--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Sprzęgło Haldex

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kuba89
Zapaleniec
Posty: 1326
Rejestracja: 27 lut 2015, o 21:48
Auto: Insignia 2.0 T 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2009
Miasto: Berlin
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: kuba89 » 16 kwie 2019, o 16:23

Ten warsztat był polecony przez warsztat w Warszawie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 10:14

Siemka,

Nie wiem czemu temat został usunięty skoro zgłosiłem usunięcie postu z innego tematu.

No cóż oz.

Taki problem wczoraj miałem:

Pojechałem na badanie techniczne, diagnosta sprawdził przednią oś - ok, chce ruszyć by przejechać na tylną a tu bubel. Diagnosta miał problem by zablokować rolki, przy próbie ruszenia auto stało w miejscu..

Czy gdy auto było miejscu i kręciły sie koła, haldex powinien wykryć poślizg i załączyć tył?

Żaden komunikat czy błąd nie wyskoczyl.

Auto dopiero zjechało gdy rolki w przeciwnym kierunku obrócił a ja ruszyłem.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8446
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 101 razy
Kontakt:

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: dokia » 30 maja 2019, o 10:40

Chyba mam "deja vu" bo już te pytanie tu parę razy widziałam. Dlaczego nie zapytałeś już tam czy to normalne. Np moja upierdliwość nie pozwala mi czasem opuścić mojego serwisu bo muszę wiedzieć już teraz natychmiast. 😁😆😂🤣
Radio 357 :)

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 10:46

No właśnie pytałem i facet zdębial. Sam próbował wyjechać i nie wiedział co jest grane. Ani do przodu ani do tyłu. Nie miał pojęcia o co chodzi..

Tylko obrócenie rolek w przeciwną stronę do jazdy pomogło...

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: wassermann » 30 maja 2019, o 11:04

Insignię 4x4 należy wprowadzić na "ścieżkę" z płytowymi czujnikami, a nie z rolkami.

W przypadku gdy rolki obejmują tylko oś przednią, a oś tylna znajduje się na stałym podłożu, zapłon należy wyłączyć, żeby układ 4x4 nie działał. Ale wówczas test hamulców mija się z celem, bo nie ma ich wspomagania. Można też wyjąć bezpiecznik od 4x4 i po prostu uczynić tylną oś "wleczoną" (przy diagnoście, żeby nie czepiał się widocznego błędu).

Trochę mnie dziwi, że auto nie wyrwało do przodu podczas tego testu (powinno odepchnąć się od ziemi tylnymi kołami podczas gdy przednie mieliły się w rolkach). Widocznie dał mało gazu. Chyba że to w ogóle tak działa, że to rolki napędzają koła, a nie silnik. Wówczas auto faktycznie nie ruszy, ale układ 4x4 zgłupieje.

Hamowanie 4x4 z wykorzystaniem rolek powinno odbywać się w taki sposób, że tylna oś też stoi w rolkach, ale swobodnie się obracających pod kołami.

Tak to jest, jak diagnosta nie zna się na nowoczesnych napędach...

M.
Ostatnio zmieniony 30 maja 2019, o 11:21 przez wassermann, łącznie zmieniany 2 razy.

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 11:19

Ja próbowałem ruszyć to gazowałem do 4000rpm i nie wyrwał do przodu.... A diagnosta ma rolki tylko na jedną oś

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: wassermann » 30 maja 2019, o 11:21

Jak dla mnie, to cały układ 4x4 zgłupiał przy tym teście. Rolki zaczęły napędzać przednie koła, a silnik w tym czasie nie miał obrotów (bieg jałowy). Elektronika oblicza rozkład napędu w zależności od prędkości obrotowej kół, wybranego biegu i położenia przepustnicy. W tym przypadku, skoro rolki napędzały przednie koła, to te koła zaczynały się rozpędzać, a tylne stały bez ruchu, przepustnica nie była wciśnięta... Stan nienormalny. Panika systemu :D

Do tego mocne wciśnięcie hamulca podczas jazdy (uruchomienie ABS) skutkuje rozłączeniem napędu tylnej osi. Tak to się zachowuje na drodze. A te rolki pod przednimi kołami nie przypominały drogi, więc system zgłupiał, bo nie rozumiał sygnałów płynących z czujników.

Na czym stały tylne koła podczas testu hamulców przedniej osi?

Swoją drogą producenci mogliby wprowadzić "tryb serwisowy" układu 4x4, w którym ten byłby dezaktywowany - właśnie na potrzeby testu hamulców lub holowania z uniesioną osią.

M,
Ostatnio zmieniony 30 maja 2019, o 11:24 przez wassermann, łącznie zmieniany 1 raz.

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 11:23

Tylne koła stały na stałym podłożu tzn na kaflach, nie na płytach, szarpakach lub rolkach

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Haldex nie załącza przy teście na rolkach?

Post autor: wassermann » 30 maja 2019, o 11:31

No to układ zgłupiał do reszty przy włączonym zapłonie. Przednie koła się kręciły, tylne stały w miejscu, przepustnica zero, bieg neutralny, hamulce pracowały... Same sprzeczne sygnały, nie przypominające sytuacji na drodze. Może dlatego tuż po tym nie dało się ruszyć z miejsca.

Do tego rozumiem, że diagnosta nie mógł zablokować/zatrzymać rolek na czas wyjazdu. To jak on z nich wyjeżdża samochodami z napędem na jedną oś? :D Chyba, że zawsze obraca je w przeciwnym kierunku.

W Twoim przypadku, nawet jeśli rolki kręciły się swobodnie, to tylna oś powinna bez problemu popchnąć auto do przodu. Chyba że (a) coś przejściowo zgłupiało po tym teście, wykonanym niezgodnie ze sztuką dla "inteligentnego 4x4", (b) nie masz w 100% sprawnego układu.

M.

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 12:01

Ale jak przegazowalem go nawet na 'd' to przecież przepustnica sie otwiera...

Da cie jakoś sprawdzić czy zapina 4x4 na normalnej drodze? Albo może op-com zrobić jakiś test?

Awatar użytkownika
kuba89
Zapaleniec
Posty: 1326
Rejestracja: 27 lut 2015, o 21:48
Auto: Insignia 2.0 T 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2009
Miasto: Berlin
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: kuba89 » 30 maja 2019, o 12:05

Nawet na asfalcie, wyłącz wszystkie systemu i daj pelny gaz. Jak zacznie mielić jak golf 2 to znaczy, ze nie działa tył :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
IBZI
Moderator
Posty: 4193
Rejestracja: 7 lis 2015, o 20:12
Auto: Insignia 2.0
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2013
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 33 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: IBZI » 30 maja 2019, o 12:05

Jeśli tego nie czujesz to druga osoba do obserwacji. Może mieć telefon z nagrywaniem filmów. Wszystko będzie widać.

dzamej
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2019, o 19:15
Auto: Insignia kombi 4x4
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wałbrzych
Postawił piwo: 3 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: dzamej » 30 maja 2019, o 12:11

Oki, dziś spróbuję na pełnym gazie po rozgrzaniu.

Po wyłączeniu trakcji jak zamieli to lipa a jak ruszy płynnie ale zwinnie? Mam opony Michelin a one sie ładnie kleją. Ewentualnie poczekam na kolejne deszcze...
Ostatnio zmieniony 30 maja 2019, o 12:16 przez dzamej, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
kuba89
Zapaleniec
Posty: 1326
Rejestracja: 27 lut 2015, o 21:48
Auto: Insignia 2.0 T 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2009
Miasto: Berlin
Otrzymał  piwo: 7 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: kuba89 » 30 maja 2019, o 12:16

Nie wiem jak w automacie , ale w manualu nie trzeba dużo gazu i deszczu żeby spalić laczki jak tył jest wyłączony :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

xul
Klubowicz
Posty: 1869
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: xul » 30 maja 2019, o 12:42

Mnie na suchym nie udało się jeszcze zerwać przyczepności przy starcie (automat, 4x4), ale na śniegu/sypkiej nawierzchni (szuter) jadąc powoli i dodając ostro gazu na skręconych kołach wyczuwalnie zarzuca tyłem - tryb zwykły (bez sport/OPC), włączona trakcja. Przy tylko przednim napędzie tyłem nie zarzuci.

Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2346
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: dare50 » 30 maja 2019, o 12:48

Kolego @ wassermann do 4x4 też używa się rolek ale przystosowanych do 4x4 tam gdzie jeżdżę tak jest i nie ma problemu

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: wassermann » 30 maja 2019, o 13:13

@dare50
Chodzi o to, żeby tylne koła też postawić na rolkach. W teście, gdy przy włączonym zapłonie (i aktywnej elektronice 4x4) obracane są przednie koła, w zasadzie nie wiadomo co "myśli" układ. Dlatego trzeba tył postawić swobodnie, żeby uniknąć ewentualnych naprężeń w układzie. Po prostu, jak układ zechce, to sobie mniej lub bardziej zakręci tylnymi kołami w luźnych rolkach. A czy zechce i w jakim stopniu, nie wiadomo, bo napędzanie przednich kół rolkami nie jest normalnym stanem drogowym. I pewnie nie ma jednej recepty, bo zachowanie napędu zależy od producenta, modelu, oprogramowania itd.

Tutaj zalecenie w filmie instruktażowym dot. Insignii AWD.


M.

Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2346
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: dare50 » 30 maja 2019, o 13:29

Widziałem ten film , tylko że są 4 rolki i koła kręcą się w przeciwnych kierunkach na jednej osi i każde koło jest hamowane osobno nie parami

norbi333
Ekspert
Posty: 5127
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: norbi333 » 30 maja 2019, o 16:36

Tam gdzie robię przeglądy to pytają czy ośka czy 4x4. I zaznaczają w tej swojej maszynce 4x4. Co to zmienia to nie wiem

Awatar użytkownika
mxw
Zapaleniec
Posty: 1011
Rejestracja: 14 lip 2015, o 18:23
Auto: Insignia 2.0T ST 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Miasto: Poznań
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Sprzęgło Haldex

Post autor: mxw » 2 cze 2019, o 15:38

Koledzy, sorry, ale o czym Wy tu do nas rozmawiacie?? o:o

OIDP Haldex w Insigni zawsze wyjedzie (gdy jest sprawny), jeżeli tylko choć jedno koło w samochodzie ma przyczepność - chyba nawet w instrukcji jest to napisane. Natomiast faktem jest, że nie wszystkie napędy 4x4 to potrafią, np. tu jest porównanie Insigni z Audi:



Do tej pory nigdy na przeglądach takich czy innych nie przypominam sobie problemów z rolkami - zresztą IMHO gdyby tak było (brak możliwości zjazdu z czegokolwiek, bo elektronika głupieje przy poślizgu dwóch kół :roll:), to to zupełnie nie miałoby sensu - taki samochód wylatywałby z co drugiego zakrętu. :roll:

Pozdro.,
MxW.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów”