--------------------------
----------------------------------
-------------------------------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku Obrazek

Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1052
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: Nec temere, nec timide
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach

Post autor: wassermann » 29 lis 2017, o 12:01

Nie mam. Jak będziesz szukał - to również pod hasłem Saab XWD - bo stamtąd wywodzi się geneza napędu Insignii.

W Insi AWD + eLSD jest technicznie możliwe przeniesienie do 2700 Nm momentu napędowego na tylną oś. Kiedyś liczyłem z jakiegoś wzoru i wyszło mi w przybliżeniu, że moment na kołach jest ok. 10-krotnie większy niż moment na silniku, ale nie pamiętam już na którym biegu, pewnie na pierwszym.

Znalazłem ogólne schematy układu:

https://auto-motor.at/Auto/Neuwagen/Aut ... ion=galery

https://www.autoblogger.de/im-blickpunk ... nn-allrad/

I tutaj jeszcze opis:
http://planer-motorshow.gmeuropearchive ... _FINAL.pdf
Adaptive 4x4: Traction on Demand
Two strong turbocharged gasoline engines under the Insignia’s hood can be delivered with Opel’s latest-generation all-wheel-drive system. The active all-wheel drive system is called Adaptive 4x4 and improves handling and stability in all driving conditions. Offering optimal traction, it was designed to make the Insignia move more dynamically. Adaptive 4x4 com-bines the best characteristics of conventional mechanical and hydraulic all-wheel-drive sys-tems.

The Insignia’s Adaptive 4x4 all-wheel-drive system consists of the following components:
• Independent rear suspension with additional H-arm
• Rear Drive Module (RDM) with Torque Transfer Device (TTD) and optional rear electronic Limited Slip Differential (eLSD)
• Three-piece double-bearing propeller shaft
• Power Take-Off Unit (PTU)

Hydraulic disk clutch plates are electronically controlled to distribute torque from zero to 100 percent between the front and rear axles. Up to 2700 Nm driveline torque can be transferred to the rear axle.

The Adaptive 4x4 thinks ahead. For example, it is fully activated whenever first gear is en-gaged even while the vehicle is stationary. As soon as the driver lets out the clutch, power is transferred to all four wheels. In contrast to many other conventional all-wheel-drive sys-tems, it is not necessary to detect front wheel slip before power is transmitted to the rear axle.

The Adaptive 4x4 control unit is fully networked with the Insignia’s other control systems like ESP and ABS. It uses data from the vehicle’s sensors - measuring wheel speed, yaw rate, steering angle, gas pedal position, engine rpm and torque – to adapt power distribution to the prevailing driving conditions. The time to calculate and adapt to a new torque distribution never exceeds 80 milliseconds.

Even the driver can influence the distribution of torque between the front and rear with the help of the FlexRide system. With the push of a button on the Sport mode of the chassis and more power will be diverted to the rear wheels for more agile handling.

The Adaptive 4x4 all-wheel drive doesn’t just improve stability and traction to the Insignia; it makes driving more fun and raises the bar on driving safety. That’s because the car is eas-ier to handle. When the limits of adhesion are approached, the all-wheel-drive Insignia is first stabilized through the action of Adaptive 4x4 before the ESP intervenes. Even in trail-ing throttle like an avoidance maneuver when the driver releases the accelerator, Adaptive 4x4 helps to stabilize the Insignia by controlling the drag torque that affects each wheel.

In the Sport variant, Adaptive 4X4 is coupled with an electronically-controlled eLSD – an electronic limited slip differential -- for the rear axle. That is another hydraulic disk clutch that supplements the all-wheel drive system. The eLSD can transfer up to 1200 Nm drive-line torque between the rear wheels to whichever has more grip. With the capability to electronically distribute the torque not only front to rear but also left to right, the Insignia provides the best possible driving stability with superior fun-to-drive. This can be proven by extraordinarily quick slalom maneuvers where the Insignia reaches top sport car performance.

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach

Post autor: hubi_pl » 29 lis 2017, o 12:59

Szukałem też pod Saabem, wiem że w nich też jest ten sam system, ale nic nie znalazłem. Jak z przodu nie ma skrzyni rozdzielczej przód/tył to nie możliwe jest fizycznie przeniesienie 50%+ na tył, bo zawsze przód będzie napędzany.
Ciekawe to jest, może jest "jakiś" system z przodu rozdzielający przód/tył.

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1052
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: Nec temere, nec timide
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach

Post autor: wassermann » 29 lis 2017, o 14:34

Wcześniej dałem link do filmu. Można go obejrzeć od początku, lub od tego momentu:
https://youtu.be/D1K4VWC3VnY?t=109

Tam chyba znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie. W Insignii występuje "Transfer Case" - czyli skrzynia rozdzielcza.

M.

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach

Post autor: hubi_pl » 30 lis 2017, o 09:34

Widziałem , ale interesuje mnie szczegółowy rysunek właśnie tej skrzyni, ponieważ z filmiku widać że przechodzi przez nią wał napędzający przednią oś, na którym jest koło napędzające tył, czyli nie ma rozdzielenia. Możliwe że ten filmik i szkic jest tylko pobieżny i nie pokazuje całości.

Obrazek

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Zakup insigni 4x4

Post autor: hubi_pl » 17 mar 2018, o 09:22

hubertus napęd zmienia auto o 180 stopni, jak nie widzisz zalety, to odłącz bezpiecznik od 4x4 i pojeździj jako ośka, zobaczysz że to inne auto.
Nie ma znaczenia gdzie mieszkasz.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubertus » 17 mar 2018, o 09:54

Ja nie mam zamiaru tu nikogo przekonywać do tej czy innej wersji. Każdy wybiera jak uważa. Nie przesadzał bym tez z tym innym autem. Tym bardziej, że napęd tylny jest dołączany. A diesel w ciężkim aucie ma tylko 160 KM. Gdybym chciał koniecznie 4x4 szukał bym czegoś w audi lub innej marce oferującej stały napęd a jeszcze lepiej z przewaga tylnego. Ale ze względu na to, ze traktuje auto jako przedmiot pomagający się przemieszczać. Priorytetem są niższe spalanie, osiągi, oraz koszty eksploatacji. A te jak sam napisałeś 4x4 podnosi choćby ze względu na wymiany oleju. Czy możliwość awarii dodatkowego podzespołu jakim jest haldex. No ale to nie dyskusja o 4x4. Tylko o aucie do zakupu.

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubi_pl » 17 mar 2018, o 13:07

Wnioskuję że masz Insignię FWD, przejedź się 4x4 i zobaczysz o czym piszę.
Co do wyższości stałego vs dołączany, miałem 2 auta z dopinanym napędem jak w Insignii i każdemu zawsze polecę - pamiętaj że to jest świetne połączenie - napęd przód + dołączany tył czyli przód wyciąga, tył pcha.
Po TT mk2 kupiłem Panamerę i dupa tam tańczy jak głupia, także nie do końća stałe=lepsze. To jest bardzo szeroka dyskusja, najlepiej pojeździć takimi autami i dobrać coś dla siebie.
aha - jak wymiana dodatkowego oleju i filtra co 30Kkm to spory wydatek, to proponuję kupić dużo tańsze auto, nie Insignię.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubertus » 17 mar 2018, o 13:44

Nie pisałem, że to spory wydatek a dodatkowy koszt. Czytaj ze zrozumieniem. Bo nie potrzebnie przekręcasz i robisz uszczypliwe uwagi bym tańsze auto kupił. Na serwis insigni nawet w aso spokojnie jeszcze mi wystarcza. A dodatkowy koszt jest. Zwłaszcza gdy ktoś nie umie, nie ma warunków lub nie ma czasu na samodzielne prace. Do tego dochodzi potencjalne ryzyko awarii. Co też się zdarza. Zwłaszcza gdy kupujemy auto używane nie wiadomo jak serwisowane i użytkowane.
Moja insignia robiła trasę 100 km w nawet w piątkowe popołudnia krajową 19 w max 1 ha 15 min. I nie zauważałem potrzeby dodatkowego napędu ze względu na uślizg któregoś z kół. Oczywiście mowa tu o dobrej pogodzie. A gdy pada deszcz to i tak lepiej zwolnić. Bo co prawda 4x4 poprawia trakcję ale drogi hamowania już nie skraca.
Podsumowując jak pisałem nie mam zamiaru nikogo tu przekonywać ani odwodzić od jednego lub drugiego. Oba rodzaje napędu mają swoje plusy i minusy.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4524
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: norbi333 » 17 mar 2018, o 13:58

Napęd w Insigni po odpaleniu auta zawsze jest zapięty. W normalnych warunkach niewiele się przydaje. Najbardziej zauważalna różnica na korzyść 4x40 2 jest zimą na śniegu i w sytuacjach krytycznych gdy trzeba coś ominąć czy coś podobnego.Nie miałem i nie narzekałem. Mam i sobie chwalę. 4x4 pozwala na śniegu na normalne poruszanie się co niestety potrafi być zgubne, bo nie wiesz kiedy masz nagle 60-70 km/h w mieście i trzeba hamować. Tu już napęd nie pomoże

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubi_pl » 17 mar 2018, o 14:57

Dla tych co maja 4x4, a nie do końca wiedzą jak jest to dobre, polecam serio odłączyć i tak pojeździć.
Nie wnikam w oceny: nie miałem ale pewnie nie jest potrzebne. Niech każdy oceni.
pzdr

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1052
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: Nec temere, nec timide
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: wassermann » 17 mar 2018, o 18:19

hubertus pisze:Tym bardziej, że napęd tylny jest dołączany.
Nie masz pojęcia co siedzi w Twoim samochodzie i jak funkcjonuje. Polecam inne wątki i choćby ten film instruktażowy od wskazanego momentu:
https://youtu.be/D1K4VWC3VnY?t=669

Z takim podejściem pewnie kupiłbyś Audi "Quattro", a tam siedziałby prosty układ na Haldexie bez żadnej szpery, hehehe.

A najlepiej, faktycznie, wyjmij bezpiecznik i tak pojeździj. Oczywiście o ile _jeździsz_, a nie przemieszczasz się z A do B. Daj w palnik przy starcie na mokrym asfalcie, pośmigaj po krętej drodze. A potem włóż z powrotem bezpiecznik i porównaj.

Trakcja przy ruszaniu to jedno. Ale stabilność podczas jazdy to zupełnie co innego - i to jest szczególnie cenne. Zwłaszcza w trybie sport. Auto zupełnie inaczej prowadzi się w zakrętach, nie wyjeżdża przodem. A przy gwałtownych manewrach napęd 4x4 w Insignii stabilizuje samochód zanim zajdzie konieczność ingerencji ESP.

M.
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, o 18:28 przez wassermann, łącznie zmieniany 1 raz.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4524
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: norbi333 » 17 mar 2018, o 18:25

Wtedy przyda się 4x4,ale normalnie jeżdżąc nie zauważasz żadnej różnicy czy masz 4x4 czy nie

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1052
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: Nec temere, nec timide
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: wassermann » 17 mar 2018, o 18:36

Widocznie nie jeżdżę normalnie. :lol:

Różnica jest kolosalna, łatwo wyczuwalna nawet po zmianie z Tour na Sport - dla mnie od pierwszej jazdy autostradą w wietrzny dzień. Myślałem wówczas wg instrukcji, że na autostradę idealny jest Tour. Auto tańczyło przy bocznych uderzeniach wiatru. Wcisnąłem Sport - gdzie przy stałej prędkości na tył trafia stale więcej napędu niż te 5 czy 10% - auto zrobiło się zwarte i poszło jak po szynach - i odtąd jeżdżę zawsze na Sport. Kompletnie inny samochód. A na zakrętach jaka różnica. Oczywiście pod zasadniczym warunkiem - trzeba trzymać nogę na gazie, żeby było co przenosić na tył i na zewnętrzne koło. W szybkim łuku Insignia FWD pojedzie jak typowy Opel - nie zmieści się w zakręcie, bo przód ją zabierze w plener. Insignia 4x4 najwyżej pośliźnie się bokiem, czuć podczas deszczu gdy się przegnie ze zwiększaniem prędkości w zakręcie, że auto uślizguje się bocznie. Ale nie ma podsterowności i wynoszenia przodu.

Ciekawe jak 400 Nm zachowuje się w koleinach podczas zmiany pasa z butem w podłodze, przy wyprzedzaniu. W Vectrze wyrywało kierownicę z rąk. W Insignii 4x4 kierownica nie drgnie, bo przy depnięciu napęd jest kierowany głównie na tył.

Raz zasmakowałem AWD, teraz już zawsze będę szukał tego smaku. :D

M.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubertus » 17 mar 2018, o 18:41

@wassermann z dawania w palnik przy starcie dawno wyrosłem. A co do jazdy faktycznie przemieszczam się z A do B w sposób opisany powyżej. I z napędem na przednią oś daje radę. Plenerów nie zwiedzałem nigdy koła nie piszczały nawet lampka od esp nigdy nie mignęła. Po prostu trzeba jeździć płynnie i przewidywać. A nie deptać po pedałach.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4524
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: norbi333 » 17 mar 2018, o 18:45

Oczywiście ,ze ma zalety.Ale czy jeżdżąc vectrą nie korzystałeś z jej osiągów? Pewnie tak.Ja tak samo.Moja poprzednia Vectra OPC jeździła jak głupia .Nie miała awd i jakoś z zakrętów człowiek nie wypadał.Nie miał problemów z wyprzedzaniem .Prawdę powiedziawszy nie przypominam sobie ,żeby któraś vectra mi tańczyła przy bocznym wietrze.Jakoś też sobie nie mogę przypomnieć ,żeby mi kierownicę wyrywało.

I słusznie zauważyłeś : w szybkim łuku.Ale jadąc normalnie jak większość już nie będziesz miał żadnego problemu z zakrętem i nawet nie zauważysz,że masz 4x4.
Ja na sporcie praktycznie nie jeżdżę ,bo przedlift obniżony i twardy ,a więc i tak przyklejony do drogi na R20,a polift automat i bez sensu przy niższych prędkościach trzyma wysoko obroty :lol: Dopiero na autostradzie ma sens,ale ich u mnie nie ma :D

Awatar użytkownika
hubi_pl
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 15 maja 2017, o 14:54
Auto: Panama
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Kontakt:

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubi_pl » 17 mar 2018, o 18:50

norbi - to chyba u Ciebie napęd nie do końca działa ;)

Mi kiedyś w audi dołączany wysiadł i od razu czuć było jak przód wyrywa.

PS. - co do filmiku z youtube powyżej - nikt nie potrafi wytłumaczyć, nawet Opel jakim cudem oni twierdzą że może być 100% na tył.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubertus » 17 mar 2018, o 18:56

wassermann pisze:Oczywiście pod zasadniczym warunkiem - trzeba trzymać nogę na gazie, żeby było co przenosić na tył i na zewnętrzne koło.
M.
Czyżbyś nie wiedział co siedzi w twoim samochodzie? A może masz na tylnej osi aktywny dyferencjał? Czy nie wiesz jak działa klasyczny?
Przy wejściu w zakręt dociążane jest zewnętrzne koło a odciążane wewnętrzne. Więc gdy dodasz gazu koło wewnętrzne przy klasycznym dyferencjale będzie miało tendencje do wpadania w poślizg ze względu na mniejszą przyczepność. Więc możesz trzymać nogę na gazie i gdy wewnętrzne koło tylnej osi straci przyczepność to na nie pójdzie ta moc. No chyba, że faktycznie masz na tylnej osi aktywny dyferencjał lub szperę to zwracam honor.
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, o 19:04 przez hubertus, łącznie zmieniany 2 razy.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4524
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: norbi333 » 17 mar 2018, o 19:02

Pewnie wiesz lepiej niż ja czy u mnie działają napędy :lol:

-- 17 mar 2018, o 19:03 --
hubertus pisze:
wassermann pisze:Oczywiście pod zasadniczym warunkiem - trzeba trzymać nogę na gazie, żeby było co przenosić na tył i na zewnętrzne koło.
M.
Czyżbyś nie wiedział co siedzi w twoim samochodzie? A może masz na tylnej osi aktywny dyferencjał? Czy nie wiesz jak działa klasyczny?
Przy wejściu w zakręt dociążane jest zewnętrzne koło a odciążane wewnętrzne. Więc gdy dodasz gazu koło wewnętrzne przy klasycznym dyferencjale będzie miało tendencje do wpadania w poślizg ze względu na mniejszą przyczepność. Więc możesz trzymać nogę na gazie i gdy wewnętrzne koło tylnej osi straci przyczepność to na nie pójdzie ta moc. No chyba, że faktycznie masz na tylnej osi aktywny dyferencjał lub szperę to zwracam honor.
Ok obejrzałem filmik faktycznie tylna oś ma aktywny dyfer. Przyznam, że nie wierzyłem, że takie coś może być w oplu.
Niektóre Insignie 4x4 mają na tylnej osi "szperę" (niem. Sperrdifferenzial; ang. LSD - limited slip differential), czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, potrafiący płynnie połączyć lewe tylne, buksujące koło z prawym tylnym - stojącym.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: hubertus » 17 mar 2018, o 19:05

Tak widziałem dopiero teraz na filmiku jest to coś mniej niż aktywny dyfer ale faktycznie blokuje. Ale czy występuje to w dieslu czy tylko mocniejszych silnikach?
No i nie ma co porównywać parametrów trakcyjnych i przydatności napędu 4x4 w 160 konnym dieslu takim jak ten z ogłoszenia i ponad 200 konnej benzynie. Na pewno czym mocniejsze auto tym bardziej przydatny napęd 4x4. Ale diesel w ciężkiej budzie naprawdę tak się nie ślizga po zakrętach, nie mieli oponami przy ruszaniu. Chyba, że ktoś chce.

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4524
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zakup Insignii z napędem 4X4

Post autor: norbi333 » 17 mar 2018, o 19:19

Ja w biturbo mam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów”