--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Automat czy manual

norbi333
Ekspert
Posty: 5128
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: norbi333 » 2 mar 2018, o 15:34

I tak i nie.Osobiście jednocześnie użytkuję manual i automat.Fakt ,że automat wygodniejszy,ale osobiście nie stanowi i żadnej różnicy ,którym autem akurat jadę.Aczkolwiek ,gdybym miał dwa identyczne auta i tylko kwestia skrzyni to brałbym automat

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: KaMYk » 2 mar 2018, o 16:31

Hubert pisze:jak już raz będziesz miał automat to już nigdy nie zechcesz mieć manual
Moim zdaniem, generalnie tak. Pojeździłem raz automatem przez 2 tygodnie i jak się trafiła ta astra w automacie to się nie zastanawiałem, tylko brałem.
Nie mniej jazda manualem nadal mi nie przeszkadza. Jeżdżę w zasadzie na zmianę, w zależności od potrzeb jednym lub drugim autem. Jednakże wolałbym jeździć na co dzień automatem :)
Dla zabawy natomiast, kupując mustanga, to szukałem wyłącznie w manualu :)

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: wassermann » 2 mar 2018, o 16:51

Dla mnie automat ma zasadniczą wadę, którą będę musiał obejść trybem manualnym: Brak możliwości dostosowania zmian biegów do przewidywanego rozwoju sytuacji na drodze. Często chcę pozostać na obrotach, żeby w mig docisnąć gaz i przyspieszyć (miasto przy zmianie pasa na żyletkę, albo w trasie przy ostrym wyprzedzaniu). Tak samo na krętej drodze mam w zwyczaju niekoniecznie zmieniać biegi na wyższy, tylko rozpędzić z obrotami i zdjąć nogę z gazu widząc kolejny zakręt - hamując efektywnie silnikiem z wysokich obrotów. Podobnie na autostradzie - widząc, że zbliżam się do wolniej jadących pojazdów odpowiednio wcześniej zdejmuję nogę z gazu i redukuję biegi, hamując bez dotknięcia hamulca (o ile nic mnie nie zaskoczy, wiadomo). Generalnie mam w zwyczaju hamować silnikiem i schodzić z wysokich obrotów, na które czasem specjalnie wkręcam wiedząc, że za parę sekund zdejmę nogę z gazu żeby wyhamować silnikiem. Z automatem nie wyobrażam tego sobie. I zwykle poznaję automaty na drodze - po zapalających się światłach hamowania tam, gdzie ja nie dotykam hamulca...

M.

Qsy

Re: Automat czy manual

Post autor: Qsy » 2 mar 2018, o 17:08

Jak na razie nie planuję zmiany na automat w przyszłości. Tak jak Wassermann lubię mieć wpływ na zachowanie się samochodu i nie znudziło mi się jeszcze machanie tą wajchą;-) Natomiast następny samochód napewno będzie 4x4:-)

Bodex

Re: Automat czy manual

Post autor: Bodex » 2 mar 2018, o 22:08

Wassermann , taki automat ma teraz nowa piękna Alfa Giulia , omawiał to Pertyn na YT .
Właśnie gdy wchodzi w zakręt z odjetym gazem to nie ma wolnego koła tylko ma stałe połączenie i obroty , gdy tylko wciśniesz gaz to od razu rwie.

Piękny projekt aura

Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: KaMYk » 2 mar 2018, o 23:22

tak samo działa i AF40-6 w naszych oplach :) ta funkcja to lock-up zwany też konwerterem :)
wyraźnie auto hamuje silnikiem do prędkości około 35 km/h i wówczas puszcza lock-up.
Typowe skrzynie automatyczne bez lock-up faktycznie nie hamują silnikiem.
Jednakże nasze AF40-6 już tę funkcję posiadają :)

inmar
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 16 wrz 2017, o 07:57
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Automat czy manual

Post autor: inmar » 3 mar 2018, o 07:24

Ja jedynie czego żałuję to,że właśnie nie mam automatu.Mam jeszcze lagunę od 8 lat w automacie i dla mnie to bajka.Dodam jeszcze,że automat na duże i zakorkowane miasta to najlepsza rzecz,przy podjeżdżaniu tylko puszczasz hamulec i auto samo jedzie a nie ciągle jedynka,sprzęgło,gaz i lewa noga do amputacji.Można też uzyskać wygodniejszą pozycję za kierownicą kiedy nie trzeba wciskać sprzęgła.Tak to wygląda u mnie.

Awatar użytkownika
Zbyszek01
Klubowicz
Posty: 3060
Rejestracja: 10 lut 2015, o 20:29
Auto: Jag XE 2,0D ,MY2020
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2019
Moje auto: viewtopic.php?f=52&t=1580&start=280
Miasto: DZA
Postawił piwo: 21 razy
Otrzymał  piwo: 28 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: Zbyszek01 » 3 mar 2018, o 08:48

KaMYk pisze:tak samo działa i AF40-6 w naszych oplach ta funkcja to lock-up zwany też konwerterem
wyraźnie auto hamuje silnikiem do prędkości około 35 km/h i wówczas puszcza lock-up.
Bardzo fajnie to działa jak jedziesz z góry, po dłuższym (4-5 sek u mnie) przyciśnięciu hamulca zrzuca na początek jeden, potem drugi bieg i fajnie hamuje silnikiem. Jazda sprawia radość jak przed tobą jedzie inne auto i co parę sek widzisz światła hamowania.
Kiedyś po takim zjeżdżaniu z góry kolega który jechał za mną zadał pytanie - dlaczego ja hamuję ręcznym bo światła hamowania się nie świeciły a auto ewidentnie hamowało.
Jeszcze jedno, na zimnym oleju w skrzyni czyli niższym niż 30°C ten efekt b.ciężko uzyskać, auto leci w dół jak manual na luzie.
Insignia MY2012

Awatar użytkownika
grzegorz13
Zapaleniec
Posty: 1106
Rejestracja: 13 sie 2017, o 18:33
Auto: Insignia 4x4 v6
Kod silnika: A28NET
Rok produkcji: 2009
Miasto: Lubin
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 10 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: grzegorz13 » 3 mar 2018, o 12:01

Ja szukałem w manualu lecz dziś cieszę się iż nie udało mi się takiej znaleźć :D
A co do zmiany biegów na wyższych obrotach to sterownik rozpoznaje tryb jazdy kierowcy a do tego skrzynia ma specjalny tryb zmiany biegów do jazdy w górach ! to działa i czuć iż skrzynia inaczej pracuje ! pierwszy raz zaskoczyło mnie to :( myślałem iż coś się zaczęło dziać ze skrzynią :D na szczęście po powrocie sprawdziłem instrukcję Po drugie zawsze mogę włączyć sport i mam auto cały czas gotowe do oddania pełnej mocy na najmniejszy ruch nogi :D

Awatar użytkownika
Rooff_
Zapaleniec
Posty: 4119
Rejestracja: 4 lut 2017, o 08:24
Auto: Insignia ST przedlif
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Zagłębie Dąbrowskie
Postawił piwo: 9 razy
Otrzymał  piwo: 122 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: Rooff_ » 3 mar 2018, o 16:16

wassermann pisze:Dla mnie automat ma zasadniczą wadę, którą będę musiał obejść trybem manualnym: Brak możliwości dostosowania zmian biegów do przewidywanego rozwoju sytuacji na drodze.
Automat z manetkami przy kierownicy - nie trzeba wajchować ;) Po chwili jak już obeciążenie silnika spadnie i nie dotykasz manetek, skrzynia sama wraca na D.

norbi333
Ekspert
Posty: 5128
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: norbi333 » 3 mar 2018, o 17:53

Ale w automacie przy ręcznej zmianie skrzynia nie nadąża za łopatkami czy ręczną zmianą. A najbardziej to widać przy zmianie z jedynki na dwójkę

Bodex

Re: Automat czy manual

Post autor: Bodex » 3 mar 2018, o 18:06

Tak to trwa długo , potem już szybciej

Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka

inmar
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 16 wrz 2017, o 07:57
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Automat czy manual

Post autor: inmar » 6 mar 2018, o 08:21

Z moją laguną spod świateł mało kto miał szanse,zanim przełożył z 1 na 2 ja miałem 200 metrów przewagi,ładnie się rozpędza (V6 3.0 210 KW)w Isi teraz jestem ten gorszy choć mam biturbo.

Awatar użytkownika
noirdk
Użytkownik
Posty: 265
Rejestracja: 29 lis 2017, o 13:02
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2012
Miasto: Kraków
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: noirdk » 6 mar 2018, o 08:31

Tylko Laguna pewnie byla z 300-400kg lżejsza...

Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: mazmarcin » 12 mar 2018, o 22:23

Ta laguna ma 210kW Inmar?
To co tam te 143 które masz w BiTurbo ;) mogą pokazać.
;D

Awatar użytkownika
marcinmg
Użytkownik
Posty: 329
Rejestracja: 17 lip 2015, o 22:25
Auto: Insignia BiTurbo ST
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2013
Miasto: mazowieckie
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Automat czy manual

Post autor: marcinmg » 13 mar 2018, o 00:11

mazmarcin pisze:Ta laguna ma 210kW Inmar?
raczej 210 KM 8-)

inmar
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 16 wrz 2017, o 07:57
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTR
Rok produkcji: 2012
Miasto: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Automat czy manual

Post autor: inmar » 13 mar 2018, o 07:14

Dokładnie ma 207 koni (152 KW).W mojej Isi 195 jest.
Ostatnio zmieniony 15 mar 2018, o 10:01 przez inmar, łącznie zmieniany 1 raz.

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: hubertus » 13 mar 2018, o 13:48

Póki co żadne auto nie ma skrzyni automatycznej rozpoznającej sytuację na drodze a tym bardziej zamiary kierowcy. Co prawda auta najwyższych klas mają pewną automatykę skrzyni oparta na wskazaniach gps czy czujników i kamer aktywnych tempomatów. Pozwalających dostosować działanie skrzynie do jakiejś części warunków na drodze.Ale alfa czy opel ma do nich bardzo daleko.
Funkcja którą opisał @Bodex polegająca na "spinaniu" silnika i skrzyni dodatkowym sprzęgłem pozwalającym unikać strat na konwerterze znana już jest od bardzo dawna. Ale nie ma to nic wspólnego z tym o czym pisał @wassermann.
Jak dla mnie i dla wielu moich znajomych automat jest fajny do dużych miast gdzie dużo stoi się w korkach. Wtedy są widoczne jego plusy. Ale jeśli ktoś mieszka gdzieś w mniejszym mieście czy jeździ dużo po trasach nie koniecznie. Jest może wygodniej ale nie jakoś tak bardzo mocno wygodniej.
No i zostaje jeszcze koszt eksploatacji w przypadku zakupu auta używanego. Wymiana kompletu dwumasy i sprzęgła wciąż jest prostsza i tańsza niż ewentualna naprawa skrzyni automatycznej.

Bodex

Re: Automat czy manual

Post autor: Bodex » 13 mar 2018, o 14:00

Dwumasa na pewno padnie w 400 tys co najnniej 2 razy , automat dobrze eksploatowany na długo wystarczy.
Foto poniżej.

@Wasserman pisał , że chce mieć kontrole nad biegami np na skrzyżowaniu.
Otóż automat w isi przy ręcznej opcji zmiany biegów , trzyma obroty i można w połowie zakretu depnąć mając odrazu ciąg..
Obrazek

Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka

hubertus
Zapaleniec
Posty: 1485
Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
Auto: Insignia 2,0 cdti
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto:
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Automat czy manual

Post autor: hubertus » 13 mar 2018, o 14:03

Z tym, że ręczna zmiana nawet manetkami to już nie automat. A pewności jak był eksploatowany samochód używany, który chcemy kupić nigdy nie ma.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zakup Insigni”