--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
- wassermann
- Zapaleniec
- Posty: 1613
- Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
- Auto: Insignia GSi 2.0T
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: nec temere, nec timide
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 29 razy
Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Zainspirowany medialnym peanami na temat nowego Focusa RS - wyposażonego w "absolutnie nowatorski, zapewniający niebywałe doznania" napęd 4x4 z patentem pod nazwą marketingową Torque Vectoring, zacząłem zgłębiać informacje zmierzające do porównania tegoż napędu z montowanym w Insignii. Doszedłem do wniosku, że oba napędy są do siebie bardzo zbliżone:
- bazują na Haldexie (choć Ford tego nie nazywa po imieniu)
- mają sterowanie rozkładem momentu w tylnym dyferencjale za pomocą dedykowanego układu sprzęgła, a nie poprzez użycie hamulców (w Insignii określane jako eLSD)
- są sterowane proaktywnie (tzn. rozkład momentu przód/tył oraz tył lewe/prawe odbywa się na podstawie danych z szeregu czujników - przeciążeń (przyspieszeń), pozycji przepustnicy, kierownicy, oczywiście obrotów kół - ale to nie jest działanie reakcyjne, tylko uprzedzające.
Tu jest fajny artykuł (ang.)
http://www.focusrs.org/forum/2-news/77- ... works.html
Przy okazji natrafiłem na ciekawy wątek, który wskazuje na to, że w Insigniach i Saabach były montowane dwa rodzaje napędu 4x4 - z eLSD oraz bez tego dodatku. Zacząłem interesować się Insignią w 2014, wówczas materiały reklamowe pisały o eLSD jako integralnym elemencie napędu 4x4, ale jak się okazuje, wcale nie było tak od początku produkcji. Czysta ciekawość zmusza mnie do zadawania pytań - to jak było? Czy np. przedliftowe V6 Turbo i OPC miały lepsze 4x4, a 2.0T i diesle uboższą wersję (bez eLSD)? Sprawa rozbija się o kod w VIN - "G96". Pisał o tym nasz forumowicz Jurass na zagranicznym forum
http://www.insignia-enthusiast.org/foru ... opic=17657
Czy ten temat jest ostatecznie rozgryziony?
Czy to raczej kolejne pytanie z cyklu nierozwiązywalnych (tak jak np. to ile procent momentu przekazywane jest między osiami i co dokładnie powoduje w tym zakresie przełączenie w tryb Sport)
M.
- bazują na Haldexie (choć Ford tego nie nazywa po imieniu)
- mają sterowanie rozkładem momentu w tylnym dyferencjale za pomocą dedykowanego układu sprzęgła, a nie poprzez użycie hamulców (w Insignii określane jako eLSD)
- są sterowane proaktywnie (tzn. rozkład momentu przód/tył oraz tył lewe/prawe odbywa się na podstawie danych z szeregu czujników - przeciążeń (przyspieszeń), pozycji przepustnicy, kierownicy, oczywiście obrotów kół - ale to nie jest działanie reakcyjne, tylko uprzedzające.
Tu jest fajny artykuł (ang.)
http://www.focusrs.org/forum/2-news/77- ... works.html
Przy okazji natrafiłem na ciekawy wątek, który wskazuje na to, że w Insigniach i Saabach były montowane dwa rodzaje napędu 4x4 - z eLSD oraz bez tego dodatku. Zacząłem interesować się Insignią w 2014, wówczas materiały reklamowe pisały o eLSD jako integralnym elemencie napędu 4x4, ale jak się okazuje, wcale nie było tak od początku produkcji. Czysta ciekawość zmusza mnie do zadawania pytań - to jak było? Czy np. przedliftowe V6 Turbo i OPC miały lepsze 4x4, a 2.0T i diesle uboższą wersję (bez eLSD)? Sprawa rozbija się o kod w VIN - "G96". Pisał o tym nasz forumowicz Jurass na zagranicznym forum
http://www.insignia-enthusiast.org/foru ... opic=17657
Czy ten temat jest ostatecznie rozgryziony?
Czy to raczej kolejne pytanie z cyklu nierozwiązywalnych (tak jak np. to ile procent momentu przekazywane jest między osiami i co dokładnie powoduje w tym zakresie przełączenie w tryb Sport)
M.
- mariuszmarysia
- Użytkownik
- Posty: 102
- Rejestracja: 1 kwie 2015, o 15:18
- Auto: Insignia ST 2.0 T
- Kod silnika: A16XHT
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Częstochowa
- Otrzymał piwo: 1 raz
- Kontakt:
- mxw
- Zapaleniec
- Posty: 1011
- Rejestracja: 14 lip 2015, o 18:23
- Auto: Insignia 2.0T ST 4x4
- Kod silnika: A20NHT
- Rok produkcji: 2011
- Miasto: Poznań
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Także mam G96, czyli eLSD, wg VIN - Insignia my2011 2.0T 4x4 ST.
I bardzo sobie chwalę swoje 4x4.
pozdro.,
mxw.
Wysłano z H815 za pomocą Tapatalk2.
I bardzo sobie chwalę swoje 4x4.
pozdro.,
mxw.
Wysłano z H815 za pomocą Tapatalk2.
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
ja również mam G 96 osobiście nie zmieniłbym już na napęd tylko na przód:) Na mokrej powierzchni koła są jak przylepione do asfaltu. Zimą jeszcze za bardzo nie potestowałem ( mało śniegu było) ale na kostce polbrukowej oblodzonej jechało się lekko;)
-
- Forumowicz
- Posty: 63
- Rejestracja: 19 kwie 2016, o 18:31
- Auto: Insignia ST 2.0 4x4
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2011
- Miasto: Koronowo
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
U mnie tak samo: "G96 Napęd 4x4 z mechanizmem różnicowym sterowanym elektrycznie ELSD". MY2012 z grudnia 2011. 2.0 CDTi.
- yerry
- Prezes ICP
- Posty: 6061
- Rejestracja: 23 maja 2013, o 22:43
- Auto: Insignia B GS
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Kraków
- Postawił piwo: 25 razy
- Otrzymał piwo: 85 razy
- Kontakt:
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
U mnie w 2.0T MY2014 jest G96.wassermann pisze:Sprawa rozbija się o kod w VIN - "G96".
Moje prace: HMI2.5 i Android Auto: HMI2.5 w IntelliLink MY2014-15 Bluetooth: Bluetooth CD300 CD400 CD500 DVD800 NAVI600 NAVI900 Aktualizacja Android Auto
https://insipro.pl/
https://insipro.pl/
- Maddox
- Użytkownik
- Posty: 142
- Rejestracja: 7 mar 2016, o 12:12
- Auto: BiTurbo 4x4
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Piaseczno
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
a u mnie nie ma tego oznaczenia
MY2013
to co, mam kastrata?
MY2013
to co, mam kastrata?
- wassermann
- Zapaleniec
- Posty: 1613
- Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
- Auto: Insignia GSi 2.0T
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: nec temere, nec timide
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 29 razy
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Jeśli poprawnie zdekodowano VIN i faktycznie nie masz w nim kodu "G96", to pozostaje obejrzeć samochód od spodu. Nie wiem czym "na oko" różni się brak eLSD, popatrz w sieci jak to jest zbudowane w Insignii i Saabach.
A mnie naszło inne pytanie -
Co się dzieje w Haldexie w sytuacji hamowania silnikiem (noga zdjęta z gazu)?
Czy opór hamującego silnika jest wówczas przekazywany tylko na przednie koła?
Pytanie wiąże się z doświadczeniem mojej żony z poślizgiem oraz z reakcją na nagłe uderzenie bocznego wiatru podczas jazdy szybkiej po autostradzie. Jak się zachować? Czy odruchowe zdjęcie nogi z gazu nie pozbawia nas wszystkich zalet "podpierania się" tylnym napędem z rozkładem momentu między koła, i nie pozostajemy wówczas ze zwykłą przednionapędówką?
M.
A mnie naszło inne pytanie -
Co się dzieje w Haldexie w sytuacji hamowania silnikiem (noga zdjęta z gazu)?
Czy opór hamującego silnika jest wówczas przekazywany tylko na przednie koła?
Pytanie wiąże się z doświadczeniem mojej żony z poślizgiem oraz z reakcją na nagłe uderzenie bocznego wiatru podczas jazdy szybkiej po autostradzie. Jak się zachować? Czy odruchowe zdjęcie nogi z gazu nie pozbawia nas wszystkich zalet "podpierania się" tylnym napędem z rozkładem momentu między koła, i nie pozostajemy wówczas ze zwykłą przednionapędówką?
M.
- Maddox
- Użytkownik
- Posty: 142
- Rejestracja: 7 mar 2016, o 12:12
- Auto: BiTurbo 4x4
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Piaseczno
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
dobra, wszystko jasne, nie mam tego w VINie, ale po wrzuceniu do opelvindekoder.pl wyskakuje:
G96- Napęd 4x4 z mechanizmem różnicowym sterowanym elektrycznie ELSD
na początku sprawdzałem tylko VIN w dowodzie
G96- Napęd 4x4 z mechanizmem różnicowym sterowanym elektrycznie ELSD
na początku sprawdzałem tylko VIN w dowodzie
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Moja wyprodukowana 24.02.2009 elsd tez jest.
Ostatnio zmieniony 19 sie 2016, o 18:16 przez norez, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Użytkownik
- Posty: 126
- Rejestracja: 17 kwie 2016, o 16:34
- Auto: Insignia 4x4 AT
- Kod silnika: A20NHT
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
No dobra a cy ktoś ma informację na temat procentu przenoszenia mocy na poszczegółne osie? W trybie sport więcej idzie na tył ale ile to liczbowo?
- wassermann
- Zapaleniec
- Posty: 1613
- Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
- Auto: Insignia GSi 2.0T
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: nec temere, nec timide
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 29 razy
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Informacja, która chyba nigdy nie wypłynie na jaw. Inaczej pisze w materiałach marketingowych Opel, inaczej w artykułach "technicznych" pisze Saab, a napęd jest ten sam - Haldex IV + eLSD.Edit
Moment jest przenoszony płynnie, to się zmienia nawet kilkanaście razy w ciągu sekundy, jeśli jest taka potrzeba. Nie ma sztywnych wartości. Ale na pewno są przedziały "nie mniej niż", "nie więcej niż".
Co dokładnie dzieje się w trybie Sport - nie mam pojęcia. Napęd "chętniej" trafia na tylną oś, ale ile dokładnie wynosi rozkład momentu podczas ustalonej jazdy (bez manewrów, bez przyspieszania) - któż to wie? Jednak w Sporcie ten stały rozkład między osie faktycznie występuje, a nie tak jak w Tour, że 100% idzie na przód podczas jednostajnej jazdy. To też "podobno". Ale skądś to większe spalanie w Sporcie się bierze - właśnie z przeniesienia napędu, to jedna przyczyna. "Ostrzejsza" przepustnica to dwa - swoją drogą mam wrażenie, że te 250 KM jest tylko w Sporcie, a poza tym silnik jest przycięty.
Z praktyki wiem, że wyłączenie ESP i kontroli trakcji, oraz przełączenie w tryb Sport, umożliwia kręcenie bączków na śniegu, czyli napęd jest w stanie dać więcej na tylną oś.
M.
Ostatnio zmieniony 19 sie 2016, o 19:28 przez Engine, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie cytuj posta pod postem - regulamin
Powód: Nie cytuj posta pod postem - regulamin
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
To jest do znalezienia w internetach bo kiedyś o tym czytałem. Z cyframi włącznie. W trybie normalnym chyba 95% na przód a tour 100%.
-- 19 sie 2016, o 19:39 --
O i jeszcze tu:
http://dixi-car.pl/doc/prasa/Adaptive-4 ... exRide.doc
-- 19 sie 2016, o 19:39 --
O i jeszcze tu:
http://dixi-car.pl/doc/prasa/Adaptive-4 ... exRide.doc
- paweltony
- Nowicjusz
- Posty: 32
- Rejestracja: 28 lip 2016, o 08:56
- Auto: Insignia 2.0 BiT 4x4
- Kod silnika: A20DTJ
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Lublin
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
W Moim 2,0cdti 195km też mam G96 Napęd 4x4 z mechanizmem różnicowym sterowanym elektrycznie ELSD
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Panowie zakupiłem Isię 2,0 CDTI 160 KM 4x4 ile z Waszego doświadczenia pali ten silnik - bo wyszło mi spalanie 7,5-8,0 l czy to norma ?
- flcn
- Użytkownik
- Posty: 310
- Rejestracja: 10 cze 2015, o 00:14
- Auto: ST Cdti
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2011
- Miasto: LDZ
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
U mnie po mieście ok.10- 11 wychodzi przy dynamicznej jeździe i sporych korkach, jak nie ma korków i mocno nie depczę to 9,5. Trasa 7-8. Manual 4x4, program 196 KM.
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
- yerry
- Prezes ICP
- Posty: 6061
- Rejestracja: 23 maja 2013, o 22:43
- Auto: Insignia B GS
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Kraków
- Postawił piwo: 25 razy
- Otrzymał piwo: 85 razy
- Kontakt:
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Po wymianie płynów w tylnym moście 2x pojawił mi się taki komunikat "Usługa Układ napędu AWD" zamiennie z "Usługa Tylna oś":
W zasadzie bez specjalnego powodu, pierwszy raz to nawet nie kojarzę czy przy ruszaniu czy w trakcie jazdy, drugi raz przy normalnym ruszaniu na światłach sucha nawierzchnia. Komunikat gaszę naciśnięciem OK na kierownicy. Żadne inne kontrolki się nie zapalają. W instrukcji obsługi nie znalazłem nic poza stwierdzeniem:
W zasadzie bez specjalnego powodu, pierwszy raz to nawet nie kojarzę czy przy ruszaniu czy w trakcie jazdy, drugi raz przy normalnym ruszaniu na światłach sucha nawierzchnia. Komunikat gaszę naciśnięciem OK na kierownicy. Żadne inne kontrolki się nie zapalają. W instrukcji obsługi nie znalazłem nic poza stwierdzeniem:
Nie bardzo wiem czy to o ten właśnie komunikat chodzi i jak go interpretować? Ktoś może spotkał się z tym i wie o co chodzi..?Jeśli na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy pojawi się komunikat serwisowy dotyczący napędu, działanie układu może być ograniczone (lub może być całkowicie wyłączony w niektórych przypadkach, tj. włączony jest tylko napęd na przednią oś). Należy skorzystać z pomocy warsztatu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Moje prace: HMI2.5 i Android Auto: HMI2.5 w IntelliLink MY2014-15 Bluetooth: Bluetooth CD300 CD400 CD500 DVD800 NAVI600 NAVI900 Aktualizacja Android Auto
https://insipro.pl/
https://insipro.pl/
- yerry
- Prezes ICP
- Posty: 6061
- Rejestracja: 23 maja 2013, o 22:43
- Auto: Insignia B GS
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Kraków
- Postawił piwo: 25 razy
- Otrzymał piwo: 85 razy
- Kontakt:
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
Po kilku tygodniach mogę powiedzieć, że sprawa wyżej opisanych komunikatów została wyjaśniona. Pojawiał się błąd sygnalizujący problem z pompą sprzęgła Haldex. Test pompa przechodziła pozytywnie. Kalibracja nie przyniosła poprawy, podejrzenie padło na możliwość przedostania się zabrudzeń do przewodów więc auto wróciło do serwisu na kilka dni. Panowie ponownie rozebrali, wyczyści i zalali świeżym olejem. Od tego momentu zero jakichkolwiek komunikatów, Haldex działa jak należy. Wszystko odbyło się bezkosztowo, a na czas prac dostałem autko zastępcze.
Moje prace: HMI2.5 i Android Auto: HMI2.5 w IntelliLink MY2014-15 Bluetooth: Bluetooth CD300 CD400 CD500 DVD800 NAVI600 NAVI900 Aktualizacja Android Auto
https://insipro.pl/
https://insipro.pl/
-
- Lejdis
- Posty: 80
- Rejestracja: 25 gru 2016, o 18:22
- Auto: Opel Insignia 2.8 T
- Kod silnika: A28NET
- Rok produkcji: 2009
- Miasto:
Re: Napęd 4x4 w Insignii - dyskusja o możliwościach
No właśnie ja mam to samo. Po wymianie olejów w Haldexie i moście dwa razy pojawił się komunikat ,,SPRAWDZ SYSTEM AWD''. Pierwszy raz w czasie jazdy, wydaje mi się, że podczas mocniejszego hamowania, po przejechaniu ok. 70 km, drugi raz po odpaleniu silnika. I już więcej żadnych komunikatów. Co to może być?