego spokoju ducha bo byśmy co chwilę usterek szukali :D

Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 5 sie 2018, o 13:19

Podłączyłem dziś OPCOMa i zrobiłem test wentylatorów.
Na pierwszym stopniu wentylatory nie pracują.
Na drugim pracuje tylko ten od stony kierowcy na wolnych obrotach.
Na trzecim pracuje tylko ten od stony pasażera na szybkich obritach.
Pozamieniałem miejscami przekaźniki i jest to samo. Odłączyłem też akumulator na poł godziny ale nic to nie zmieniło.

Jestem w kropce :|

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: Rooff_ » 5 sie 2018, o 15:14

Niestety nie mam żadnego interfejsu, którym bym mógł to sprawdzić u siebie...
Jedyne co zauważyłem, to po jeździe (w takie dni jak teraz) kręcą się oba, czasami jeden szybciej (chyba jeden, bo jak się kręcą to wali po oczach gorącym powietrzem i ciężko popatrzeć ;) inna sprawa, że nie miałem potrzeby zwracać na to uwagi).

Żadnych błędów DTC nie masz zapisanych?

Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 5 sie 2018, o 16:15

Błędów żadnych nie ma. Sprawdzałem opcomem i appką.

Dziś zauważyłem, że nawet przy 98-100 stopniach wentylatory się nie kręcą. Dopiero jak włączę klimatyzację to zaczyna się kręcić ten od strony kierowcy.

Skoro bezpieczniki są dobre, przekaźniki też, to chyba pozostaje tylko wiatrak. Zauważyłem, że we wtyczkę wiatraka wybudowany jest rezystor, który jak domyślam się zmienia napiecie a przez to prędkość wentylatora. Ten od strony kierowcy wygląda ok, dostęp do tego drugiego jest z rzyci.
Trzeba wejść pod auto i zdjąć przednią osłonę silnika.


Obrazek

Czy któryś z kolegów sprawdzał w opcom test wentylatorów? Jak powinny się zachowywać wentylatory na poszczególnych stopniach?

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

angel_dark666
Użytkownik
Posty: 296
Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2010
Miasto: Irlandia
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: angel_dark666 » 5 sie 2018, o 19:06

Sprawdź rezystory czy mają taką rezystancji jaka na niich jest napisana.

Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 5 sie 2018, o 21:31

Po obejżeniu tego video na YT spodziewam się, że ten drugi rezystor będzie w podobnym stanie. To by tłumaczyło, że wentylator załącza się tylko na najwyższej prędkości.

Nie wiem tylko czy w przypadku Insigni ten rezystor to część wymenialna czy może będę skazany na nowy wentylator.

angel_dark666
Użytkownik
Posty: 296
Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2010
Miasto: Irlandia
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: angel_dark666 » 5 sie 2018, o 22:12

Spoko , do innych opli jest , wypnij go i zczytaj nr seryjny, jak sie dobrze orientuje to od merivy i corsy powinien podejść.

Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 6 sie 2018, o 17:57

Niestety, ASO potwierdziło, że rezystor stanowi całość z wentylatorem i nie można go wymenić. Ten od Corsy D ma zupełnie inne wartości a od Merivy inne gniazdo.
Zamówiłem używane wentylatory, z których wymontuję rezystor na podmiankę.
Mam nadzieję, że się uda bo nie uśmiecha mi się zrzucanie zderzaka i chłodnicy żeby wymienić cały wentylator (tak mówi książka sereisowa Haynes).

angel_dark666
Użytkownik
Posty: 296
Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2010
Miasto: Irlandia
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: angel_dark666 » 6 sie 2018, o 18:19

Chodzi o to żeby przelutowac, kiedyś to robiłem, posilkowalem się schematami z Tisa i smigalo.


Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
dante83pl
Klubowicz
Posty: 140
Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
Auto: Insignia Elite
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Horley, UK

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: dante83pl » 10 sie 2018, o 15:43

No i po kłopocie. Rezystor podnieniony i wszystko działa jak trzeba.

A oto winowajca. Rezystor lekko ukruszony i przepalony drut oporowy.Obrazek

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: Rooff_ » 7 sie 2019, o 18:07

I mnie dopadły problemy z wentylatorami...
Silnik BiTurbo. Błędów DTC - brak (MDI/GDS2).
Nie działa ani prawy, ani lewy. Bezpieczniki ok, bo napięcie na wtyczce wchodzącej do rezystora jest 14,5V. Sam rezystor w pomiarach wyszło ok. 1,0-1,5 ohm (trochę lipa, bo na nim jest R50k, więc zakładam 50 kohm). Sprawdziłem tylko ten górny, bo do tego dolnego kiepski dostęp. Jak na moje oko jest kiszka.
Czy gdzieś w obwodzie jest jeszcze jakiś element, który się mógł zepsuć? Jakieś pomysły dlaczego nie działają oba? Oczywiście klimę wyłączałem/włączałem i to nic nie zmienia. Próbowałem również robić test wentylatorów w GDS2 - na żadnym z trybów (1, 2, 3) nie włącza się żaden :/
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

xul
Klubowicz
Posty: 1861
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: xul » 7 sie 2019, o 19:09

Na aledrogo dla innych modeli jest np.: R30K = 0.30Ohm, R09K = 0.09Ohm, czyli Twój wyszedłby 0.50Ohm, jak od wskazania odejmiesz rezystancję przewodów, to powinno tyle wyjść.
to oglądałeś tylko tam pewnie nie ma Twojego silnika, choć teoretycznie schemat powinien być podobny.

EDIT:
Z tego co widzę na schematach, to rezystor jest w szeregu z wentylatorem, czyli służy do pomiaru prądu (silniki elektryczne steruje się prądem). Musiałbyś zmierzyć napięcie na rezystorze wpiętym w układ, a najlepiej napięcie na samym wentylatorze.
Napięcie 14.5V na wtyczce po wypięciu rezystora wskazywałoby, że zasilanie jest prawidłowo podawane (miernik przy pomiarze napięcia jest teoretycznie nieskończoną rezystancja, więc na nim odkłada się całe napięcie, a silnik przewodzi). Jakbyś miał miernik cęgowy, to można by spróbować pomierzyć czy pojawia się jakiś większy prąd, ew. jakimś tanim miernikiem wpiętym w szereg (jakby go miało wypalić, nie wiem jakiej mocy są wentylatory)

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: Rooff_ » 7 sie 2019, o 19:42

Przewody są dość grube, więc przypuszczam, że przy starcie wentylatora leci dość spory prąd ;) A lubię mój miernik, mimo że nie był drogi :P
Pamiętaj, że prąd pojawi się, jak będzie obwód zamknięty. Zakładając, że coś nie działa np. wentylator lub coś innego, to niesądzę żeby się i prąd pojawił ;) Więc raczej niewiele zmierzę :o

Z tymi opornikami to coś nie ogarniam tej rezystancji. Za dawno technikum kończyłem chyba :P
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8946
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: mazmarcin » 7 sie 2019, o 20:06

Może coś pogryzło gdzieś kabelki? Ja mam pogryziony kabel od egt i raz na miesiąc błąd pokaże a nie mam czasu się nim zająć jak silnik zimny :lol:

xul
Klubowicz
Posty: 1861
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: xul » 7 sie 2019, o 20:17

z tego co ja pamiętam to jak jest R z przodu, to za tym są części ułamkowe, choć powinno być 0 z przodu, czyli 0R50 = 0.5Ohm, tak samo jak 1K5 = 1.5kOhm. To K na końcu to może oznaczenie tolerancji albo mocy.
W każdym razie, rezystor 50kOhm wpięty w szereg z wentylatorem nie miałby sensu. 0.5Ohm jak najbardziej, choć mniejsze straty powodowałby 0.1Ohm (takie mam na sterowniku silnika krokowego, przy czym uzwojenie takiego silnika może mieć tylko 0.7Ohm).
Wg. schematu z tego linka co podesłałem (str. 6 i 7) jest 7 przekaźników (KR20L odpowiada chyba za oba wentylatory) i 3 bezpieczniki (10A na sterowanie, 20A lewy i 30A prawy wentylator). Jest tam też opisana procedura sprawdzania od strony 11, na samym dole.
Jesteś w stanie zmierzyć opór na gnieździe wentylatora/rezystora na pinach 1-3 (sam wentylator), 1-2 (sam rezystor), 2-3 (wentylator + rezystor), to by powiedziało jakich prądów należy się spodziewać (odejmując 0.5-1Ohm od oporów, bo tyle zazwyczaj mają przewody z tanich mierników).

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 120 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: Rooff_ » 7 sie 2019, o 20:28

Zmierzyć jestem w stanie, ale to jutro ;)
Ja mam właśnie wrażenie, że albo padł jakiś wspólny przekaźnik dla obu wentylatorów, albo nie ma wspólnej masy (o ile takowa jest dla obu). Tylko żeby to ogarnąć, to trzeba wleźć pod auto :o

Dlaczego piszesz o 7 przekaźnikach? To nie są dwa różne obwody dla różnych typów chłodnic z 1 lub 2 wentylatorami?
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

xul
Klubowicz
Posty: 1861
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Wentylator chłodnicy

Post autor: xul » 7 sie 2019, o 20:44

Patrze po schematach z tego linka co wkleiłem, one są dla benzyn 2.0 i 2.4 hamerykańskich
Tam widzę ich 7:
niska prędkość (lewy)
średnia prędkość lewy
kontrola prędkość, który steruje "wysoką prędkość (prawy)"
wysoka prędkość (prawy)
średnia prędkość prawy
przekaźnik wentylatora, który coś tam zwiera do masy
kontrola prędkość 2, który jakby zwierał lewy do masy bezpośrednio albo przez wentylator prawy (tak schemat odczytuje, ale głowy nie dam)

Dla jednego wentylatora jest 5 przekaźników
niska, średnia, wysoka prędkość, kontrola prędkości i przekaźnik wentylatora

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”