--------VI Ogólnopolski Zlot Insignia Club Polska - 06.2019 - fotorelacja
----------------------------------
--------------------------------------------------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku Obrazek

Jak dbać o diesla

ODPOWIEDZ
bolek

Jak dbać o diesla

Post autor: bolek » 5 sty 2014, o 14:46

Witajcie. Może dla niektórych to co zamieszczam jest super znane ale osobiście mi te teksty, wyjaśniły kilka rzeczy i pomogły w eksploatacji diesla. Może ktoś się dzięki nim czegoś nauczy, tak jak ja. Zawsze lepiej kilka razy poczytać i popytać niż raz zapłacić za naprawę diesla.

1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej na markowy np Liqu Moly,Motul,Valvoline,Amsoil,Millers,Shell co 15 tys. km
jednak w przypadku ostrej jazdy lub silnika poddanego chiptuningowi wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km!
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzy-krotnie powtórzyć proces
grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do
temperatury roboczej
7. Temperatura pracy CDTI zawsze powinna oscylować w okolicach 90st.C, nie
zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp.
wody, należy odczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej
osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika
poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na
brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę
minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizd....go Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr.min. nie dajesz silnikowi
osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz często na 5biegu 70km/h po
mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-
Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie
zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne
ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy
awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do
punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i
od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde CDTI musi wnętrzności
przewietrzyć ;)
11. CDTI poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności
po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde CDTI zużywa olej - jedne silniki go biorą więcej drugie mniej.Więcej pobierają te auta które mają usunięty filt cząstek stałych dzieje się tak gdyż podczas procesu wypalania filtra niewelkie ilości ON dostają się do oleju co pozwala zachować właściwy poziom oleju między przeglądami.Właścicieli auto bez DPF-a nie
powinno to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej
niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w CDTI, choć oleje premium (nie fabryczne) zawsze później zmieniają barwę z jasnożółtej na czarną.
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika m.in.bardzo drogi przepływomierz.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie
IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej
częściej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - Nie przyśpieszaj gwałtownie poniżej 1500obr.min.!
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i
moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi
zakresami .
19. Każde CDTI bez dpf-a od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się
tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną
zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

A tu 10 przykazań dla diesla. Fajna rymowanka, ale też uczy.. ;D

1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie będziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnym siedzeniu.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
3) czcij turbinę swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją będziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała ciśnienie, bo gdy przykazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnować będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnować będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.
5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.
Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
7) dbać o szczelność przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świeży był zawsze w klekocie.
9) pilnować będziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuścisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej niż wiele ...

zaczerpniete z innego forum
Ostatnio zmieniony 20 sty 2014, o 18:48 przez bolek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
peja-1991
V-ce Prezes ds organizacyjnych
Posty: 3827
Rejestracja: 24 kwie 2013, o 14:39
Auto: 777 310bhp
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2017
Miasto: Warszawa
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 7 razy
Kontakt:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: peja-1991 » 5 sty 2014, o 20:41

przyklejone - Bolek dobra robota
"Krytyk i eunuch z jednej są parafii
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi" Tadeusz Boy-Żeleński

lgruszkos

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: lgruszkos » 16 sty 2014, o 09:08

Moge jedynie dodać z własnego doświadczenia bo trochę Diesli już miałem, że porada pierwsza liga.

U mnie wygląda mniej więcej tak, że rano jak jezdzę samochodem do pracy to staram sie nie przekraczać obrotów 2000 na każdym biegu, do momentu jak temperatura silnika się nie podniesie. Aby podnieść temp silnika też nie grzeję od razu w aucie na Full. Nie miałem ani razu problemu z turbina ani z DPF-em, a VW miał 280 tyś km jak sprzedawałem a Isia ma juz ponad 300 tys i te elementy są oryginalne

norbi333
Zapaleniec
Posty: 4278
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: Biturbo 4x4,2.0T 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2014
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: norbi333 » 20 sty 2014, o 18:46

lgruszkos pisze: U mnie wygląda mniej więcej tak, że rano jak jezdzę samochodem do pracy to staram sie nie przekraczać obrotów 2000 na każdym biegu, do momentu jak temperatura silnika się nie podniesie.
Drogi może zabraknąć :lol:
lgruszkos pisze:Aby podnieść temp silnika też nie grzeję od razu w aucie na Full.
Ja też nie grzeję na full.Mam ustawione auto na 24 stopnie

Grzegorz

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: Grzegorz » 21 sty 2014, o 14:04

norbi333 pisze:
lgruszkos pisze: U mnie wygląda mniej więcej tak, że rano jak jezdzę samochodem do pracy to staram sie nie przekraczać obrotów 2000 na każdym biegu, do momentu jak temperatura silnika się nie podniesie.
Drogi może zabraknąć :lol:

Powiem tak, że Insignia grzeje się o wiele szybciej niż Ford Focus 2.0 TDCi. Miałem to aż się zdziwiłem jak szybko może wskazówka odchylać się do pionu. Fakt mam pokrywę komory silnika od dołu.

tomkod
Forumowicz
Posty: 332
Rejestracja: 26 kwie 2013, o 09:08
Auto: Seat Altea
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: tomkod » 21 sty 2014, o 15:32

U mnie ciezko z grzaniem, mam do pracy jakies 15 km, z czego 5 km miasta i jak nie ma korkow to czesto jak juz dojade do pracy to silnik dopiero osiaga temp. robocza. Nie wiem czy to normalne, fakt ze zawsze nawiew mam na szyby i tey ustawione 17-20 stopni ale inaczej sie nie da.
Dodam ze staram sie nie przekraczac 2,5 tys wiec obrotow nie ma duzych.
Obrazek

Awatar użytkownika
wojciechhh
Forumowicz
Posty: 310
Rejestracja: 22 gru 2013, o 14:34
Auto: Insignia CDTI
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2011
Miasto: Niemcy NRW

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: wojciechhh » 21 sty 2014, o 15:49

Zdaje mi się że to normalne. Jak gdy spokojnie jadę lub w korku stoję to i 15 min trwa zanim osiągnie 90°. Ale wystarczy wyjechać na autostradę i wcisnąć gas odrazu ciepło w aucie się robi.

Motorola XT890

konan86

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: konan86 » 26 lut 2014, o 16:14

dzięki za poradnik. nie o wszystkich rzeczach wiedziałem.

sebastoss

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: sebastoss » 26 mar 2014, o 23:33

Witam, to ja wtrąca swoje 3_grosze. Kolega trochę "nadopiekuńczo" niczym przewrazliwiona matka jedynka podszedł do poradnika. Oczywiście nie ukrywam że wiele z tego jest prawdą, ale teksty o grzaniu świec trzy razy to lekka przesada, tak samo jak czekanie kilku minut aż turbina ostygnie - ja osobiście miałem mocno wysilonego diesla po chipie i latem opał, ropę z koparek, zapierdzielałem dość ostro po trasie - jedyne chłodzenie turbiny to czas od zjazdu z autostrady pod dom. Przejechałem nim 80 tyś i przy 210tys sprzedałem w dobrym stanie. A znawcy tematu mówili że przy 330Nm to sprzęgło padnie, że po zwiększeniu ciśnienia turbina się rozleci... A tu jak na złość nic. Ja uważam że nie ma co panikować i wozić ropę z niemiec by nasz klekot dłużej nam służył - jak się coś ma zepsuć to wyjeżdżając z ogrzewane garażu coś zdechnie ;-)
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
peja-1991
V-ce Prezes ds organizacyjnych
Posty: 3827
Rejestracja: 24 kwie 2013, o 14:39
Auto: 777 310bhp
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2017
Miasto: Warszawa
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 7 razy
Kontakt:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: peja-1991 » 27 mar 2014, o 09:27

sebastoss pisze:Witam, to ja wtrąca swoje 3_grosze. Kolega trochę "nadopiekuńczo" niczym przewrazliwiona matka jedynka podszedł do poradnika. Oczywiście nie ukrywam że wiele z tego jest prawdą, ale teksty o grzaniu świec trzy razy to lekka przesada, tak samo jak czekanie kilku minut aż turbina ostygnie - ja osobiście miałem mocno wysilonego diesla po chipie i latem opał, ropę z koparek, zapierdzielałem dość ostro po trasie - jedyne chłodzenie turbiny to czas od zjazdu z autostrady pod dom. Przejechałem nim 80 tyś i przy 210tys sprzedałem w dobrym stanie. A znawcy tematu mówili że przy 330Nm to sprzęgło padnie, że po zwiększeniu ciśnienia turbina się rozleci... A tu jak na złość nic. Ja uważam że nie ma co panikować i wozić ropę z niemiec by nasz klekot dłużej nam służył - jak się coś ma zepsuć to wyjeżdżając z ogrzewane garażu coś zdechnie ;-)
Pozdrawiam
zrób tak w Insigni i gwarantuje CI, że nie pojeździsz za długo.
opał można lać ale nie do takich aut - przede wszystkim opał jest suchy. Moment rozlecą się wtryski a zaraz potem zatrzesz motor
"Krytyk i eunuch z jednej są parafii
obaj wiedzą jak, żaden nie potrafi" Tadeusz Boy-Żeleński

sebastoss

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: sebastoss » 27 mar 2014, o 14:45

Tak, zgadzam się ze opał był dobry do tdi, z resztą teraz nie opłaca się kupować :-( generalnie to moja niunia będzie jeść na stacji, ale też bez szału bo żadnego v-powera nie będę lał! Uważam ze wszystkie te paliwa to placebo by kasę doic z naszych portfeli. Raz na jakiś czas dodatek do paliwa więcej da.

Awatar użytkownika
Engine
Zapaleniec
Posty: 4619
Rejestracja: 14 wrz 2014, o 10:53
Auto: Obecnie brak
Rok produkcji: 2018
Miasto: Śląsk
Otrzymał  piwo: 2 razy
Kontakt:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: Engine » 23 wrz 2014, o 19:10

Podobno zalecają, aby po odpaleniu diesla odczekać minutkę, dwie aby olej dotarł do wszystkich miejsc gdzie jest potrzebny. Nie wiem czy to prawda czy nie, ale ja stosuje taką metodę i nigdy nie zaszkodziła :)

Awatar użytkownika
rataj73
Zapaleniec
Posty: 1404
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Stolica Mazur
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: rataj73 » 24 wrz 2014, o 10:30

Jakby olej miał docierać tam gdzie potrzeba dopiero w minutę to silnik nie wytrzymałby tygodnia. Najpóźniej dociera do hydraulicznych popychaczy i trwa to max 3 sekundy , słychać wyraźnie że zawory cichną. Inna sprawa że zimą najpierw odpalam i dopiero odşnierzam czy skrobię szyby i trwa to minutę czy dwie :D

Awatar użytkownika
Engine
Zapaleniec
Posty: 4619
Rejestracja: 14 wrz 2014, o 10:53
Auto: Obecnie brak
Rok produkcji: 2018
Miasto: Śląsk
Otrzymał  piwo: 2 razy
Kontakt:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: Engine » 24 wrz 2014, o 10:33

Czyli głupoty jakieś gadali :p no w zimę robię tak samo ;)

Wysłano z Sony Xperia Z1

jaromat

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: jaromat » 29 wrz 2014, o 20:06

na to nie ma reguly,jedni gadaja tak a drudzy tak,ADAC pokazywala taki test i oni mowia aby w zime najpierw odsniezyc szyby a potem zaraz powoli jechac aby olej dostal sie we wszystkie zakamarki czesto zmieniajac biegi

P405
Zapaleniec
Posty: 2573
Rejestracja: 18 gru 2013, o 08:03
Auto: Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Miasto: Leszno
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: P405 » 29 wrz 2014, o 20:54

Tak teraz zalecają, odpalić i jechać. Swoją drogą to patrzę jak ta temperatura wmiarę szybko się podnosi. Zobaczymy jak to będzie przy mrozach bo teraz od 10 st. do 50 idzie w miarę szybko.

Adam10

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: Adam10 » 1 paź 2014, o 21:07

To czy odpalicie od razu pojedziecie czy odpalicie i chwile poczekacie nie ma większego znaczenia... Ważne jest to żeby nie pałować zimnego silnika gdy olej jest jeszcze gęsty. Na zimnym silniku należy jeździć spokojnie a małą prędkością obrotową ;)

poczes23

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: poczes23 » 5 paź 2014, o 18:47

A co sądzicie o dodatkach do paliwa np stp? Stosujecie?

Adam10

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: Adam10 » 5 paź 2014, o 19:10

raz na jakiś czas stp można wlać :)

Inne raczej bym odpuscił

WojtasX
Nowicjusz
Posty: 36
Rejestracja: 29 sty 2014, o 08:51
Auto: ----------
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2015
Miasto:

Re: Jak dbać o diesla

Post autor: WojtasX » 7 paź 2014, o 09:46

Może lepiej coś od Liqui Moly lub Millersa?

ODPOWIEDZ

Wróć do „silnik diesla”