--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------Spot Krakowski - niedziela 3.03 godz. 16:00 - fotki z spota
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 14 sie 2017, o 16:12

Mam pewien pomysł na wykonanie modułu do pomiaru ciśnienia oleju + dodatkowe wskazania.
Dane mogły by być wysyłane na złącze OBD wykorzystując protokół diagnostyczny.
Czy jest ktoś kto ma doświadczenie na konstruowaniu układów elektronicznych?

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2235
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: KaMYk » 15 sie 2017, o 05:51

Jestem po technikum elektronicznym. Parę układów zrobiłem. Napisz co potrzebujesz? Zobaczę czy będę mógł pomóc.

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 15 sie 2017, o 08:23

Punkt 1.
Układ zasilania - musi dawać stosunkowo stabilne napięcie 5V.
Zastanawiam się nad użyciem stabilizatora LM7505 - jeden do zasilenia elektroniki, tj mikrokontroler AVR, transceiver CAN MCP2551, kontroler CAN MCP2515,
oraz ew drugi stabilizator do zasilenia czujnika.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
IBZI
Moderator
Posty: 4186
Rejestracja: 7 lis 2015, o 20:12
Auto: Insignia 2.0
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2013
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 30 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: IBZI » 15 sie 2017, o 11:07

A nie lepiej skorzystać z gotowca? Mam na myśli ładowarki samochodowe pod USB. Wiadomo, że nie najtańsze chińskie, ale coś trochę lepszego. Z moich doświadczeń wynika, że jest dość stabilne 5V. Nie trzeba wtedy nic lutować (przynajmniej jeśli chodzi o zasilanie).
I jeszcze jedno. Chyba na stacjach navi też jest +5V. Nie wiem tylko jak z wydajnością prądową...

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 15 sie 2017, o 12:10

Tez się nad tym zastanawiam, z tym ze ładowarki to zwykle przetwornica impulsowa która z zasady działania wprowadza do obwodu sporo szumów, co może wpłynąć znacząco na dokładność pomiaru.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2235
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: KaMYk » 15 sie 2017, o 12:37

A jaki jest szacowany pobór prądu?
Są przetwornice z filtrami. To nie problem.

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 15 sie 2017, o 12:50

Jeszcze nie liczyłem ale myślę że nie więcej niż 300mA.
Nie wiem też czy bawić się w dodatkowe przetwornice których koszt był by 5-10x większy niż koszt stabilizatora. Minusem stabilizatora jest to że wydziela dużo więcej ciepła, choć z drugiej strony przy takim obciążeniu nie powinno stanowić to problemu.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 15 sie 2017, o 13:47

Jeszcze zastanawiam się czy nie lepszym rozwiązaniem było by użycie np Arduino UNO jak ktoś to mi już wcześniej sugerował. Wtedy zasilanie części cyfrowej było by już załatwione.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2235
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: KaMYk » 15 sie 2017, o 13:58

Około 3 W. Do odprowadzenia bez problemu.

Andrzej

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Andrzej » 15 sie 2017, o 17:37

Czarna magia to co piszecie - pracujcie w spokoju , powodzenia

Bodex

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Bodex » 15 sie 2017, o 18:17

A ja tam kumam o czym piszą .
Szumy świetnie wyłapuje CB , nawet myszkę bezprzewodową , a ja mam ładowarkę Philips 2A w gnieździe zapalniczki , a CB obok i nic nie zakłóca .
Niemniej jednak potrzebny jest prąd stały , a nie impulsowy.

Jest taka hurtownia elektroniki
CB Elektron "pogrzebajcie" , możliwe że są gotowe moduły zasilaczy .

http://www.cbelektron.pl

Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka

adamm83pl
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 4 paź 2016, o 06:51
Auto: Insignia ST/MY2011
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2010
Miasto:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: adamm83pl » 15 sie 2017, o 18:24

Najłatwiejszym rozwiązaniem będzie użycie arduino uno(napięcie zasilania 7-20V), do niego wpinasz gotowy shiedl o którym pisaliśmy wcześniej.

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 15 sie 2017, o 19:30

Zamówię jakiś klon arduino.
Przystawkę zrobił bym samodzielnie. Mam podzespoły z których można by przygotować prototyp do testów.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
mxw
Zapaleniec
Posty: 1011
Rejestracja: 14 lip 2015, o 18:23
Auto: Insignia 2.0T ST 4x4
Kod silnika: A20NHT
Rok produkcji: 2011
Miasto: Poznań
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: mxw » 16 sie 2017, o 12:10

Arduino Uno to dobry wybór, choć ja akurat wszystko robię na Leonardo, ale to raczej z przyzwyczajenia no i lubię mieć trochę wejść, wyjść i pamięci w zapasie, bo wiem, że w tego typu projektach apetyt rośnie w miarę jedzenia. ;-)

Do prototypowania IMHO lepiej oryginał, do seryjnej produkcji oczywiście klony.

@Ping do canów chcesz się podpiąć dedykowanymi chipami? Chętnie posłucham, jak to rozgryzłeś, bo potencjał takiego modułu widzę ogromny. :-)

Generalnie chętnie pomogę, tylko powiedzcie mi po co tylko czujnik ciśnienia oleju? Nie lepiej na początek coś prostszego, a bardziej praktycznego? Jakieś domykanie okien albo inne happy light show? Tak tylko pytam... ;-)

Pozdro.,
MxW.

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 16 sie 2017, o 13:24

Tak są chipy takie jak MCP2515 - komunikacja z uC na SPI + tego jeszcze chip MCP2551 - do komunikacji z CAN.
Wszystko można znaleźć w nocie katalogowej tych układów.

Do tego projektu w zupełności wystarczy Arduino. Gdyby nie to że nie chcę "psuć" wygladu deski rozdzielczej to pewnie zamontował bym zegary z AutoGauge.

bunioopl
Użytkownik
Posty: 215
Rejestracja: 29 wrz 2015, o 08:41
Auto: Chevi Orlando
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2012
Miasto: Opole
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: bunioopl » 16 sie 2017, o 21:35

Najtańszy stabilizator to LM7805 koszt jakieś max 2 zł. Można też LM317 ale tutaj jescze parę elementów trzeba. W zależności od zasrosowanej obudowy i ewentualnie radiatora LM7805 może przepuścić 1A przy 5V stabilizowanych. Podłączenie jeat bardzo proste.

Obrazek

Wysłane z mojego E5603 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 16 sie 2017, o 21:45

Tak, z tym ze to jest schemat dla pracy tego stabilizatora w bardzo dobrych warunkach. W samochodzie, szczególnie w dieselu występuje dużo różnego rodzaju zaklucen, dlatego na wejściu i wyjściu trzeba jeszcze dać dodatkowe kondensatory elektrolityczne.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Ping
Klubowicz
Posty: 2825
Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
Auto: Insignia ST / MY2011
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2010
Miasto: W-wa
Otrzymał  piwo: 140 razy
Kontakt:

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: Ping » 16 sie 2017, o 22:01

Zamówiłem juz arduino. Płytkę z modułem CAN będę mógł przygotować dopiero za jakieś 2-3 tygodnie.
Zastanawiam się czy nie dać pośredniego stabilizatora na 9V do zasilenia Arduino i drugi 78L05 do zasilenia czujnika ciśnienia oleju.
Minus dla Arduino jest taki ze nie ma osobnej masy dla części analogowej oraz wejście napięcia odniesienia jest po złej stronie płytki (w mojej oponi).

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

bunioopl
Użytkownik
Posty: 215
Rejestracja: 29 wrz 2015, o 08:41
Auto: Chevi Orlando
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2012
Miasto: Opole
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: bunioopl » 16 sie 2017, o 22:07

Ale dobry kondesator np: 1000mikro na 25v i 105 stC to wydatek kolejnych 2 zł. Myślę że wydatek dodatkowych 10 zł nie jest dużym problemem za układ działający bez problemów. Jeżeli potrzebujesz stabilizator 9v to np: LM7809

No i spadki napięcia nawet w ropniaku nie są takie, aby napięcie spadło do wartości 7,5 v zalecanego do zasilania stabilizatora 5V

Awatar użytkownika
IBZI
Moderator
Posty: 4186
Rejestracja: 7 lis 2015, o 20:12
Auto: Insignia 2.0
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2013
Miasto: Gliwice
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 30 razy

Re: Projekt - Pomiar cisnienia oleju - dedykowany moduł

Post autor: IBZI » 16 sie 2017, o 22:29

A ja wracam do propozycji "pożyczenia" prądu z radia. Jeśli to rzeczywiście max 300mA, to można zasilić nawet z USB od navi. Przynajmniej na początku, potem wiadomo, że będzie trzeba coś dedykowanego.

Jeśli zdecydowałeś się na Arduino, to bardzo dobrze. Można potem pomyśleć o rozbudowie o kilka fajnych rzeczy. Klony są po kilkanaście/kilkadziesiąt złotych, więc można się pobawić ;)

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”