--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
----------------Obrazek Zobacz nasz portal klubowy ---------------Obrazek Polub naszą stronę na Facebooku ---------------Obrazek Dołącz do naszej Grupy na Facebooku

Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

ODPOWIEDZ
AB_

Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: AB_ » 3 lis 2014, o 14:32

Witam,
chciałem się podzielić swoimi doświadczeniami z hamulcami w Insignii CDTI.
Mianowicie zacznę od tego, że to co fabryka montowała oryginalnie do wielu baaardzo ciężkich wozów to zwyczajna kpina. I to zarówno ze względu na skuteczność jak i na trwałość tego układu.
U mnie fabrycznie było:
z przodu 296mm i z tyłu 292mm , czyli wresja POC J60 dla felgi 16".
Po wielu próbach dobrania czegokolwiek w tarczy i klocku co by sprostało masie tego auta poddałem się i postanowiłem wrzucić większe tarcze z przodu i z tyłu.
Studiowanie oplowskiego EPC zaowocowało wiedzą, że są trzy wersje hamulca w Insignii normalnej plus Brembo w OPC.
A mianowicie przód/tył:
296mm/292mm dla felgi od 16" w górę
321mm/315mm dla felgi od 17" w górę
337mm/315mm dla felgi od 18" w górę
no i Brembo dla OPC - 19"+
Ważne jest również to, że poza OPC wszystkie auta mają to samo servo, pompę hamulcową oraz EPC/ABS.
Ponieważ dysponowałem felgą 17" to za dużego ruchu nie było. Dla tych co mają większe felgi polecam przód na 337mm dlatego, że wtedy jest nie badziewne MANDO w zacisku tylko dwutłoczkowy zacisk TRW, który też bez problemu można kupić jako nowy.
Rzecz w realizacji okazała się nie taka prosta z racji na to, że zmiana na przód/tył 321/315mm wymaga zmiany zacisków i jarzm - kompletu przód i tył. Kupienie nowych poza ASO okazuje się praktycznie niemożliwe. Pozostaje oferta części używanych i tutaj jest trochę droga przez mękę, bo zwykle sprzedający nie ma pojęcia do jakiego hamulca jest zacisk i jarzmo, a odróżnienie ich na oko jest co najmniej trudne. Tył łatwiej bo jest duża różnica w grubości tarczy - zdaje się 1cm do 2,3 cm, ale przód to porażka, bo jedno i drugie to MANDO o tej samej średnicy tłoka.
Celem ułatwienia doboru podaję numery katalogowe dla hamulca przód 321mm i tył 315mm:
Zacisk prawy przód: 542149
Zacisk lewy przód: 542146
Jarzmo przód: 546476 (prawa i lewa strona taka sama)
Zacisk lewy tył (wersja z postojowym elektrycznym): 542173
Zacisk prawy tył (wersja z postojowym elektrycznym): 542174
Jarzmo tył: 546812 (prawa i lewa strona taka sama)

Co do niuansów to od razu podkreślam, że blaszana osłona tarczy z przodu została usunięta, a z tyłu odpowiednio dopasowana przy użyciu szlifierki kątowej.

Całość spisuje się znakomicie już ponad dwa lata z wyraźnym zyskiem mocy hamulca oraz przede wszystkim trwałości układu. Polecam tarcze Brembo High Carbon oraz klocki FERODO.
FERODO oferuje klocki ciut krótsze niż oryginały co skutkuje też lepszą współpracą klocków z zaciskiem - brak pisków i efektu blokowania się klocka w jarzmie.

Na priv mogę podać namiary na kolegę w Warszawie, który kompleksowo wykona wspomniany upgrade. Moja przeróbka plus kilkoro zadowolonych znajomych jest najlepszą rekomendacją jego pracy.
Oczywiście dla tych, którzy chcą walczyć sami z tematem służę radą.

Jeszcze tylko słówko o kosztach:
komplet jarzm i zacisków na przód i tył łącznie kosztował mnie z przesyłką poniżej 600 złotych. Komplet tarcz i klocków to około 1500. Cały koszt w częściach to około 2000 - robocizna to już kwestia własnego talentu lub konkretnego mechanika. Zakładam, że jeśli kupicie tarcze i klocki u mechanika, który będzie dokonywał przeróbki to całą operację policzy za kilka stówek.
Można też pokusić się zmianę tylko przodu bez ruszania fabrycznego tyłu - też powinno dać radę. Przez chwile właśnie taki układ testowałem i to że zrobiłem również tył wynikało raczej z tego, że i tak byłem już w posiadaniu wszystkich gratów niezbędnych do wykonania tej roboty niż z tego, że czułem dalej duży niedosyt skuteczności hamowania.
Moim zdaniem naprawdę warto, ale oczywiście decyzja zależy od sponsora...

macsik

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: macsik » 18 lis 2014, o 09:07

Dodam, że nowe przednie osłony tarcz do stosowania z 17" układem hamulcowym (321mm) kosztują w ASO ~50 zł/szt. Do 18" są ponad 3x droższe.

gruby_stw

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: gruby_stw » 4 mar 2015, o 22:18

z racji że dopadła mnie wymiana hamulców, to zmieniłem u siebie hamulce z układu 16" na 17". za komplet zacisków i jarzm zapłaciłem 350,- do tego założyłem komplet zimmermana z tarczami typu sport Jeśli chodzi o blaszane osłonki to i z przodu i z tyłu odpowiednio podciąłem.
Po zamontowaniu całości, kiedy wyjechałem na jazdę próbną okazało się, że z tyłu klocek jest znacznie za mały, ponieważ nie śmiga po całej tarczy (zostaje około 5 mm).
Udałem się więc ponownie do sklepu, gdzie kupowałem komplet hamulców i okazało się że do tarcz 292 i 315 idą te same klocki ;|| co o tym sądzicie?
Jeździć tak czy próbować coś kombinować, bo nie dość że to półśmiesznie wygląda to jeszcze cały czas siedzi mi w głowie jaki sens był całą tą operacje z tyłu robic ?
Podpowiedzcie coś bo bałagan już mi się w głowie zrobił. :P

Awatar użytkownika
OLO85
Użytkownik
Posty: 105
Rejestracja: 8 gru 2014, o 23:38
Auto: Insignia SportTourer
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2011
Miasto:

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: OLO85 » 9 mar 2015, o 18:01

gruby_stw zostaw tak jak masz.
Jest na pewno lepiej pamiętaj, że z tyłu masz grubszą i większą tarczę.
Więc na pewno lepiej odprowadza ciepło a i klocek jest dalej od osi tarczy.

ps: częstą praktyką jest to, że do różnych wielkościowo tarcz są te same klocki.

tajlon09

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: tajlon09 » 26 mar 2016, o 08:24

Witam , z zainteresowaniem przeczytałem Pana wpis o zmianie hamulców,co prawda ja mam Astrę J z przerobionym z 16 na 17 układ hamulcowy ale tarcze nadal mi gnie mimo 300 średnicy tarczy...piasty są proste, byłbym zainteresowany takim zestawem trw dwutłokowym ,który Pan założył...można dostać od Pana jakiś namiar na tego fachowca od hamulców i gdzie można kupić taki zacisk TRW...pozdrawiam

Awatar użytkownika
radkor
Użytkownik
Posty: 721
Rejestracja: 13 lip 2015, o 22:24
Auto: Mondeo Mk4 2.2 220KM
Kod silnika: inny
Rok produkcji: 2011
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: radkor » 26 mar 2016, o 17:41

@tajlon09, na Forum nie ma Panów. Są Koledzy i Koleżanki. ;)

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wassermann » 26 mar 2016, o 23:45

W nawiązaniu do pierwszego postu:
Nie zgadzam się z zestawieniem wymiarów hamulców z rozmiarem felg.
Bremssystem 17"+, czyli 337 mm (TRW) pasuje także do felg 17", a nie od 18" w górę. Sam widziałem demo w salonie postawione na zimowych kołach strukturalnych 17" - z zaciskami TRW i tarczą 337 mm (poliftowe 2.0 T). Czyli Kolega wcale nie był skazany na Mando 321 mm, a mógł pozostać na 17" i zaszaleć z upgrade do TRW 337 mm.
Gwoli ścisłości, Brembo 355 mm nie wymaga wyłącznie felg od 19" w górę, albowiem pasuje także felga 18" - wzór trzynastoramienny. W katalogu (niemieckim) przewidziana jako opcjonalna do kół zimowych w OPC.

M.

pawelus668
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 mar 2016, o 22:08
Auto: Insignia
Kod silnika: A16LET
Rok produkcji: 2012
Miasto:

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: pawelus668 » 6 kwie 2016, o 22:20

337mm to jest od wersji 2.8 v6 280 i od kazdego 2.0t 250?

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wassermann » 6 kwie 2016, o 23:07

pawelus668 pisze:337mm to jest od wersji 2.8 v6 280 i od kazdego 2.0t 250?
Przed liftem 2.8 V6 260 KM 4x4 - 337 mm
Po lifcie 2.0T 250 KM 4x4 - 337 mm
Po lifcie 2.0T 250 KM ośka - też 337 mm
Ale 2.0T 250 KM 4x4 przed liftem - 321 mm, tak samo jak wersje 220 KM ośka i 4x4

M.

Awatar użytkownika
maly2sa8210
Użytkownik
Posty: 228
Rejestracja: 22 gru 2015, o 08:13
Auto: Insignia
Kod silnika: A28NET
Rok produkcji: 2010
Miasto: Lomianki
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: maly2sa8210 » 29 wrz 2016, o 16:12

Pytanie panowie czy napewno do trw hamulców podejdzie 17" struktura??? A jesli tak to czy nie bedą sie grzały???

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wassermann » 29 wrz 2016, o 22:26

No przecież już się o to pytałeś
http://www.insignia-club.pl/viewtopic.php?f=22&t=3635

Powiadam, widziałem takie układy. Można kupić fabrycznie auto w takiej konfiguracji. Policja na takich jeździ w dwóch województwach (videorejestratory - poliftowe Insignie 2.0T).

Sam system nazywa się 17"+ i pasuje do felg 17". To jest minimalny rozmiar dla tarcz 337 mm i zacisku TRW.

Mam u siebie i polecam. Po zdecydowanym depnięciu bardzo mocna i wytrwała reakcja hamulca. Hamowania autostradowe, czyli takie z 200 do 100 km/h, znosi dobrze (gorzej z nerwami kierowcy). Po 25 tys. km na zestawie fabrycznym żadnych bić, tarcze wytrzymały. Wiem, że to żaden wynik, ale jednak szybka jazda rządzi się innymi prawami i zwykłe tarcze pewnie dawno bym już zwichrował. Tarcza zjechała z 30 do 28.5 mm grubości (zmierzone ostatnio), norma minimalna jest 27. Klocki niebawem do wymiany na obu osiach, bo już są na końcu. Może nie hamuję często, ale za to zwykle są to hamowania energiczne (jak mi ktoś zajeżdża drogę na A1, co zdarza się nagminnie mimo jazdy w dzień na włączonych ksenonach ]:-<, które zwłaszcza na autostradzie mocno dają po oczach).

M.

Awatar użytkownika
maly2sa8210
Użytkownik
Posty: 228
Rejestracja: 22 gru 2015, o 08:13
Auto: Insignia
Kod silnika: A28NET
Rok produkcji: 2010
Miasto: Lomianki
Otrzymał  piwo: 1 raz

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: maly2sa8210 » 29 wrz 2016, o 23:02

Dzięki, nie mogłem znaleźć tego linka , juz wszystko wiem wiec kupie struktury i będe jeździł bez kołpaków , przynajmniej pare miesięcy odpoczynku od 20" :D

-- 30 wrz 2016, o 00:05 --

Dodam ze miałem juz założone 17" ronala ale były za małe bo mi delikatnie obcierała chyba przy odważniku , ale wstalowych sa na zewnątrz wiec jak piszesz to pewnie bedzie ok

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wassermann » 30 wrz 2016, o 00:02

Uprzedzam - wygląda to bardzo specyficznie ;) Brzydko po prostu.

Ale poza tym... Takie ładne auto w dobrej wersji, rzadko spotykane V6, więc po co wstawiać do niego 17" felgi? Te są dobre w bieda edyszyn dla junior managera, który musi wyróżniać się Insignią, co z tego że gołą ;) Ja tam zimę przejeździłem w mieście na 19" i było OK, powiem więcej, nawet lepiej te opony sprawowały się na suchym asfalcie późna jesień / wczesna wiosna niż moje letnie. To jakiś mit z tymi balonami na zimę. Co my mamy za zimy? Auto i tak bardzie terenowe od tego nie będzie. Dawaj 18" i już, może trafisz jakieś używane.

M.

norbi333
Ekspert
Posty: 5127
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: norbi333 » 30 wrz 2016, o 06:50

Ja mam zimowe R 17 i nic nie ociera.Fakt, że pięknie to nie wygląda,ale,że takie dostałem w komplecie to bez sensu było wyrzucać i kupować nowe .Gdybym sam kupował to na pewno R18

Awatar użytkownika
pjoter1
Użytkownik
Posty: 512
Rejestracja: 27 lip 2015, o 10:10
Auto: Insignia
Kod silnika: A20DTH
Rok produkcji: 2011
Miasto: Warszawa
Otrzymał  piwo: 3 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: pjoter1 » 30 wrz 2016, o 15:11

Wrzuć zdjęcie proszę, bo aż mnie zaciekawiło. :)

norbi333
Ekspert
Posty: 5127
Rejestracja: 13 lis 2013, o 20:29
Auto: GSI
Kod silnika: B20DTR
Rok produkcji: 2019
Miasto: Suwałki
Otrzymał  piwo: 35 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: norbi333 » 3 paź 2016, o 03:54

Ja zmienię na zimowe,albo znajdę jakąś fotkę

Awatar użytkownika
michalm83
Użytkownik
Posty: 245
Rejestracja: 20 paź 2016, o 19:51
Auto: Opel Insignia
Kod silnika: A20DT
Rok produkcji: 2009
Miasto:

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: michalm83 » 25 gru 2016, o 10:50

AB_ pisze:Zacisk prawy przód: 542149
Zacisk lewy przód: 542146
Jarzmo przód: 546476 (prawa i lewa strona taka sama)
Zacisk lewy tył (wersja z postojowym elektrycznym): 542173
Zacisk prawy tył (wersja z postojowym elektrycznym): 542174
Panowie ktoś potwierdzi czy to do mojej Insigni podejdzie.
Insignia 2009 2.0 CDti 160KM kombi z elektrycznym ręcznym.

epson509
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 5 paź 2014, o 20:52
Auto: Insignia
Kod silnika: A28NER
Rok produkcji: 2010
Miasto:

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: epson509 » 29 sty 2017, o 15:05

Witam.
A posiada ktoś może numery osłon tarczy pod tarcze 321mm i 315mm oczywiście przód i tył??

wujek

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wujek » 5 cze 2017, o 08:52

Koledzy ten układ 17+ ma tylko większa tarcze a zacisk jest zwykły 17? Czy zacisk teraz trzeba zmieniać ?

Awatar użytkownika
wassermann
Zapaleniec
Posty: 1613
Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
Auto: Insignia GSi 2.0T
Kod silnika: B20NFT
Rok produkcji: 2018
Miasto: nec temere, nec timide
Postawił piwo: 2 razy
Otrzymał  piwo: 29 razy

Re: Upgrade układu hamulcowego z 16" na 17"

Post autor: wassermann » 5 cze 2017, o 21:36

17"+ (tarcza 337 mm) to zupełnie inny zacisk - dwutłoczkowy TRW.

carvertical VIN check
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie + układ hamulcowy”