--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
Wentylator chłodnicy
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
Zauważyłem dziś, że temeratura cieczy jakoś szybciej rośnie niż zwykle dochodząc do 100stopni. Oczywiście zaobserwowane w appce Pinga bo wskazówka na desce nawet nie drgnie z 90.
Nie załącza się lewy wentylator chłodnicy ani na wolnych ani na szybkich obrotach. Prawy jest ok.
Sprawdziłem bezpieczniki 42 i 45, też są ok. Błedów brak.
Coś jeszcze mogę sprawdzić? Czy wentylator się poddał?
Wymieniał któryś z Kolegów te wentylatory?
Nie załącza się lewy wentylator chłodnicy ani na wolnych ani na szybkich obrotach. Prawy jest ok.
Sprawdziłem bezpieczniki 42 i 45, też są ok. Błedów brak.
Coś jeszcze mogę sprawdzić? Czy wentylator się poddał?
Wymieniał któryś z Kolegów te wentylatory?
- Rooff_
- Zapaleniec
- Posty: 4119
- Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
- Auto: Insignia ST przedlif
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
- Postawił piwo: 9 razy
- Otrzymał piwo: 120 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Wentylator albo przekaźnik. Ale nie dam sobie błowy uciąć, że takowy na pewno jest.
Re: Wentylator chłodnicy
Jest jakaś krytyczna temperatura przy której wskaźnik się ruszy? Dziś stalem 3 godziny w korku (w sumie w tym czasie przejechaliśmy 10km) w temperaturze ok. 37stopni. Start/stop raz tylko samochód zgasił. Co chwila było podjeżdżanie pod górę, wskaźnik nawet nie drgnął. Cały czas stał na tym samym poziomie. W poprzednim aucie, gdy się długo stało i temperatura wzrosła, wskaźnik też szedł w górę, włączał się wentylator i wskaźnik spadał w dół. Iski są aż tak świetnie schładzane ?
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
@Rooff_ też tak myślałem, pytanie który to przekaźnik?
Jak to jest z tymi wentylatorami? Jeden jest od chłodnicy a drugi od klimatyzacji? No i który jest który
@myk6414 wskaźnik temperatury w Insigniach to taki trochę bajer. Temperatura skacze (u mnie teraz od 87 do 101) a wskaźnik cały czas na 90 stoi.
Pewnie dla naszego spokoju ducha bo byśmy co chwilę usterek szukali
Jak to jest z tymi wentylatorami? Jeden jest od chłodnicy a drugi od klimatyzacji? No i który jest który
@myk6414 wskaźnik temperatury w Insigniach to taki trochę bajer. Temperatura skacze (u mnie teraz od 87 do 101) a wskaźnik cały czas na 90 stoi.
Pewnie dla naszego spokoju ducha bo byśmy co chwilę usterek szukali
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
Podłączyłem dziś OPCOMa i zrobiłem test wentylatorów.
Na pierwszym stopniu wentylatory nie pracują.
Na drugim pracuje tylko ten od stony kierowcy na wolnych obrotach.
Na trzecim pracuje tylko ten od stony pasażera na szybkich obritach.
Pozamieniałem miejscami przekaźniki i jest to samo. Odłączyłem też akumulator na poł godziny ale nic to nie zmieniło.
Jestem w kropce
Na pierwszym stopniu wentylatory nie pracują.
Na drugim pracuje tylko ten od stony kierowcy na wolnych obrotach.
Na trzecim pracuje tylko ten od stony pasażera na szybkich obritach.
Pozamieniałem miejscami przekaźniki i jest to samo. Odłączyłem też akumulator na poł godziny ale nic to nie zmieniło.
Jestem w kropce
- Rooff_
- Zapaleniec
- Posty: 4119
- Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
- Auto: Insignia ST przedlif
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
- Postawił piwo: 9 razy
- Otrzymał piwo: 120 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Niestety nie mam żadnego interfejsu, którym bym mógł to sprawdzić u siebie...
Jedyne co zauważyłem, to po jeździe (w takie dni jak teraz) kręcą się oba, czasami jeden szybciej (chyba jeden, bo jak się kręcą to wali po oczach gorącym powietrzem i ciężko popatrzeć inna sprawa, że nie miałem potrzeby zwracać na to uwagi).
Żadnych błędów DTC nie masz zapisanych?
Jedyne co zauważyłem, to po jeździe (w takie dni jak teraz) kręcą się oba, czasami jeden szybciej (chyba jeden, bo jak się kręcą to wali po oczach gorącym powietrzem i ciężko popatrzeć inna sprawa, że nie miałem potrzeby zwracać na to uwagi).
Żadnych błędów DTC nie masz zapisanych?
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
Błędów żadnych nie ma. Sprawdzałem opcomem i appką.
Dziś zauważyłem, że nawet przy 98-100 stopniach wentylatory się nie kręcą. Dopiero jak włączę klimatyzację to zaczyna się kręcić ten od strony kierowcy.
Skoro bezpieczniki są dobre, przekaźniki też, to chyba pozostaje tylko wiatrak. Zauważyłem, że we wtyczkę wiatraka wybudowany jest rezystor, który jak domyślam się zmienia napiecie a przez to prędkość wentylatora. Ten od strony kierowcy wygląda ok, dostęp do tego drugiego jest z rzyci.
Trzeba wejść pod auto i zdjąć przednią osłonę silnika.
Czy któryś z kolegów sprawdzał w opcom test wentylatorów? Jak powinny się zachowywać wentylatory na poszczególnych stopniach?
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Dziś zauważyłem, że nawet przy 98-100 stopniach wentylatory się nie kręcą. Dopiero jak włączę klimatyzację to zaczyna się kręcić ten od strony kierowcy.
Skoro bezpieczniki są dobre, przekaźniki też, to chyba pozostaje tylko wiatrak. Zauważyłem, że we wtyczkę wiatraka wybudowany jest rezystor, który jak domyślam się zmienia napiecie a przez to prędkość wentylatora. Ten od strony kierowcy wygląda ok, dostęp do tego drugiego jest z rzyci.
Trzeba wejść pod auto i zdjąć przednią osłonę silnika.
Czy któryś z kolegów sprawdzał w opcom test wentylatorów? Jak powinny się zachowywać wentylatory na poszczególnych stopniach?
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
-
- Użytkownik
- Posty: 296
- Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTJ
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: Irlandia
- Otrzymał piwo: 3 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Sprawdź rezystory czy mają taką rezystancji jaka na niich jest napisana.
Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
Po obejżeniu tego video na YT spodziewam się, że ten drugi rezystor będzie w podobnym stanie. To by tłumaczyło, że wentylator załącza się tylko na najwyższej prędkości.
Nie wiem tylko czy w przypadku Insigni ten rezystor to część wymenialna czy może będę skazany na nowy wentylator.
Nie wiem tylko czy w przypadku Insigni ten rezystor to część wymenialna czy może będę skazany na nowy wentylator.
-
- Użytkownik
- Posty: 296
- Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTJ
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: Irlandia
- Otrzymał piwo: 3 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Spoko , do innych opli jest , wypnij go i zczytaj nr seryjny, jak sie dobrze orientuje to od merivy i corsy powinien podejść.
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
Niestety, ASO potwierdziło, że rezystor stanowi całość z wentylatorem i nie można go wymenić. Ten od Corsy D ma zupełnie inne wartości a od Merivy inne gniazdo.
Zamówiłem używane wentylatory, z których wymontuję rezystor na podmiankę.
Mam nadzieję, że się uda bo nie uśmiecha mi się zrzucanie zderzaka i chłodnicy żeby wymienić cały wentylator (tak mówi książka sereisowa Haynes).
Zamówiłem używane wentylatory, z których wymontuję rezystor na podmiankę.
Mam nadzieję, że się uda bo nie uśmiecha mi się zrzucanie zderzaka i chłodnicy żeby wymienić cały wentylator (tak mówi książka sereisowa Haynes).
-
- Użytkownik
- Posty: 296
- Rejestracja: 19 cze 2017, o 20:09
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTJ
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: Irlandia
- Otrzymał piwo: 3 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Chodzi o to żeby przelutowac, kiedyś to robiłem, posilkowalem się schematami z Tisa i smigalo.
Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka
- dante83pl
- Klubowicz
- Posty: 140
- Rejestracja: 20 wrz 2017, o 19:16
- Auto: Insignia Elite
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Horley, UK
Re: Wentylator chłodnicy
No i po kłopocie. Rezystor podnieniony i wszystko działa jak trzeba.
A oto winowajca. Rezystor lekko ukruszony i przepalony drut oporowy.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
A oto winowajca. Rezystor lekko ukruszony i przepalony drut oporowy.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
- Rooff_
- Zapaleniec
- Posty: 4119
- Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
- Auto: Insignia ST przedlif
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
- Postawił piwo: 9 razy
- Otrzymał piwo: 120 razy
Re: Wentylator chłodnicy
I mnie dopadły problemy z wentylatorami...
Silnik BiTurbo. Błędów DTC - brak (MDI/GDS2).
Nie działa ani prawy, ani lewy. Bezpieczniki ok, bo napięcie na wtyczce wchodzącej do rezystora jest 14,5V. Sam rezystor w pomiarach wyszło ok. 1,0-1,5 ohm (trochę lipa, bo na nim jest R50k, więc zakładam 50 kohm). Sprawdziłem tylko ten górny, bo do tego dolnego kiepski dostęp. Jak na moje oko jest kiszka.
Czy gdzieś w obwodzie jest jeszcze jakiś element, który się mógł zepsuć? Jakieś pomysły dlaczego nie działają oba? Oczywiście klimę wyłączałem/włączałem i to nic nie zmienia. Próbowałem również robić test wentylatorów w GDS2 - na żadnym z trybów (1, 2, 3) nie włącza się żaden :/
Silnik BiTurbo. Błędów DTC - brak (MDI/GDS2).
Nie działa ani prawy, ani lewy. Bezpieczniki ok, bo napięcie na wtyczce wchodzącej do rezystora jest 14,5V. Sam rezystor w pomiarach wyszło ok. 1,0-1,5 ohm (trochę lipa, bo na nim jest R50k, więc zakładam 50 kohm). Sprawdziłem tylko ten górny, bo do tego dolnego kiepski dostęp. Jak na moje oko jest kiszka.
Czy gdzieś w obwodzie jest jeszcze jakiś element, który się mógł zepsuć? Jakieś pomysły dlaczego nie działają oba? Oczywiście klimę wyłączałem/włączałem i to nic nie zmienia. Próbowałem również robić test wentylatorów w GDS2 - na żadnym z trybów (1, 2, 3) nie włącza się żaden :/
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
-
- Klubowicz
- Posty: 1861
- Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
- Auto: Insignia OPC
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Katowice (okolice)
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 71 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Na aledrogo dla innych modeli jest np.: R30K = 0.30Ohm, R09K = 0.09Ohm, czyli Twój wyszedłby 0.50Ohm, jak od wskazania odejmiesz rezystancję przewodów, to powinno tyle wyjść.
to oglądałeś tylko tam pewnie nie ma Twojego silnika, choć teoretycznie schemat powinien być podobny.
EDIT:
Z tego co widzę na schematach, to rezystor jest w szeregu z wentylatorem, czyli służy do pomiaru prądu (silniki elektryczne steruje się prądem). Musiałbyś zmierzyć napięcie na rezystorze wpiętym w układ, a najlepiej napięcie na samym wentylatorze.
Napięcie 14.5V na wtyczce po wypięciu rezystora wskazywałoby, że zasilanie jest prawidłowo podawane (miernik przy pomiarze napięcia jest teoretycznie nieskończoną rezystancja, więc na nim odkłada się całe napięcie, a silnik przewodzi). Jakbyś miał miernik cęgowy, to można by spróbować pomierzyć czy pojawia się jakiś większy prąd, ew. jakimś tanim miernikiem wpiętym w szereg (jakby go miało wypalić, nie wiem jakiej mocy są wentylatory)
to oglądałeś tylko tam pewnie nie ma Twojego silnika, choć teoretycznie schemat powinien być podobny.
EDIT:
Z tego co widzę na schematach, to rezystor jest w szeregu z wentylatorem, czyli służy do pomiaru prądu (silniki elektryczne steruje się prądem). Musiałbyś zmierzyć napięcie na rezystorze wpiętym w układ, a najlepiej napięcie na samym wentylatorze.
Napięcie 14.5V na wtyczce po wypięciu rezystora wskazywałoby, że zasilanie jest prawidłowo podawane (miernik przy pomiarze napięcia jest teoretycznie nieskończoną rezystancja, więc na nim odkłada się całe napięcie, a silnik przewodzi). Jakbyś miał miernik cęgowy, to można by spróbować pomierzyć czy pojawia się jakiś większy prąd, ew. jakimś tanim miernikiem wpiętym w szereg (jakby go miało wypalić, nie wiem jakiej mocy są wentylatory)
- Rooff_
- Zapaleniec
- Posty: 4119
- Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
- Auto: Insignia ST przedlif
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
- Postawił piwo: 9 razy
- Otrzymał piwo: 120 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Przewody są dość grube, więc przypuszczam, że przy starcie wentylatora leci dość spory prąd A lubię mój miernik, mimo że nie był drogi
Pamiętaj, że prąd pojawi się, jak będzie obwód zamknięty. Zakładając, że coś nie działa np. wentylator lub coś innego, to niesądzę żeby się i prąd pojawił Więc raczej niewiele zmierzę
Z tymi opornikami to coś nie ogarniam tej rezystancji. Za dawno technikum kończyłem chyba
Pamiętaj, że prąd pojawi się, jak będzie obwód zamknięty. Zakładając, że coś nie działa np. wentylator lub coś innego, to niesądzę żeby się i prąd pojawił Więc raczej niewiele zmierzę
Z tymi opornikami to coś nie ogarniam tej rezystancji. Za dawno technikum kończyłem chyba
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
- mazmarcin
- Klubowicz
- Posty: 8946
- Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
- Auto: Insignia ST
- Kod silnika: D20DTR
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Wodzisław Śląski
- Postawił piwo: 17 razy
- Otrzymał piwo: 114 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Może coś pogryzło gdzieś kabelki? Ja mam pogryziony kabel od egt i raz na miesiąc błąd pokaże a nie mam czasu się nim zająć jak silnik zimny
-
- Klubowicz
- Posty: 1861
- Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
- Auto: Insignia OPC
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Katowice (okolice)
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 71 razy
Re: Wentylator chłodnicy
z tego co ja pamiętam to jak jest R z przodu, to za tym są części ułamkowe, choć powinno być 0 z przodu, czyli 0R50 = 0.5Ohm, tak samo jak 1K5 = 1.5kOhm. To K na końcu to może oznaczenie tolerancji albo mocy.
W każdym razie, rezystor 50kOhm wpięty w szereg z wentylatorem nie miałby sensu. 0.5Ohm jak najbardziej, choć mniejsze straty powodowałby 0.1Ohm (takie mam na sterowniku silnika krokowego, przy czym uzwojenie takiego silnika może mieć tylko 0.7Ohm).
Wg. schematu z tego linka co podesłałem (str. 6 i 7) jest 7 przekaźników (KR20L odpowiada chyba za oba wentylatory) i 3 bezpieczniki (10A na sterowanie, 20A lewy i 30A prawy wentylator). Jest tam też opisana procedura sprawdzania od strony 11, na samym dole.
Jesteś w stanie zmierzyć opór na gnieździe wentylatora/rezystora na pinach 1-3 (sam wentylator), 1-2 (sam rezystor), 2-3 (wentylator + rezystor), to by powiedziało jakich prądów należy się spodziewać (odejmując 0.5-1Ohm od oporów, bo tyle zazwyczaj mają przewody z tanich mierników).
W każdym razie, rezystor 50kOhm wpięty w szereg z wentylatorem nie miałby sensu. 0.5Ohm jak najbardziej, choć mniejsze straty powodowałby 0.1Ohm (takie mam na sterowniku silnika krokowego, przy czym uzwojenie takiego silnika może mieć tylko 0.7Ohm).
Wg. schematu z tego linka co podesłałem (str. 6 i 7) jest 7 przekaźników (KR20L odpowiada chyba za oba wentylatory) i 3 bezpieczniki (10A na sterowanie, 20A lewy i 30A prawy wentylator). Jest tam też opisana procedura sprawdzania od strony 11, na samym dole.
Jesteś w stanie zmierzyć opór na gnieździe wentylatora/rezystora na pinach 1-3 (sam wentylator), 1-2 (sam rezystor), 2-3 (wentylator + rezystor), to by powiedziało jakich prądów należy się spodziewać (odejmując 0.5-1Ohm od oporów, bo tyle zazwyczaj mają przewody z tanich mierników).
- Rooff_
- Zapaleniec
- Posty: 4119
- Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
- Auto: Insignia ST przedlif
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
- Postawił piwo: 9 razy
- Otrzymał piwo: 120 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Zmierzyć jestem w stanie, ale to jutro
Ja mam właśnie wrażenie, że albo padł jakiś wspólny przekaźnik dla obu wentylatorów, albo nie ma wspólnej masy (o ile takowa jest dla obu). Tylko żeby to ogarnąć, to trzeba wleźć pod auto
Dlaczego piszesz o 7 przekaźnikach? To nie są dwa różne obwody dla różnych typów chłodnic z 1 lub 2 wentylatorami?
Ja mam właśnie wrażenie, że albo padł jakiś wspólny przekaźnik dla obu wentylatorów, albo nie ma wspólnej masy (o ile takowa jest dla obu). Tylko żeby to ogarnąć, to trzeba wleźć pod auto
Dlaczego piszesz o 7 przekaźnikach? To nie są dwa różne obwody dla różnych typów chłodnic z 1 lub 2 wentylatorami?
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)
-
- Klubowicz
- Posty: 1861
- Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
- Auto: Insignia OPC
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Katowice (okolice)
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 71 razy
Re: Wentylator chłodnicy
Patrze po schematach z tego linka co wkleiłem, one są dla benzyn 2.0 i 2.4 hamerykańskich
Tam widzę ich 7:
niska prędkość (lewy)
średnia prędkość lewy
kontrola prędkość, który steruje "wysoką prędkość (prawy)"
wysoka prędkość (prawy)
średnia prędkość prawy
przekaźnik wentylatora, który coś tam zwiera do masy
kontrola prędkość 2, który jakby zwierał lewy do masy bezpośrednio albo przez wentylator prawy (tak schemat odczytuje, ale głowy nie dam)
Dla jednego wentylatora jest 5 przekaźników
niska, średnia, wysoka prędkość, kontrola prędkości i przekaźnik wentylatora
Tam widzę ich 7:
niska prędkość (lewy)
średnia prędkość lewy
kontrola prędkość, który steruje "wysoką prędkość (prawy)"
wysoka prędkość (prawy)
średnia prędkość prawy
przekaźnik wentylatora, który coś tam zwiera do masy
kontrola prędkość 2, który jakby zwierał lewy do masy bezpośrednio albo przez wentylator prawy (tak schemat odczytuje, ale głowy nie dam)
Dla jednego wentylatora jest 5 przekaźników
niska, średnia, wysoka prędkość, kontrola prędkości i przekaźnik wentylatora