--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
Skrzynia automatyczna AF-40
-
- Użytkownik
- Posty: 202
- Rejestracja: 29 sie 2020, o 15:25
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Krakow
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 16 razy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Na gorącym oleju to o jakiej temperaturze piszesz?
Ja jednemu z naszych kolegów robiłem adaptacje skrzyni,bo miał identyczny problem.
Pomogło na tyle że już nie tłucze czołem w kierownice.
Zamiast płacić w Oplu za taką imprezę ,lepiej chyba kupić program diagnostyczny i zrobić samemu , a program może się przydać jeszcze do innych manewrów...
Jak puścisz hamulec auto stoji w miejscu czy pełza?
Ja jednemu z naszych kolegów robiłem adaptacje skrzyni,bo miał identyczny problem.
Pomogło na tyle że już nie tłucze czołem w kierownice.
Zamiast płacić w Oplu za taką imprezę ,lepiej chyba kupić program diagnostyczny i zrobić samemu , a program może się przydać jeszcze do innych manewrów...
Jak puścisz hamulec auto stoji w miejscu czy pełza?
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 18 paź 2022, o 16:54
- Auto: Insignia A ST
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Poznań
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Jak puszcze to stoi w miejscu, mija sekunda, może dwie, łupnięcie i jedzie. Dodatkowo zauważyłem parkując pod blokiem na lekko przechylonym terenie, że w trakcie tej jednej/dwóch sekund samochód zaczął się staczać do tyłu (zgodnie z nachyleniem terenu), tak jakby był na luzie.
A jak sprawdzic temperaturę oleju? Bylem po trasie 130 km zwyklymi drogami i juz w trakcie drogi zatrzymujac sie na swiatlach byl ten problem. Mam tylko darmowy OPL Monitor, tam nie wykazuje żadnych błędów skrzyni, a temperatury chyba nie da się odczytać?
A jak sprawdzic temperaturę oleju? Bylem po trasie 130 km zwyklymi drogami i juz w trakcie drogi zatrzymujac sie na swiatlach byl ten problem. Mam tylko darmowy OPL Monitor, tam nie wykazuje żadnych błędów skrzyni, a temperatury chyba nie da się odczytać?
-
- Użytkownik
- Posty: 202
- Rejestracja: 29 sie 2020, o 15:25
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Krakow
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 16 razy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Skoro OPL nie daje rady,to kup sobie DELPHI-nie zrujnuje Ci kieszeni a wykonasz nim wszystko co potrzebujesz...Gdybyś potrzebował pomocy to pisz na PW żeby nie zaśmiecać tematu.
Kolega któremu robiłem adaptację miał gorsze objawy,bo auto ruszało dopiero od 1500 obr i z takim uderzeniem że głową odskakiwała-adaptacja pomogła i tobie też tego życzę...
Kolega któremu robiłem adaptację miał gorsze objawy,bo auto ruszało dopiero od 1500 obr i z takim uderzeniem że głową odskakiwała-adaptacja pomogła i tobie też tego życzę...
- Luki OPC
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 8 mar 2023, o 20:31
- Auto: Insignia OPC 2.8 aut
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Rydułtowy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Cześć, mam OPC 2.8V6 automat 2012, moje pytanie: czy tu również są skrzynie AF-40? Olej był wymieniany 2 lata temu i zrobione jest od tego czasu ok. 27 tyś. km. To mój 1szy automat, więc nie znam się. Wydaje się, że coś zaczyna dziwnie działać - zależnie od położenia gazu zwykle przy wolnej jeździe na skrzyżowaniu czasami jest przeciągnięcie uderzenie i szarpnięcie z 1 na 2, na 2ce czasami delikatnie ślizga zamiast przełączyć na 1ke (np. na rondzie), z 2 na 3 jest delikatne szarpnięcie zależnie od gazu, a reszta 3-4-5-6 jest ok. Tak jak wspomniałem - przy naciśnięciu gazu i przyspieszaniu w/w. problem jest prawie niewyczuwalny, ale przy stałym gazie lub ujęciu czuć szarpnięcie 1-2. Na "manualu" jest podobnie. W trybie OPC to w ogóle jest kosmos, bo wali na każdym biegu aż szkoda auta i serce boli (chyba taki soft z tego co widziałem w testach np. Zachara). Przy naciśnięciu lekko hamulca automat redukuje biegi przy ok. 2-2.5 tyś obr. Po odpaleniu na zimnym silniku po przełączeniu z P na R dopiero po chwili wskakuje bieg wsteczny, po rozgrzaniu jest ok.
Czy w/w. kwestie są charakterystyczne dla tej skrzyni i softu, czy coś jest nie tak, może zalecacie wymienić olej? - jaki serwis polecacie na Śląsku w okolicach Rybnika Wodzisławia Śl. zajmujący się skrzyniami automatycznymi?
Czy w/w. kwestie są charakterystyczne dla tej skrzyni i softu, czy coś jest nie tak, może zalecacie wymienić olej? - jaki serwis polecacie na Śląsku w okolicach Rybnika Wodzisławia Śl. zajmujący się skrzyniami automatycznymi?
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8486
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Insignia 2.0t 260KM
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 197 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Rozkoduj swój Vin a poznasz swoją skrzynię Vin jest w zakładkach na stronie forum.
- Luki OPC
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 8 mar 2023, o 20:31
- Auto: Insignia OPC 2.8 aut
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Rydułtowy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Dzięki Dokia, moja skrzynia to SKRZYNIA BIEGÓW - AUTOMATYCZNA, 6-BIEGOWA, AISIN-WARNER, A6-F40, ELEKTRONICZNA (AKTYWNY WYBÓR). Czyli F-40, mam wejść w inny temat?
-
- Klubowicz
- Posty: 1876
- Rejestracja: 19 kwie 2018, o 06:20
- Auto: Insignia OPC
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Katowice (okolice)
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 71 razy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Amatic Suszec - tylko olej wymieniałem, ale znajomi mechanicy gadali, że ogarniają temat.
Co do działania skrzyni, idealna nie jest, lubi długo myśleć (z 1 s opóźnienia od wydania polecenia) i dziwnie się zachowywać. Odnośnie redukowania po hamowaniu, to potwierdzam, tak się zachowuje, a w OPC i przy zmianie łopatkami potrafi dać po plecach. Miałem okazję jechać "cywilną" ze skrzynią po regeneracji i tam skrzynia działała w pełni płynnie, praktycznie niewyczuwalnie. U mnie tego nie ma, ale przy poprzednich właścicielach chyba lekko nie miała, bo olej wymieniałem przy 30k km nalotu i był mocno wypracowany.
Co do działania skrzyni, idealna nie jest, lubi długo myśleć (z 1 s opóźnienia od wydania polecenia) i dziwnie się zachowywać. Odnośnie redukowania po hamowaniu, to potwierdzam, tak się zachowuje, a w OPC i przy zmianie łopatkami potrafi dać po plecach. Miałem okazję jechać "cywilną" ze skrzynią po regeneracji i tam skrzynia działała w pełni płynnie, praktycznie niewyczuwalnie. U mnie tego nie ma, ale przy poprzednich właścicielach chyba lekko nie miała, bo olej wymieniałem przy 30k km nalotu i był mocno wypracowany.
- Luki OPC
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 8 mar 2023, o 20:31
- Auto: Insignia OPC 2.8 aut
- Kod silnika: A28NER
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Rydułtowy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Dzięki xul za info. Czyli może moja skrzynia jest dobra. Zauważyłem że na benzynie i LPG jest różnica w pracy skrzyni na korzyść PB. Nie dodałem że była naprawiana przez poprzedniego właściciela w Auto Wawer w Warszawie przy ok 150t, a olej wymieniony 2 lata temu przy 170t, teraz jest 197t (mam faktury). Ostatnio przy ruszaniu coś zaczyna pukać, ale mam nadzieję że to zawias stabilizator albo łącznik, bo i skrzypi.
Chyba umówię się na wymianę oleju. Dzwoniłem do Suszca Amatic i Jastrzębia Zdroju Synchro car, nie pamiętam jeden 800zł drugi 1200zł.
Chyba umówię się na wymianę oleju. Dzwoniłem do Suszca Amatic i Jastrzębia Zdroju Synchro car, nie pamiętam jeden 800zł drugi 1200zł.
-
- Nowicjusz
- Posty: 8
- Rejestracja: 2 maja 2022, o 13:44
- Auto: Opel Insignia A
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2015
- Miasto: Wrocław
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Hej,
czy ktoś ma jakies opinie co do połączenia ceramizera oraz skrzyni AF-40? zamówiłem tubke do automatów i ciekaw jestem jak to wypada
czy ktoś ma jakies opinie co do połączenia ceramizera oraz skrzyni AF-40? zamówiłem tubke do automatów i ciekaw jestem jak to wypada
-
- Nowicjusz
- Posty: 2
- Rejestracja: 19 lip 2023, o 15:20
- Auto: Insignia 2.0 CDTI
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2016
- Miasto: Poznań
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Cześć wszystkim,
Mam auto z 2016 z dieselem 170KM. Czytałem, że posiada tą samą skrzynię co przed liftem. Czy do tego modelu też jest nowsze oprogramowanie skrzyni? U mnie problem występuje w sytuacji gdy auto jest mocno rozgrzane. Wtedy szarpie przy starcie z jedynki. Mam nakulane 257 tysięcy i nie wiem czy olej był wymieniany przez poprzedniego właściciela.
Mam auto z 2016 z dieselem 170KM. Czytałem, że posiada tą samą skrzynię co przed liftem. Czy do tego modelu też jest nowsze oprogramowanie skrzyni? U mnie problem występuje w sytuacji gdy auto jest mocno rozgrzane. Wtedy szarpie przy starcie z jedynki. Mam nakulane 257 tysięcy i nie wiem czy olej był wymieniany przez poprzedniego właściciela.
- dokia
- Klubowicz
- Posty: 8486
- Rejestracja: 14 lut 2018, o 22:32
- Auto: Insignia 2.0t 260KM
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: z Mazur :)
- Postawił piwo: 197 razy
- Otrzymał piwo: 102 razy
- Kontakt:
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
To jak nie wiesz czy ktoś wymieniał to wymień. W Vin masz wpisane jaką masz skrzynię. Tak, przedlifty i polifty miały af40
-
- Nowicjusz
- Posty: 2
- Rejestracja: 19 lip 2023, o 15:20
- Auto: Insignia 2.0 CDTI
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2016
- Miasto: Poznań
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Tak zrobię. A masz wiedzę, czy po 2016 wychodziły aktualizacje oprogramowania tej skrzyni?
-
- Nowicjusz
- Posty: 26
- Rejestracja: 31 sty 2020, o 18:54
- Auto: Opel Insignia CT 4x4
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2014
- Miasto: Lublin
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
witam. jestem posiadaczem Opla Insignia 2.0 cdti z 2011 roku w automacie. samochód użytkuję już ponad 3,5 roku. niestety oprócz sporadycznego przeciągnięcia przy zmianie z 3 na 4 bieg ,teraz doszły większe problemy z AF40. auto w jeździe miejskiej nie sprawia problemu ,w trasie to już inna bajka. podczas jazdy i nie ma to znaczenia czy z tempomatem czy też bez, zaczynają falować obroty silnika. powiedzmy jadę z obrotami 2200/min, po pewnym czasie samoistnie rosną do 2500-2700, następnie spadają do 2300-2400, żeby po chwili zbliżyć się do prawie 3000. po czym spadają . sytuacja powtarza się kilkukrotnie ,a na koniec jest szarpnięcie w okolicach 3000 i komunikat "awaria skrzyni biegów". jako że jeżdżę z podpiętym OBD2 jestem na bieżąco w stanie sczytać błędy. a mianowicie P07229 (pokrótce awaria 6 biegu) oraz sporadycznie U0402.dało się jechać ale tylko na 5 biegu.nie dało się zmienić biegu ręcznie. taki stan rzeczy utrzymywał się przez jakiś czas, w między czasie po raz kolejny wymieniłem olej w skrzyni (najmniej kosztowna opcja). jednakże wracając wczoraj prawie 400 kilometrów doszedł kolejny błąd ,tym razem P0735 (awaria tym razem 5), oczywiście wraz z U0402, dalsza jazda była możliwa ale tylko na 6 przełożeniu. również w tym przypadku zmiana biegu ręcznie była niemożliwa. jaka może być przyczyna , ma/miał ktoś podobne sytuacje? gdzie szukać winnego? u kogo szukać pomocy? skrzyniarz? elektryk?wymiana automatu czy tylko sterownika? naprawdę pojęcia o tym nie mam. bardzo proszę o pomoc w temacie.jakieś polecane warsztaty w woj. lubelskim lub rozsądnej odległości od Lublina?
-
- Użytkownik
- Posty: 202
- Rejestracja: 29 sie 2020, o 15:25
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Krakow
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 16 razy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Udaj się do warsztatu skrzyń automatycznych.
Objawy wskazują na wyeksploatowany wandler,ale błędy prowadzą w innym kierunku-możesz mieć kumulację uszkodzonych elemetów
Objawy wskazują na wyeksploatowany wandler,ale błędy prowadzą w innym kierunku-możesz mieć kumulację uszkodzonych elemetów
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 10 sie 2023, o 17:17
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2011
- Miasto: Bydgoszcz
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Od lutego stałem się właścicielem Insigni w zestawie 2.0 CDTI 160 KM ze skrzynią automatyczną (rok produkcji 2011, przebieg w lutym ok. 230.000 km, a obecnie 246.000 km). Jak na moje oko skrzynia działa adekwatnie do wieku, wiem, że był w niej zmieniany olej co 60.000 km, biegi zmienia płynnie (chociaż w zakresie 1-3 z delikatnym uślizgiem, ale na pewno nie ślizga, bo auto przyspiesza), nie gubi się, itp.
Tak ze dwa miesiące temu zauważyłem, że przy schodzeniu z obrotów, powiedzmy w zakresie około 1800-1300 (najprawdopodobniej 3 lub 4 bieg) raz po raz słyszalne było buczenie przypominające działanie wentylatora. To buczenie natychmiast ustawało po zaprzestaniu naciskania na pedał gazu. Zauważyłem prawidłowość, że pojawia się ono w sytuacji schodzenia z obrotów albo łagodnego przyspieszania, to znaczy „załącza” się zaraz po zapięciu niższego albo wyższego biegu - wszystko to przy niskich prędkościach (jazda miejska, wjazd w obszar zabudowany, itp) w zasadzie nie przekraczających 70 km/h. Nie był to objaw powtarzalny, bo przez wiele km to buczenie nie powstawało i nie można było go wywołać.
Od dobrego tygodnia objaw ten pojawia się całkowicie losowo, ale jest już częstszy. Praktycznie pojawia się przy każdej jeździe. Dzisiaj w trakcie 200 km trasy, podczas jazdy w zabudowanym wystąpiło to chyba z 7-8 razy. Zasadniczo pomagało zdjęcie nogi z pedału gazu, albo ustawało wskutek zmiany biegów na wyższe. W jednym przypadku udało mi się trzymać auto "na delikatnym gazie" i spróbowałem wtedy zmienić biegi w trybie manualnym - zmiana biegu w dół i górę nie wpłynęła na ten odgłos. Dojeżdżając do celu, kiedy buczenie ponownie wystąpiło odgłos ten ustąpił, kiedy skrzynia tak jakby rozłączyła już bieg i auto toczyło się na luzie (nie wiem jak to inaczej nazwać, chodzi mi o moment hamowania silnikiem, kiedy czuć, że auto rozpina bieg w skrzyni), dlatego wiążę to z działaniem skrzyni. Spotkaliście się z podobnym przypadkiem? Co to może być i jak bardzo to groźne ?
ROZWIĄZANIE PROBLEMU:
Z czasem opisane objawy zaczęły się nasilać, ale w pewnych sytuacjach zacząłem wykluczać powiązanie objawów ze skrzynią biegów. Koniec końców winnym tego brzęczenia był czujnik podciśnienia turbiny. Po wymianie jak ręką odjął.
Tak ze dwa miesiące temu zauważyłem, że przy schodzeniu z obrotów, powiedzmy w zakresie około 1800-1300 (najprawdopodobniej 3 lub 4 bieg) raz po raz słyszalne było buczenie przypominające działanie wentylatora. To buczenie natychmiast ustawało po zaprzestaniu naciskania na pedał gazu. Zauważyłem prawidłowość, że pojawia się ono w sytuacji schodzenia z obrotów albo łagodnego przyspieszania, to znaczy „załącza” się zaraz po zapięciu niższego albo wyższego biegu - wszystko to przy niskich prędkościach (jazda miejska, wjazd w obszar zabudowany, itp) w zasadzie nie przekraczających 70 km/h. Nie był to objaw powtarzalny, bo przez wiele km to buczenie nie powstawało i nie można było go wywołać.
Od dobrego tygodnia objaw ten pojawia się całkowicie losowo, ale jest już częstszy. Praktycznie pojawia się przy każdej jeździe. Dzisiaj w trakcie 200 km trasy, podczas jazdy w zabudowanym wystąpiło to chyba z 7-8 razy. Zasadniczo pomagało zdjęcie nogi z pedału gazu, albo ustawało wskutek zmiany biegów na wyższe. W jednym przypadku udało mi się trzymać auto "na delikatnym gazie" i spróbowałem wtedy zmienić biegi w trybie manualnym - zmiana biegu w dół i górę nie wpłynęła na ten odgłos. Dojeżdżając do celu, kiedy buczenie ponownie wystąpiło odgłos ten ustąpił, kiedy skrzynia tak jakby rozłączyła już bieg i auto toczyło się na luzie (nie wiem jak to inaczej nazwać, chodzi mi o moment hamowania silnikiem, kiedy czuć, że auto rozpina bieg w skrzyni), dlatego wiążę to z działaniem skrzyni. Spotkaliście się z podobnym przypadkiem? Co to może być i jak bardzo to groźne ?
ROZWIĄZANIE PROBLEMU:
Z czasem opisane objawy zaczęły się nasilać, ale w pewnych sytuacjach zacząłem wykluczać powiązanie objawów ze skrzynią biegów. Koniec końców winnym tego brzęczenia był czujnik podciśnienia turbiny. Po wymianie jak ręką odjął.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2023, o 21:59 przez bl4ck, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 4
- Rejestracja: 16 wrz 2018, o 21:18
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2015
- Miasto: Leszno
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Witam!
Mam mega problem, skrzynia jest w pozycji P, przy zmianie pozycji gałka jest luźna i nie wbija biegu żadnego.
Co to może być?
Insignia 2.0 CDTI 163 Km 2015 Rok
Mam mega problem, skrzynia jest w pozycji P, przy zmianie pozycji gałka jest luźna i nie wbija biegu żadnego.
Co to może być?
Insignia 2.0 CDTI 163 Km 2015 Rok
-
- Nowicjusz
- Posty: 2
- Rejestracja: 3 lis 2021, o 17:03
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Kraków
- Postawił piwo: 1 raz
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Hej
Takie pytanie. Czy możliwe, że po wyczyszczeniu EGRa skrzynia AF40 trochę zgłupiała?
Wyczyściłem EGR i następnego dnia 3 razy problem ze zmianą biegów. Komunikat sprawdź skrzynię biegów, przeciągnięty bieg i nie zmienia się. Zgasiłem samochód chwilę odczekałem odczytałem błędy. No i dzień kolejny i już problemu nie ma. Zastanawiam się czy przepływ spalin przez czysty EGR mógł mieć na to jakiś wpływ czy jest to czysty przypadek, a ja tworzę jakąś foliarską teorię?
Takie pytanie. Czy możliwe, że po wyczyszczeniu EGRa skrzynia AF40 trochę zgłupiała?
Wyczyściłem EGR i następnego dnia 3 razy problem ze zmianą biegów. Komunikat sprawdź skrzynię biegów, przeciągnięty bieg i nie zmienia się. Zgasiłem samochód chwilę odczekałem odczytałem błędy. No i dzień kolejny i już problemu nie ma. Zastanawiam się czy przepływ spalin przez czysty EGR mógł mieć na to jakiś wpływ czy jest to czysty przypadek, a ja tworzę jakąś foliarską teorię?
-
- Użytkownik
- Posty: 202
- Rejestracja: 29 sie 2020, o 15:25
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Krakow
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 16 razy
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
EGR nie ma nic do przeciągania biegów.
Sprawdź poziom oleju w skrzyni.
Jeśli problem będzie ję powtarzał to sprzęgło kinetyczne kończy żywot.
Tak krótko na podstawie tego co opisujesz,bo bez auta ciężko coś więcej powiedzieć...
Sprawdź poziom oleju w skrzyni.
Jeśli problem będzie ję powtarzał to sprzęgło kinetyczne kończy żywot.
Tak krótko na podstawie tego co opisujesz,bo bez auta ciężko coś więcej powiedzieć...
-
- Nowicjusz
- Posty: 2
- Rejestracja: 3 lis 2021, o 17:03
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Kraków
- Postawił piwo: 1 raz
Re: Skrzynia automatyczna AF-40
Tak, serwis będzie to pewne. Chodziło mi o samą teorię z EGR czy inny przepływ po czyszczeniu mógł mieć coś do powiedzenia w tym temacie. Dzięki za odpowiedź.
Ostatnio zmieniony 26 sie 2023, o 18:21 przez IBZI, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin Forum.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin Forum.