--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 974
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: WWL
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: zubek » 16 cze 2017, o 06:24

Alex pisze:Czym różnią się te dwa płyny ?
Tym, że koncentrat możesz rozrobić 1:1 i będzie miał odpowiednie właściwości. Jest dobry na dolewki bo obniży temperaturę krzepnięcia jeśli płyn jej nie trzyma, poza tym łatwiej wozić litrową butelkę w bagażniku niż baniak 5l. Jak chcesz zmieniać całość to jednak cenowo lepiej wychodzi gotowy płyn.

Awatar użytkownika
aras 2
Użytkownik
Posty: 115
Rejestracja: 3 wrz 2014, o 09:04
Auto: Astra J Sedan
Rok produkcji: 2013
Miasto:

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: aras 2 » 16 cze 2017, o 08:51

Alex pisze:Mam zagwozdkę, a przynajmniej tak mi się wydaję :) Mam nadzieję, że ktoś mi to sensownie wytłumaczy. Czym różnią się te dwa płyny ? - jeden koncentrat, drugi gotowy do użycia. Co najciekawsze, koncentrat również można lać bezpośrednio do zbiornika, informacja potwierdzona z kilku źródeł. Także pytam się, o co chodzi ?
http://sklep.dixi-car.pl/koncentrat-ply ... p-387.html
http://sklep.dixi-car.pl/plyn-chlodzacy ... p-388.html
Ja bym koncentratu nie nalał bezpośrednio do zbiorniczka z prostego powodu. Tutaj akurat autor z Dixi car nie popisał się wiedzą. Po co rozcieńczać koncentrat choćby po to bo koncentrat krystalizuje w temperaturze -18°C i dopiero dodanie wody (50%) powoduje jej obniżenie do -35°C. Wniosek jest jeden - zbyt duża zawartość glikolu w płynie chłodniczym i temperatura zamarzania zamiast spadać - rośnie. Inna sprawą jest to że czysty koncentrat słabo odprowadza ciepło. Chłodnicę albo zalewamy gotowym płynem albo koncentratem rozcieńczonym z wodą mineralizowaną. Wodę z koncentratem mieszamy dobrze na zewnątrz a nie przypadkiem wlewamy bezpośrednio do auta 1l koncentratu i 1 l wody.

Awatar użytkownika
Alex
Zapaleniec
Posty: 2570
Rejestracja: 19 cze 2013, o 20:14
Auto: Peugeot 508
Rok produkcji: 2017
Miasto: Iława
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Alex » 16 cze 2017, o 08:58

ASO leje bezpośrednio do zbiorniczka :)
W taki układzie, który płyn kupić na dolewkę ? - koncentrat i rozrobić z wodą 1:1 czy gotowy płyn do użycia ? Wielkość bańki nie ma dla mnie znaczenia.
Zwycięzca konkursu na zdjęcie miesiąca CZERWIEC 2014

Awatar użytkownika
Gregs
Użytkownik
Posty: 300
Rejestracja: 2 lut 2017, o 19:40
Auto: Insignia HB
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Gregs » 16 cze 2017, o 09:04

Zauważ, że koncentrat w połączeniu z wodą (najlepiej demineralizowaną) jest bezpieczny do -38 stopni. A ten gotowy tylko do -27. Ja bym kupił na dolewkę koncentrat i rozcieńczyłbym 1:1 z wodą demineralizowaną.

Awatar użytkownika
aras 2
Użytkownik
Posty: 115
Rejestracja: 3 wrz 2014, o 09:04
Auto: Astra J Sedan
Rok produkcji: 2013
Miasto:

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: aras 2 » 16 cze 2017, o 11:16

To zależy co Ci poręczniej, ja mam zawsze w domu wodę mineralizowaną to wybrałem koncentrat 1l, rozrobiłem w butelce po wodzie mineralnej 1:1 i wlałem do zbiorniczka.

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 974
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: WWL
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: zubek » 16 cze 2017, o 17:09

aras 2 pisze: koncentrat krystalizuje w temperaturze -18°C i dopiero dodanie wody (50%) powoduje jej obniżenie do -35°C
skąd masz te dane?
40% glikol etylowy ma temperaturę krzepnięcia -25 stopni
50% glikol etylowy ma temperaturę krzepnięcia -37 stopni
60% glikol etylowy ma temperaturę krzepnięcia -55 stopni

Awatar użytkownika
aras 2
Użytkownik
Posty: 115
Rejestracja: 3 wrz 2014, o 09:04
Auto: Astra J Sedan
Rok produkcji: 2013
Miasto:

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: aras 2 » 16 cze 2017, o 18:08

Karta charakterystyki, temp. Krzepnięcia Dex col -20 stopni
http://www.ifz-berlin.de/pol_pdf/pol_S09163330.pdf
Trochę teori:
http://www.borygo.pl/poradnik#show5
Dla Petrygo koncentrat temp. Krzepnięcia -18 stopni, rozcieńczenie z wodą w stosunku 1:1 - 35 stopni.

Awatar użytkownika
lcr
Użytkownik
Posty: 895
Rejestracja: 21 sie 2016, o 23:49
Auto: Insignia 1.6T
Kod silnika: A16LET
Rok produkcji: 2010
Miasto: Ruda Śląska
Postawił piwo: 5 razy
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: lcr » 16 cze 2017, o 19:32

Wybieram się w długą trasę i chyba też skuszę się na butelkę koncentratu. Rozkopię go w domu i w razie potrzeby będę mi na dolewkę.

Na pewno jest tak, że jak się go zrobi z wodą w stosunku 1:1 To będzie -35°C?

Awatar użytkownika
Gregs
Użytkownik
Posty: 300
Rejestracja: 2 lut 2017, o 19:40
Auto: Insignia HB
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Gregs » 16 cze 2017, o 19:43

Na butelce jest podane 1:1 -38 stopni. (widać na zdjęciu)

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 974
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: WWL
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: zubek » 16 cze 2017, o 22:10

W lecie to można i wody dolać - byleby pamiętać że przed zimą trzeba sprawdzić temperaturę krzepnięcia. Z tych kart charakterystyki to za wiele nie wynika a glikol to glikol - jest podstawowym składnikiem koncentratu i płynu. Petrygo czy borygo mogą się inaczej zachowywać. Z praktyki to dolewałem zawsze koncentrat i nigdy problemów nie było a mierzona temp. krzepnięcia zawsze była ok -30. Pewnie jak bym dolał płyn to byłoby to samo. Nigdy w swoich autach nie wymieniałem całego płynu - bo po co skoro ma parametry.

di_83
Forumowicz
Posty: 71
Rejestracja: 29 lip 2015, o 14:12
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Miasto: Warszawa
Postawił piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: di_83 » 16 cze 2017, o 23:27

Ja mam na dolewke Orlen PETRYGO plus różowy G12+ jest do minus 37 stopni, mieszalny z G11 i G12. Chyba ważne jedynie aby płyn był w standardzie minimum G12 i kolor różowy

Awatar użytkownika
aras 2
Użytkownik
Posty: 115
Rejestracja: 3 wrz 2014, o 09:04
Auto: Astra J Sedan
Rok produkcji: 2013
Miasto:

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: aras 2 » 17 cze 2017, o 08:08

zubek pisze:. Z tych kart charakterystyki to za wiele nie wynika a glikol to glikol - jest podstawowym składnikiem koncentratu i płynu.
W karcie jest podana temp. Krzepnięcia -20 stopni. Natomiast po dodaniu wody w stosunku 1:1 otrzymujemy temp.nkrzepniecia -38 stopni.

norbi333
Ekspert
Posty: 5128
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: norbi333 » 17 cze 2017, o 21:13

Moje Aso nieoficjalnie zaleca Prestone. Oczywiście pomijając oryginalny koncentrat

Awatar użytkownika
mxw
Zapaleniec
Posty: 1011
Rejestracja: 14 lip 2015, o 18:23
Auto: Insignia 2.0T ST 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Miasto: Poznań
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: mxw » 25 cze 2017, o 00:03

Dziś Isia przez chwilę powitała mnie komunikatem 'Coolant level low - add coolant' - fakt, stała dziobem do góry, a poziom płynu był niski (w życiu nie dolewałem) - ale pytanie - mój płyn jest czerwony, a na stacji był zielony, niebieski, Orlen i jeszcze jakiś - co najlepiej kupić na dolewkę?

Pozdro.,
MxW.

Wysłano z H815 za pomocą Tapatalk2.

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 974
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: WWL
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: zubek » 25 cze 2017, o 08:42

Dolać możesz każdego płynu na bazie glikolu etylowego ale jak masz wybór to wlej taki jaki masz - czyli sądząc po kolorze pewnie GM. Jak dolejesz zielonego albo niebieskiego to efekt będzie sraczkoburaczkowy ;) ale swoje funkcje spełni. moja propozycja - dolej koncentratu GM.

Awatar użytkownika
elfiasty
Użytkownik
Posty: 522
Rejestracja: 8 cze 2016, o 15:11
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTL
Rok produkcji: 2009
Miasto: Olsztyn
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: elfiasty » 25 cze 2017, o 08:44

Różowe borygo na Orlenie powinno być.

Awatar użytkownika
mxw
Zapaleniec
Posty: 1011
Rejestracja: 14 lip 2015, o 18:23
Auto: Insignia 2.0T ST 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Miasto: Poznań
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: mxw » 25 cze 2017, o 12:30

Dzięki za info, sraczkoburaczkowy rulez. ;-)
Poszukam GM, albo Orlena.

Pozdro.,
MxW.

Wysłano z H815 za pomocą Tapatalk2.

Peter92
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 31 gru 2016, o 14:17
Auto: Insignia
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Miasto:
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Peter92 » 6 mar 2018, o 16:45

Witam.
Czy orientuje się ktoś ile wchodzi płynu chłodniczego do układu w wersji 2.0 Turbo 4x4?
skoro do 1.8 koło 7 litrów, a gdzieś, kiedyś, wyczytałem że z turbiny wyleci 2L płynu chłodzącego (przy okazji jakiejś wymiany)
To można stwierdzić że niespełna 10L ?

Asser
Forumowicz
Posty: 55
Rejestracja: 30 mar 2016, o 13:50
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2011
Miasto:

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Asser » 9 gru 2018, o 14:39

Cześć, dawno nie dolewałem i ostatnio na trasie zaczął mi się pojawiać komunikat o niskim, nie chciałem przeginać i na stacji zakupiłem PRESTONE z napisem, że "do każdego rodzaju samochodu i że można mieszać z każdym płynem"-dolałem jakieś 0.5 L, potem okazało się, że to był zielony, ale w żółtej butelce sprawiał wrażenie różowego.
Co o tym sądzicie? Da radę czy jakieś problemy...?

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: Rodzaj i ilość płynu chłodniczego

Post autor: Rooff_ » 9 gru 2018, o 15:25

Wydaje mi się, że nie powinno być problemów. Tymbardziej w zimie. No chyba, że zima będzie bardzo mroźna a Ty kupiłeś jakiś dla niższych temperatur, to może przymarznąć. Temperaturę zamarzania można sprawdzić testerem.
Na pewno lepiej, że wlałeś płyn chłodniczy niż jakbyś wlał wodę ;)

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”