--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

gongi
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 18 sty 2015, o 16:11
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: gongi » 1 cze 2016, o 23:07

Bodex pisze:I dalej błąd .

Nie rozumiesz , że dokiedy jest klin olejowy to metal panewki nie dotyka czopa wału ?
Jeśli silnik pracuje prawidłowo to nie dochodzi do kontaktu metali sa podniesione przez cienki film olejowy " pływa" dosłownie .

Naturalne zużycie przy rozruchu , kiedy nie ma ciśnienia jeszcze to sciera się kompozyt panewki .

Moment zatarcia to utrata chwilowa lub ciągła tego filmu / klina olejowego i na obrotach pod obciążeniem szop wału trze o panewkę , a pod wpływem tarcia materiał się rozgrzewa do czerwoności niemal i panewki sie skleja z czopem co skutkuje jej obracanie.

Panowie , umieć kręcić kluczem w lewo i prawo to nie znaczy że się znasz na tym .

Nie ma skutku bez przyczyny.

Wały pękają bo są przeciążone momentem obrotowym 400 NM !? Do tego 1800 obr/min . I pedał w podłogę , a wtedy wał ma największe dbania skrętne o których większość nie ma pojęcia bo doskonałe maskuje to koło dwumadowe .

Jeszcze raz pisze że nie patrzę się dopóki silnik ma dobre smarowanie .

@luki : Po 5 tys radze wymienić olej i pozbyć się opiłków z procesu docierania.

Czasy kiedy docierałem mój pierwszy silnik Fiata uno (włoski) 1,1
To po 1500 km miałem przegląd i wymianę oleju po docieraniu




Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka

Bodex bo trochę nie rozumiem. Pisałeś na początku, że wymienić olej, filtri boxa można dawać, a później piszesz, że im wyższy moment, tym bardziej jest to szkodliwe dla wału, to w końcu jak jest? ;) teraz mam moment 400, po chipie pewnie będzie gdzieś 460-470, czy aby na pewno wał to wytrzyma biorąc pod uwagę, że jest po szlifie? ;)

Awatar użytkownika
rataj73
Zapaleniec
Posty: 1671
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Stolica Mazur
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 15 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: rataj73 » 2 cze 2016, o 05:45

A co ma szlif do wytrzymałości wału? Przecież jak wał nie wytrzyma to się ukręci i na pewno nie w miejscu gdzie był szlifowany tylko zazwyczaj w miejscu łączenia czopu z wykorbieniem.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: hubertus » 2 cze 2016, o 15:42

Dużo ma do wytrzymałości. Zbierając troszkę z cienkiej warstwy bardziej utwardzonej osłabiamy go. To chyba logiczne. Jeśli coś się szlifuje to to coś robi się cieńsze a co za tym idzie słabsze. Nie mówię, że zaraz po szlifie pęknie zwłaszcza pierwszym. Może i tuning wytrzyma. Ale to jest większe ryzyko. Zwłaszcza, gdy będziemy z tej mocy korzystali. A nie tylko ją mieli a autem i tak się odpychali. Wielu z was uważa, że film olejowy to jakaś magiczna osłona. Bo wał nie ma kontaktu z panewką. To ja was zapytam jakim cudem te setki niutonometrów powstałe z nacisku tłoków poprzez korbowody na wał. Są na niego przenoszone? To, że między wałem a panewką jest film olejowy grubości setnych milimetra i jedno drugiego nie dotyka. Nie oznacza, że na czopy nie działają potężne siły. Bo inaczej w jaki sposób mieli byśmy tę moc na kołach.
Tak samo jesteście w błędzie, że w chwili rozruchu panewka ma kontakt z wałem. Olej z panewek nie ścieka. Film olejowy zostaje na wale po zgaszeniu silnika. Nie wierzycie rozbierzcie sobie. Tego filmu wystarcza na rozruch silnika i czas kiedy w sprawnym układzie pompa poda świeży olej. Tak samo podczas wymiany. Dopiero kiedy pompa jest nie sprawna lub jest problem jak w oplach z uszczelką to dłuższa praca bez świeżego oleju grozi zatarciem.
@Bodex daj spokój z ta nauką. Bo czytając jak w innym temacie wygłosiłeś teorię, że krzywka bierze udział w zamykaniu zaworu to widzę, że mocno w kratkę do tej szkoły chodziłeś. W innym wątku głosiłeś teorię, że rozruch auta i praca na wolnych obrotach robi z panewki w jajo. Piszesz, że drgania skrętne równoważny dwumasa. A ja pytam co w silnikach bez dwumasy? Jaki to ma związek z panewkami i trwałością wału. Czy jest dwumasa czy nie na wał działają różne siły. A koło dwumasowe niweluje cześć drgań skrętnych które i tak są na wale. A niweluje je w trosce o skrzynię biegów a nie wał korbowy. Podsumowujący mieszasz wszystko do kupy i jeszcze piszesz, że tego się uczyłeś.

Awatar użytkownika
rataj73
Zapaleniec
Posty: 1671
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Stolica Mazur
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 15 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: rataj73 » 2 cze 2016, o 16:31

Hubertus rozpisałeś się, zarzucasz ludziom niewiedzę ale czy masz rację?
Widziałeś kiedyś pęknięty wał? Jeżeli tak to wiesz ze nie pęka on na powierzchni gdzie się czop styka z panewką a na karbie łączącym czop z wykorbieniem.
Podczas szlifu zbiera się setne części materiału więc przy średnicy czopa powiedzmy 50 mm to jaki to ma wpływ na jego wytrzymałość - promil? ( nie pamiętam dokładnie ale w silnikach TDI są dostępne panewki nawet na piąty szlif to idąc Twoim tokiem myślenia wał powinien ukręcić sie przy pierwszym ruszeniu z piskiem opon)
Setki niutonometrów są przenoszone na wał przez korbowody ale między panewką a czopem jest olej więc kontaktu fizycznego metal - metal nie ma .
Piszesz o działaniu ogromnych sił na wał - czy ktoś napisał że ich nie ma ? Czy myślisz że w siłowniku hydraulicznym o udźwigu powiedzmy 100 ton tłok pompy dotyka tłoka siłownika? A mimo to te ogromne siły są przenoszone na tłok za pomocą oleju.
W chwili rozruchu pod panewką jest olej, masz rację, ale nie jest on pod ciśnieniem i nie wystarcza on na odizolowanie panewki od czopu, zresztą w czasie rozruchu następuje największe zużycie silnika ( nie bez kozery w większości pojazdów wojskowych jest elektryczna pompa podtłaczająca olej przed rozruchem silnika i dopiero po osiągnięciu 5 atm można odpalać - szkoda że nie przeniesiono tego na rynek cywilny)

Tak że odpowiadając na Twoje pytanie oczywiście szlif ma wpływ na wytrzymałość wału ale taki sam jak wczorajsze opady deszczu w puszczy amazońskiej , na jutrzejszą pogodę w Kołobrzegu - niby ma ale pomijalny.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: hubertus » 3 cze 2016, o 09:30

Widziałem pęknięte wały w połowie czopu. Zarówno tam gdzie obraca się korba jak i w miejscu łożyskowania w bloku. Na to nie ma reguły. mało tego znam przypadki gdzie silnik z tak pękniętym wałem pracował. Dzwoniło ale pracował.
Ja nigdzie nie napisałem, że wał po szlifie może pęknąć przy ruszaniu z piskiem opon. Mało tego możliwe, że i tuning wytrzyma. Ale szlifowanie to jego osłabianie i tuningowanie takiego samochodu może być kosztownym eksperymentem. Zwłaszcza gdy zechcemy z tej mocy korzystać a nie tylko ją mieć i się odpychać.
Skoro nikt nie napisał, że na wał nie działają ogromne siły. To czas przestać myśleć wybiórczo. Bo skoro działają te siły to jakoś na ten wał są przenoszone. Tobie wydaje się, że to ciśnienie oleju odpycha panewkę od czopu? Nic bardziej mylnego. Tam jest tak ciasne pasowanie, że zadaniem pompy jest jedynie dostarczać tam świeży olej w odpowiedniej ilości. Ale nie odpychać tym ciśnieniem panewkę od wału.

"Setki niutonometrów są przenoszone na wał przez korbowody ale między panewką a czopem jest olej więc kontaktu fizycznego metal - metal nie ma" .

Co z tego, że nie ma kontaktu między metal - metal. Skoro sam piszesz, że setki niutonometrów są przenoszone. Ciecz nie jest ściśliwa. Więc korbowód naciska na film olejowy i przez niego na czop. Setki niutonometrów są przenoszone w ten sposób na wał. A na czopy działa duży nacisk.
Jeśli jedziesz w butach na rowerze. To co z tego, że masz podeszwy skoro siła twoich nóg i tak naciska na pedały i na nie wywiera siły. Film olejowy jest jedynie "izolatorem" Przenosi siłę powstałą w procesie spalania na wał. Gdy mamy sów sprężania to wał przenosi siłę przez ten sam film na korbowód i tak w koło.
Podsumowując, żeby już dziesięć razy nie pisać. Siła powstała w procesie spalania obciąża czop wału poprzez film olejowy (ciecz, która się nie spręża jest jej cienka warstewka). Tak więc to wał zbiera wszystkie siły powstałe w wyniku ruchu tłoków w górę i w dół. Każde szlifowanie czopu zmniejsza grubość warstwy utwardzonej. A więc teoretycznie przyczynia się do osłabienia wału. Ale nie twierdzę, że musi on pęknąć. Chociaż tuning zwiększa to ryzyko.

Awatar użytkownika
rataj73
Zapaleniec
Posty: 1671
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Stolica Mazur
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 15 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: rataj73 » 3 cze 2016, o 10:58

Zgoda, tylko kontekst Twojej wypowiedzi był i jest taki że osłabiamy wał ponieważ szlifujemy utwardzoną część powierzchni. Cała dyskusja od kilku postów odnosi się do tego że nie ma znaczenia to że powierzchnia jest utwardzona a ewentualnie to że zmienia się średnica czopu , tylko że w tak małym stopniu że nie powinna wpłynąć na wytrzymałość wału.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewk

Post autor: hubertus » 4 cze 2016, o 13:17

Komunikat był taki, że zmienia się grubość utwardzonej warstwy. A to już nie jest kilka centymetrów. To na tą utwardzoną warstwę naciskają korbowody. A film olejowy tylko przenosi te obciążenia. Inna sprawa odrębna dla każdego auta to na który szlif wydał wał po zatarciu. Jeśli zniszczenia gładzi czopu były duże. Nie koniecznie musi być z nominału pierwszy szlif. Może być od razu trzeci.

Ksysio1987
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 12 cze 2019, o 19:30
Auto: Opel Insignia sedan
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Tarnów

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: Ksysio1987 » 12 cze 2019, o 20:19

Witam Panów;
Jestem dwutygodniowym posiadaczem Opla Insignia 2.0 CDTI z 2009 roku.
Kilka dni po zakupie wymieniłem min. uszczelkę smoka i tydzień po tej wymianie podczas jazdy zgasł mi samochód, pojawił się komunikat o niskim ciśnieniu oleju i samochód już nie odpalił. Po zawiezieniu auta do mechanika diagnoza obrócona jedna panewka i trzy panewki zatarte.
Moim pytaniem jest czy przyczyną zatarcia silnika mógł być fakt, że mechanik podczas montażu miski olejowej do uszczelnienia użył kleju lub silikonu zamiast dedykowanej uszczelki. Klej ten lub silikon nałożony w zbyt dużej ilości prawdopodobnie spowodował zatkanie pompy oleju albo smoka.
Proszę o pomoc, czy moje podejrzenia są prawdopodobne, bo nie wiem czy mam podstawę żądać od warsztatu pokrycia kosztów remontu silnika.

caparis
Nowicjusz
Posty: 20
Rejestracja: 11 lis 2018, o 12:16
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2019
Miasto: Częstochowa

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: caparis » 12 cze 2019, o 20:29

Do założenia miski olejowej używa się kleju, a nie uszczelki.
Jednakże nałożenie zbyt dużej ilości kleju słabej jakości może skutkować, tak jak napisałeś, zatkaniem smoka i zatarciem silnika.
Poza tym uszczelka mogła być, jakimś cudem, źle założona i też pogorszyła całą sytuację.
Leć reklamować tak spartaczoną robotę i życzę powodzenia szybkim wyleczeniu iśi ;)

Awatar użytkownika
IBZI
Moderator
Posty: 4194
Rejestracja: 7 lis 2015, o 20:12
Auto: Insignia 2.0
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2013
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 33 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: IBZI » 12 cze 2019, o 21:12

Słabo to widzę. Jeśli by była opinia rzeczoznawcy, iż to nadmierna ilość kleju zakleiła smok i doprowadziła do zatarcia, to można by walczyć. A tak, to usłyszysz, że wszystko dobrze zrobili.

marcin.1987
Zapaleniec
Posty: 1001
Rejestracja: 20 maja 2016, o 10:40
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: Gdańsk
Otrzymał  piwo: 11 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: marcin.1987 » 14 cze 2019, o 05:49

Dokładnie. Jedyna opcja to byłaby zabrać auto lawetą prosto do tego samego warsztatu bez dotykania czegokolwiek i być obecnym przy otwieraniu miski. Wtedy też byłaby szansa na zwrot kosztów lub ich części. Gdyby w grę wchodziły koszty 100-500zł to możnaby też liczyć na przyzwoitość i to, że wezmą odpowiedzialność, ale przy kilku tysiącach złotych wątpię.

Ksysio1987
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 12 cze 2019, o 19:30
Auto: Opel Insignia sedan
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Tarnów

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: Ksysio1987 » 8 lip 2019, o 21:06

Miesiąc po zatarciu silnika samochód już został naprawiony. Zgodnie z waszymi sugestiami mechanik wykonujący wymianę uszczelki smoka stwierdził, że nie widzi żadnego błędu w wykonanej usłudze.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8481
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: dokia » 8 lip 2019, o 21:13

Ale naprawiano na ich koszt czy Twój?
Radio 357 :)

Dawider
Forumowicz
Posty: 50
Rejestracja: 4 gru 2018, o 16:06
Auto: Inne
Rok produkcji: 2014
Miasto: Polska
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: Dawider » 9 lip 2019, o 11:14

To wychodzi na to że nawet wymiana tej uszczelki może zakończyć żywot. Ostatnio rozmawiałem z właścicielami Astry z przebiegiem 220tys z 2.0 CDTI. Jak wspomniałem o tej uszczelce to zrobili wielkie oczy i mówili że nic nie robią bo jest wszystko ok.

Ja mam przebieg 177 tys. i boje się że po wymianie tej uszczelki zatrze się silnik. Komunikatów na desce zero. Ciężki temat, ale chyba wymienię przy zmianie oleju.

Jedno ważne pytanie, kiedy problem został naprawiony i jaki silnik można brać do Insigni po lifcie? Bo chce zrobić za kilka miesięcy wymianę na polifta tyle że z automatem i nie wiem w co iść.

Awatar użytkownika
as pik
Użytkownik
Posty: 672
Rejestracja: 18 gru 2016, o 21:40
Auto: Insignia
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2017
Miasto: Śląsk
Postawił piwo: 22 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: as pik » 9 lip 2019, o 11:21

1.6T - Kompromis/ moc i w miarę oszczędne. Problem - Drogo.
Benzyny w ISI jest droga...

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8985
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: mazmarcin » 9 lip 2019, o 11:36

Moc i oszczędność to BiTurbo.

Awatar użytkownika
as pik
Użytkownik
Posty: 672
Rejestracja: 18 gru 2016, o 21:40
Auto: Insignia
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2017
Miasto: Śląsk
Postawił piwo: 22 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: as pik » 9 lip 2019, o 12:00

Też prawda... Jeśli ON to tylko ten ;)

Dawider
Forumowicz
Posty: 50
Rejestracja: 4 gru 2018, o 16:06
Auto: Inne
Rok produkcji: 2014
Miasto: Polska
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: Dawider » 9 lip 2019, o 13:18

A ten nowy 2.0 170km od 2015 roku jest już poprawiony i warty uwagi?

Tak właśnie myślałem nad BI-TURBO lub tym nowym 170km
Ostatnio zmieniony 9 lip 2019, o 18:32 przez Dawider, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8985
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: mazmarcin » 9 lip 2019, o 13:25

Jest temat o tym silniku.

Ksysio1987
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 12 cze 2019, o 19:30
Auto: Opel Insignia sedan
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto: Tarnów

Re: Zatarty silnik - niskie ciśnienie oleju, obrócone panewki

Post autor: Ksysio1987 » 9 lip 2019, o 19:28

Naprawa na mój koszt, warsztat nie poczuwał się do winy, a ja nie byłem w stanie im udowodnić błędu w naprawie.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „silnik diesla”