--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

AF40 Pytania i odpowiedzi

ODPOWIEDZ
palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski
Otrzymał  piwo: 1 raz

AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 12 maja 2019, o 20:37

W związku z tym, że działanie tej skrzyni owiane jest sekretną tajemnicą, a z przeczytanych postów wynika, że siedzi w niej stado krasnoludków, które zmieniają biegi będę, starał się przybliżyć Wam działanie tego jakże doskonałego ustrojstwa. Zanim zaczniecie bez sensu wydawać pieniądze na "dynamiczną wymianę oleju" o:o regenerację Bóg wie czego albo wymianę połowy samochodu...

Skrzynia jak wiecie, to klasyczna skrzynia 6 biegowa(z hydrokinetycznym przeniesieniem napedu za pomocą konwertera momentu obrotowego)
Zbudowana jest z kilkudziesięciu elementów zależnych od siebie. Dla uproszczenia najważniejsze i najbardziej narażone na usterki są kosze sprzęgłowe:
C1 (forward) odpowiadający za biegi 1,2,3,4
C2 - odpowiadający za biegi 4,5,6
C3 - odpowiadający za biegi 3,5 i R
oraz
B1 (nie jest w formie koszyka) odpowiadający za biegi 2,6
wszystkie te elementy składają się z tarcz ciernych, przekładek metalowych a także tłoków umożliwiających zasprzeglenie danego elementu.

Sterowanie odbywa się za pomocą sterownika hydraulicznego sterowanego komputerem TCM.
Po krótce, sterownik hydrauliczny jest tylko wykonawcą poleceń komputera działając tak iż w odpowiednim momencie blokuje elektrozawor zwany również solenoidem po to aby cisnienie oleju zostało skierowane do odpowiedniego koszyka/tłoka.
W sterowniki oprócz zaworów bezpośrednio połączonych z koszami, są również zawory odpowiadające za manualne zmiany biegów, załączenie sprzęgła konwertera A także za kolekcję w zależności od obciążenia silnika.

Magiczny komputer, TCM jest urządzeniem elektronicznym które ma za zadanie obliczanie wartości uzyskiwanych z ecu silnika i zestawianie ich z danymi skrzyni. Generalnie ma za zadanie optymalizację czasu przyłączenia biegów i rozdzielanie zadań na poszczególne zaworki w sterowniku.

Każda usterka ma swoją przyczynę i bardzo często jej usunięcie nie wymaga wielotysiecznych napraw.

Zastanawiacie się pewnie, dlaczego to tyle kosztuje?!
A no dlatego, że serwisy zdecydowanie wolą wymieniać podzespoły na nowe bo tylko wtedy mogą dac gwarancję. Pytanie tylko czy 6 miesięczna gwarancja za 5 tysięcy jest opłacalna, bo bardzo często usterkę da się usunąć za kilka stówek lub zupełnie za pół darmo :)

Liczę na falę hejtu, za psucie rynku specom, ale co tam :)

Pytajcie o co chcecie. W miarę możliwości będę podpowiadał

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Rooff_ » 12 maja 2019, o 20:49

No fajnie, że napisałeś posta. Jednak ja po jego przeczytanie zadałem sobie jedno pytanie - co on ma na celu? :)
I to nie chodzi o to, że chcę hejtować, tylko póki co nie wniosło to nic do tego, co już mi się gdzieś udało przeczytać.
Nie mówiąc już o dyskusji, która jest w tym wątku:
https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=16&t=978
Owszem są tam głównie pytania czy lepsza wymiana statycza czy dynamiczna, ale i przyczyny, dlaczego ktoś by chciał robić taką czy inną wymianę.

Chcesz pytanie - proszę. Dlaczego są dni, że skrzynia chodzi płynnie i szybko, a innym razem jakoś tak opornie, a i lubi sobie szarpnąć? Mówię oczywiście o porównywanych warunkach podróży, temperaturze, obciążeniu itp.
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 12 maja 2019, o 20:59

To trochę tak jakbyś pytał twórców yanosika, po co go zrobili. Na początku dla idei, po to żeby ludzie nie płacili bez sensu za coś za co płacić nie trzeba.
Wracając do skrzyń, dynamiczna wymiana oleju podobnie jak regeneracja konwertera jest "produktem". Każdy kto ma odrobinę pojęcia wie, że jest to coś jak manicure u kobiet. Fajnie, że jest ale da się bez tego żyć.
W 90% przypadków nie daje totalnie nic, oprócz zludnego poczucia za grube pieniądze, że mam zrobione.

Odpowiadając na twoje pytanie obstawialbym coś z elektryką silnika lub TCM a nie sama skrzynią. Biorąc pod uwagę losowość zależną od dnia zwróć uwagę na pogodę, wilgotność powietrza, temperaturę zewnętrzną. Może masa gdzieś ucieka? Może jakiś czujnik wariuje. Może solenoid się wiesza. TCM oblicza dane z ecu. Jeśli ecu będzie głupieć to i skrzynia nie będzie pracować poprawnie. Podobnie rozszczelnienie TCM, też nie będzie stałą usterką- oczywiście do czasu. Wieszająca się cewka też z początku nie musi być regularna.
Nie jestem jasnowidzem z Człuchowa ale losowość twojej przypadłości nie wskazuje na usterkę mechaniczną a elektryczną jeśli wszystkie parametry są dokładnie takie same.

norbi333
Ekspert
Posty: 5128
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: norbi333 » 13 maja 2019, o 05:54

To jak usunąć te usterki za kilka stówek lub za darmo?

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 13 maja 2019, o 07:17

Problemy elektryczne mają to do siebie, że najczęsciej ich usunięcie nie jest specjalnie kosztowne.
Multimetr ma prawie każdy A jeśli nie ma to może nabyć za kilkadziesiąt złotych.
Diagnoza solenoidu jeśli podejrzenie padłoby nq niego to koszt podpięcia się pod kompa, ewentualna wymiana w zaleznosi od modelu auta to nabicie klimy, trochę silikonu i nowy bądź używany solenoid. (Pomijam fakt że jak ktoś jest zdolny to i stary naprawi sam)

Wymiana TCM to również max kilkaset złotych

Wy płacicie po kilka tysięcy złotych za jakieś bzdury i myślicie że ktoś tam robi cuda. Nie robi.
Ale za to całkiem dobrze na tym zarabia.

Żeby nie było, nie każdy musi mieć pojęcie o samochodach, nie każdy musi mieć zajawke żeby sam przy nim coś robić i dlatego są warsztaty.
Post ma na celu tylko i wyłącznie nakierowaneie w miarę możliwości na przyczynę chociażby po to żeby jako klient płacić za rzeczy faktycznie uszkodzone A za zaoszczędzone pieniądze kupić dzieciakom cuksy:)

norbi333
Ekspert
Posty: 5128
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: norbi333 » 13 maja 2019, o 08:34

Cewka sie spali to sam tego nie naprawisz. Jakoś nie widać ,żeby były same soleoneidy używki dobre do sprzedania

palesiak
Nowicjusz
Posty: 19
Rejestracja: 3 maja 2019, o 20:21
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Tomaszów Lubelski
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: palesiak » 13 maja 2019, o 09:55

No jak się spali to raczej ciężko :)
Ja mam tego całe wiadro

Mustaff
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 4 paź 2018, o 15:50
Auto: Insignia ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Miasto: Wrocław

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Mustaff » 3 cze 2019, o 10:14

Z tego co wiem to w "nowszym" sterowniku nie da się wymieniać zaworów pojedynczo. Czy się mylę ?

Teges
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 3 cze 2019, o 19:57
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: Zator

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Teges » 29 cze 2019, o 18:54

Mam małe pytanko do was. Zacząłem bawić się dziś z wymiana uszczelki smoka w samochodzie ale niestety ... Utknąłem przy wyciąganiu przegubu. Nie mogłem poradzić sobie z odkręceniem jednej śruby z mocowania przegubu który jest przykręcony do misy olejowej i no cóż poddałem się będę próbował sił innym razem. Ale ale gdy szarpałem całą półoś żeby lekko wyskoczyła ze skrzyni biegów (automatyczna) to lekko zaczął mi cieknący olej w zasadzie to może 10kropel spadło więc szybko wsadziłem ją spowrotem na miejsce ... I pytanie do was dlaczego ?? Wydaje mi się że olej nie powinien się wylewac.
Czy ktoś to robił w własnym samochodzie i czy też mu coś pociekło ze skrzyni czy tylko u mnie jest coś nie tak?... Nie wiedziałem gdzie dokładnie wbić ten komentarz ale widzę że tu jest skrzynia automatyczna a głównie właśnie chodzi mi o to kapanie oleju ze skrzyni więc dodałem tu. Jest źle to napiszcie i usunę post. Z góry dzieki

Johnny Bravo
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 3 lis 2018, o 15:16
Auto: InsigniaJawo
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2019
Miasto: Jaworzno
Postawił piwo: 1 raz

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Johnny Bravo » 26 wrz 2019, o 16:58

Witam autora tematu podoba mi się wstęp i zawartość wątku, ja mam właśnie problem z automatem i mam kilka pytań:
Auto to 2.0 cdti 160 + chip na ok 180Km i 400 Nm wywalone klapy, egr i dpf, od momentu modów zrobiłem 10 tyś km i pokazał się problem taki że przy zmianie z 3 na 4 jest zafalowanie obrotów zapięcie biegu i jedzie normalnie, natomiast wskakuje 5 bieg płynnie przyspieszam i od ok. 2000 /3000obr.min i zaczyna ślizgać obroty silnika rosną auto nie przyspiesza to samo z biegiem 6 płynne zapięcie i potem to co na 5 , dodam że takie objawy tylko na ciepłym silniku się dzieją jeśli jest zimny to skrzynia pracuję powiedzmy dobrze. Bylem u mechaników specjalizujących się w naprawach skrzyń zrobili diagnostykę, przejechali się autem i stwierdzili uszkodzenie kosza na biegach 4/5/6. Stwierdzili że sterownik raczej dobry obroty nie falują i biegi zmienia płynnie oprócz tej sytuacji między 3 a 4 biegiem.

Moje pytanie brzmi czy jest szansa by się mylili?

Co mogę samemu sprawdzić?

Jesli chciałbym zmienić skrzynię na inną używaną ja posiadam alphacod 0FAT
znalazłem dwie skrzynię jedna o
nr 5KCT rok 15
druga 1FST rok 16
Skrzynie są kompletne ze sprzęgłami i komputerami.
Czy ewentualnie mogę którąś z nich zamontować?
Do czego służy alphacode nigdzie tego nie znalazłem?
Czy po zmianie skrzyni jeśli one bedą dobre to auto pojedzie czy potrzebna jest jakaś adaptacja ewentualnie jak ją wykonać?

dzordzo88
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 20 paź 2019, o 09:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Wroclaw

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: dzordzo88 » 20 paź 2019, o 09:28

Witam wszystkich serdecznie,jestem swieżakiem.Chciałbym opisac problem z 6 biegiem w skrzyni automatycznej,jeżeli nie piszę we własciwym temacie to proszę o przeniesie i z góry przepraszam.Chodzi o to że auto jedzie na wysokich obrotach na 5 biegu,jeżeli wrzuci 6 bieg to jedzie chwile i znowu szarpnie i wrzuci na 5.Zauważyłem pewne rzeczy
1.Dzieje się tak na zimnym silniku
2.Problem nie wystepuje caly czas tylko czasem.
3.Dzieje sie tak gdy startuje rano z domu i zaraz mam wjazd na autostrade,ten wjazd jest pod górke i czesto jak wjezdzam to ma problem z wrzuceniem 6 kiedy jestem już na autostradzie.Gdy jadę na prostej drodze to wrzuca normalnie 6 prawie za każdym razem.
4.Wygląda to tak jak by skrzynia nie wiedziala na jakim biegu ma jechac.
5.Oleju nie wymienialem jeszcze,przebieg 154000km.
Pomóżcie prosze.Pozdrawiam Kamil

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Rooff_ » 20 paź 2019, o 10:12

Dobrze by było zrobić diagnostykę błędów. Później można by się zastanowić nad pomiarami ciśnienia na poszczególnych składowych skrzyni.
A masz w ogóle jakieś inne problemy z tą skrzynią? Szarpanie lub przeciąganie na innych biegach?
Pozdrawiam, Michał
*Nie jestem mechanikiem samochodowym! ;)

dzordzo88
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 20 paź 2019, o 09:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Wroclaw

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: dzordzo88 » 20 paź 2019, o 10:30

Czasem przeciaga ale to wlasnie wtedy kiedy tez 6 nie chce wskakiwac.Teraz wlasnie jechalem po prostej,nie pod gorke i wszystko super bylo..co ciekawe jest,jesli 6 nie chce wskakiwac to zjezdzam na parking i wyłaczam auto.Za chwile doslownie wlaczam i 6 wskakuje to jest ciekawe.nowe oprogramowanie mam wgrane
Ostatnio zmieniony 20 paź 2019, o 10:30 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum par.5 pkt.8

mika9521
Forumowicz
Posty: 61
Rejestracja: 30 wrz 2018, o 17:03
Auto: Insignia B
Kod silnika: B16DTH
Rok produkcji: 2018
Miasto: Pleszew
Postawił piwo: 13 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: mika9521 » 21 paź 2019, o 07:26

Ogólnie to zauważyłem na mojej (MY2014), że na oryginalnym oprogramowaniu z fabryki skrzynia z miarę zmieniała biegi czy było ciepło czy zimno itp. Po aktualizacji do najnowszej wersji (wakacje tego roku) skrzynia inaczej zmienia biegi w zależności od temperatury. Jak jest zimny silnik to od razu jest w trybie dogrzewania. Wtedy bardzo rzadko wbija 6 bieg. Jednak kiedy jedziesz np na 2k obrotów i puścisz nogę z gazu to wtedy wrzuci 6 jak się toczy. A jak muśniesz gaz to zrzuca na 5. Tryb dogrzewania w zależności od temp w moim przypadku przy 15*C to około 10km. Wtedy również czasem wystąpi lekkie szarpnięcie które potem ustaje - nie wiem od czego to akurat zależy ;)

dzordzo88
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 20 paź 2019, o 09:06
Auto: Opel insignia
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Wroclaw

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: dzordzo88 » 21 paź 2019, o 20:21

Dobrze mowisz.to by sie zgadzalo jedzie na 6 a jak dodam gazu to 5 wbija.ja zez aktualozacje robilem w wakacje.musze obserwowac.dzieki kolego za pomoc.pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 21 paź 2019, o 20:21 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum par.5 pkt.8

jendrus1409
Klubowicz
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2020, o 19:41
Auto: insignia hb
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Dąbrowa Białostocka
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: jendrus1409 » 15 kwie 2021, o 11:14

Witam co prawda dawno się tu nikt nie wypowiadał ale mam pare pytanie może uzyskam odpowiedź.
1. Jak się robi adaptacje skrzyni i właściwie co ona daje, czy jest sens to robić (profilaktycznie) jeżeli wszystko działa dobrze?
2. Poprzednio miałem VC 150km ze skrzynią af40 teraz mam Insignie 163KM 2014r i również skrzynie af40. Czy ktoś mi może powiedzieć odnośnie prędkości obrotowej silnika w VC przy prędkości 140km/h miałem obroty silnika na poziomie 2000obr/min, natomiast w Insignia przy tej samej prędkości mam obroty na poziomie 2200-2030obr/min. Czy to jest jakaś różnica w budowie skrzyni?

Wysłane z mojego motorola one fusion+ przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Rooff_ » 15 kwie 2021, o 15:30

Wszystkie odpowiedzi są na forum - jeśli nie w tym wątku to w którymś obok...

Wysłane z mojego YAL-L41 przy użyciu Tapatalka


jendrus1409
Klubowicz
Posty: 58
Rejestracja: 17 maja 2020, o 19:41
Auto: insignia hb
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Dąbrowa Białostocka
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: jendrus1409 » 15 kwie 2021, o 17:42

O adaptacji znalazłem już. Ale o różnica między skrzyniami nic nie znalazłem a ciężko jest przeczytać całe forum być może gdzieś był poruszany ten temat.

Wysłane z mojego motorola one fusion+ przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: Rooff_ » 15 kwie 2021, o 18:26

https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/af40.html

Teoretycznie wszystkie są takie same, jeśli chodzi o przełożenia.

xul
Klubowicz
Posty: 1872
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: AF40 Pytania i odpowiedzi

Post autor: xul » 15 kwie 2021, o 19:25

Przełożenie główne jest inne, Z19DTH - 2.666, A20DTH - 3.200, do tego jeszcze dochodzi różnica w obwodzie koła.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów”