--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Hamulec ręczny elektryczny

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mazmarcin
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 25 mar 2017, o 17:35
Auto: Insignia ST
Kod silnika: D20DTR
Rok produkcji: 2018
Miasto: Wodzisław Śląski
Postawił piwo: 17 razy
Otrzymał  piwo: 114 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: mazmarcin » 11 gru 2022, o 14:12

miodek89 pisze:
11 gru 2022, o 13:11
Hej Pany i Panewy 😀

Przyszła zima i mam pytanie. Czy na hamulcu ręcznym elektrycznym można polatać sobie bokiem tak jak to ma miejsce w ręcznym na linkę ?
Bokiem to można polatać przy awd co zrobiłem dzisiaj pierwszy raz tej zimy ]:->

xul
Klubowicz
Posty: 1876
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: xul » 11 gru 2022, o 14:29

Kto z pierwszym śniegiem bokiem polata...
Elektryczny ręczny nie powinien blokować wszystkich kół, tylko tylne. Przy AWD nawet bym nie próbował zaciągać, może coś przemielić. Generalnie elektryczny ręczny to kiepski pomysł na latanie bokiem.

Awatar użytkownika
Mateo
Klubowicz
Posty: 2216
Rejestracja: 1 wrz 2021, o 11:57
Auto: INSIGNIA GS
Kod silnika: B20DTH
Rok produkcji: 2018
Moje auto: https://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=52&t=9254
Miasto: Racibórz
Postawił piwo: 7 razy
Otrzymał  piwo: 20 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: Mateo » 11 gru 2022, o 14:29

Ja wieczorem się wybieram na zabawę na nieodległy parking... na razie rodzinka się zleciała więc zabawa musi czekać.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2350
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: dare50 » 11 gru 2022, o 16:00

xul pisze:
11 gru 2022, o 14:29
Kto z pierwszym śniegiem bokiem polata...
Elektryczny ręczny nie powinien blokować wszystkich kół, tylko tylne. Przy AWD nawet bym nie próbował zaciągać, może coś przemielić. Generalnie elektryczny ręczny to kiepski pomysł na latanie bokiem.
Dlaczego piszesz bzdury? masz ręczny elektryczny? czy powielasz głupoty z neta, ręczny elektryczny jak się zaciąga w czasie toczenia się auta blokuje wszystkie koła AWD nie ma nic do tego bo wtedy działa pompa ABS i AWD jest rozłączane.

xul
Klubowicz
Posty: 1876
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: xul » 11 gru 2022, o 16:31

Mam ręczny elektryczny (AWD też) i mój silnik od elektrycznego ręcznego jest podpięty tylko pod tylne zaciski. Dla mnie pompa ABS nie jest układem hamulca ręcznego, tylko standardowego układu hamulcowego. I wydaje mi się, że jak wymieniam koła na zaciągniętym ręcznym, to mam możliwość delikatnego ruszenia przednim kołem.
Gdy przełącznik P jest trzymany pociągnięty podczas jazdy, układ hamulca postojowego sterowanego elektrycznie będzie hamował pojazd, lecz nie nastąpi całkowite, statyczne włączenie tego hamulca. Funkcja hamowania dynamicznego jest wyłączana od razu po zwolnieniu przełącznika

Awatar użytkownika
dare50
Zapaleniec
Posty: 2350
Rejestracja: 26 lut 2017, o 18:44
Auto: Insignia 4x4 COSMO
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Wejherowo
Postawił piwo: 25 razy
Otrzymał  piwo: 32 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: dare50 » 11 gru 2022, o 17:58

Dlatego hamowane są wszystkie koła poprzez ABS , kurka sprawdze sobie a nie piszecie bzdury, zaciągnijcie ręczny w czasie jazdy najlepiej na lodzie to zobaczycie , dlatego nie można zażucić tyłem bo przednie tez hamują.

xul
Klubowicz
Posty: 1876
Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
Auto: Insignia OPC
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2013
Miasto: Katowice (okolice)
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 71 razy

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: xul » 11 gru 2022, o 18:22

Doczytałem i "zaciągnięcie ręcznego" w czasie jazdy, generalnie nie jest ręcznym, tylko hamowaniem awaryjnym/dynamicznym sterowanym elektronicznie. Czy w tym przypadku "ręczny" nie jest "ręcznym".
Dla mnie ręczny, to jest układ działający niezależnie od działania pompy ABS/hamulca hydraulicznego. Kwestia interpretacji i nazewnictwa.

Tomasz1991
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 30 gru 2022, o 16:38
Auto: Opel Insignia 2.0
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2009
Miasto: Longford

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: Tomasz1991 » 31 gru 2022, o 10:00

Witam
Sprawa wygląda następująco opel Insignia 2.0 2009 rocznik na wyświetlaczu między zegarami pojawią się komunikat sprawdz uklad hamulca postojowego ikonka recznego mryga na czerwono na zegarek żółty znaczek z blyskawica i kluczem seieci stale byłem u mechanika i wyskoczył blad comunikaci i próba calibracji sprawdziłem gniazdo przy silniczku jest czyste i nie uszkodzone kable też w dobrym stanie wymieniłem przycisk zaciągający i zwalniający chamulec dalej ta sama chistoroa ( brak reakcji chamulca na próbę włączenia lub zwolnienia ) odłączyłem czujnik polozenia pedalu chamulca brak nowych komunikatów na ekranie i cały czas paliły się światła stopu co mogę dalej zrobić pomocy bo już brak mi sil do tej awari ( a bym zapomniał przy ruszani mocno trzyma i po przejechaniu około 1 m puszczą po zgaszeniu silnika automatycznie się zaciąga)

adikmag
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 15 sie 2023, o 15:03
Auto: Insignia
Kod silnika: A14NET
Rok produkcji: 2015
Miasto: Bielsko-Biała

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: adikmag » 4 mar 2024, o 09:32

Witam,
I mnie dopadł C0293-01 oraz C0293-06.
Objawy tak jak pisane wcześniej - przycisk martwy, ale zaciąga ręczny każdorazowo po zgaszeniu silnika, przy ruszaniu puszcza.
Nie daję już opisów co, jak i dokładnie się znajduje - bo jest w poprzednich wpisach w tym wątku.

Diagnostyka u elektryka : 100 zł = sczytanie błędu i oznajmienie że to przycisk (o zgrozo!)
Skoro temat łatwy, na forum opisany demontaż konsoli to "zrobię sam", a jakże :)

A więc kupuję przycisk, wymieniam i...... nic - to nie to, nawet zresetowanie błędu poprzez odłączenie aku.
Skoro już rozkopana konsola środkowa to sprawdzam wiązkę - wszystko OK:
Mamy 8 kabelków przy przycisku - ostatnia para (brązowy i czarny to "+" i "-") - natomiast pozostałe wchodzą do mechanizmu zaciągania z tyłu za nadkolem. Nie trzeba schematu - wystarczy po kolorach popatrzeć. Przepiekane multimetrem - wszystko ok.

Ostatnia możliwość - silnik (moduł)...
No to kupno na alledrogo używki - ale uwaga! - patrzeć należy na wersję HW/ SW - ktoś już pisał na forum.

I tak, aby wymienić to trzeba przejść w tryb serwisowy (szukać na forum pod hasłem "wymiana linki hamulca ręcznego"), ale żeby to zrobić trzeba pozbyć się błędu - niestety jedynie opcja odłączenia aku na noc - żaden skaner nie jest w stanie.
Dopiero wówczas jak nie ma błędu to można ruszyć ręcznym i wejść w tryb serwisowy.

Szybka wymiana modułu .....i alleluja działa.
Pozaciągany kilka razy - tam, i z powrotem żeby skalibrować.

DZIAŁA!!
Koszt naprawy = koszt modułu (140zł) + 100 zł za pseudo diagnostykę. (przycisk do zwrotu).
Koszt nerwów ...nieoceniony - podejście na kilka razy
Satysfakcja że naprawione i może komuś pomogę ... bezcenna

Wnioski
Wydaje się że moduł ma zapisane pozycje po skalibrowaniu, czy po ostatnim zaciągnięciu do których chce wrócić.
U mnie podczas otwierania samochodu słychać "cykanie" - tak jakby moduł sprawdzał pozycję.
Być może po jakimś czasie wycierają się szczotki i silnik "nie ma tyle siły" żeby powrócić do wcześniej skalibrowanej pozycji.
Stąd wydala błąd.

pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

albercik22
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 1 mar 2024, o 21:08
Auto: Opel Insignia 2.0
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2012
Miasto: Głogów
Postawił piwo: 1 raz

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: albercik22 » 22 mar 2024, o 20:55

Mnie też czeka wymiana modułu. Dzisiaj zaczęła robić mi się dyskoteka na desce rozdzielczej. Nie mogłem odpalić samochodu. Błędy od wszystkiego się pojawiają (jakby zwarcie było) Gasł licznik itp i ani cyknięcia. Po odpięciu wtyczki od modułu hamulca. Samochód odpala i zostają tylko błędy: hamulec postojowy, zawieszenie…

adikmag
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 15 sie 2023, o 15:03
Auto: Insignia
Kod silnika: A14NET
Rok produkcji: 2015
Miasto: Bielsko-Biała

Re: Hamulec ręczny elektryczny

Post autor: adikmag » 3 kwie 2024, o 17:01

Niestety moje szczęście nie trwało długo.
Popadało i znowu świeci się żółty klucz, a po zgaszeniu silnika zaciąga ręczny.
Tym razem komplet:
C0293-01
C0293-06
C0293-08
No to wio ściągam nadkole i sprawdziłem wiązkę do miejsca wejścia w karoserię [bez wejscia].
...niestety wszystko ok.

Szlak mnie jasny trafił, poskładałem wszystko - oczywiście spinki pourywane i na trytytke wszystko teraz.
Następny dzień przestudiowałem serwisówke razem ze schematem elektrycznym.. I już mam się brać za kolejne sprawdzenie wiązki - pod katem zwarcia gdy problem sam zniknął....
Zrobione się ciepło i sucho i po 1 dniu już ok....
Czyli mój przypadek zaczynam skłaniać się do uszkodzonej wiązki gdzie faktycznie dostaje zwarcie gdy wilgoć podejdzie.
Tylko gdzie indziej jak nie w nadkolu?! Gdzie wczoraj sprawdzone i wszystko git...

Na prawdę tracę cierpliwość do tego autaObrazek

Wysłane z mojego SM-G990B2 przy użyciu Tapatalka


carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie + układ hamulcowy”