--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------------------ŚLĄSKI SPOT ICP -12 maja - INFO
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------------------ŚLĄSKI SPOT ICP -12 maja - INFO
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
TPMS
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 lut 2022, o 11:22
- Auto: Insignia B
- Rok produkcji: 2019
- Miasto: Bełchatów
Re: TPMS
Słyszałem że zamiast powietrza można do opon wtłoczyć gaz - chyba argon, wówczas ponoć temperatury już nie mają takiego wpływu na ciśnienie w oponach - ma może ktoś doświadczenia?
- Mateo
- Klubowicz
- Posty: 2264
- Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
- Auto: INSIGNIA GS
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2018
- Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
- Miasto: Racibórz
- Postawił piwo: 7 razy
- Otrzymał piwo: 21 razy
Re: TPMS
Coraz więcej warsztatów nawet tych małych świadczą taką usługę, nie jest to ani nowe ani skomplikowane (dla tych warsztatów) polega na wypompowanie powietrza z opony i w całości napełnienie jej azotem.
- wassermann
- Zapaleniec
- Posty: 1614
- Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
- Auto: Insignia GSi 2.0T
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: nec temere, nec timide
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 29 razy
Re: TPMS
Zawracanie głowy. Wystarczy przyjąć, że przyrost ciśnienia w dobrze rozgrzanej oponie sięga +0.3 bar względem tego co powinno być spoczynkowo (w oponie o temp. kilkunastu st. C.) To normalne, że podczas jazdy jest przyrost. Ciśnienie "z tabliczki" jest ciśnieniem zalecanym zmierzonym na chłodnej oponie.
Z moich obserwacji przyrost ciśnienia wynosi (względem "spoczynkowego"):
* Krótsza jazda miejska +0.10-0.15 bar
* Dłuższa jazda +0.20 bar
* Nasłonecznienie/wysoka temp. +0.10 bar do powyższych
* Samo nasłonecznienie w spoczynku (strona od słońca vs. strona w cieniu) +0.10-0.20 bar różnicy. Podczas jazdy różnica mniejsza, bo rozgrzanie pracującej opony w większym stopniu bierze się z jej "pracy" niż od nasłonecznienia.
I nie ma co się tym przejmować. Jak ktoś chce napompować rozgrzane koła, to niech uwzględni powyższe poprawki, żeby po ostudzeniu utrzymać oczekiwaną wartość.
M.
Z moich obserwacji przyrost ciśnienia wynosi (względem "spoczynkowego"):
* Krótsza jazda miejska +0.10-0.15 bar
* Dłuższa jazda +0.20 bar
* Nasłonecznienie/wysoka temp. +0.10 bar do powyższych
* Samo nasłonecznienie w spoczynku (strona od słońca vs. strona w cieniu) +0.10-0.20 bar różnicy. Podczas jazdy różnica mniejsza, bo rozgrzanie pracującej opony w większym stopniu bierze się z jej "pracy" niż od nasłonecznienia.
I nie ma co się tym przejmować. Jak ktoś chce napompować rozgrzane koła, to niech uwzględni powyższe poprawki, żeby po ostudzeniu utrzymać oczekiwaną wartość.
M.
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8535
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Jaguar E-Pace 250hp
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2020
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 201 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: TPMS
Przypomnijcie sobie fizykę i przemiany termodynamiczne. To normalne zjawisko. W przybliżeniu tam jest izochoryczna bo objętość opony powinna być niezmienna. Ciśnienie będzie wprost proporcjonalnie zmieniać się do zmiany temperatury.
Przykład u mnie. 8h pracy i tyle Insignia na parkingu. Od lewej strony w jakimś czasie (ale nie wiem jakim bo pracowałam nie widząc mojego auta) świeciło słońce i ciśnienie podskoczyło o tyle o ile stopni zwiększyła się temperatura w danej oponie. Z każdym gazem będzie tak samo bo takie jest gazów prawo
Przykład u mnie. 8h pracy i tyle Insignia na parkingu. Od lewej strony w jakimś czasie (ale nie wiem jakim bo pracowałam nie widząc mojego auta) świeciło słońce i ciśnienie podskoczyło o tyle o ile stopni zwiększyła się temperatura w danej oponie. Z każdym gazem będzie tak samo bo takie jest gazów prawo
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Radio 357 :)
- Mateo
- Klubowicz
- Posty: 2264
- Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
- Auto: INSIGNIA GS
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2018
- Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
- Miasto: Racibórz
- Postawił piwo: 7 razy
- Otrzymał piwo: 21 razy
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8535
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Jaguar E-Pace 250hp
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2020
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 201 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: TPMS
Powietrze zawiera 80% azotu. Średnia masa molowa powietrza wynosi 28,97g.
Średnia masa molowa azotu wynosi 28,02g.
Jak będziesz wiedział jaką objętość ma twoja opona i jakie tam jest ciśnienie i w jakiej temperaturze podane, to można obliczyć ten procent a może promil różnicy. To chyba odkryliśmy te "Premium"
Ciśnienie zmienia się wprost proporcjonalnie do temperatury, czyli każdy 1 stopień różnicy temperatury to taka sama i stała różnica ciśnienia.
Z równania stanu gazu wynika że dla stałej masy jakiegokolwiek gazu, w przemianie przy stałej objętości, iloraz ciśnienia i temperatury pozostaje stały. Czyli gdy temperatura rośnie o pewną jednostkę to ciśnienie też o pewną stałą. Czyli jeśli temperatura wzrośnie o dwie jednostki to ciśnienie o dwie też i tak dalej. W drugą stronę podobnie.
Radio 357 :)
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8535
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Jaguar E-Pace 250hp
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2020
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 201 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: TPMS
Mhm
Tak, "jestę fizykię", tak jak i @Rooff_ my mamy wspólne popołudniowe rozważania na ten temat często.
Dlatego tak uczepiłam się kiedyś tej Waszej osłony pod silnikiem, bo to ja wiem co to jest konwekcja, Wy nie.
Tak, "jestę fizykię", tak jak i @Rooff_ my mamy wspólne popołudniowe rozważania na ten temat często.
Dlatego tak uczepiłam się kiedyś tej Waszej osłony pod silnikiem, bo to ja wiem co to jest konwekcja, Wy nie.
Radio 357 :)
- Pro
- Klubowicz
- Posty: 587
- Rejestracja: 9 paź 2020, o 19:46
- Auto: Insignia B ST
- Kod silnika: D20DTR
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Wrocław
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 31 razy
Re: TPMS
Azot to taki chwyt marketingowy. Na pewno zalety to że felga nie rdzewieje od wewnątrz (a widział ktoe rdze ma stalówce od wewnątrz? ). Jeśli chodzi o ciśnienie to zostało to opisane wyżej. Jeszcze miało to sens w przypadku opon i dętek: azot jest niepalny, więc koło miało mniejsze szanse na wybuch. Do tego różnice w postaci 0.1 bara to błąd pomiaru manometru, które na stacjach na pewno nie są legalizowane
- Mateo
- Klubowicz
- Posty: 2264
- Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
- Auto: INSIGNIA GS
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2018
- Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
- Miasto: Racibórz
- Postawił piwo: 7 razy
- Otrzymał piwo: 21 razy
Re: TPMS
Ja tam od azotu nie staję się szczęśliwszy, kłopot jest z dopompowaniem itp. tutaj chodzi o te nasze które oprócz specjalnej mieszanki powietrza zawiera szereg substancji niespotykanych na północnej części kraju
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8535
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Jaguar E-Pace 250hp
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2020
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 201 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: TPMS
Michał, bo Ty zadajesz takie pytania, że jak chcę dopytać o dodatkowe warunki to nie mogę się dowiedzieć. No a kto rozwiązuje problemy najbardziej zagmatwane i liczy jakieś kąty w wiązkach?
On mi wrzuca takie tematy, że sobie nie wyobrażacie ale go lubię gorzej że oczekuje odpowiedzi od razu, niecierpliwy jest strasznie
A wracając do kół, to mi znowu spadło ciśnienie. W tamtej to ja nie wiedziałam gdzie jakie dopóki nie podpięłam się. A tu dzięki czujnikom to ostatnio tylko na to patrzę
On mi wrzuca takie tematy, że sobie nie wyobrażacie ale go lubię gorzej że oczekuje odpowiedzi od razu, niecierpliwy jest strasznie
A wracając do kół, to mi znowu spadło ciśnienie. W tamtej to ja nie wiedziałam gdzie jakie dopóki nie podpięłam się. A tu dzięki czujnikom to ostatnio tylko na to patrzę
Radio 357 :)
- Zbyszek01
- Klubowicz
- Posty: 3078
- Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
- Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2019
- Moje auto: viewtopic.php?f=52&t=1580&start=280
- Miasto: DZA
- Postawił piwo: 21 razy
- Otrzymał piwo: 28 razy
Re: TPMS
Jeszcze z miesiąc do dwóch i ci przejdzie jak temp. podskoczą i się przyzwyczaisz że to masz
Insignia MY2012
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 5 sie 2019, o 08:52
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2019
- Miasto: Słubice
Re: TPMS
Czesc
A mozna wylaczyc gdzies w kapie zeby obejsc czujniki cisnienia powietrza?
Mam nieoryginalne felgi bez czujnikwo powietrza i swieci sie ciagle kontrolka.
Pozdrawiam
A mozna wylaczyc gdzies w kapie zeby obejsc czujniki cisnienia powietrza?
Mam nieoryginalne felgi bez czujnikwo powietrza i swieci sie ciagle kontrolka.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 4 kwie 2022, o 12:19 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum
Powód: Proszę o stosowanie zasad polskiej pisowni. Regulamin forum
-
- Nowicjusz
- Posty: 30
- Rejestracja: 19 wrz 2016, o 15:33
- Auto: Opel Insignia 4x4
- Kod silnika: B20NHT
- Rok produkcji: 2017
- Miasto: Warszawa
Re: TPMS
Nieaktualne...dzisiaj już "zaczytał" dane i pokazuje ciśnienie
Jeżeli miałem zimowe i odczyty ciśnienia na wyświetlaczu były ok a teraz zmieniłem komplet kół na letnie (nie do końca wiem czy są czujniki - samochód kupiony z dwoma kompletami kół) to:
1. Skąd mam wiedzieć czy i kiedy one się "zaczytały" do systemu i pokazuje mi obecnie prawdziwy stan ciśnienia? Wydaje mi się, że widzę cały czas pomiar z zimowych. Wydaje mi się to słowo klucz
2. Jeżeli coś byłoby nie tak np. Brak czujników w kołach to system od razu powinien alarmować? Wyskoczyłaby kontrolka o niewłaściwym ciśnieniu lub system nie wyświetlałby danych pomiarowych?
3. Czy przy org czujnikach ma znaczenie które koło jest z przodu, które lewe, prawe.... Czy ten system sam to ustala? Zapytali mnie o to podczas zmiany kół bo niby czujniki są różne ale powiedziałem, że tutaj to chyba nie ma znaczenia.
Przejechałem dzisiaj ok 12 km (na 3 raty) i dane się kompletnie nie zmieniają. Wydaje mi się, że na zimowych w tym czasie miałem jakieś drobne zmiany w pomiarach w trakcie jazdy.
Jeżeli miałem zimowe i odczyty ciśnienia na wyświetlaczu były ok a teraz zmieniłem komplet kół na letnie (nie do końca wiem czy są czujniki - samochód kupiony z dwoma kompletami kół) to:
1. Skąd mam wiedzieć czy i kiedy one się "zaczytały" do systemu i pokazuje mi obecnie prawdziwy stan ciśnienia? Wydaje mi się, że widzę cały czas pomiar z zimowych. Wydaje mi się to słowo klucz
2. Jeżeli coś byłoby nie tak np. Brak czujników w kołach to system od razu powinien alarmować? Wyskoczyłaby kontrolka o niewłaściwym ciśnieniu lub system nie wyświetlałby danych pomiarowych?
3. Czy przy org czujnikach ma znaczenie które koło jest z przodu, które lewe, prawe.... Czy ten system sam to ustala? Zapytali mnie o to podczas zmiany kół bo niby czujniki są różne ale powiedziałem, że tutaj to chyba nie ma znaczenia.
Przejechałem dzisiaj ok 12 km (na 3 raty) i dane się kompletnie nie zmieniają. Wydaje mi się, że na zimowych w tym czasie miałem jakieś drobne zmiany w pomiarach w trakcie jazdy.