--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
Zbieżność geometria
Zbieżność geometria
W warsztacie gdzie zazwyczaj naprawiam samochód jest wszystko na ogół o.k oprócz zbieżności. Zazwyczaj po ustawianiu kierownica jest lekko w lewo przy jeździe prosto i minimalnie ściąga w lewo. Zawsze ten sam błąd w różnych autach i to przez lata. Cos maja spie... albo czegoś nie wiedza, wiec dam im już spokój i pojadę ze zbieżnością przed zakupem nowych opon gdzie indziej. Może macie kogoś sprawdzonego w opolskiem albo śląskim albo gdzieś w promieniu opolskiego?
No albo rozgryziemy sprawę choćby przynajmniej teoretycznie i pouczymy mechaników kaszalników.
No albo rozgryziemy sprawę choćby przynajmniej teoretycznie i pouczymy mechaników kaszalników.
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 5 gru 2016, o 09:13
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTC
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Po wymianie tulei postanowiłem zrobić geometrie bo wydawało mi się że samochód zaczął lekko ściagać w lewo + kierownica przekoszona minimalnie w prawo...
Aso cena zaporowa więc znalazłem stacje na Syreny 14 w Wawie...
Umówiłem się na 17 ale akurat robił jakiegoś CRX więc czekałem 40 min , w końcu wjechałem. Gość wydawał się dość skrupulatny. Sprawdził luzy - brak. Potem założyłem osprzęt beissbarth easy 3d zrobił pomiary. Wyszło że dużo większe odchyły ma oś tylna niż przednia choć teoretycznie z przodu jedno koło było na 0,01 + a drugie 0,05- więc też do poprawki. W Insigni biorą 120 za przód 150 za całe, oczywiście wybrałem opcje całe. Dość długo to trwało bo czekał aż sprzet się ustali do tego na tylnej osi jest tolerancja 0,01 więc malutka. Potem wsiadł ustawiać kierownice z poziomicą ale stwierdził że coś mu się nie podoba i on to zrobi na wyczucie (specjalista więc pozwoliłem). Na finalnym pomiarze wszystko było na zielono w tolerancjach. Więc wyjechałem... i się zaczeło
Jadę sobie na wprost a kierownice mam skreconą z 4-5 stopni w lewo, samochód dalej minimalnie ściaga w prawo. Także dzień później wróciłem na poprawki.
Najpierw zaczął mi pokazywać wydruk że wszystko jest idealnie więc o co mi chodzi, więć się zirytowałem, stwierdził że może sie przejechać. Wyjechał i mówi oooo faktycznie. To przełóżmy koła lewo na prawe ogólnie byłem sceptycznie bo nie zrobiłoby się z tego takie odchylenie ale ok... oczywiście zmiana kół prawie nic nie dała ale się okazało że prawe mam z 1mm mniej bieżnika bo kiedyś przełożyłem tył na przód. Dobre jeszcze były teksty że on to ma doświadczenie jak wsiądzie do samochodu to odrazu czuje że coś jest źle, a taki zwykły kierowca jak ja to nie wyczuje no ale pewnie dużo ludzi kupuje jego bajki, bo wczęsniej gośc od CRX zaproszony pod spód stwierdził zę sie nie zna i nie wchodzi bo i tak nic nie zrozumie a jakaś kobieta później też gadała z nim jak z bożkiem mechaniki. Jeszcze mnie wk.... bo ustawiając kiere palił sobie szluga, musiałem potem wietrzyć bo czułem jak smród pokutuje.
Wróciliśmy na kanał coś tam przestawił na drążkach wyszło że kiera jest prawie prosta ale ciut brakowało. Przełożyłem koło z większym bieżnikiem znowu na przód i jest prawie ok. Może mam z 1-2mm niżej lewą strone kierownicy niż prawą jak jade na wrost. Samochód w ogóle nie ściaga, wczęśniej jak jechałem na wprosy to wyraźnie czułem że prawa ręka jest wyżej.
Po tym wszystkiem stwierdzam że po zmianie tulei nie trzeba było nic robić z geometrią tylko przełożyć koło z wyższym bieżnikiem na przód... ale niestety na to nie wpadłem, a wcześniej się tak nie skupiałem nad tym czy ściaga czy nie jak po zmianie tulei
Jak w każdym aucie mają ten sam błąd to pewnie problem z kalibracją sprzętu. Ja stwierdzam że lepiej najpierw kupić opony a potem jeździć po zbieżnościach bo mogą być tylko problemy
Aso cena zaporowa więc znalazłem stacje na Syreny 14 w Wawie...
Umówiłem się na 17 ale akurat robił jakiegoś CRX więc czekałem 40 min , w końcu wjechałem. Gość wydawał się dość skrupulatny. Sprawdził luzy - brak. Potem założyłem osprzęt beissbarth easy 3d zrobił pomiary. Wyszło że dużo większe odchyły ma oś tylna niż przednia choć teoretycznie z przodu jedno koło było na 0,01 + a drugie 0,05- więc też do poprawki. W Insigni biorą 120 za przód 150 za całe, oczywiście wybrałem opcje całe. Dość długo to trwało bo czekał aż sprzet się ustali do tego na tylnej osi jest tolerancja 0,01 więc malutka. Potem wsiadł ustawiać kierownice z poziomicą ale stwierdził że coś mu się nie podoba i on to zrobi na wyczucie (specjalista więc pozwoliłem). Na finalnym pomiarze wszystko było na zielono w tolerancjach. Więc wyjechałem... i się zaczeło
Jadę sobie na wprost a kierownice mam skreconą z 4-5 stopni w lewo, samochód dalej minimalnie ściaga w prawo. Także dzień później wróciłem na poprawki.
Najpierw zaczął mi pokazywać wydruk że wszystko jest idealnie więc o co mi chodzi, więć się zirytowałem, stwierdził że może sie przejechać. Wyjechał i mówi oooo faktycznie. To przełóżmy koła lewo na prawe ogólnie byłem sceptycznie bo nie zrobiłoby się z tego takie odchylenie ale ok... oczywiście zmiana kół prawie nic nie dała ale się okazało że prawe mam z 1mm mniej bieżnika bo kiedyś przełożyłem tył na przód. Dobre jeszcze były teksty że on to ma doświadczenie jak wsiądzie do samochodu to odrazu czuje że coś jest źle, a taki zwykły kierowca jak ja to nie wyczuje no ale pewnie dużo ludzi kupuje jego bajki, bo wczęsniej gośc od CRX zaproszony pod spód stwierdził zę sie nie zna i nie wchodzi bo i tak nic nie zrozumie a jakaś kobieta później też gadała z nim jak z bożkiem mechaniki. Jeszcze mnie wk.... bo ustawiając kiere palił sobie szluga, musiałem potem wietrzyć bo czułem jak smród pokutuje.
Wróciliśmy na kanał coś tam przestawił na drążkach wyszło że kiera jest prawie prosta ale ciut brakowało. Przełożyłem koło z większym bieżnikiem znowu na przód i jest prawie ok. Może mam z 1-2mm niżej lewą strone kierownicy niż prawą jak jade na wrost. Samochód w ogóle nie ściaga, wczęśniej jak jechałem na wprosy to wyraźnie czułem że prawa ręka jest wyżej.
Po tym wszystkiem stwierdzam że po zmianie tulei nie trzeba było nic robić z geometrią tylko przełożyć koło z wyższym bieżnikiem na przód... ale niestety na to nie wpadłem, a wcześniej się tak nie skupiałem nad tym czy ściaga czy nie jak po zmianie tulei
Jak w każdym aucie mają ten sam błąd to pewnie problem z kalibracją sprzętu. Ja stwierdzam że lepiej najpierw kupić opony a potem jeździć po zbieżnościach bo mogą być tylko problemy
- Mario
- Użytkownik
- Posty: 687
- Rejestracja: 14 maja 2013, o 19:40
- Auto: Insignia Exlusive
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Warszawa-Bemowo
- Otrzymał piwo: 3 razy
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
A nie było problemu z odkręceniem przy tylnym zawieszeniu śrub od regulacji?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 5 gru 2016, o 09:13
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTC
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Ja nie odkręcałem, gość miał przedłużke i jakoś sobie poradził.
- wassermann
- Zapaleniec
- Posty: 1613
- Rejestracja: 9 lut 2015, o 16:18
- Auto: Insignia GSi 2.0T
- Kod silnika: B20NFT
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: nec temere, nec timide
- Postawił piwo: 2 razy
- Otrzymał piwo: 29 razy
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Śruby - znany problem. W Vectrach tak po 5. roku eksploatacji zaczynała się loteria czy da się ruszyć czy nie. Sprzedawałem 9-letnią i śruby były już nie do ruszenia.
M.
M.
- Mario
- Użytkownik
- Posty: 687
- Rejestracja: 14 maja 2013, o 19:40
- Auto: Insignia Exlusive
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2018
- Miasto: Warszawa-Bemowo
- Otrzymał piwo: 3 razy
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
No właśnie, bo też będę tył ustawiał i już mi powiedzieli żebym był przygotowany na ewentualny zakup nowych śrub, a to koszt ok 180 PLN
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Zapaleniec
- Posty: 3155
- Rejestracja: 18 gru 2013, o 08:03
- Auto: Insignia CDTI
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2009
- Miasto: Leszno
- Otrzymał piwo: 27 razy
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Ja jak byłem się umówić to odrazu na podnośnik i śruby popsikane, później dodatkowo w domu i na drugi dzień było ok. Dobra maszyna do geometri przypilnuje żeby kierownica stała prosto.
Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 5 gru 2016, o 09:13
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTC
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Gorzej pewnie jak mechanik stara się być mądrzejszy od maszyny... ja temu sugerowałem żeby kierownice tą rozpórką (blokadą - nie wiem jak to sie fachowo zowie) zablokował na prosto ale nie chciał...
- szmerol
- Forumowicz
- Posty: 57
- Rejestracja: 19 maja 2017, o 20:46
- Auto: Opel Insignia
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Sieradz
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Zbieżność, geometria jak ustawić?
Podczas ustawienia zbieżność powinno się sprawdzić stan zawieszenia, ciśnienie w oponach, zablokowanie kierownicy oraz obciążenie pojazdu z przodu jak i z tylu. Obciążenie jest określone do każdego pojazdu.
-
- Użytkownik
- Posty: 135
- Rejestracja: 8 paź 2017, o 11:29
- Auto: Insignia
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2017
- Miasto:
- Postawił piwo: 3 razy
- Otrzymał piwo: 3 razy
Geometria
Czy ma może ktoś dostęp do np.autodaty albo dysponuje wydrukiem ze zbieżności kół, szukam danych regulacyjnych do wersji kombi.
-
- Użytkownik
- Posty: 257
- Rejestracja: 16 wrz 2017, o 07:57
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Zbieżność geometria
Akurat mój temat.Moje autko ściąga na lewo,zrobiłem geometrię w ASO,ale nic się nie zmieniło,potem zmieniłem opony na zimowe i bez zmian więc dziś oddałem ponownie autko do ASO i jutro będą kombinować.Problem jest w tym,że czasem jedzie prosto a czasem ściąga.
- lcr
- Użytkownik
- Posty: 895
- Rejestracja: 21 sie 2016, o 23:49
- Auto: Insignia 1.6T
- Kod silnika: A16LET
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: Ruda Śląska
- Postawił piwo: 5 razy
- Otrzymał piwo: 2 razy
Re: Zbieżność geometria
Auto masz od nowości? Może było bite?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
-
- Zapaleniec
- Posty: 1485
- Rejestracja: 14 lut 2016, o 09:09
- Auto: Insignia 2,0 cdti
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2010
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 2 razy
Re: Zbieżność geometria
Sprawdź hamulce zwłaszcza jak będzie ściągało unieś koło i zobacz czy luźno się kręci. Skontroluj przód i tył strony w którą ściąga. Skoro ściąganie występuje czasami to być może czasami któryś zacisk nie odbija.
-
- Użytkownik
- Posty: 257
- Rejestracja: 16 wrz 2017, o 07:57
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2012
- Miasto: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Zbieżność geometria
Też tak im zasugerowałem.
Autko ma 5 lat,ale dopiero od półtora miesiąca u mnie.
Autko ma 5 lat,ale dopiero od półtora miesiąca u mnie.
Ostatnio zmieniony 4 lis 2017, o 11:15 przez yerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin forum.
Powód: Nie cytuj posta pod postem. Regulamin forum.
- Łukasz 1
- Forumowicz
- Posty: 59
- Rejestracja: 19 gru 2018, o 00:39
- Auto: Insignia A kombi aut
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2016
- Miasto: Gdynia
- Postawił piwo: 1 raz
Re: Zbieżność geometria
Zabawię sie w archeologa, ale na eliminacji ściagania zjadłem zęby w swojej Vectrze z pełnym sukcesem .
Wszystko opisałem w wątku na Vectra unlimited ( nick ten sam ) ale nie wiem czy można wstawić tu linka do obcego forum to wkleję swój post z tamtego forum
1) Opony asymetryczne lepiej trzymają tor jazdy niż kierunkowe.
2) Nie sprawdzać na pochyłej jezdni !!!! Nawet najlepiej ustawiona geometria przy prędkości powyżej 70km/h i pochyłości dróg tak dużej jak większość w Polsce da ściąganie w stronę pobocza na odcinku ok 200m o 1/3 pasa czyli jakieś 2 m. Drogi 2 kierunkowe są najczęściej symetryczne, (2-pasmowe nie zawsze )- w czasie kontroli poprawności geometrii przejechać się środkiem drogi. Ja miałem taki ok 2 kilometrowy odcinek testowy o znanym mi już nachyleniu.
3) Ciśnienie w oponach!!!!!! symetryczne i dokładnie sprawdzone. Opony nie mogą być zjechane z żadnej strony -zużycie równe. Warto zrobić tzw test drogowy z optymalizacją - wiem drogo ale to ujawni siłę ściągania opon i czy przypadkiem nie trzeba się już pożegnać przynajmniej z 1 parą.
4) Bardzo dokładne sprawdzenie luzów całego zawieszenia stanu sprężyn i amortyzatorów - nawet najmniejsze niesprawności muszą być usunięte!!!!! Nie należy demonizować górnych łożysk Mc Persona. Gdy się zacierają to mają wpływ tylko na trudności w samoczynnym powrocie kierownicy do neutrum, ale jak się już ustawi ją prosto to one nie miają istotnego wpływu na tor jazdy w przeciwieństwie do sprężyn w tym tylnych tak często pomijanych.
Jeżeli sanki były kiedykolwiek ruszane w związku z jakąś naprawą, należy je koniecznie skontrolować czy są właściwie przykręcone - często wówczas wychodzi na geometrii nierównoległość i odchylenie osi geometrycznej od osi pojazdu . prosztym , ale dość zgrubnym sposobem oceny poprawności montażu sanek będzie oległość opony od brzegu błotnika często po ingerencji w sanki są rozbieżności o ok 0,5cm lepszym sposobem jest zmierzenie odległości pomiędzy środkami kół - środków piast - konieczna pomoc 2-giej osoby.
5) Samochód MUSI być obciążony wg zaleceń producenta ( w tym ilość paliwa - nie należy jechać z pustym ani zbyt pełnym bakiem ) i muszą być wprowadzone wszystkie wymagane parametry kół.
6) Zawsze albo prawie zawsze po geometrii ustawionej na przyrządach, blokadzie, poziomicy itp, kiera stała zawsze lekko krzywo. W stacji geometrii już potem przekonałem gościa, że trzeba DOKŁADNIE symetrycznie jedną stronę skrócić o ćwierć obrotu a drugą o dokładnie tyle wydłużyć. ( operację można powtórzyć pojeżdzie próbnej ) Początkowo był sceptyczny ale gdy mu powiedziałem żeby tak zrobił i ponownie sprawdził geometrię, a jak wyjdzie rozregulowana to zapłacę mu podwójnie za regulację. Zrobił duże oczy, po czym zrobił jak chciałem i wszystko było identycznie jak na poprzednim wydruku tylko kiera stała prosto . Ostatnio jak robił geometrię, a nie miałem czasu być przy tym i zostawiłem mu samochód to sam zrobił test i poprawił to moją metodą po czym dał mi 2 wydruki z bananem na gębie. Ale takie rzeczy to po kilku latach znajomości ( geometria robiona przynajmniej raz w roku po zimie ze smarowaniem śrub mimośrodowych - wymieniłem je dopiero po 170 tys km jak robiłem tylne zawieszenie ).
7) W nieznanym warsztacie patrzeć mechanikom na ręce i korygować - tylko trzeba być biegłym w temacie nawet powyżej umiejętności mechanika, razem z wiedzą na temat wpływu zmian kątów geometrii na prowadzenie samochodu - jest wiele materiału w sieci na ten temat i to co tam piszą to prawda, a nie to co mówi większość "fachofcuf". ( O dziwo zaskoczył mnie raz in plus mechanik w Norauto w Gdańsku przy Auchan - znał się i wiedział co i jak, ale pomimo że samochód jechał prosto to kiera była lekko krzywo).
Ogarnięcie tematu i walka z problemem zajęła mi prawie dwa lata w tym czasie wykonałem 10x geometrię, ale po rozwiązaniu problemu mogłem spokojnie puścić kierownicę
Wszystko opisałem w wątku na Vectra unlimited ( nick ten sam ) ale nie wiem czy można wstawić tu linka do obcego forum to wkleję swój post z tamtego forum
BARDZO WAŻNE!!!!Miałem problem jak wielu innych tu na forum ze ściąganiem w prawo. Wielokrotne regulacje geometrii nie dawały rezultatu, bo niby wszystko na "zielono", a jednak ściąga, trochę mniej, trochę więcej ,ale zawsze ciągnie w prawo Po dokładnej analizie wydruków z geometrii i lekturze mądrych opracowań znalazłem przyczynę. Ważne aby kąty pochylenia koła były symetryczne. Max rozbieżność kąta pochylenia kół nie powinna przekraczać 0,5*tj 30' kątowych . U mnie było ok. 0,8*( 45') i w dodatku prawe koło bardziej w kierunku (+) ( wartość ok -0,5* tj. 30' ) a lewe ponad -1* w minusie ( wszystko mieściło się w tolerancji - "na zielono" ) Niestety w VC nie przewidziano fabrycznie regulacji kąta pochylenia koła. Rozwiercanie kielichów amortyzatorów, a tym bardziej punktów mocowania zwrotnicy przy amortyzatorze z uwagi na zalatywanie druciarstwem i niestabilność połączenia nie wchodziła w grę. Znalazłem sposób, a mianowicie śruby tuningowe do regulacji kąta pochylenia koła do kupienia w sieci w sklepach tuningowych. Sposób całkowicie odwracalny do stanu fabrycznego po założeniu starych śrub
Uwzględniając naturalną tendencję samochodu do skręcania w stronę koła będącego bardziej w plusie oraz konstrukcję naszych dróg ze spadkiem w prawo poprosiłem o ustawienie geometrii w taki sposób, aby prawe koło było w większym minusie o 0,4* w stosunku do lewego - oczywiście w granicach tolerancji zaleceń fabrycznych, zakupiłem nowe opony - obecnie 2 zimowe na przód bo i tak musiałem je kupić bo 1 dostała bąbla a pozostałe 2 stare na tył i auto jedzie jak trzeba.
Wszystkim zdeterminowanym polecam podjęcie tej próby, gdyż jest to tania opcja - śruby kosztują ok 120zł z wysyłką, montaż śrub i ustawianie geometrii praktycznie w cenie geometrii. Ewentualnym wydatkiem mogą być nowe opony, ale wcale nie muszą jeżeli po wymianie śrub będzie dobrze.
Ja i tak musiałem kupić 2 nowe zimówki.
UWAGA! Na maszynach wartości katów są wyrażane w stopniach, minutach i sekundach kątowych i 0,5* to 30" 0,75* to 45' 1* to 60' ( minut )
Jeżeli komuś się to przyda to to będę szczęśliwy, że mogłem pomóc
1) Opony asymetryczne lepiej trzymają tor jazdy niż kierunkowe.
2) Nie sprawdzać na pochyłej jezdni !!!! Nawet najlepiej ustawiona geometria przy prędkości powyżej 70km/h i pochyłości dróg tak dużej jak większość w Polsce da ściąganie w stronę pobocza na odcinku ok 200m o 1/3 pasa czyli jakieś 2 m. Drogi 2 kierunkowe są najczęściej symetryczne, (2-pasmowe nie zawsze )- w czasie kontroli poprawności geometrii przejechać się środkiem drogi. Ja miałem taki ok 2 kilometrowy odcinek testowy o znanym mi już nachyleniu.
3) Ciśnienie w oponach!!!!!! symetryczne i dokładnie sprawdzone. Opony nie mogą być zjechane z żadnej strony -zużycie równe. Warto zrobić tzw test drogowy z optymalizacją - wiem drogo ale to ujawni siłę ściągania opon i czy przypadkiem nie trzeba się już pożegnać przynajmniej z 1 parą.
4) Bardzo dokładne sprawdzenie luzów całego zawieszenia stanu sprężyn i amortyzatorów - nawet najmniejsze niesprawności muszą być usunięte!!!!! Nie należy demonizować górnych łożysk Mc Persona. Gdy się zacierają to mają wpływ tylko na trudności w samoczynnym powrocie kierownicy do neutrum, ale jak się już ustawi ją prosto to one nie miają istotnego wpływu na tor jazdy w przeciwieństwie do sprężyn w tym tylnych tak często pomijanych.
Jeżeli sanki były kiedykolwiek ruszane w związku z jakąś naprawą, należy je koniecznie skontrolować czy są właściwie przykręcone - często wówczas wychodzi na geometrii nierównoległość i odchylenie osi geometrycznej od osi pojazdu . prosztym , ale dość zgrubnym sposobem oceny poprawności montażu sanek będzie oległość opony od brzegu błotnika często po ingerencji w sanki są rozbieżności o ok 0,5cm lepszym sposobem jest zmierzenie odległości pomiędzy środkami kół - środków piast - konieczna pomoc 2-giej osoby.
5) Samochód MUSI być obciążony wg zaleceń producenta ( w tym ilość paliwa - nie należy jechać z pustym ani zbyt pełnym bakiem ) i muszą być wprowadzone wszystkie wymagane parametry kół.
6) Zawsze albo prawie zawsze po geometrii ustawionej na przyrządach, blokadzie, poziomicy itp, kiera stała zawsze lekko krzywo. W stacji geometrii już potem przekonałem gościa, że trzeba DOKŁADNIE symetrycznie jedną stronę skrócić o ćwierć obrotu a drugą o dokładnie tyle wydłużyć. ( operację można powtórzyć pojeżdzie próbnej ) Początkowo był sceptyczny ale gdy mu powiedziałem żeby tak zrobił i ponownie sprawdził geometrię, a jak wyjdzie rozregulowana to zapłacę mu podwójnie za regulację. Zrobił duże oczy, po czym zrobił jak chciałem i wszystko było identycznie jak na poprzednim wydruku tylko kiera stała prosto . Ostatnio jak robił geometrię, a nie miałem czasu być przy tym i zostawiłem mu samochód to sam zrobił test i poprawił to moją metodą po czym dał mi 2 wydruki z bananem na gębie. Ale takie rzeczy to po kilku latach znajomości ( geometria robiona przynajmniej raz w roku po zimie ze smarowaniem śrub mimośrodowych - wymieniłem je dopiero po 170 tys km jak robiłem tylne zawieszenie ).
7) W nieznanym warsztacie patrzeć mechanikom na ręce i korygować - tylko trzeba być biegłym w temacie nawet powyżej umiejętności mechanika, razem z wiedzą na temat wpływu zmian kątów geometrii na prowadzenie samochodu - jest wiele materiału w sieci na ten temat i to co tam piszą to prawda, a nie to co mówi większość "fachofcuf". ( O dziwo zaskoczył mnie raz in plus mechanik w Norauto w Gdańsku przy Auchan - znał się i wiedział co i jak, ale pomimo że samochód jechał prosto to kiera była lekko krzywo).
Ogarnięcie tematu i walka z problemem zajęła mi prawie dwa lata w tym czasie wykonałem 10x geometrię, ale po rozwiązaniu problemu mogłem spokojnie puścić kierownicę
Ostatnio zmieniony 6 mar 2019, o 15:04 przez Łukasz 1, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Zapaleniec
- Posty: 1530
- Rejestracja: 10 paź 2017, o 10:27
- Auto: INSIGNIA
- Kod silnika: A18XER
- Rok produkcji: 2010
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 23 razy
Re: Zbieżność geometria
To współczuję przygody. Mojej Insigni w maju stuknie 10 lat i jedzie jak po szynach, zarówno na zimówkach jak i na letnich. Pomijając występujące w Insigniach drżenie kierownicy z powodów znanych na forum uważam, że prowadzenie tego samochodu jest bardzo dobre.
Ściąganie auta z powodu opon można sobie szybko załatwić, nawet na nowym komplecie opon. Wystarczy dawać w palnik gdy buda jest mocno przechylona, a co za tym idzie jedna strona samochodu jest mocno odciążona np. gdy dynamicznie skręcamy w drogę poprzeczną lub zawracamy i wtedy mocno przyspieszamy. Wtedy pod skosem z połowy koła odciążonego idealnie schodzi bieżnik. Przy wyłączonej kontroli trakcji, gdy dobrze wkręcimy na obroty wystarczy jeden taki zabieg i oponki mamy załatwione. Dla osiągnięcia efektu przy włączonym systemie TC trzeba zabieg systematycznie powtarzać
Prawdopodobnie nie ma to takiego znaczenie przy napędzie 4x4, ale przy przednim napędzie sposób do zniszczenia opon "jak znalazł"
Oczywiście znaczenie ma to, co dla poszczególnych kierowców oznacza mocne przechylenie i mocne przyspieszenie.
Ściąganie auta z powodu opon można sobie szybko załatwić, nawet na nowym komplecie opon. Wystarczy dawać w palnik gdy buda jest mocno przechylona, a co za tym idzie jedna strona samochodu jest mocno odciążona np. gdy dynamicznie skręcamy w drogę poprzeczną lub zawracamy i wtedy mocno przyspieszamy. Wtedy pod skosem z połowy koła odciążonego idealnie schodzi bieżnik. Przy wyłączonej kontroli trakcji, gdy dobrze wkręcimy na obroty wystarczy jeden taki zabieg i oponki mamy załatwione. Dla osiągnięcia efektu przy włączonym systemie TC trzeba zabieg systematycznie powtarzać
Prawdopodobnie nie ma to takiego znaczenie przy napędzie 4x4, ale przy przednim napędzie sposób do zniszczenia opon "jak znalazł"
Oczywiście znaczenie ma to, co dla poszczególnych kierowców oznacza mocne przechylenie i mocne przyspieszenie.
- THOR78
- Nowicjusz
- Posty: 43
- Rejestracja: 18 lis 2018, o 19:19
- Auto: Opel Insignia 2.0 T
- Kod silnika: B20NHT
- Rok produkcji: 2015
- Miasto: Reda
Re: Zbieżność geometria
Mi właśnie po ustawieniu zbieżności gdzie były lekkie odchylenia kierownica stoi lekko w lewo jakiś milimetr.
Nie zauważyłem ściągania samochodu ale mnie to trochę irytuje. Czy można coś z tym zrobić
Zaznaczam że miałem wymieniany silnik na nowy
Nie zauważyłem ściągania samochodu ale mnie to trochę irytuje. Czy można coś z tym zrobić
Zaznaczam że miałem wymieniany silnik na nowy
- Łukasz 1
- Forumowicz
- Posty: 59
- Rejestracja: 19 gru 2018, o 00:39
- Auto: Insignia A kombi aut
- Kod silnika: B20DTH
- Rok produkcji: 2016
- Miasto: Gdynia
- Postawił piwo: 1 raz
- ZicO
- Forumowicz
- Posty: 63
- Rejestracja: 21 gru 2018, o 10:20
- Auto: Insignia Biturbo
- Kod silnika: A20DTR
- Rok produkcji: 2014
- Miasto: Dąbrowa Górnicza
- Postawił piwo: 1 raz
Re: Zbieżność geometria
Tak jak pisał wassermann w Vectrach śruby zaspawane, problem dość powszechny.
Rozwiązanie jakie zaproponował mi mój serwis to cięcie szlifierką
Temat odkładałem, ścinało mi opony i auto wyglądało jak z japońskich zlotów, udało się pracę sprzedać kolejnemu właścicielowi.
Spotkałem się z magikami od geometrii, którzy robili tylko przód względem tyłu a tyłu nie sprawdzali.
Rozwiązanie jakie zaproponował mi mój serwis to cięcie szlifierką
Temat odkładałem, ścinało mi opony i auto wyglądało jak z japońskich zlotów, udało się pracę sprzedać kolejnemu właścicielowi.
Spotkałem się z magikami od geometrii, którzy robili tylko przód względem tyłu a tyłu nie sprawdzali.
-
- Nowicjusz
- Posty: 23
- Rejestracja: 14 mar 2019, o 22:00
- Auto: Opel insignia
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2019
- Miasto: Gdańsk
Re: Zbieżność geometria
Ja też mam pytanie. Jakiś tydzień temu wjeżdżając w nocy na parking nie zauważyłam dość wysokiego krawężnika, uderzenie było dość mocne, opona pękła. Kupiłam nowe, zostały założone i teraz auto ma skręconą kierownicę w lewo. Czy może to być tylko sprawa zbieżności, czy to raczej coś więcej?