--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

ODPOWIEDZ
Ursus
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: 2 sty 2019, o 08:37
Auto: Insignia B 17`
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Bielsko-Biała
Postawił piwo: 3 razy

Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Ursus » 17 sty 2019, o 08:03

Witam wszystkich,
mam pytanie o element wyposażenia mojej Insigni jakim jest czujnik wilgotności. Do czego to właściwie służy i jak powinno działać?
Pytam, bo przy obecnej pogodzie mam wrażenie, że samochód chłonie wilgoć z otoczenia :D , tj. niesamowicie parują mi szyby, a nawet wewnętrzne lusterko czy zegary. Klima nic nie pomaga, być może w ogóle się nie włącza przy niskich temperaturach i generalnie jazda samochodem to ciągła ręczna manipulacja z mojej strony wszystkim, co pomaga usunąć parę z szyb, tj. od ogrzewania szyb po mocny nawiew itp. (klima włączona, "auto" również). Nawet jak już usunę większość pary to co jakiś czas szyby ponownie nią zachodzą i znów ręcznie włączam co się da.
I teraz moje pytanie, czy czujnik wilgotności powinien "samodzielnie" rozpoznawać zbyt wysoki poziom wilgoci i uruchamiać jakieś funkcje zapobiegające gromadzeniu pary, czy jest on tylko "od stwierdzenia" zbyt wysokiego jej poziomu i np. zablokowaniu funkcji "start-stop", bo podejrzewam, że z tego powodu obecnie ta funkcja mi się w ogóle nie uruchamia.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: dokia » 17 sty 2019, o 08:12

Klima przy tych temperaturach i tak się nie włączy, niezależnie czy włączona przyciskiem czy nie, jedynie moc nawiewu może się zmienić. Filtr kabinowy kiedy wymieniałeś? bo powinien być zmieniany raz w roku- może tu tkwi przyczyna. U mnie akurat w poprzednim aucie tak było, czyli te objawy tak jak u Ciebie że para była wszędzie, a po wymianie filtra kabinowego jak inne auto.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
marcinmg
Użytkownik
Posty: 329
Rejestracja: 17 lip 2015, o 22:25
Auto: Insignia BiTurbo ST
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2013
Miasto: mazowieckie
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: marcinmg » 17 sty 2019, o 12:35

Dokładnie lub zablokowany obieg wewnętrzny, czyli włączony a nie zauważyłeś lub zablokowany w tym położeniu.

Ursus
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: 2 sty 2019, o 08:37
Auto: Insignia B 17`
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Bielsko-Biała
Postawił piwo: 3 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Ursus » 17 sty 2019, o 12:46

Samochód ma przejechane ok 2000km, ale to wyprzedaż rocznika i stał ponad pół roku. Zacząłem go użytkować zimą, krótkie odcinki, śnieg i błoto z butów... mam nadzieję, że to jest przyczyną tak dużej wilgoci w środku. Jak uda mi się wybrać w jakąś dłuższą trasę to go wygrzeję porządnie w środku i przewietrzę. Jeżeli to nie pomoże usunąć nadmiaru wilgoci to wtedy będę miał powód do zmartwienia... Tak mi się wydaje :D.
Natomiast z powodu powyższego zainteresował mnie ten czujnik. Jeżeli źle się wyraziłem w pierwszym poście to doprecyzuję. Interesuje mnie to, do czego to służy i czy to jakoś nie powinno pomagać w takiej sytuacji? Wyobrażałem sobie to tak, że odpowiada on za automatyczne uruchamianie np. ogrzewania szyb, tudzież właściwego kierowania nadmuchów w momencie, kiedy wykrywa gromadzenie się pary. U mnie paruje wszystko, ale nic takiego się nie dzieje, więc chciałem zapytać, czy to tak jednak nie działa (i do czego właściwie to służy?) czy może nie mam włączonej jeszcze jakiejś funkcji? W instrukcji znalazłem tylko zdawkowe informacje na ten temat i wydaje mi się, że przejrzałem już wszystkie opcje ustawień w samochodzie...
W serwisie nie pytam - nie chcę się wymądrzać, ale skąd oni biorą swoją wiedzę, to ja nie wiem... ;) Wolę pytać użytkowników :D.
PS.
Obieg powietrza na pewno ustawiony jako zewnętrzny, ale jak wyżej, bardziej mnie interesuje o co chodzi z tym czujnikiem, bo teorię na temat ilość wilgoci jakąś tam mam...

Awatar użytkownika
marcinmg
Użytkownik
Posty: 329
Rejestracja: 17 lip 2015, o 22:25
Auto: Insignia BiTurbo ST
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2013
Miasto: mazowieckie
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: marcinmg » 17 sty 2019, o 14:02

A jak tak stał pół roku to nie zanieczyściły się otwory wentylacyjne w podszybiu? U mnie jak poniżej 5 stopni pada deszcz to też troszkę parują ale jak dam nawiew na szybę to momentalnie para znika i po chwili przełączam na auto. Też mam ten czujnik, może jak jest cieplej steruje klimą ale ja nie zauważyłem żeby coś się automatycznie przełączało.
Znalazłem na naszym forum:
"Czujnik wilgotności, o ile występuje, znajduje się na przedniej szybie w obudowie czujników zmierzchu i deszczu.
Jest przyłożony do szyby. Z zewnątrz go nie widać."
Czyli wynika z tego że jak szyba jest bardzo wilgotna od wewnątrz to włącza klimę lub nawiewy kieruje na szybę.
U mnie jest:
ASV = CZUJNIK WILGOTNOŚCI
C32 = SYSTEM SZYBKIEGO OGRZEWANIA Z NAGRZEWNICĄ ELEKTRYCZNĄ (QUICKHEAT)
C59 = NAWIEWY POWIETRZA NA DRUGI RZĄD SIEDZEŃ
CJ2 = KLIMATYZACJA ELEKTRONICZNA DWUSTREFOWA (CLIMATRONIC) Z CZUJNIKIEM JAKOŚCI POWIETRZA

Awatar użytkownika
jurass
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 28 kwie 2014, o 20:14
Auto: GS 260 KM 4x4 Elite
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: jesienne
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: jurass » 17 sty 2019, o 14:54

dokia pisze:
17 sty 2019, o 08:12
Klima przy tych temperaturach i tak się nie włączy, niezależnie czy włączona przyciskiem czy nie
A skąd niby taka informacja? o:o To duża nowość dla mnie generalnie jeśli chodzi o moje doświadczenia z różnymi autami i niezgodna z praktyką. W każdym aucie, z którym miałem do czynienia było widać zmianę po włączeniu klimy, jeśli ją wyłączałem w zimie, polegającą na szybkim usunięciu zaparowania, ponieważ układ klimatyzacji wyposażony jest w osuszacz powietrza. Od dawna już jeżdżę z zawsze włączoną klimatyzacją.

Jeśli chodzi o pytanie autora wątku, to w Insignii A, i teraz w B pewnie jest tak samo, w trybie Auto aktywna jest cyrkulacja wewnętrzna powietrza, bez pobierania powietrza z zewnątrz. Czujnik wilgotności kontroluje wilgotność wewnątrz kabiny i dopuszcza świeżego powietrza, jeśli wilgotność rośnie. Taka jest jedna, jeśli nie główna, z funkcji tego czujnika. Dlatego między innymi nie jeżdżę na pełnym Auto, żeby nie kisić się we własnym sosie. ;) Coś chyba u kolegi musi być nie tak, jeśli są takie problemy. U mnie w żadnej Insignii się z tym nie spotkałem.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: dokia » 17 sty 2019, o 15:09

Z tego forum mam taką informację, w wielu miejscach chłopaki pisali że poniżej 4 stopni nie załącza się. Ja mam stale włączoną, więc nie wiem, na wszelki wypadek nie wyłączam po prostu :)
Radio 357 :)

Ursus
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: 2 sty 2019, o 08:37
Auto: Insignia B 17`
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Bielsko-Biała
Postawił piwo: 3 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Ursus » 17 sty 2019, o 15:11

A skąd niby taka informacja?

W instrukcji napisano - "Układ chłodzenia(sprężarka układu klimatyzacji) nie działa przy niskich temperaturach zewnętrznych."
Jestem przekonany, że w Nubirze oraz Galancie, które kiedyś posiadałem klima nie włączała się przy minusowych temperaturach, bo w tych autach wyraźnie słyszałem start sprężarki. To co prawda stare samochody, ale jak widać wg instrukcji "zasada" ta obowiązuje.

To co napisałeś odnośnie czujnika, to już coś. Czy u Ciebie przełączenie obiegu powietrza wymuszone przez czujnik było jakkolwiek sygnalizowane, np. poprzez podświetlenie klawisza służącego do ręcznej zmiany obiegu?

Awatar użytkownika
jurass
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 28 kwie 2014, o 20:14
Auto: GS 260 KM 4x4 Elite
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: jesienne
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: jurass » 17 sty 2019, o 15:21

Ursus pisze:
17 sty 2019, o 15:11
W instrukcji napisano - "Układ chłodzenia(sprężarka układu klimatyzacji) nie działa przy niskich temperaturach zewnętrznych."
Ok. Czy wiadomo co to dokładnie znaczy niska temperatura? Fakt, że przy -20 nigdy mi szyby nie parowały, więc w takich warunkach nie miałem okazji sprawdzić. Czy ta informacja o +4 stopniach jest wiarygodna i czymś poparta?
Ursus pisze:
17 sty 2019, o 15:11
Czy u Ciebie przełączenie obiegu powietrza wymuszone przez czujnik było jakkolwiek sygnalizowane, np. poprzez podświetlenie klawisza służącego do ręcznej zmiany obiegu?
Raczej nie, ale nigdy się w te guziki nie wpatrywałem i od dawna nie jeżdżę na full Auto.

Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2350
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: dare50 » 17 sty 2019, o 15:46

W VC właśnie poniżej +4 nie załączała się , w Insigni w sumie jakoś nie sprawdzałem ale pewnie jest tak samo

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 986
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Moje auto: viewtopic.php?f=53&t=8662
Miasto: WWL
Postawił piwo: 18 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: zubek » 17 sty 2019, o 16:52

W każdym jest tak samo. Poniżej ok. +5 sprężarka się nie załącza. W instrukcji insigni A i B jest identyczny zapis: układ chłodzenia (sprężarka układu klimatyzacji) nie działa przy niskich temperaturach zewnętrznych. A czujnik wilgotności (kod ASV) to czujnik deszczu, więc steruje pracą wycieraczek a do wilgoci w kabinie ma się nijak. Szukałbym przyczyny raczej w naniesionym śniegu. Spróbuj przesuszyć auto.

Awatar użytkownika
dokia
Klubowicz
Posty: 8486
Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
Auto: Insignia 2.0t 260KM
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: z Mazur :)
Postawił piwo: 197 razy
Otrzymał  piwo: 102 razy
Kontakt:

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: dokia » 17 sty 2019, o 17:53

jurass pisze:
17 sty 2019, o 15:21

Ok. Czy wiadomo co to dokładnie znaczy niska temperatura? Fakt, że przy -20 nigdy mi szyby nie parowały, więc w takich warunkach nie miałem okazji sprawdzić. Czy ta informacja o +4 stopniach jest wiarygodna i czymś poparta?
Widzisz, czepiasz się mnie, że głoszę dziwne teorie. A oni wiedzą, a ja się od nich uczę :P . Od Ciebie jeszcze nic się nie nauczyłam :)

Co do parowania, to ja osobiście przed wymianą czujnika wymieniłabym filtr kabinowy, albo zapytałabym w serwisie, tzn poleciłabym aby mi sprawdzono. Stałym klientom za takie sprawdzania nie kasują dolarów.
Radio 357 :)

Awatar użytkownika
jurass
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 28 kwie 2014, o 20:14
Auto: GS 260 KM 4x4 Elite
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: jesienne
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: jurass » 17 sty 2019, o 19:29

zubek pisze:
17 sty 2019, o 16:52
W każdym jest tak samo. Poniżej ok. +5 sprężarka się nie załącza. W instrukcji insigni A i B jest identyczny zapis: układ chłodzenia (sprężarka układu klimatyzacji) nie działa przy niskich temperaturach zewnętrznych. A czujnik wilgotności (kod ASV) to czujnik deszczu, więc steruje pracą wycieraczek a do wilgoci w kabinie ma się nijak. Szukałbym przyczyny raczej w naniesionym śniegu. Spróbuj przesuszyć auto.
O, pojawia się kolejna wartość temperatury. A czy ktoś ma jakieś udokumentowane informacje? Czy ponadto kolega sugeruje, że auto nie jest wyposażone w czujnik wilgotności powietrza w kabinie?

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Rooff_ » 17 sty 2019, o 19:54

https://workshop-manuals.com/vauxhall/a ... operation/
Evaporator Temperature Sensor

The evaporator temperature sensor is a 2-wire negative temperature co-efficient thermistor. The sensor operates within a temperature range of -40 to +85°C (-40 to +185°F). The sensor is installed at the evaporator and measures its temperature. If the temperature drops under 3°C (38°F), the compressor will be switched off in order to prevent a frozen evaporator.
Takie coś dla Astry J, która jest w dużej mierze bliźniacza z Insignią ;)

Awatar użytkownika
rataj73
Zapaleniec
Posty: 1671
Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
Auto: Opel Insignia CDTI
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2014
Miasto: Stolica Mazur
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 15 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: rataj73 » 17 sty 2019, o 19:59

Udokumentowane informacje są takie że w zależności od czynnika, jego ilości i ciśnienia klimatyzacja przestaje działać przy temperaturach od 5*C do około zera. Dzieje się tak dla tego że przy niższych temperaturach zamarzł by najpierw parownik a potem zawór rozprężny.

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 986
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Moje auto: viewtopic.php?f=53&t=8662
Miasto: WWL
Postawił piwo: 18 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: zubek » 17 sty 2019, o 20:00

Jakie udokumentowane informacje potrzebujesz skoro tak jest w większości współczesnych samochodów? To jest zabezpieczenie przed oblodzeniem parownika. Czy to jest 3, 5 czy 6 stopni to chyba bez znaczenia? Oczywiście można to oszukać -rozgrzej auto, włącz obieg wewnętrzny i ogrzewanie i powinno ruszyć.
Co do czujnika to ja go przez 3 lata go u siebie nie zauważyłem (a też mam w kodach).

Awatar użytkownika
jurass
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 28 kwie 2014, o 20:14
Auto: GS 260 KM 4x4 Elite
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: jesienne
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 4 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: jurass » 17 sty 2019, o 20:03

O, i te 3 stopnie być może są najbardziej prawdopodobne. Przy takiej temperaturze zewnętrznej pojawia się też ostrzeżenie o możliwości wystąpienia zamarzniętej nawierzchni.

Wybaczcie, ja nie jestem humanistą, więc dla mnie jest różnica pomiędzy 3 i 6.

Ursus
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: 2 sty 2019, o 08:37
Auto: Insignia B 17`
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Miasto: Bielsko-Biała
Postawił piwo: 3 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Ursus » 17 sty 2019, o 21:34

zubek pisze:
17 sty 2019, o 16:52
A czujnik wilgotności (kod ASV) to czujnik deszczu, więc steruje pracą wycieraczek a do wilgoci w kabinie ma się nijak.
Nie sądzę. W specyfikacji czujnik deszczu i wilgoci to dwie osobne pozycje, na podstawie VIN również. Zresztą nie mam wątpliwości co do istnienia tego czujnika, tylko nie mam pojęcia jak on powinien w Insigni działać i czy w ogóle działa.
Idąc dalej tropem kolegi jurass sprawdziłem jeszcze raz informacje w instrukcji i znalazłem info:
"Automatyczna recyrkulacja powietrza. Czujnik wilgotności powietrza automatycznie włącza pobór powietrza zewnętrznego, jeśli wilgotność powietrza jest za wysoka."
Tylko tyle i niewiele to wyjaśnia, bo np. nie ma wyraźnie napisane, że w trybie auto recyrkulacja jest stale włączona, równie dobrze czujnik może wyłączać jej ręczne uruchomienie, ale zakładam, że jest tak jak pisze jurass.
Moja teoria jest następująca. Od dłuższego czasu nie uruchamia mi się system start/stop. Uważam, że wszystkie warunki do jego działa są spełnione a skądinąd wiem, że wykrywany zbyt wysoki poziom wilgoci przez ów czujnik również uniemożliwia aktywację tego systemu. W weekend prawdopodobnie będę miał okazję przejechać ok 600km. Mam zamiar solidnie wygrzać wnętrze w czasie tej podróży i regularnie je wietrzyć. Mam nadzieję, że uda mi się w ten sposób pozbyć wilgoci i zobaczę, czy system start/stop znów zacznie działać. Jeżeli tak, mógłbym przyjąć, że czujnik działa. Pozostałaby jeszcze kwestia, czy faktycznie wyłącza on recyrkulację powietrza przy zbyt dużej wilgotności, bo faktycznie jeździłem cały czas w trybie auto i nie miałem świadomości, że wówczas z automatu mam obieg zamknięty. Na to nie mam póki co pomysłu, jak to sprawdzić...
Z doświadczenia wiem, że takie wygrzanie wnętrza skutecznie potrafi je wysuszyć. Jeżeli to wkurzające parowanie szyb ustąpi, to uznam to za epizod, może spowodowany obecnymi warunkami pogodowymi (choć to mało prawdopodobne, wszyscy mieliby ten sam problem) albo tym, że auto mogło stać przez wiele miesięcy pod chmurką nie ruszane. Oby! W innym wypadku będę się martwił dalej i szukał przyczyny tej wilgoci również wg proponowanych wskazówek. Dam znać, jakie efekty po trasie.

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: Rooff_ » 17 sty 2019, o 21:46

Ja bym radził wziąć w tą podróż jakiś pochłaniacz wilgoci - ostatnio taki zgrabny w OBI kupiłem: https://www.obi.pl/nawilzacze-powietrza ... /p/6137830
Czy działa to nie wiem, bo nie sprawdzałem tego wkładu jeszcze ;)
Czy szyby parują - ciut tak, ale robię zazwyczaj 20 minutowe trasy, więc temperatura w aucie jest względnie niska, a na pewno nierównomierna.

Awatar użytkownika
zubek
Użytkownik
Posty: 986
Rejestracja: 19 sie 2015, o 20:03
Auto: IB/ST
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2017
Moje auto: viewtopic.php?f=53&t=8662
Miasto: WWL
Postawił piwo: 18 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Czujnik wilgotności - czy i jak działa?

Post autor: zubek » 17 sty 2019, o 21:52

OK masz rację. Swoją drogą nigdy nie zaobserwowałem działania tego układu, ale u mnie z kolei paruje tylko w ewidentnie uzasadnionych przypadkach.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ ogrzewania + chłodzenia”