--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

phex1337
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 15 maja 2018, o 15:21
Auto: insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: phex1337 » 1 kwie 2019, o 18:28

Witam

Borykam się z nie działającym wentylatorem chłodnicy a co za tym idzie klimatyzacja też nie działa jak powinna.
Po włączeniu klimy sprężarka chodzi a wentylator stoi :(
Pacjent insignia 2009 A18xer

Przez weekend próbowałem zdiagnozować problem sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i przekaźniki wydają sie ok
Tu mam pierwsze pytanie który przekaźnik odpowiada z podanie napięcia na wentylator ? Chyba że jakiś moduł odpowiada za to jeżeli tak to gdzie on się znajduje ???
Drugą rzeczą jaką zrobiłem to odpiąłem czujnik temp cieczy oraz grzałkę przy termostacie wentylator powinien wystartować do max obrotów a tu cisza ( wcześniej przy uszkodzonej grzałce załączał się ale termostat został wymieniony na nowy )
Zostaje jeszcze rezystor który jest zintegrowany z wentylatorem żeby się do niego dostać trzeba zdemontować osłonę dlatego chciałbym to zostawić na koniec.
Chce jeszcze sprawdzić na krótko sam wentylator są 4 piny ma ktoś schemat do których dochodzi napięcie żeby nic nie popalić ?
Najważniejsze to który przekaźnik odpowiada za podanie napięcia i gdzie znajdę moduł od wentylatora

Op-com nie pokazuje żadnych błędów !!!

phex1337
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 15 maja 2018, o 15:21
Auto: insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: phex1337 » 10 kwie 2019, o 15:26

Witam

Po kilku dniach oczekiwania na nowy wentylator wymieniłem sprawdziłem na krótko i działa także jest sprawny.
Przekaźnik który odpowiada za włączenie wentylatora jak i biegów również działa bezpiecznik ok (po wyciągnięciu traci się napięcie na kostce) gdy wypnę czujnik temp załączają się kolejno biegi co stwierdzam pojawiającym się napięciu na pinach

Także pomysłów mi już brak poniżej schemat wiązki od wentylatora NR 1

Teraz pytanie za co odpowiadają kostki i jaki wpływ mają za włączenie wentylatora pod nr 1 oraz te całkiem po prawej stronie.

Wentylator który mam to pierwszy od góry
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Bartol
Zapaleniec
Posty: 1530
Rejestracja: 10 paź 2017, o 10:27
Auto: INSIGNIA
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 23 razy

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: Bartol » 13 kwie 2019, o 20:15

phex1337 pisze:
1 kwie 2019, o 18:28
Drugą rzeczą jaką zrobiłem to odpiąłem czujnik temp cieczy oraz grzałkę przy termostacie wentylator powinien wystartować do max obrotów a tu cisza ( wcześniej przy uszkodzonej grzałce załączał się ale termostat został wymieniony na nowy )
Problem z nie włączającym się wentylatorem był również na starym termostacie z uszkodzoną grzałką czy wentylator działał poprawnie?

Dodano po 2 minutach 45 sekundach:
Sprawdzałeś nowy termostat i na 100% jest sprawny? Nie jest tak, że się nie domyka? Rura biegnąca z termostatu do chłodnicy jest zimna do osiągnięcia około 90 stopni?

Dodano po 1 minucie 13 sekundach:
Przy samym termostacie będzie ciepła od temperatury silnika i termostatu ale bliżej chłodnicy musi być zimna.

phex1337
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 15 maja 2018, o 15:21
Auto: insignia
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: phex1337 » 13 kwie 2019, o 21:56

Gdy miałem uszkodzoną grzałkę wyskakiwał komunikat "awaria pojazdu skontaktuj się z serwisem" i wentylator chodził nawet przy wyłączonym silniku po wymianie działał jak należy gdy wskazówka przekroczyła trochę ponad 90C (95-100) włączał się 1 bieg gdy temp spadła oczywiście się wyłączył. Posiadam oryginał i jutro wtyczkę dam do starego i zobaczę czy coś to zmieni.
Sprawdzę też co napisałeś czy termostat nie jest otwarty ale łapie temp dosyć szybko a przy uszkodzonym a miałem wcześniej drugi to potrzebował czasu do osiągnięcia odpowiedniej temperatury.

Dowiedziałem się że po wypięciu wtyczki Przepływomierza powinien odpalić wentylator i tak też miało się stać pierwszy przekaźnik załapał czyli 1 bieg później ten puścił i załapał 2 czyli 2 bieg a po chwili oba 3 bieg a wentylator stał :(

Co może blokować załączenie się wentylatora? a w zasadzie utrata napięcia na wtyczce po podpięciu do wentylatora bo tak wnioskuje ale tego pewien będę jutro bo zamierzam sprawdzić czy faktycznie napięcie zaniknie.

Czy czujnik temp przy termostacie lub drugi w chłodnicy może powodować takie anomalia ?
Szukałem czy w tym silniku jest moduł wentylatora ale żadnych informacji nie znalazłem jedynie w CDTI gdzie są 2 wentylatory i tam jest zamontowany moduł przy nadkolu. Zdemontuje jutro u mnie nadkole i zobaczę co tam znajdę.

Bartol
Zapaleniec
Posty: 1530
Rejestracja: 10 paź 2017, o 10:27
Auto: INSIGNIA
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 23 razy

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: Bartol » 13 kwie 2019, o 23:13

Termostat oryginał czy zamiennik?
W pierwszej kolejności sprawdź działanie termostatu. Czy nie otwiera się za wcześnie. Może kupiłeś jakiś słaby zamiennik i się nie domyka. Masz cały czas duży obieg(lub otwiera się za wcześnie) silnik jest nie dogrzany i nie załącza wentylatora. Niby wszystko sprawne dlatego nie ma błędów.

Awatar użytkownika
balldome
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: 7 lis 2014, o 02:42
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: EL

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: balldome » 9 cze 2019, o 11:11

Witam,
Ostatnio u mnie dzieje się coś dziwnego z chodzeniem. Zaczęło się od tego ze padł mi termostat , do tego nie załączył się wentylator, co powodowało ze silnik się przegrzewał. W wentylatorze spali się bezpiecznik, wymieniłem na nowy, wymieniłem termostat (Mahle (Behr)). Podczas jazdy (powyżej 50 km/h) temperatura utrzymuje sie na poziomie ok 95 st., czyli tak jak powinno być (wentylator nie załącza się). Problem zaczyna się gdy jadę wolniej, np w korku, lub po osiedlowych uliczkach, wtedy temperatura rośnie, wskazówka na zegarze podnosi się ponad 90 st i dopiero przy 113 st (zawsze) załącza się wentylator na kilka sekund, temperatura spada do ok 105 st i znów rośnie do 113.
Wie ktoś co może być przyczyną ze wentylator tak późno się załącza?

Panek
Użytkownik
Posty: 303
Rejestracja: 20 lip 2017, o 17:34
Auto: insignia kombi
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto:
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: Panek » 9 cze 2019, o 13:01

W tych silnikach robocza temperatura to około 105°C i to jest normalna temperatura dla xer

Sent from my K10 using Tapatalk


Awatar użytkownika
balldome
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: 7 lis 2014, o 02:42
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: EL

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: balldome » 9 cze 2019, o 13:13

Zgadza się, ale nigdy do tej pory nie miałem tak ze wskazówka wychodziła ponad 90 st, a ona podnosi się gdy na wyświetlaczu mam 110 st, a przy 113 st dopiero wentylator się włącza. Jeżdżę tym autem już parę lat i wskazówka nigdy nie przekroczyła 90 st, wiec podejrzewam ze coś jest nie tak, tylko nie wiem gdzie.
Ma ktoś jakieś pomysł co to może być?

Tomson93
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 3 maja 2020, o 06:50
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A18XER
Rok produkcji: 2010
Miasto: Będzin

Re: Wentylator chłodnicy 1.8 A18XER

Post autor: Tomson93 » 30 cze 2021, o 07:34

@balldome i jak rozwiązałeś problem z tą wysoka temperatura? U mnie te same objawy i nie wiem czy wymienić wentylator czy najpierw termostat bo czujnik temperatury założony nowy.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”