--------------------------------Zapraszamy do naszej Grupy na Facebooku - KLIK
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
--------------------
------------------------------
--------------------
---------------- Zobacz nasz portal klubowy --------------- Polub naszą stronę na Facebooku --------------- Dołącz do naszej Grupy na Facebooku
Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Mojej Isi stukneło 236 000 I teraz mam dylemat co do oleju 5w30 czy 5w40. Olej to Millers XF Longlife albo EE Longlife. Jazda trasa/miasto i sam nie moge do końca podjąć decyzji do tej pory cały czas lałem 5w30, ale może pora na zmianę?
-
- Użytkownik
- Posty: 617
- Rejestracja: 28 lis 2016, o 23:10
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 2 razy
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Bierz EE. Różnica w cenie nie jest duża. Inne z górnej półki to Penrite Enviro+5W40 i Neste City Pro 5W40.
- Gregs
- Użytkownik
- Posty: 300
- Rejestracja: 2 lut 2017, o 19:40
- Auto: Insignia HB
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2014
- Miasto: Warszawa
- Otrzymał piwo: 1 raz
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
To już Twój wybór. Zasada jest taka, że obydwa oleje są oficjalnie dopuszczone. Różnią się lepkością (głównie w zakresie wyższych temperatur). Olej 5W30 jest mniej lepki przez co stawia silnikowi mniejszy opór przez co daje niby większą moc i mniejsze spalanie (w warunkach drogowych raczej teoretyczne i trudno mierzalne). Olej 5W40 jest bardziej lepki przez co daje grubszy film olejowy (głównie ważne dla panewek). Wielu powie, że nie ma różnicy w jakości smarowania między obydwoma klasami gęstości i nie odczuwają różnicy. Ale nie chodzi o odczuwalne efekty, tylko o jakość smarowania silnika, szczególnie w warunkach ekstremalnych. A w takich warunkach najczęściej dochodzi do zatarcia. Ja używam 5W40.
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Witam, a stosował ktoś "motorlife - uszlachetniacz metalu", jako dodatek do oleju ?Wiem, ze w przemyśle świetnie poprawia kulturę pracy mocno obciążonych elementów, ale czy dobrze zrobi silnikowi ?
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Ja raz zalałem , niby coś na początek lepiej ale nie jestem pewien czy to nie placebo .
Teraz mam olej 5w40 i jestem pewien że lepiej ciągnie.
Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka
Teraz mam olej 5w40 i jestem pewien że lepiej ciągnie.
Wysłane z mojego ASUS_Z00AD przy użyciu Tapatalka
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Witam, właśnie jestem świeżo po etapie wyboru oleju. Co prawda mam benzynę 2.0T, ale nie chcę tworzyć nowego tematu. Jeżeli admin uzna, że to nie miejsce na taki post to proszę o przeniesienie go do właściwego działu. No a teraz do rzeczy.
Szukając jaki olej zalać i czytając w sieci różności na ten temat zastanowiło mnie kilka rzeczy. Jestem laikiem w tym temacie i może ktoś mi da radę odpowiedzieć na kilka pytań, tak na "chłopski rozum".
Oleje zalecane do naszych silników (zarówno benzyna jak i diesel) powinny według producenta spełniać 3 podstawowe kryteria:
1. SAE 5W30, 5W40 lub 0W40. Zależy od temperatur w jakich użytkujemy samochód
2. ACEA C3 (czyli Mid SAPS - średniopopiołowy)
3. Posiadać aprobatę Dexos2 (to chyba powinno być na 1 miejscu)
No i tu mam pierwsze pytania. Czy koniecznie musimy zalewać silniki olejami z Dexos2? Czy to ma tylko znaczenie w okresie gwarancji, kiedy jest ryzyko, że z byle powodu producent się na nas wypnie w przypadku jakiejś awarii?
Kolejna rzecz to czy na 100% te oleje są w pełni syntetyczne?
Nie patrzyłem oczywiście na wszystkie oleje, których producenci chwalą się dexosem, ale np. Mobil, Motul i Millers w kartach produktów piszą, że są to oleje "Full synthetic". Nie podają co jest bazą oleju (przynajmniej ja tego nie znalazłem). Czy to jest faktycznie pełen syntetyk, czyli bazą jest PAO lub estry, czy jednak jest to HC, czyli mineralny poddany hydrocrackingowi?
Na przykład Motul i Millers mają w swojej ofercie oleje określane jako Motorsport. No i w tym przypadku zaraz na wstępie głośno krzyczą co jest ich bazą (PAO lub estry, czyli to faktycznie są syntetyki). Tak więc kolejne pytanie. Jeżeli "cywilne" oleje nie są full synthetic a te "sportowe" tak, to czy można tymi drugimi zalać silniki np. Insigni?
Nie chodzi mi o roztrząsanie czy to ma sens czy nie. Czy stosowanie oleju przeznaczonego do sportowych aut lub do silników seryjnych ale po dość zaawansowanym tuningu, do "normalnego" samochodu ma sens.
Jestem ciekawy czy taki olej się nadaje do normalnego samochodu, normalnie użytkowanego. Takiego, którego kierowca jeździ dynamicznie, przyciśnie czasami, ale nie jeździ tym samochodem na tor.
Oleje Motorsport występują w rekomendowanych przez GM klasach lepkości ale nie mają Dexos2 i z tego co wyczytałem nie spełniają ACEA C3 tylko zazwyczaj A3/B4 (nie wiem czy to ma jakieś znaczenie).
Gdyby jednak ktoś się uparł na taki olej, to czy po pierwsze jest on bezpieczny dla "naszych" silników, a jeżeli tak to czy zapewni lepszą ochronę i pracę silnika niż oleje rekomendowane przez GM?
Może jest tu ktoś na tyle ogarnięty w temacie olejów, że będzie mógł na te pytania odpowiedzieć. Być może będzie to pomocne dla innych użytkowników forum, jeżeli kiedyś staną przed takim wyborem?
Szukając jaki olej zalać i czytając w sieci różności na ten temat zastanowiło mnie kilka rzeczy. Jestem laikiem w tym temacie i może ktoś mi da radę odpowiedzieć na kilka pytań, tak na "chłopski rozum".
Oleje zalecane do naszych silników (zarówno benzyna jak i diesel) powinny według producenta spełniać 3 podstawowe kryteria:
1. SAE 5W30, 5W40 lub 0W40. Zależy od temperatur w jakich użytkujemy samochód
2. ACEA C3 (czyli Mid SAPS - średniopopiołowy)
3. Posiadać aprobatę Dexos2 (to chyba powinno być na 1 miejscu)
No i tu mam pierwsze pytania. Czy koniecznie musimy zalewać silniki olejami z Dexos2? Czy to ma tylko znaczenie w okresie gwarancji, kiedy jest ryzyko, że z byle powodu producent się na nas wypnie w przypadku jakiejś awarii?
Kolejna rzecz to czy na 100% te oleje są w pełni syntetyczne?
Nie patrzyłem oczywiście na wszystkie oleje, których producenci chwalą się dexosem, ale np. Mobil, Motul i Millers w kartach produktów piszą, że są to oleje "Full synthetic". Nie podają co jest bazą oleju (przynajmniej ja tego nie znalazłem). Czy to jest faktycznie pełen syntetyk, czyli bazą jest PAO lub estry, czy jednak jest to HC, czyli mineralny poddany hydrocrackingowi?
Na przykład Motul i Millers mają w swojej ofercie oleje określane jako Motorsport. No i w tym przypadku zaraz na wstępie głośno krzyczą co jest ich bazą (PAO lub estry, czyli to faktycznie są syntetyki). Tak więc kolejne pytanie. Jeżeli "cywilne" oleje nie są full synthetic a te "sportowe" tak, to czy można tymi drugimi zalać silniki np. Insigni?
Nie chodzi mi o roztrząsanie czy to ma sens czy nie. Czy stosowanie oleju przeznaczonego do sportowych aut lub do silników seryjnych ale po dość zaawansowanym tuningu, do "normalnego" samochodu ma sens.
Jestem ciekawy czy taki olej się nadaje do normalnego samochodu, normalnie użytkowanego. Takiego, którego kierowca jeździ dynamicznie, przyciśnie czasami, ale nie jeździ tym samochodem na tor.
Oleje Motorsport występują w rekomendowanych przez GM klasach lepkości ale nie mają Dexos2 i z tego co wyczytałem nie spełniają ACEA C3 tylko zazwyczaj A3/B4 (nie wiem czy to ma jakieś znaczenie).
Gdyby jednak ktoś się uparł na taki olej, to czy po pierwsze jest on bezpieczny dla "naszych" silników, a jeżeli tak to czy zapewni lepszą ochronę i pracę silnika niż oleje rekomendowane przez GM?
Może jest tu ktoś na tyle ogarnięty w temacie olejów, że będzie mógł na te pytania odpowiedzieć. Być może będzie to pomocne dla innych użytkowników forum, jeżeli kiedyś staną przed takim wyborem?
- IBZI
- Moderator
- Posty: 4193
- Rejestracja: 7 lis 2015, o 20:12
- Auto: Insignia 2.0
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto: Gliwice
- Postawił piwo: 7 razy
- Otrzymał piwo: 33 razy
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Czytałeś ten temat? Wiem, że 68 stron to dużo, ale zapewniam Cię, że znajdziesz większość odpowiedzi na swoje pytania.
-
- Użytkownik
- Posty: 617
- Rejestracja: 28 lis 2016, o 23:10
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 2 razy
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Technicznie rzecz biorąc nie potrzebujesz ani oleju C3 (mid saps) ani tym bardziej aprobaty dexos 2. Olejów na bazie PAO jest stosunkowo mało to po pierwsze a druga sprawa to zawartość bazy PAO lub PAO-estrowej. Obecnie producenci w "cywilnych" olejach stosują bazy oparte na technologi hydrokrakingu lub technologi zbliżonej do hydrokrakingu (w tym HT lub GTL). W niektórych (zwykle tych lepszych) olejach znajdziemy domieszki PAO lub mieszaniny baz olejowych wykorzystujących pewną zawartość PAO.
Stosowanie typowych olejów przeznaczonych do motosportu w cywilnym silniku w większości przypadków raczej mija się z celem, choć jeśli lubimy ostro pocisnąć to w przypadku 2.0T może mieć to jednak sens. Z technicznego punktu widzenia zastosowanie oleju PAO-estrowego przeznaczonego do motosportu (raczej pół wyczynu niż prawdziwego wyczynu) poprawi z pewnością ochronę silnika, która będzie nieporównywalnie wyższa niż na "standardowym" oleju. Z formalnego punktu widzenia w okresie gwarancji należy stosować olej posiadający aprobatę Dexos2 lub przynajmniej taki, którego producent deklaruje spełnienie normy Dexos2. Jeśli zależy nam na lepszym oleju a nie chcemy mieć to polecam zastosować olej Millersa, Penrite, Neste lub inny olej o ponadstanowo wysokiej jakości posiadający aprobatę Dexos 2 (lub spełniający normę). W przypadku zastosowania oleju spełniającego aprobatę serwis nie powinien nam odmówić jego zalania. W przypadku kiedy producent tylko deklaruje spełnienie normy mogą mieć zastrzeżenia ale też nie powinno być problemu. Jeśli nie ma ani aprobaty ani nie spełnia normy to na gwarancji w przypadku usterki mechanicznej silnika gwarant może odmówić naprawy na swój koszt, choć de-facto powinien udowodnić związek przyczynowo-skutkowy miedzy zastosowanym olejem a usterką ale wiadomo, że może być pod górę (i raczej będzie). Po gwarancji można w zupełności olać dexos2 i c3.
Z olejów na prawdziwej bazie syntetycznej mogę polecić np. Meguin Super Leichtlauf 5W40/Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 (ten sam olej pod dwiema markami w dość atrakcyjnej cenie), Penrite 10tenthds Premium 0W40 (w pełni pao-estrowy olej-drogi ale bardzo dobry) czy Fuchs Tinan Race Pro S 5W40. Millers CFS NT i NT+ polecam również ale ze względu na wysoką cenę raczej w przypadku modyfikacji jednostki napędowej.
To tak w skrócie
Stosowanie typowych olejów przeznaczonych do motosportu w cywilnym silniku w większości przypadków raczej mija się z celem, choć jeśli lubimy ostro pocisnąć to w przypadku 2.0T może mieć to jednak sens. Z technicznego punktu widzenia zastosowanie oleju PAO-estrowego przeznaczonego do motosportu (raczej pół wyczynu niż prawdziwego wyczynu) poprawi z pewnością ochronę silnika, która będzie nieporównywalnie wyższa niż na "standardowym" oleju. Z formalnego punktu widzenia w okresie gwarancji należy stosować olej posiadający aprobatę Dexos2 lub przynajmniej taki, którego producent deklaruje spełnienie normy Dexos2. Jeśli zależy nam na lepszym oleju a nie chcemy mieć to polecam zastosować olej Millersa, Penrite, Neste lub inny olej o ponadstanowo wysokiej jakości posiadający aprobatę Dexos 2 (lub spełniający normę). W przypadku zastosowania oleju spełniającego aprobatę serwis nie powinien nam odmówić jego zalania. W przypadku kiedy producent tylko deklaruje spełnienie normy mogą mieć zastrzeżenia ale też nie powinno być problemu. Jeśli nie ma ani aprobaty ani nie spełnia normy to na gwarancji w przypadku usterki mechanicznej silnika gwarant może odmówić naprawy na swój koszt, choć de-facto powinien udowodnić związek przyczynowo-skutkowy miedzy zastosowanym olejem a usterką ale wiadomo, że może być pod górę (i raczej będzie). Po gwarancji można w zupełności olać dexos2 i c3.
Z olejów na prawdziwej bazie syntetycznej mogę polecić np. Meguin Super Leichtlauf 5W40/Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 (ten sam olej pod dwiema markami w dość atrakcyjnej cenie), Penrite 10tenthds Premium 0W40 (w pełni pao-estrowy olej-drogi ale bardzo dobry) czy Fuchs Tinan Race Pro S 5W40. Millers CFS NT i NT+ polecam również ale ze względu na wysoką cenę raczej w przypadku modyfikacji jednostki napędowej.
To tak w skrócie
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Dzięki. O to mi chodziło. Co do dexos to tak myślałem jak napisałeś. Nie byłem pewny tylko ACEA. Zazwyczaj w olejach z normą C3 producenci podają zawartość popiołów około 0,8 - 0,85 %. Oleje "sportowe" spełniają normy A3/B3 (zawartość popiołów do 1,5%) lub A3/B4 ( do 1,6%).
Niestety poza Penritem nikt nie podaje ile konkretnie tych popiołów w oleju jest.
Zastanawiałem się czy ich większa ilość nie wpłynie jakoś np. na katalizator. Chociaż z drugiej strony, tak jak napisałeś, nie są to raczej oleje wyczynowe tylko przeznaczone do mocniejszych samochodów które czasami jadą na tor, czyli konstrukcja ich silników nie odbiega jakoś specjalnie od "cywilnych". Katalizator też mają.
Rozumiem, że jeżeli ktoś jest gotowy wydać więcej pieniędzy na taki olej to nic nie stoi na przeszkodzie aby nim silnik zalać? Nawet wskazane na poziom ochrony silnika?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Niestety poza Penritem nikt nie podaje ile konkretnie tych popiołów w oleju jest.
Zastanawiałem się czy ich większa ilość nie wpłynie jakoś np. na katalizator. Chociaż z drugiej strony, tak jak napisałeś, nie są to raczej oleje wyczynowe tylko przeznaczone do mocniejszych samochodów które czasami jadą na tor, czyli konstrukcja ich silników nie odbiega jakoś specjalnie od "cywilnych". Katalizator też mają.
Rozumiem, że jeżeli ktoś jest gotowy wydać więcej pieniędzy na taki olej to nic nie stoi na przeszkodzie aby nim silnik zalać? Nawet wskazane na poziom ochrony silnika?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Ping
- Klubowicz
- Posty: 2825
- Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
- Auto: Insignia ST / MY2011
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: W-wa
- Otrzymał piwo: 141 razy
- Kontakt:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Kwestia popiołów ma znaczenie chyba tylko w autach z dpf. Ztego co zrozumiałem ty masz 2.0T. W benzynie chyba nie ma takich obostrzeń co do ilości popiołów.
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Dokładnie. Mam benzynę.
To co? Jak będę miał takie widzimisię to nic nie stoi na przeszkodzie żeby lać taki olej?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
To co? Jak będę miał takie widzimisię to nic nie stoi na przeszkodzie żeby lać taki olej?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Ping
- Klubowicz
- Posty: 2825
- Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
- Auto: Insignia ST / MY2011
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: W-wa
- Otrzymał piwo: 141 razy
- Kontakt:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Niech wypowiedzą się znawcy od olejów.
Ja w swoim poprzednim aucie gdzie miałem benzynę zalewane olej który miał lepkość zgodna z wytycznymi producenta auta.
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Ja w swoim poprzednim aucie gdzie miałem benzynę zalewane olej który miał lepkość zgodna z wytycznymi producenta auta.
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Klasa lepkości a zawartość popiołów to co innego.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Ping
- Klubowicz
- Posty: 2825
- Rejestracja: 20 cze 2016, o 14:18
- Auto: Insignia ST / MY2011
- Kod silnika: A20DT
- Rok produkcji: 2010
- Miasto: W-wa
- Otrzymał piwo: 141 razy
- Kontakt:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Tak jak pisałem. Popioly mają wpływ na dpf.
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Ok. To jak najbardziej rozumiem.
Z tego co napisałeś Ty i wcześniej tomek evo wnioskuję że mając silnik benzynowy i zachowując rekomendowaną przez producenta klasę lepkości można zalać praktycznie każdy olej.
Zgadza się?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Z tego co napisałeś Ty i wcześniej tomek evo wnioskuję że mając silnik benzynowy i zachowując rekomendowaną przez producenta klasę lepkości można zalać praktycznie każdy olej.
Zgadza się?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
@tomek evo
Co sądzisz o Motulu 300V Power 5W40?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Co sądzisz o Motulu 300V Power 5W40?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Użytkownik
- Posty: 617
- Rejestracja: 28 lis 2016, o 23:10
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Kod silnika: inny
- Rok produkcji: 2011
- Miasto:
- Otrzymał piwo: 2 razy
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Bardzo dobry olej z serii wyczynowej na bogatej bazie PAO-estrowej. Z tego co wiem bardzo drogi. Nie znam go zbyt dobrze i ciężko mi porównać do Penrite z Serii 10tents premium, Fuch race Pro S czy Millersa CFS NT (NT+). Nie wiem czy nie jest zbyt ekstremalny na jazdę cywilną. Do użytkowania cywilnego mogę polecić Penrite 10tenths premium lub Fuchsa race Pro S - ceny są jeszcze w miarę znośne i oleje dobrze sprawdzają się w cywilnym zastosowaniu.
- takisobie
- Użytkownik
- Posty: 344
- Rejestracja: 27 lis 2016, o 13:03
- Auto: Insignia ST
- Kod silnika: A20DTH
- Rok produkcji: 2014
- Miasto: DE
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
Motulu 300V Power 5W40 ( 30%PAO + 8%Ester reszta to baza HC )
-
- Forumowicz
- Posty: 52
- Rejestracja: 29 cze 2015, o 12:49
- Auto: Insignia
- Kod silnika: A20NFT
- Rok produkcji: 2013
- Miasto:
Re: Oleje oraz dodatki do diesli CDTI - porady, dobór
@takisobie gdzie można znaleźć tak dokładne informacje?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk