------------------------------------------ :) :) Spot na Śląsku - 2 września dołącz

--------------------------------------------------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku Obrazek

Parowanie szyb

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 1710
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: 2.0 automat
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Lokalizacja: DZA
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Parowanie szyb

Post autor: Zbyszek01 » 12 sie 2018, o 09:04

zubek pisze:
12 sie 2018, o 08:21
...
- wyłaczanie klimy na zimę nie ma sensu bo i tak sprężarka się nie załącza poniżej +5,
...
Jeżeli się nie załącza to po co ją wyłączać?
Po mojemu to każde urządzenie w którym coś się obraca na łożyskach jest narażone na ich uszkodzenia jak długo nie pracują, z tego co gdzieś kiedyś wyczytałem że każda pompa (klima też nią jest) powinna być uruchamiana minimum raz na miesiąc właśnie dla łożysk.

xul
Nowicjusz
Posty: 34
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013

Re: Parowanie szyb

Post autor: xul » 12 sie 2018, o 09:24

Z tym działaniem w zimie chyba nie do końca tak jest. Jest coś takiego jak zabezpieczenie przez zamarznięciem parownika, ale jeżeli popracuje wentylacja w trybie zamkniętym i parownik będzie mieć wyższą temperaturę niż minimalna, to kompresor powinien wystartować w celu osuszania wnętrza. W pompach ciepła są specjalne układy zapobiegające do odladzania parownika i wtedy mogą pracować nawet poniżej -20.

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 1710
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: 2.0 automat
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Lokalizacja: DZA
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Parowanie szyb

Post autor: Zbyszek01 » 12 sie 2018, o 09:33

Pompa ciepła ma za zadanie też grzać w zimie i tym się różni od klimy z auta bo ta tylko chłodzi.

xul
Nowicjusz
Posty: 34
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013

Re: Parowanie szyb

Post autor: xul » 12 sie 2018, o 09:57

Pompa ciepła to jest dokładnie ten sam układ (nawet nie wiem, czy nie jest ten sam czynnik w niektóych pompach ciepła), tyle, że w trybie grzania domu, "ciepła" chodnica jest w domu, a "zimna" na zewnątrz (odpowiednik parownika), a w trybie chłodzenia odwrotnie. Tak samo lodówka, wszystko opiera się o cykl Carnota. (w samochodznie obie chłodnice są niejako na zewnątrz, chyba, że mamy zamknięty cykl wentylacji, wtedy parownik można traktować jako wewnętrzną, bo jest "ogrzewany")
Na parowniku skrapla się woda, czyli nie można doprowadzić do tego, żeby na nim zamarzła (może spowodować uszkodzenie parownika, ze względu na rozszerzalność wody) i po to jest zabezpieczenie, jak parownik w otoczeniu temperatury dodatniej (nie ma ryzyka zamarznięcia wody, to kompresor może spokojnie pracować, dla samego czynnika temperatura zewnętrzna nie ma chyba większego znaczenia.

rataj73
Zapaleniec
Posty: 1106
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Parowanie szyb

Post autor: rataj73 » 12 sie 2018, o 13:29

To nie do końca jest tak. Czynnik w zależnosci od rodzaju nie paruje w temp. ok -10C więc jak nie paruje to już nie może się rozprężać i pozostaje w stanie ciekłym.
Kiedyś robiliśmy z kumplami eksperyment i przy - 15C z butli gazowej z propanem, która stała w garażu wlaliśmy gaz do wiaderka i nie wyparował, zachowywał się jak woda i to przez kilkanaście godzin. Z czynnikiem chłodniczym jest podobnie.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 607
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0 Turbo
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Lokalizacja: podlasianka :)
Postawił piwo: 15 razy
Otrzymał  piwo: 5 razy

Re: Parowanie szyb

Post autor: dokia » 12 sie 2018, o 14:22

xul pisze:
12 sie 2018, o 09:57
Pompa ciepła to jest dokładnie ten sam układ (nawet nie wiem, czy nie jest ten sam czynnik w niektóych pompach ciepła), tyle, że w trybie grzania domu, "ciepła" chodnica jest w domu, a "zimna" na zewnątrz (odpowiednik parownika), a w trybie chłodzenia odwrotnie. Tak samo lodówka, wszystko opiera się o cykl Carnota. (w samochodznie obie chłodnice są niejako na zewnątrz, chyba, że mamy zamknięty cykl wentylacji, wtedy parownik można traktować jako wewnętrzną, bo jest "ogrzewany")
Na parowniku skrapla się woda, czyli nie można doprowadzić do tego, żeby na nim zamarzła (może spowodować uszkodzenie parownika, ze względu na rozszerzalność wody) i po to jest zabezpieczenie, jak parownik w otoczeniu temperatury dodatniej (nie ma ryzyka zamarznięcia wody, to kompresor może spokojnie pracować, dla samego czynnika temperatura zewnętrzna nie ma chyba większego znaczenia.
Z tym cyklem Carnota to zbyt duże przybliżenie, to cykl idealny, nie istnieje w przyrodzie tak naprawdę, bo dotyczy gazu doskonałego jako czynnika roboczego, a ten gaz przecież nie jest gazem rzeczywistym. Oczywiście wiele procesów termodynamicznych, które wykorzystujemy dla naszych potrzeb opiera się na tych założeniach w jakimś stopniu, pompy ciepła również. Jednak sam cykl Carnota jest zbyt duża idealizacją i generalnie tą idealizacją jest tu występowanie tylko dwóch przemian termodynamicznych co prawda w procesie rozprężania/sprężania na przemian. No ale to już moja ukochana fizyka :) Dwie izotermy i dwie adiabaty, przy czym te adiabatyczne przemiany zachodzą przy stałej entropii właściwej, co jest idealizacją , bo entropia w świecie rzeczywistym ciągle wzrasta- chaos też (co czasem widać też na naszym forum :) )
Faktem jest że dla procesów przeprowadzonych w standardzie prawie idealnym temperatura zewnętrzna nie powinna mieć znaczenia, o ile osłona układu nie wymienia ciepła- no ale w autach wymienia je z otoczeniem, to nie jest idealny kalorymetr, ani chłodnica ani grzejnica(parownik) nie są takimi idealnymi kalorymetrami (termosami, które ciepło wymieniają tylko w układzie miedzy sobą nawzajem- dlatego już przy pompach ciepła można przymknąć oko na to, bo tam dbają o właściwe osłony układu przed wymianą ciepła z otoczeniem)
Cykl Carnota, jest więc zbyt idealny bo tam nie wymienia się ciepło z otoczeniem a sprawność procesu zależy od temperatur czynnika roboczego i chłodnicy i nie może być wymiany z otoczeniem tej temperatury właśnie, a w aucie jednak jest.

Tak czy inaczej, ja nie wyłączam klimy zimą, a czy ona sama się załącza czy nie, to nawet nie myślę o tym zimą, cieszę się że świetnie rozgrzewają mi się szyby i to pierwsze moje auto którego nie muszę skrobać, brakuje mi tylko webasto już chyba :)

@rataj73, bardzo ciekawe robicie doświadczenia :)
Obrazek

Khemlish
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 19 maja 2018, o 00:25
Auto: Insignia ST
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Lokalizacja: Pomorskie

Re: Parowanie szyb

Post autor: Khemlish » 12 sie 2018, o 14:59

Nie rozumiem jak szyba w temp. 29-30 stopni może parować i że idealnym rozwiązaniem jest jazda z klimą przez cały rok w mojej A6 C5 tego nie było a u ojca w Passacie B5 FL też nie ma, w jednym jak i drugim klima używana sporadycznie i naprawdę przestańcie pisać o tych mokrych wycieraczkach bo odnoszę wrażenie jak byście robili z ludzi debili... ok zimą bym to zrozumiał, ale nie w czasie lata i takich upałów. Jak znajdę chwilę to zrobię zdjęcie i pokaże gdzie mi przednia szyba paruje co jest dziwne bo zaczyna parować tak na wprost tego głośnika w kokpicie. Każda część się zużywa i zasada jest ta sama im częściej używana tym szybciej się zużywa, dla przykładu klocki hamulcowe, wycieraczki, opony, olej szybciej się wymienia... itd, ale to nie oznacza że powiedziałem że nie mam zamiaru z tego korzystać. Co do filtra kabinowego owszem wymienię, ale z drugiej strony ojciec nigdy czegoś takiego nie robił i mu nie parują szyby. To chyba raczej jest o danego modelu. Z resztą temat w internecie przejawia się na wielu forach nie tylko tym.

rataj73
Zapaleniec
Posty: 1106
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2009
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Parowanie szyb

Post autor: rataj73 » 12 sie 2018, o 15:52

Jak chcesz żeby nie parowały ci szyby to je porządnie umyj. I to nie jest złośliwoć z mojej strony, tylko para musi mieć na czym się wytrącić i bród nadaje się do tego idealnie.
Inna sprawa to niedrożny odpływ skroplin z klimy. Jeżeli będzie zatkany, to właśnie im cieplej na dworzu tym więcej wody pójdzie centralnie pod wycieraczki lub co gorsze pod wykładzinę.

xul
Nowicjusz
Posty: 34
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013

Re: Parowanie szyb

Post autor: xul » 12 sie 2018, o 21:05

@dokia - dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie, chodziło mi o samą ideę działania opartą o proces sprężania/rozprężania czynnika roboczego i podobieństwo klimatyzacji samochodowej z pompą ciepła

Kub@
Forumowicz
Posty: 156
Rejestracja: 25 paź 2017, o 18:46
Auto: Insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Lokalizacja: Warszawa

Re: Parowanie szyb

Post autor: Kub@ » 12 sie 2018, o 21:12

@xul z fizykiem nie ma lekko 😉

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 607
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0 Turbo
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Lokalizacja: podlasianka :)
Postawił piwo: 15 razy
Otrzymał  piwo: 5 razy

Re: Parowanie szyb

Post autor: dokia » 12 sie 2018, o 21:30

@xul, przepraszam, już nie będę więcej o tych procesach termodynamicznych gadać, czasem mnie poniesie moja "wiedza" bo mam kota na punkcie ogólnie termodynamiki procesów oraz energii.
@Kub@, a Tobie tak ciężko z fizykami?

Ja w żadnym aucie nie wyłączam klimy, po to ona jest aby pracowała dla mnie :) muszę tylko sprawdzić czy mam szyby czyste :) jak to @rataj73 polecił sprawdzić : :P

xul
Nowicjusz
Posty: 34
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013

Re: Parowanie szyb

Post autor: xul » 13 sie 2018, o 05:16

spoko, fajnie dowiedzieć się czegoś bardziej szczegółowo (choć niektóre słowa trzeba wygooglwać :P), szacun za wiedze
u mnie klima też non-stop, poza wyjątkiem jak mi chłodnice poleciały, ale to jeszcze w VC, pierwsza poszła ciepła (ale górna połowa była jak wyciągnięta z kartonu), a parę lat później parownik. A tak to 20-21 stopni na automacie i zero zmartwień :)

Kub@
Forumowicz
Posty: 156
Rejestracja: 25 paź 2017, o 18:46
Auto: Insignia
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2016
Lokalizacja: Warszawa

Re: Parowanie szyb

Post autor: Kub@ » 13 sie 2018, o 16:01

dokia pisze:
12 sie 2018, o 21:30
...
@Kub@, a Tobie tak ciężko z fizykami?

...
Ależ skąd taka myśl @Dokia 🙂
Super się rozmawia z Wami fizykami - mojej córki chłopak jest na fizyce i wiem z autopsji, że rozmowy nieraz nie należą do lekkich, tym bardziej dla kogoś kto miał fizykę tylko w szkole w wiadomym zakresie.
Zatem nie mam nic do fizyków - szacun za wiedzę 🙏

ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”