--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 25 lut 2016, o 09:25

System ładowania akumulatora w insignii dość znacząco różni się od tradycyjnych układów opartych na stałonapięciowych regulatorach napięcia. Poniżej opis całego układu oraz trybów pracy.
Temat utworzyłem, ponieważ często się zdarza na forum, że są pytania i widać, że nawet pracownicy warsztatów nie do końca o tym wiedzą. Uważam, że temat jest na tyle istotny, że mógłby zostać podwieszony, o ile moderatorzy podzielą moją opinię :)

Opis i działanie układu ładowania (źródło TIS)

Przegląd systemu zarządzania mocą elektryczną

System zarządzania mocą elektryczną jest zaprojektowany, aby monitorować i kontrolować system ładowania oraz wysyłać wiadomości diagnostyczne w celu ostrzeżenia kierowcy o możliwych problemach z akumulatorem i alternatorem. System zarządzania mocą elektryczną wykorzystuje głównie zdolność istniejącego komputera pokładowego do zmaksymalizowania efektywności alternatora, zarządzania ładowaniem, przedłużania poziomu naładowania i żywotności akumulatora oraz zminimalizowania wpływu systemu na zużycie paliwa. System zarządzania mocą elektryczną realizuje 3 funkcje:

• Kontroluje napięcie i ocenia stan akumulatora.
• Podejmuje działania korygujące poprzez zwiększenie prędkości obrotowej biegu jałowego i regulację napięcia.
• Przeprowadza diagnostykę i powiadamia kierowcę.
Stan akumulatora można ocenić, gdy zapłon jest wyłączony oraz gdy jest włączony. Gdy zapłon jest wyłączony, stan naładowania akumulatora określa się przez pomiar napięcia w obwodzie otwartym. Stan naładowania jest funkcją określającą stężenie kwasu oraz opór akumulatora i jest szacowana na podstawie odczytu pomiaru napięcia jałowego w obwodzie otwartym dokonanego, gdy akumulator jest w stanie spoczynku od kilku godzin.

Stan naładowania może być używany jako narzędzie diagnostyczne informujące klienta albo przedstawiciela handlowego o stanie akumulatora. Podczas włączenia zapłonu, algorytm nieprzerwanie oznacza stan naładowania nastawionych amperogodzin, pojemność baterii, początkowe stan naładowania i temperaturę.

Podczas pracy stopień naładowania akumulatora jest wstępnie wyznaczany przez czujnik, który otrzymuje dane o stopniu naładowania akumulatora.

Ponadto funkcja zarządzania mocą elektryczną jest przeznaczona do realizacji sterowania napięciem regulowanym w celu poprawy stanu naładowania akumulatora, jego żywotności i oszczędności paliwa. Jest to uzyskiwane przez ustawienie ładowania na poziomie optymalnym, pozwalającym na ponowne naładowanie akumulatora bez skracania jego żywotności, dzięki znajomości stan naładowania akumulatora i temperatury.

Część Opis i działanie układu ładowania jest podzielona na 3 sekcje. Pierwszy rozdział opisuje element składowe układu ładowania i ich integrację w zarządzanie mocą elektryczną. Drugi rozdział opisuje działanie układu ładowania. Trzecia sekcja opisuje funkcjonowanie tablicy rozdzielczej wskaźnika ładowania, komunikaty centrum informowania kierowcy i funkcjonowanie woltomierza.

Części składowe układu ładowania

Alternator

Alternator jest częścią podlegającą naprawom serwisowym. Jeśli zdiagnozowane zostało uszkodzenie alternatora, podlega on wymianie jako zespół. Alternator napędzany jest paskiem napędowym silnika. Obroty wirnika indukują prąd przemienny (AC) w uzwojeniu stojana. Napięcie prądu przemiennego (AC) jest przesyłane przez szereg diod do prostowania. Napięcie to jest następnie przetwarzane w napięcie prądu stałego używane w obwodach elektrycznych pojazdu i ładowania akumulatora. Regulator napięcia zintegrowany z alternatorem kontroluje prąd wyjściowy z alternatora. Nie podlega naprawie. Regulator napięcia kontroluje ilość prądu dostarczanego przez wirnik. Jeśli wystąpi awaria obwodu sterującego pola alternatora, alternator przełączy się domyślnie na napięcie wyjściowe 13,8 V.

Moduł elektroniczny nadwozia (BCM)

Moduł elektroniczny nadwozia (BCM) jest urządzeniem podłączonym do GMLAN. Współdziała z modułem sterującym silnika (ECM) i zestawem wskaźników w tablicy rozdzielczej w eksploatacji zarządzania mocą elektryczną. BCM określa prąd wyjściowy alternatora i przesyła informacje do ECM do sprawdzania obwodu sygnału załączania alternatora. To pozwala nadzorować informacje dotyczące obwodu sygnału cyklu roboczego pola alternatora, wysyłanego z ECM w celu kontrolowania funkcjonowania alternatora. Kontroluje to funkcjonowanie czujnika naładowania akumulatora, układ napięcia dodatniego akumulatora, oraz szacunkową temperaturę akumulatora w celu określenia stanu naładowania akumulatora. BCM odpowiada za wzmocnienie biegu jałowego.

Czujnik natężenia prądu akumulatora

Czujnik naładowania akumulatora jest elementem podlegającym obsłudze serwisowej, połączonym z ujemnym biegunem akumulatora. Czujnik naładowania akumulatora jest 3-przewodowym czujnikiem hallotronowym. Czujnik naładowania akumulatora monitoruje poziom naładowania akumulatora. Przekazuje dane bezpośrednio do BCM. Generuje sygnał 5 V z modulowaną szerokością impulsu (PWM) 128 Hz z cyklem pracy 0-100%. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-95%. 0-5% i 95-100% są przedziałami diagnostycznymi.

Moduł sterujący silnika (ECM)

Gdy silnik pracuje, sygnał załączenia alternatora jest przesyłany do alternatora z ECM, załączając regulator. Regulator napięcia alternatora kontroluje natężenie prądu wirnika, sterując w ten sposób wartością napięcia wyjściowego. Prąd wirnika jest proporcjonalny do szerokości impulsu elektrycznego dostarczanego przez regulator. Gdy silnik jest uruchamiany, regulator wykrywa obroty alternatora przez wykrywanie napięcia AC na stojanie poprzez przewód wewnętrzny. Gdy silnik już pracuje, regulator zmienia prąd pola poprzez sterowanie szerokości impulsu. Powoduje to regulowanie napięcia wyjściowego alternatora w celu prawidłowego ładowania akumulatora i działania instalacji elektrycznej. Zacisk obciążenia pola alternatora jest podłączony wewnętrznie do regulatora napięcia, a zewnętrznie do ECM. Gdy regulator napięcia wykrywa problem w układzie ładowania, to zwiera ten obwód, sygnalizując modułowi ECM występowanie problemu. ECM monitoruje obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora i odbiera decyzje sterowania opierające się na informacjach pochodzących z BCM.

Zestaw wskaźników w tablicy rozdzielczej

Zespół wskaźników tablicy przyrządów zapewnia powiadamianie klienta w przypadku problemu w układzie ładowania. Są 2 wskaźniki, wskaźnik ładowania oraz centrum informowania kierowcy NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA, jeżeli jest na wyposażeniu.

Działanie układu ładowania

Celem działania układu ładowania jest zapewnienie prawidłowego ładowania akumulatora. Jest 6 trybów pracy, zawierających:

• Tryb odsiarczania akumulatora
• Tryb ładowania
• Tryb ekonomicznej jazdy
• Tryb reflektorów
• Tryb uruchamiania
• Tryb redukcji napięcia
Moduł sterujący silnika (ECM) kontroluje alternator poprzez obwód sygnału załączenia alternatora. ECM nadzoruje jakość pracy alternatora poprzez obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora. Sygnał ten jest sygnałem z modulowaną szerokością impulsu (PWM) o częstotliwości 128 Hz z cyklem pracy 0-100 procent. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-95%. 0-5% i 95-100% są przedziałami diagnostycznymi. Poniższa tabela przedstawia wartości cyklu pracy i napięcia wyjściowego alternatora

Wartości cyklu pracy

Napięcie wyjściowe alternatora

10% - 11 V

20% - 11,56 V

30% - 12,12 V

40% - 12,68 V

50% - 13,25 V

60% - 13,81 V

70% - 14,37 V

80% - 14,94 V

90% - 15,5 V

Alternator dostarcza do modułu ECM sygnał zwrotny wyjściowego napięcia alternatora przez obwód sygnału cyklu pracy alternatora. Niniejsza informacja jest przesyłana do modułu elektronicznego nadwozia (BCM). Ten sygnał jest sygnałem z modulowaną szerokością impulsu (PWM) o częstotliwości 128 Hz z cyklem pracy 0-100 procent. Normalny cykl pracy zawiera się między 5-99%. 0-5% i 100% są przedziałami diagnostycznymi.

Tryb odsiarczania akumulatora

BCM załączy ten tryb, kiedy przetworzone napięcie wyjściowe alternatora będzie niższe niż 13,2 V przez 45 min. Kiedy zaistnieje taka sytuacja, BCM załączy Tryb Ładowania na 2-3 min. Następnie BCM ustali włączenie kolejnego trybu na podstawie bieżącego użytkowania prądu.

Tryb ładowania

BCM załączy tryb ładowania zawsze, gdy wystąpią następujące warunki.

• Wycieraczki są włączone dłużej niż 3 s.
• GMLAN (żądanie trybu wzmocnienia napięcia sterującego klimatyzacji) jest prawdziwe według wskazań głowicy kontrolnej HVAC. Nawiew ustawiony na dużą prędkość, odszranianie tylnej szyby lub duża prędkość nawiewu HVAC mogą spowodować wejście BCM w tryb ładowania.
• Szacunkowa temperatura akumulatora jest niższa niż 0°C (32°F).
• Stopień naładowania akumulatora jest niższy niż 80%.
• Prędkość pojazdu jest wyższa niż 145 km/h (90 mph).
• Występuje błąd czujnika natężenia prądu.
• Napięcie w systemie zostało określone jako niższe niż 12,56 V
Kiedy spełniony jest którykolwiek z tych warunków, system ustali docelową wartość napięcia wyjściowego na napięcie ładowania 13,9-15,5 V, w zależności od stopnia naładowania akumulatora i szacunkowej wartości temperatury akumulatora.

Tryb ekonomicznej jazdy

BCM uruchomi tryb oszczędności paliwa, gdy szacunkowa temperatura akumulatora wynosi co najmniej 0°C (32°F), ale jest niższa lub równa 80°C (176°F), zmierzone natężenie prądu w akumulatorze wynosi od -8 do 15A, a stopień naładowania akumulatora jest nie mniejszy niż 80%. Jego docelowe napięcie wyjściowe alternatora to napięcie akumulatora przy otwartym obwodzie i może ono wynosić 12,5-13,1 V. BCM wyjdzie z tego trybu i wprowadzi Tryb Ładowania, gdy występuje dowolny z wyżej opisanych warunków.

Tryb reflektorów

BCM załączy tryb reflektorów zawsze, gdy reflektory są włączone (drogowe lub mijania). Napięcie będzie regulowane w zakresie między 13,9-14,5 V.

Tryb uruchamiania

Podczas zapłonu silnika BCM ustala docelowe napięcie wyjściowe na 14,5 V przez 30 s.

Tryb redukcji napięcia

BCM załączy tryb redukcji napięcia, gdy temperatura otoczenia wynosi powyżej 0°C (32°F). Natężenie prądu akumulatora jest niższe niż 1 A lub wyższe niż -7 A, zaś cykl pracy alternatora jest mniejszy niż 99%. Jego docelowe napięcie wyjściowe alternatora wynosi 12,9 V. BCM wyjdzie z tego trybu gdy tylko zostaną spełnione kryteria dla Trybu ładowania.

Działanie zestawu wskaźników w tablicy rozdzielczej

Działanie wskaźnika ładowania

Na tablicy rozdzielczej zostaje podświetlony wskaźnik ładowania i wyświetlony komunikat centrum informowania kierowcy (jeżeli jest na wyposażeniu), gdy zaistnieje któryś z poniższych warunków:

• Moduł sterujący silnika (ECM) wykrywa, że napięcie wyjściowe alternatora jest niższe niż 11 V lub wyższe niż 16 V. Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej odbiera od ECM komunikat GMLAN żądający podświetlenia.
• Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej określa, że napięcie układu jest niższe niż 11 V lub wyższe niż 16 V przez ponad 30 sekund. Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej odbiera wiadomość GMLAN z modułu elektronicznego nadwozia (BCM) o problemie w zakresie napięcia układu.
• Zespół wskaźników tablicy rozdzielczej wykonuje test wyświetlaczy na początku każdego cyklu zapłonu. Wskaźnik jest podświetlony przez najwyżej 3 sekundy.
AKUMULATOR NIE JEST ŁADOWANY, NAPRAWIĆ UKŁAD ŁADOWANIA

BCM i ECM prześlą komunikat GMLAN do centrum informowania kierowcy o wyświetleniu komunikatu BRAK ŁADOWANIA AKUMULATORA NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA. Gdy DTC układu ładowania jest aktualnym kodem DTC, pojawia się żądanie WŁĄCZENIA komunikatu. Komunikat ten zostaje WYŁĄCZONY, gdy są spełnione warunki skasowania DTC.

OBSŁUGA SERWISOWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA

BCM i ECM prześlą komunikat GMLAN do centrum informowania kierowcy o wyświetleniu komunikatu NAPRAWA SYSTEMU ŁADOWANIA AKUMULATORA. Gdy DTC układu ładowania jest aktualnym kodem DTC, pojawia się żądanie WŁĄCZENIA komunikatu. Komunikat ten zostaje WYŁĄCZONY, gdy są spełnione warunki skasowania DTC.

Dodaję schemat układu ładowania oraz opis błędu i opis diagnostyki z nim związanej

Obrazek

DTC P0625: Niskie napięcie obwodu sterującego zacisku F alternatora

Opis obwodu/układu

Moduł sterujący silnika (ECM) korzysta z obwodu sygnału cyklu pracy pola alternatora lub obwodu zacisku F do monitorowania cyklu pracy alternatora. Obwód sygnału cyklu pracy pola alternatora jest połączony z plusem uzwojenia wzbudzającego w alternatorze. Sterownik plusa z modulowaną szerokością impulsu (PWM) w regulatorze napięcia włącza i wyłącza uzwojenie wzbudzające. ECM wykorzystuje sygnał wejściowy o modulowanej szerokości impulsu do określenia obciążenia alternatora na silniku. Umożliwia to ECM regulację prędkości obrotowej biegu jałowego w celu kompensacji dużych obciążeń elektrycznych. ECM monitoruje stan obwodu sygnału cyklu pracy pola alternatora. Po ustawieniu kluczyka w położenie RUN przy wyłączonym silniku, ECM powinien wykrywać cykl pracy bliski 0 procent. Gdy silnik pracuje, cykl pracy powinien wynosić między 5-99 procent.

Warunki generowania DTC

• Prędkość pojazdu jest większa niż 8 km/h (5 mil/h).
• Prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż 3000 obr/min.
Warunki ustawień DTC

Moduł ECM wykrywa, że sygnał cyklu pracy pola jest mniejszy niż 5 procent przez okres 15 sekund.

Weryfikacja obwodu/układu

Zapłon włączony, silnik wyłączony, obserwować parametry sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym. Odczyt powinien być niższy od 5%.
Silnik włączony, obserwować parametry sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym. Odczyt powinien wynosić powyżej 5%.
Sprawdzanie obwodu/układu

Sprawdzić, czy próbnik podświetla się między zaciskiem 1 X1 obwodu wyjściowego B+ alternatora G13, a masą.
⇒ Jeśli próbnik nie podświetla się, sprawdzić, czy w obwodzie B+ nie ma zwarcia do masy lub przerwy/wysokiej rezystancji.
Gdy zapłon jest WYŁĄCZONY, odłączyć przyłącze wiązki przewodów X2 od alternatora G13.
Zapłon włączony, zweryfikować, czy parametr sygnału zacisku F alternatora na testerze diagnostycznym wynosi poniżej 5%.
⇒ Jeśli wartości jest wyższa niż podany zakres, sprawdzić zacisk 2 X2 obwodu sygnału pod kątem zwarcia do napięcia. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, należy wymienić K20 ECM.
Zamontować przewód połączeniowy z bezpiecznikiem 3 A między zaciskiem 2 X2 obwodu sygnału, a B+. Sprawdzić testerem diagnostycznym, czy sygnał na zacisku GEN-F alternatora jest większy niż 95%.
⇒ Jeśli rezystancja jest niższa od podanego zakresu, należy sprawdzić obwód sygnału pod kątem przerwy/wysokiej rezystancji. Jeśli test obwodu jest prawidłowy, należy wymienić K20 ECM.
Jeśli wszystkie zbadane obwody są sprawne, sprawdzić lub wymienić alternator G13.

Gizd

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Gizd » 25 lut 2016, o 11:28

Cool, fajne Info.
W temacie akumulatora można by jeszcze dopisać, ze Opel wprowadził procedury wymiany od 2011 co oznacza, ze po wymianie na nie oryg. należy akumulator zalogować. Nie org. bez logowania może nie funkcjonować odpowiednio. Nie gwarantuje sie pełnej wydajności czy okresu działania. Chodzi prawdopodobnie o to, ze dane o starym są zapisywane i do nich jest dostosowane np. ładowanie itp. W Autach bez bajerów jak start/stop chyba jest to mniej istotne ale np. z start/stop podobno ma to faktycznie znaczący wpływ.

Awatar użytkownika
radkor
Użytkownik
Posty: 721
Rejestracja: 13 lip 2015, o 22:24
Auto: Mondeo Mk4 2.2 220KM
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2011
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: radkor » 25 lut 2016, o 19:48

Akurat to żadna nowość. Było to już znane w Mondeo w 2001 roku, a chyba przez Opla było już stosowane w Vectrze C.
Opis mimo wszystko się przyda niejednemu.

Wojtas92
Forumowicz
Posty: 87
Rejestracja: 7 mar 2015, o 00:50
Auto: Insignia 250KM 4x4
Kod silnika: A20NFT
Rok produkcji: 2012
Miasto: Poznań

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Wojtas92 » 25 lut 2016, o 19:52

Opis super. Vectra C ma stałe napięcie ładowania

Gizd

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Gizd » 25 lut 2016, o 19:59

@radkor Vectra C od 2011? W MK3 było logowanie akumulatora? Na czym to polegało?
Ostatnio zmieniony 25 lut 2016, o 22:06 przez Gizd, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
profek
Użytkownik
Posty: 821
Rejestracja: 15 maja 2015, o 16:47
Auto: INSIGNIA
Kod silnika: A20DTJ
Rok produkcji: 2010
Miasto: Łódź
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: profek » 25 lut 2016, o 20:37

Przynosiłeś uku do auta brałeś klucz nasadowy 13 i płaski 10,dziesięć,piętnaście min.roboty i zalogowany. ;D ;D

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 25 lut 2016, o 21:22

Co do logowania aku do auta, to nic na ten temat nie wiem. Sam wymieniałem aku w swojej astrze j i nic nie logowałem, wymieniłem aku i od roku pracuje. Obserwując napięcie ładowania, to widać, że działa we wszystkich trybach, zależnie od sytuacji.

Awatar użytkownika
radkor
Użytkownik
Posty: 721
Rejestracja: 13 lip 2015, o 22:24
Auto: Mondeo Mk4 2.2 220KM
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2011
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: radkor » 25 lut 2016, o 21:42

Wiele osób nie wie niestety o tych "elektronicznych" regulatorach napięcia, którymi steruje PCM, miernikiem odczytują napięcie ładowania (bez zastanowienia) i od razu orzekają "walnięty regulator" i gnają do elektryka...

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 25 lut 2016, o 21:54

Czytałem na forach, że nawet elektrycy samochodowi dawali takie diagnozy, wymieniali alternator i dalej to samo :)

Między innymi stąd ten opis. Może komuś pomoże w diagnozie.

Gizd

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Gizd » 25 lut 2016, o 22:01

kmy pisze:Co do logowania aku do auta, to nic na ten temat nie wiem.
A później się dziwisz jak po roku ledwo co dycha. A taki był ładny amerykański. :D

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 25 lut 2016, o 22:15

Póki co wymieniony aku ma już rok i bardzo dobrze się ma :)

Procedura wymiany wg TIS:
Procedura montażu
Zamontować akumulator.
Ostrzeżenie: Przejdź do Ostrzeżenie dotyczące elementów mocujących w rozdziale Wstęp.

Zamontować wspornik drążka mocowania akumulatora i dokręcić nakrętki mocujące momentem 4 N·m (35 funt-cal).
Podłączyć przewód napięcia dodatniego i ujemnego akumulatora.

Żadnej wzmianki o logowaniu, czy jakiejkolwiek procedurze kalibracji układu ładowania.

Awatar użytkownika
radkor
Użytkownik
Posty: 721
Rejestracja: 13 lip 2015, o 22:24
Auto: Mondeo Mk4 2.2 220KM
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2011
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: radkor » 25 lut 2016, o 23:29

A może to "logowanie" robi się samo po odłączeniu akumulatora na jakiś czas?
Może być tak, że miliony posiadaczy Insignii próbujących poskromić jej wieszającą się elektronikę nieświadomie "przelogowuje" sobie akumulatory... ;)

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 26 lut 2016, o 06:06

Nie ma takich informacji w TIS. Za to przy bardzo wielu czynnościach trzeba wg TIS odłączyć (-) aku. Także odłączenie aku jest normalną czynnością serwisową. Brak jakichkolwiek informacji, że po podłączeniu aku trzeba cokolwiek programować, poza elektrycznymi szybami :)

Arcziinsignia
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 27 lut 2015, o 00:10
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2015
Miasto:

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Arcziinsignia » 31 gru 2016, o 15:52

Witaj, Kamyk
W mojej insigni rok 2010, silnik 2.0cdti 160km DTH napiecie na klemach akumulatora tuż po odpaleniu wynosi 14, 2 -do 14, 3 Volta , lecz po okolo minucie spada do 13, 8-13, 9 V nigdy na zagrzanym silniku nie przekroczylo 14V.
Zaznaczam iz akumulator jest nowy o pojemnosci 76ah , w jaki sposób mógłbym zwiekszyc ladowanie do wzorcowych 14, 4V ? Odlaczylem na próbę ten czujnik ktory jest włożony na minusowy przewód akumulatora, lecz to niezmienilo parametrów.
Z góry dziękuję za podpowiedz, pozdrawiam serdecznie.

Bodex

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Bodex » 31 gru 2016, o 17:14

Że co ? To już nie można łożysk zmienić i szczotkotrzymacza ?
Aż zadzwonię do Bendix Rzeszów z zapytaniem

Wysłane z Leżajskiej krainy złotego napoju

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 31 gru 2016, o 17:47

Arcziinsignia pisze:w jaki sposób mógłbym zwiekszyc ladowanie do wzorcowych 14, 4V ?
Pojęcia nie mam :) W op-comie takiej opcji nie ma, a MDI i programu w ASO nie znam.
Możesz jeszcze sprawdzić voltomierzem, czy zgadza się pomiar z systemu z miernikiem.

Jak jest wszystko OK i nie masz problemów z rozruchem, to generalnie problemu chyba nie ma.

Arcziinsignia
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 27 lut 2015, o 00:10
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2015
Miasto:

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Arcziinsignia » 31 gru 2016, o 18:38

No właśnie problem z rozruchem wystepuje w takiej postaci ze rozrusznik nie obraca z taka predkoscia jak przykladowo bylby ladowany prostownikiem pare godzin napieciem max 14V.
Na cieplym ten sam problem po dluzszej jezdzie jak mam odpalic jest szarpniecie silnikiem spowodu niedostatecznych obrotow rozrusznika, gdzie systemowo moge zmierzyc te napiecie?

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 31 gru 2016, o 18:54

Trzeba odblokować wskazania komputera pokładowego na wyświetlaczy pomiędzy zegarami, szukaj tematu "odblokowanie komputera"

Pozostaje diagnostyka układu w ASO. Jak doczytałeś opis układu ładowania, to wydajność alternatora jest sterowana impulsami o zmiennym czasie trwania impulsu. Zwykłym miernikiem tego nie pomierzysz. Ewentualnie multimetr z częstotliwościomierzem i graficznym obrazowaniem przebiegu impulsów lub oscyloskop. W ASO na pomocą MDI mogą odczytać jakie impulsy wychodzą ze sterownika oraz zadać odpowiednie impulsy i zobaczyć, czy generowane napięcie jest adekwatne do zadanego poziomu.
Sprawdziłbym jeszcze rozrusznik tak na marginesie.

Arcziinsignia
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 27 lut 2015, o 00:10
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2015
Miasto:

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: Arcziinsignia » 2 sty 2017, o 11:35

Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku, dziekuje za podpowiedz .
Miałbym jeszcze pytanie odnośnie świec żarowych. Czy można sprawdzić poprawność grzania świec żarowych z czujnikiem ciśnienia wykręcając ją opierając o masę i właczając zapłon oczywiście na zimnym silniku?
Na świecy jest napisane zasilanie 5V stąd problem z diagnozą??

Awatar użytkownika
KaMYk
Zapaleniec
Posty: 2234
Rejestracja: 2 lis 2014, o 16:33
Auto: Dodge Charger R/T
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2014
Miasto: Mochowo
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 9 razy

Re: Opis działania układu ładowania akumulatora w Insignii

Post autor: KaMYk » 2 sty 2017, o 11:56

Zapewne tak, choć tego nie robiłem.
Sprawdzałem omomierzem oporność tych świec, mają po 0,7 oma.
Wypinałem wtyczkę od sterownika świec i mierzyłem każdą świecę do masy.
Wszystkie miały po 0,7 oma. Jak tak jest, to muszą grzać.
Jakiekolwiek problemy z grzaniem (zwarcie, przerwa, nieodpowiednie napięcie) są wyświetlane w postaci błędów.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”