--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Dzisiaj wyskoczyła mi awaria, podczas poślizgu zapaliła się na stałe kontrolka poślizgu wraz z abs
Po zatrzymaniu i zgaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu było ok, przy ponownym poślizgu znowu awaria i ciągłe świecenie kontrolek.
Na wyświetlaczu komunikat sprawdź system ASR
Co mogło się zepsuć i gdzie szukać, nie mam op-coma a chciałbym uniknąć ASO bo tam za podłączenie 200zł
Po zatrzymaniu i zgaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu było ok, przy ponownym poślizgu znowu awaria i ciągłe świecenie kontrolek.
Na wyświetlaczu komunikat sprawdź system ASR
Co mogło się zepsuć i gdzie szukać, nie mam op-coma a chciałbym uniknąć ASO bo tam za podłączenie 200zł
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
może wiesz gdzie szukać bo kompletnie nie wiem jak to działa, na pewno nie będzie to od abs bo podczas jazdy i hamowania błąd nie wyskakuje, tylko jak nastąpi poślizg
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Dzięki będę się kontaktował z Adamem, bo dużo elementów które mogły ulez uszkodzeniu i bez kompa się nie obejdzie.
Układ regulacji poślizgu kół przy ruszaniu ASR jest uzupełnieniem, a zarazem rozszerzeniem funkcji ABS. Ogranicza obracanie się kół napędowych z poślizgiem, zwłaszcza przy dostarczeniu zbyt dużej mocy na śliskiej nawierzchni. Oba układy ABS i ASR we współczesnych samochodach są ze sobą tak silnie zintegrowane, że posiadają wspólną centralkę elektroniczną, w której zapisane są programy pracy obu systemów. Stan pracy układu przeciwpoślizgowego polega na przyhamowywaniu jednego lub obu kół napędzających przy pomocy układu hamulcowego wyposażonego w centralę elektrohydrauliczną. Czasami jednak za pomocą tych czynności nie udaje się zlikwidować poślizgu. Niezbędnym wiec wymogiem dla pojazdów posiadających ASR jest zastosowanie tzw. "elektronicznego pedału przyspieszenia". Zasada działania tego urządzenia polega na umożliwieniu integracji układu elektronicznego ASR w stopień otwarcia przepustnicy nawet wbrew woli kierującego. Dzieje się tak tylko w skrajnych przypadkach gdy moment napędowy przekazywany na koła napędzające będące w stanie poślizgu jest zbyt duży i skuteczność przyhamowywania dla odzyskania przyczepności jest niewielka. Wówczas to zostaje automatycznie przymknięta przepustnica w celu zmniejszenia rozwijanej mocy przez silnik.
Rys. 10. Schemat blokowy zintegrowanego systemu ABS/ASR firmy BOSCH:
1 - elektroniczna jednostka sterująca, 13 - poślizg koła1,
2 - jednostka sterująca pracą silnika MOTRONIK, 14 - poślizg koła 2,
3 - EMS elektroniczny pedał przyspieszenia, 15 - masa wirująca,
4 - silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, p - ciśnienie płynu hamulcowego
5 - mechanizm różnicowy, v1 - prędkość koła
6 - elektrohydrauliczna centralka ASR, vf - prędkość samochodu,
7 - elektrohydrauliczna centralka ABS, l - poślizg,
8 - pompa hamulcowa, QR - moment bezwładności koła,
9 - hamulec, MA - moment napędowy skrzyni biegów,
10 - koło 1, MB - moment hamujący,
11 - koło 2, MR - moment wypadkowy na kole,
12 - czujnik prędkości kół, MS - moment indukowany.
Głównym elementem całego systemu jest oczywiście elektroniczny zespół sterujący ABS/ASR. Firma WABCO będąca również producentem tego typu układów zaopatruje swój zespół sterujący w 35-biegunowych przyłączy wtykowych z bogatą liczbą końcówek dla przyłączy diagnostycznych jak również przyłączy elektroniki silnika i wyjścia do lampki ASR. Specjalnie zintegrowane obwody wejściowe łączą czujniki indukcyjne kół z zespołem sterującym, przetwarzają sygnały na kompatybilne do komputerowych i sprawdzają tor sygnałowy czujników, obwód wyjściowy i licznik. Cztery wejściowe kanały umożliwiają przedstawienie wszystkich konfiguracji układów ABS/ASR. Właściwe filtrowanie i obróbka sygnału według algorytmu ABS/ASR dokonuje się w komputerze wyposażonym w 16 bitowy mikroprocesor posiadający 8kB pamięci ROM. Każdemu licznikowi kanałowemu lub głównemu jest przyporządkowany jeden 8 bitowy mikroprocesor, który ma zadanie zabezpieczające. Oprócz tego występuje licznik mocy, który połączony jest z zaworami elektromagnetycznymi układu ABS. Elementy dozorujące muszą działać jako niezależne od dozorowanych elementów hardware. W związku z tym we własne systemy kwarców zaopatrzone są nie tylko główne liczniki lecz także liczniki zabezpieczające.
Zasilanie zapewniające działanie zaworów elektromagnetycznych centrali elektrohydraulicznej uzyskane jest oddzielnym przyłączem. Nowością tego rozwiązania są wejścia do przełączników funkcji ABS i ASR, jak również przyłączy do przeprowadzenia diagnostyki, elektronicznego wpływu na silnik i elementów pamięci dla zarejestrowania parametrów i uszkodzeń.
Układ regulacji poślizgu kół przy ruszaniu ASR jest uzupełnieniem, a zarazem rozszerzeniem funkcji ABS. Ogranicza obracanie się kół napędowych z poślizgiem, zwłaszcza przy dostarczeniu zbyt dużej mocy na śliskiej nawierzchni. Oba układy ABS i ASR we współczesnych samochodach są ze sobą tak silnie zintegrowane, że posiadają wspólną centralkę elektroniczną, w której zapisane są programy pracy obu systemów. Stan pracy układu przeciwpoślizgowego polega na przyhamowywaniu jednego lub obu kół napędzających przy pomocy układu hamulcowego wyposażonego w centralę elektrohydrauliczną. Czasami jednak za pomocą tych czynności nie udaje się zlikwidować poślizgu. Niezbędnym wiec wymogiem dla pojazdów posiadających ASR jest zastosowanie tzw. "elektronicznego pedału przyspieszenia". Zasada działania tego urządzenia polega na umożliwieniu integracji układu elektronicznego ASR w stopień otwarcia przepustnicy nawet wbrew woli kierującego. Dzieje się tak tylko w skrajnych przypadkach gdy moment napędowy przekazywany na koła napędzające będące w stanie poślizgu jest zbyt duży i skuteczność przyhamowywania dla odzyskania przyczepności jest niewielka. Wówczas to zostaje automatycznie przymknięta przepustnica w celu zmniejszenia rozwijanej mocy przez silnik.
Rys. 10. Schemat blokowy zintegrowanego systemu ABS/ASR firmy BOSCH:
1 - elektroniczna jednostka sterująca, 13 - poślizg koła1,
2 - jednostka sterująca pracą silnika MOTRONIK, 14 - poślizg koła 2,
3 - EMS elektroniczny pedał przyspieszenia, 15 - masa wirująca,
4 - silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, p - ciśnienie płynu hamulcowego
5 - mechanizm różnicowy, v1 - prędkość koła
6 - elektrohydrauliczna centralka ASR, vf - prędkość samochodu,
7 - elektrohydrauliczna centralka ABS, l - poślizg,
8 - pompa hamulcowa, QR - moment bezwładności koła,
9 - hamulec, MA - moment napędowy skrzyni biegów,
10 - koło 1, MB - moment hamujący,
11 - koło 2, MR - moment wypadkowy na kole,
12 - czujnik prędkości kół, MS - moment indukowany.
Głównym elementem całego systemu jest oczywiście elektroniczny zespół sterujący ABS/ASR. Firma WABCO będąca również producentem tego typu układów zaopatruje swój zespół sterujący w 35-biegunowych przyłączy wtykowych z bogatą liczbą końcówek dla przyłączy diagnostycznych jak również przyłączy elektroniki silnika i wyjścia do lampki ASR. Specjalnie zintegrowane obwody wejściowe łączą czujniki indukcyjne kół z zespołem sterującym, przetwarzają sygnały na kompatybilne do komputerowych i sprawdzają tor sygnałowy czujników, obwód wyjściowy i licznik. Cztery wejściowe kanały umożliwiają przedstawienie wszystkich konfiguracji układów ABS/ASR. Właściwe filtrowanie i obróbka sygnału według algorytmu ABS/ASR dokonuje się w komputerze wyposażonym w 16 bitowy mikroprocesor posiadający 8kB pamięci ROM. Każdemu licznikowi kanałowemu lub głównemu jest przyporządkowany jeden 8 bitowy mikroprocesor, który ma zadanie zabezpieczające. Oprócz tego występuje licznik mocy, który połączony jest z zaworami elektromagnetycznymi układu ABS. Elementy dozorujące muszą działać jako niezależne od dozorowanych elementów hardware. W związku z tym we własne systemy kwarców zaopatrzone są nie tylko główne liczniki lecz także liczniki zabezpieczające.
Zasilanie zapewniające działanie zaworów elektromagnetycznych centrali elektrohydraulicznej uzyskane jest oddzielnym przyłączem. Nowością tego rozwiązania są wejścia do przełączników funkcji ABS i ASR, jak również przyłączy do przeprowadzenia diagnostyki, elektronicznego wpływu na silnik i elementów pamięci dla zarejestrowania parametrów i uszkodzeń.
-
- Klubowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: 23 mar 2014, o 13:58
- Auto: Insignia ST
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2009
- Miasto:
- Postawił piwo: 1 raz
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Ja miałem przypadek z komunikatem sprawdź układ ESP.
Przyczyną była awaria czujnika koła ABS ale miało to zdarzenie po remoncie sprzęgła. Do wymiany sprzęgła trzeba zdejmować koła i sanki więc mechanicy mogli uszkodzić ten kabel od czujnika. Pojechałem z reklamacją,komputer wskazał na błąd czujnika i wymienili mi to bez dodatkowych kosztów bo wzięli winę na siebie. Było to w przednim lewym kole więc diagnoza wojtassa może być prawidłowa.
Przyczyną była awaria czujnika koła ABS ale miało to zdarzenie po remoncie sprzęgła. Do wymiany sprzęgła trzeba zdejmować koła i sanki więc mechanicy mogli uszkodzić ten kabel od czujnika. Pojechałem z reklamacją,komputer wskazał na błąd czujnika i wymienili mi to bez dodatkowych kosztów bo wzięli winę na siebie. Było to w przednim lewym kole więc diagnoza wojtassa może być prawidłowa.
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
według mnie na śliskim nie widzę polepszenia jazdy tylko mieli i mruga kontrolka, fakt że sam. wyjeżdża
-
- Zapaleniec
- Posty: 3155
- Rejestracja: 18 gru 2013, o 08:03
- Auto: Insignia CDTI
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Leszno
- Otrzymał piwo: 27 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Najlepiej czuć na długim podjeździe, miga i wtedy trochę czuć odcięcie mocy.
- rataj73
- Zapaleniec
- Posty: 1671
- Rejestracja: 22 lip 2014, o 15:54
- Auto: Opel Insignia CDTI
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2014
- Miasto: Stolica Mazur
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 15 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
To czy odcina moc zależy od rodzaju poślizgu, jeżeli obydwa koła mielą ze zbliżoną prędkością to zapala się kontrolka , włącza pompa abs i lekko przyhamowuje. Jak poślizg trwa ponad 2-3 sekundy odcina moc i obroty do 2200. Natychmiastowe odcięcie mocy jest wtedy jak jedno koło ma przyczepność a drugie stoi np na lodzie. System oplowski mniej kastruje silnik na tle konkurencji, zresztą w vectrze działało tak samo ale jeżeli chodzi np. o start ze śniegu na tych samych oponach to alfa 159 i passat zostają daleko z tyłu więc wydaje mi się że natychmiastowe kastrowanie mocy wcale takie dobre nie jest.
-
- Ekspert
- Posty: 5128
- Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
- Auto: GSI
- Kod silnika: B20DTR
- Rok produkcji: 2019
- Miasto: Suwałki
- Otrzymał piwo: 35 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
W Insigni nie wiem,bo nigdy nie mieli kołami.W VC odcina moc
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
witam.
Jestem nowym posiadaczem iski i to moja 1 zima z tym autkiem.
Ale jakież to było moje zdumienie że ISKA nie może sie ruszyć z miejsca na śliskim mokrym śniegu.
Koła sie ślizgają jak głupie,raz jedno raz drugie i nie działa wogóle kontrola trakcji.
A na wyświtlaczu nic tylko miga żółta kontrolka od poślizgu kół.
Niema żadnego komunikatu żeby coś sie zepsuło.
Przy wyłączeniu lub załączeniu TC komunikat sie pojawia,jakby wszystko było okey,ale TC nie działa.!!!
Może ktoś coś podrzucić, co to może być????
Jestem nowym posiadaczem iski i to moja 1 zima z tym autkiem.
Ale jakież to było moje zdumienie że ISKA nie może sie ruszyć z miejsca na śliskim mokrym śniegu.
Koła sie ślizgają jak głupie,raz jedno raz drugie i nie działa wogóle kontrola trakcji.
A na wyświtlaczu nic tylko miga żółta kontrolka od poślizgu kół.
Niema żadnego komunikatu żeby coś sie zepsuło.
Przy wyłączeniu lub załączeniu TC komunikat sie pojawia,jakby wszystko było okey,ale TC nie działa.!!!
Może ktoś coś podrzucić, co to może być????
-
- Użytkownik
- Posty: 911
- Rejestracja: 21 paź 2013, o 19:07
- Auto: opel
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 6 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Z tego co napisałeś układ działa. Spróbuj wolniej ruszać.
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
No niby powinno być okey ale jak np. jedno koło stoi na lodzie a drugie na twardym to nic nie przychamowuje tego koła na lodzie żeby pociągło koło które stoi na twardym tylko sie ślizga koło na lodzie i zero reakcji TC
-- 2 lut 2015, o 19:35 --
I do tego nie ma reakcji silnika na ten poślizg kół.
można gazować do maxa ,a TC nie odcina mocy silnikowi
-- 2 lut 2015, o 19:35 --
I do tego nie ma reakcji silnika na ten poślizg kół.
można gazować do maxa ,a TC nie odcina mocy silnikowi
-
- Użytkownik
- Posty: 911
- Rejestracja: 21 paź 2013, o 19:07
- Auto: opel
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 6 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Tutaj masz więcej wyjaśnień:
http://insignia-club.pl/post25661.html?hilit=esp#p25661
A to instrukcja strona 168 i 169:
https://www.opel.pl/content/dam/Opel/Eu ... y13_pl.pdf
http://insignia-club.pl/post25661.html?hilit=esp#p25661
A to instrukcja strona 168 i 169:
https://www.opel.pl/content/dam/Opel/Eu ... y13_pl.pdf
- krisv84
- Użytkownik
- Posty: 206
- Rejestracja: 2 gru 2014, o 19:27
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTL
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Strzebiń
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
U mnie sam nie wiem jak to się tam dzieje, ruszam na śniegu widzę że sobie mruga, raz obroty zwalniają, raz mruga i koła ślizgają jak głupie. Ostatnio żona jak sobie "zamelała" to dobrze że skończyło się na rozwalonym kołpaku Wracajac do tematu, w drugim garażu mam podjazd i po marznących opadach deszczu próbowałem TC.
Działało bez zarzutu jak do przodu tak i na wstecznym biegu.
Działało bez zarzutu jak do przodu tak i na wstecznym biegu.
Krzysztof
Insignia CDTI
Insignia CDTI
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Dzisiaj w mojej Insignii zaświeciła się informacja o problemach z system ESP. Na zegarach świecą się dwie żółte ikonki: ABS i ESP. Po wyłączeniu i włączeniu silnika wszystko przechodzi.
Obserwacje problemu:
- występuje przy zwiększonej wilgotności
- informacja pojawia się podczas skręcania w prawo podczas delikatnego hamowania (mniejsze prędkości, dojazd do świateł)
- czasami przy skręcie kierownicy w prawo czuć, że uruchamia się lekko ABS
Czy to jakiś czujnik? Styki? Znany problem?
Z góry dzięki za pomoc!
Obserwacje problemu:
- występuje przy zwiększonej wilgotności
- informacja pojawia się podczas skręcania w prawo podczas delikatnego hamowania (mniejsze prędkości, dojazd do świateł)
- czasami przy skręcie kierownicy w prawo czuć, że uruchamia się lekko ABS
Czy to jakiś czujnik? Styki? Znany problem?
Z góry dzięki za pomoc!
- Alex
- Zapaleniec
- Posty: 2570
- Rejestracja: 19 cze 2013, o 20:14
- Auto: Peugeot 508
- Rok produkcji: 2017
- Miasto: Iława
- Otrzymał piwo: 7 razy
Re: ABS, ESP, TC - system kontroli trakcji
Zapewne czujnik ABSu. Gdy podepniesz auto pod kompa pokaże błąd i wskaże, który to czujnik - lewy czy prawy.
No i najważniejsze, wystarczy poszukać...
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=1952
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=521
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=758
No i najważniejsze, wystarczy poszukać...
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=1952
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=521
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=18&t=758
Zwycięzca konkursu na zdjęcie miesiąca CZERWIEC 2014